ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/288/12..

dr. Gál Zoltán úrnak Módosító javaslat

az Országgyülés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288. sz.

alatt beterjesztett törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1./ A törvényjavaslat bevezetõ szövege (preambuluma) az alábbiak szerint

módosul:

"A magántulajdonra épülõ gazdasági viszonyok erõsítése, [az állami tulajdon

csökkentésének ésszerü gyorsítása], az állami tulajdonban lévõ vállalkozói

vagyon piaci alapokon magántulajdonba juttatása, az állam gazdasági

szerepvállalásának csökkentése érdekében az Országgyülés a következõ törvényt

alkotja:"

Indokolás

A törvény bevezetõ részében (preambulumában) célszerü elkerülni a gyakran

változtatható politikai jelszavak alkalmazását, ezért a megjelölt részt el

kell hagyni.

2./ A törvényjavaslat I. fejezet "Bevezetõ rendelkezések" elsõ címe [Az állam

értékesítési kötelezettsége] helyett A törvény hatálya címre változzon.

Indokolás

A törvényszerkesztés általános alapelve, hogy a törvény hatályát az elsõ

rendelkezések között állapítja meg. A törvényjavaslat ezen alapelv szerinti

szerkezeti átalakítása szükséges, hogy kövesse a törvények általános

logikáját. Ugyanis elõbb beszél ÁPV Rt.-rõl, mint hogy definiálná, elõbb

beszél privatizációs követelményrõl, mint a törvény hatályáról, s mielõtt

meghatározná mit ért privatizáció alatt. Indokolt lenne egy fogalom-

magyarázattal kezdeni, mint minden jelentõs törvénynél, ahol a precíz

meghatározások elengedhetetlenek.

3./ A törvényjavaslat 1. §. (1) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(1) Az e törvény hatálya alá tartozó vagyon - a 8-9. §-ban foglalt

kivételekkel - csak idõlegesen tartozik az állam tulajdonába. Az Állami

Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság /ÁPV Rt./ elsõdleges feladata e

körben az állam tulajdonában álló részvények és üzletrészek /továbbakban:

társasági részesedések/, illetve egyéb vagyon /továbbiakban együtt: vagyon/

mielõbbi értékesítése magántulajdonosok részére /privatizáció/.]

(1) E törvény hatálya alá tartozik a gazdálkodó szervezetek és a gazdasági

társaságok átalakulásáról szóló 1989. évi XIII. törvény, valamint az

idõlegesen állami tulajdonban lévõ vagyon értékesítésérõl, hasznosításáról és

védelmérõl szóló 1992. évi LIV. törvény, továbbá a tartósan állami tulajdonban

marandó vállalkozói vagyon kezelésérõl és hasznosításáról szóló 1992. évi

LIII. törvény alapján gazdasági társasággá átalakult, vagy átalakulás elõtt

álló állami vállalat valamennyi - külsõ vállalkozók tulajdonába nem került -

társasági részesedése, tulajdona.

Indokolás

Az 1992. évi LIII. és a LIV. törvények felölelték a teljes "vállalkozói"

vagyont, de elõfordulhat, hogy van még át nem alakult cég.

4./ A törvényjavaslat 5. §. b. és c. pontja elhagyását javasolom:

[b) az állami vállalatokról szóló 1977. évi VI. törvény (a továbbiakban: Vt.)

hatálya alá tartozó állami vállalat - kivéve a közüzemi vállalatot (Vt. 45-46.

§) -, tröszt, tröszti vállalat és egyéb állami gazdálkodó szerv vagyona;

c) az állami vállalat által - a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV.

törvény (Ptk.) 74.§-a alapján - létesített leányvállalat vagyona;]

Indokolás

Az állami vállalat idejétmúlt, nem létezõ, nem kell szabályozni.

5./ A törvényjavaslat 1. §. (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(2) A privatizáció megtörténtéig az ÁPV Rt. gondoskodik a vagyon átmeneti

hasznosításáról. Ennek keretében megteszi a privatizáció elõkészítéséhez

szükséges intézkedéseket, biztosítja a vagyonnal való rendeltetésszerü

gazdálkodást.]

"(2) E törvény hatálya alá tartozik továbbá a Kincstári Vagyonkezelõ

Szervezettõl a 76.§ (2) bekezdése alapján az ÁPV Rt rendelkezésére bocsájtott

vállalkozói vagyon."

Indokolás

A vagyonnal kapcsolatos tulajdonosi részjogosítványok alanyaiban bekövetkezett

változás jogi kifejezést igényel (terminus technikus), a "kerül, kerülõ" nem

ilyenek. A Ptk. a tulajdonosi részjogosítványok körében a rendelkezési

jogosultságot, mint fogalmat használja. Ez indokolja a módosítást.

6./ A törvényjavaslat 5. §. (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az e törvény hatálya alá tartozó vagyon - a 8-9.§-ban foglalt

kivételekkel - [csak] idõlegesen tartozik az állam tulajdonába. Az Állami

Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság (ÁPV Rt.) elsõdleges feladata e

körben az állam tulajdonában álló részvények és üzletrészek (továbbiakban:

társasági részesedések), illetve egyéb vagyon (továbbiakban együtt: vagyon)

[mielõbbi] értékesítése magántulajdonosok részére (privatizáció).

Indokolás

Az elhagyni javasolt kifejezéseknek újságcikkben, politikai röpiratban lehet

helye, de egy törvényben, amit végre kell hajtani, és be kell tartani, nem

lehet mit kezdeni velük. Hasonló hibák a törvényjavaslatban nagy gyakorisággal

elõfordulnak, ez is indokolja a teljes átdolgozást.

7./ A törvényjavaslat 5. §. a következõ (2) és (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A privatizáció megtörténtéig az ÁPV Rt. gondoskodik a vagyon átmeneti

hasznosításáról. Ennek keretében megteszi a privatizáció elõkészítéséhez

szükséges intézkedéseket, biztosítja a vagyonnal való rendeltetésszerü

gazdálkodást.

(3) Az ÁPV Rt. a privatizációs tevékenysége illetve a vagyon átmeneti

hasznosítása körében - törvényben meghatározott kivételekkel - gyakorolja az

állam tulajdonosi jogait.

Indokolás

A módosítást az indokolja, hogy a fogalom meghatározások csak a törvény

hatályának meghatározása után következhetnek.

8./ A törvényjavaslat 47. § - 49. §-ainak címe helyébe a következõ cím

kerüljön:

[Szakértõi privatizáció]

Megbízott útján végzett privatizáció

"47.§

(1) A 27.§ (2) bekezdés a)-d) pontjaiba nem tartozó esetekben a gazdasági

társaságok társasági részesedései teljes körü vagy részleges értékesítése az

ÁPV Rt. igazgatósága által jóváhagyott [szakértõi] megbízotti névjegyzékben

szereplõ [szakértõk] megbízottak igénybevételével úgy is megvalósulhat, hogy

az ÁPV Rt. helyett a 27.-33.§-ok keretei között - a külön szerzõdésben

foglaltak szerint vagy az ÁPV Rt. képviseletében, vagy saját nevében - a

[szakértõ] megbízott jár el.

(2) Az ÁPV Rt. a [szakértõi] megbízotti névjegyzékben szereplõ, általa

választott [szakértõvel] megbízottal köt szerzõdést a gazdasági társaság

állami tulajdonban lévõ részesedéseinek privatizációjára. A [szakértõ]

megbízott tevékenysége során köteles a jogszabályok és a szerzõdés

rendelkezéseinek maradéktalan betartásáról gondoskodni. A [szakértõ]

megbízott költségei és díjazása a társaságra nem hárítható át.

(3) A 38.§-ban meghatározott társaságok esetében az ÁPV Rt. megbízásából

[szakértõ] megbízott csak akkor járhat el, ha a 42-43.§-ban meghatározott

körülmények valamelyike bekövetkezett.

48.§

A [szakértõ] megbízott a magyar gazdaságot, privatizációt, tõkepiacot,

számvitelt, pénzügyi és más elõírásokat, a jogszabályokat és a jogalkalmazást

megfelelõen ismerõ, az állami vállalatok társasággá alakításában és a

privatizációban kellõ jártassággal rendelkezõ vállalkozótól elvárható

szakszerüséggel és gondossággal köteles a szerzõdésben foglalt

kötelezettségeit teljesíteni és azokért helytállni az ÁPV Rt-vel szemben.

49.§

(1) A [szakértõ] megbízott a társaságban fennálló állami részesedést az ÁPV

Rt-re vonatkozó szabályok szerint értékesíti. A [szakértõ] megbízott az

értékesítés során a vele kötött szerzõdés szerint az ÁPV Rt. bizományosaként

saját nevében az ÁPV Rt. javára, illetõleg az ÁPV Rt. helyett és nevében,

annak megbízásából jár el.

(2) A [szakértõ] megbízott által értékesített társasági részesedés vevõje a

vételárat az ÁPV Rt. bankszámlájára köteles befizetni. A szakértõ az ÁPV Rt-

tõl a szerzõdésben meghatározott díjazásra tarthat igényt.

(3) A [szakértõ] megbízott a szerzõdés szerinti feladatainak teljesítéséhez

jogosult saját költségén közremüködõt igénybe venni, akiért úgy felel, mintha

a rábízott ügyet maga látta volna el."

Indokolás

Rossz fogalomhasználat miatt az egész szakaszban mindenütt ki kell cserélni a

"szakértõ" szót megbízottra. Ugyanis a privatizáció végrehajtása minden téren

szakértelmet igényel; nemcsak a 47-49. §-okban szabályozott privatizáció

során.

9./ A törvényjavaslat 76. §. (1) bekezdés maradjon el:

[(1) Az ÁPV Rt. az 1989.évi XIII. törvény alapján átalakult vállalatok

esetében társaságok számára - törvény eltérõ rendelkezése hiányában - a

törvény 21.§ (1) bekezdése szerint fizeti ki a 20 % vételár-részt. Ugyanígy

adja ki ezen törvény 21.§ (2) bekezdésének alkalmazásával az érintett

önkormányzatoknak a belterületi föld után azokat megilletõ társasági

részesedést, illetõleg az 1992. évi LIV. törvény 42.§- ában megjelölt

részesedést. ]

Indokolás

Tartalmi és formai okok miatt ez a szakasz tarthatatlan. Csak a formait

megemlítve: a 76. §. (1) bekezdés olyan törvény szakaszaira hivatkozik, amiket

a javaslat zárószakasza hatályon kívül helyez. A törvényjavaslat belsõ

ellentmondásai miatt általános vitára sem kerülhetett volna.

10./ A törvényjavaslat 79. §.-a elhagyását javaslom:

[79. §

A gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény 299. §-a az alábbi (3)

bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha az egyszemélyes részvénytársaság fizetésképtelensége miatt

felszámolási eljárás lefolytatására került sor, a részvényes korlátlan

felelõsséggel tartozik a részvénytársaság minden olyan kötelezettségéért,

amely az egyszemélyes részvénytársaság cégjegyzékbe történt bejegyzése után

keletkezett."]

Indokolás

Teljesen érthetetlen, hogy a törvényjavaslat miért akarja becsempészni a

társasági törvény rendkívül lényeges módosítását e törvény keretei közé. Az

ÁPV Rt. különleges státusza nem indokolja, hogy általában az egyszemélyes

részvénytársaságok tulajdonosát felelõsség szempontjából úgy kezeljék, mint az

egyéni vállalkozót. Itt katasztrófális szakmai hibát tartalmaz a

törvényjavaslat. Semmi nem indokolja, hogy az egyszemélyes részvénytársasági

tulajdonos korlátlanul legyen felelõs. A jogegyenlõség szempontjából az

Alkotmány alapján is tarthatatlan a felelõség megkülönböztetése a

részvényeseknél a szerint, hogy egyedül, vagy többen alkotják-e a közgyülést.

11./ A törvényjavaslat 6. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Ha az 5. § szerinti vagyonba védett természeti terület vagy müemléki

védelem alatt álló ingatlan, illetve védett muzeális emlék vagy gyüjtemény is

tartozik, e vagyontárgy elidegenítéséhez, kezelésbe adásához, valamint

megterheléséhez a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszternek, illetve

a müvelõdési és közoktatási miniszternek - külön jogszabály szerint megadott -

egyetértése szükséges. [Az egyetértés hiányában kötött szerzõdés

érvénytelen.]"

A (2) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az ÁPV Rt-hez tartozó termõföld és erdõ esetében az ÁPV Rt. a tulajdonosi

jogokat a fölmüvelésügyi miniszter egyetértésével gyakorolja. [Az egyetértés

hiányában kötött szerzõdés érvénytelen.]"

Indokolás

A szerzõdések érvénytelenségét törvényjavaslat csak akkor mondhatja ki, ha a

szerzõdõ felek térnek el olyan feltételektõl, amelyek a szerzõdéskötés

törvényi feltételei. Két államigazgatási szerv belsõ "egyetértésérõl" azonban

a harmadik fél, a vevõ nem tájékozódhat, nem tudhat. Jóhiszemüen megkötött

szerzõdése érvénytelen lesz, ha e szabályozás marad, és az államigazgatás

semmilyen felelõsséget nem visel.

12./ A törvényjavaslat 11. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"11.§

(1) Az ÁPV Rt-ben a részvényesi jogokat a [pénzügyminiszter] a Kormány

kijelölt tagja (a továbbiakban: részvényesi jogok gyakorlója) gyakorolja azon

jogok kivételével, amelyeket e törvény a Kormány, mint testület hatáskörébe

utal.

A törvényjavaslat 12. §. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) Az igazgatóság elnökét és az igazgatóság tagjait a Kormány nevezi ki és

menti fel. Az igazgatóság tagjai közül egy-egy személyre az ipari és

kereskedelmi miniszter, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter és a

földmüvelésügyi miniszter, egy személyre az Érdekegyeztetõ Tanács

munkavállalói oldala, valamennyi további személyre a [pénzügyminiszter] a

privatizáció felügyeletét ellátó miniszter tesz javaslatot. Az igazgatóság

tagja nem lehet országgyülési, illetõleg önkormányzati képviselõ, valamint

egészségbiztosítási- és nyugdíjbiztosítási önkormányzati képviselõ, valamint

az, akinek a kinevezését törvény egyébként kizárja."

Indokolás

A Kormány privatizációval kapcsolat új elképzelései között szerepel a

privatizációért felelõs tárcanélküli miniszter beiktatása. Ezért a

törvényjavaslatban indokolt ennek lehetõségét biztosítani.

Budapest, 1995. február 13.

dr. Sepsey Tamás

Eleje Honlap