ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/288/15..

dr. Gál Zoltán úrnak Módosító javaslat

az Országgyülés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288. sz.

alatt beterjesztett törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1./ A törvényjavaslat 17. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"17.§.

Az igazgatóság tagjai, a felügyelõ bizottsági tagok és a könyvvizsgáló és az

ÁPV Rt. alkalmazottai a vevõk ajánlatairól a pályázat közben [az ÁPV Rt.

üzleti ügyeirõl] szerzett értesüléseiket üzleti titokként kötelesek megõrizni

(Gt. 33.§)."

Indokolás

A sommás "üzleti titok" minõsítés a nyilvánosság teljes kizárását jelentené,

ami nem megengedhetõ. Indokolt viszont elõírni a "futó pályázatokra" a

titoktartást.

2./ A törvényjavaslat 27. §. (5) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(5) Az ÁPV Rt. a versenyeztetés útján értékesítésre kerülõ vagyonra tett

készpénzes, illetve a IV. fejezetben meghatározott kedvezményes privatizációs

technikák alkalmazásával benyújtott ajánlatok értékelésekor a várható

bevételeket az elbíráláskori reális piaci értékük (jelenérték) alapján köteles

figyelembe venni. Egyenlõ értékü ajánlatok esetén a hazai befektetõ(k)

ajánlatát kell elõnyben részesíteni.] Az értékelés módszerét és részletes

szabályait a Kormány rendeletben határozza meg a törvény hatályba lépését

követõ 30 napon belül."

Indokolás

A törvény zavaros és szakszerütlen megjegyzéseket tesz az értékelés

szempontjára. Az eladás csak akkor lehet korrekt, ha minden értékelési

szempont elõre, világosan rögzítve van magas szintü jogforrásban. Ha ez nem

következik be, teljes teret kap a szubjektiv értékelés, az ellenõrizhetetlen

lobbyzás.

3./ A törvényjavaslat 29. §. (2) bekezdése új f) ponttal egészül ki:

f/ az értékelés módszerét és tartalmát, az elbírálás végsõ határidejét, a

közzététel módját.

Indokolás

Ha a vevõ nem tudja milyen alapon fogják pályázatát értékelni, minden

szubjektív lehet. Közzé kell tenni a tételes elbírálási módszert és technikát.

4./ A törvényjavaslat 30. §. új (6) bekezdéssel egészül ki:

(6) Zártkörü pályázathoz a közgyülési jogok gyakorlójának jóváhagyása

szükséges.

Indokolás

Ahogy a nem eladás is kivétel és arról a Kormány dönt, a zártkörü eladás is

kivétel az általános versenyeztetési kötelezettség alól. Ezért a felelõsséget

politikailag is viselni kell, illetve a miniszternek kell hatáskört adni.

5./ A törvényjavaslat 32. §. helyébe a következõ rendelkezés lép:

[32.§

(1) A IV. fejezetben meghatározott kedvezményes privatizációs technikák

alkalmazásával benyújtott pályázatok kizárólag akkor kerülhetnek elbírálásra,

ha az ÁPV Rt. által megállapított limitárat elérõ, illetve meghaladó, a teljes

ellenértéknek a szerzõdés megkötésétõl számított 60 napon belüli készpénzben

való kifizetésre irányuló és a (3) bekezdés alapján kiírt pályázati

feltételeknek is megfelelõ érvényes ajánlat nem érkezett.

(2) Amennyiben a IV. fejezetben meghatározott privatizációs technikák

alkalmazásával ugyanarra a vagyonra több ajánlat is érkezik, az árajánlatokat

- az elbírálás során - a választott privatizációs technika (fizetési mód)

alapján várható bevétel elbíráláskori reális, piaci értéke (jelenérték)

alapján kell összevetni.

(3) A pályázatok, illetõleg az egyes ajánlatok elbírálása során - a 2.§-ban

foglaltakon túlmenõen - kiemelten figyelembe kell venni a pályázó

(ajánlattevõ) által a reorganizáció, a tõkeemelés, technikai fejlesztés, a

szerkezetváltás és a munkavállalók foglalkoztatása, jövedelme, illetve

szociális ellátása, továbbá a környezeti károk és terhelések enyhítése

tekintetében vállalt kötelezettségeit.

(4) Az (3) bekezdés szerinti kötelezettségek vállalását az elbírálás során a

pályázati kiírás szerint elõnyben lehet részesíteni a kedvezõbb árajánlattal

szemben. A megkötendõ adás-vételi szerzõdésben azonban megfelelõen

érvényesíthetõ szerzõdést biztosító mellékkötelezettségeket (Ptk. 243-276.§),

illetve adott esetben más reális biztosítékokat kell kikötni a

kötelezettségvállalás teljesítésének kikényszeríthetõsége érdekében. Az

esetleges elõnyben részesítés indokait a 34.§-ban elõírt emlékeztetõben meg

kell jelölni.]

(1) Az ajánlatok értékelésének módszereit a Kormány rendeletben állapítja meg.

(2) A pályázati felhívásban az ÁPV Rt. az értékelési szempontokat is rögzíti.

(3) Az ajánlatok összevetését és az eredményt közzé kell tenni.

Indokolás

A törvényjavaslatban az ajánlatértékelés tervezett rendje maga a

szubjektivizmus. A (3) és (4) bekezdés olyan gumiszabály, amibe bármi belefér.

Korrekt és meghírdetett, egzakt elbírálási rendszerre van szükség, amit a

kormánynak rendeletben kell megállapítani.

6./ A törvényjavaslat 36. §. (1) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 25% + 1 szavazatot el nem érõ és privatizációs portolióba be nem vitt

állami társasági részesedést az ÁPV Rt.-nek vagyonarányosan a társaság többi

tagja, illetve a társaság számára - ebben a sorrendben - vételre fel kell

ajánlania. A felajánlás és az eladás, verseny nélkül a névérték és a korábbi

eladási ár közül azon történhet, amelyik magasabb."

Indokolás

A kisebbségi részesedés felajánlása helyes. Ha nincs rögzítve az eladás

feltétele, az viszont súlyos visszaélésekhez vezethet.

7./ A törvényjavaslat 47. §. (1) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 27.§ (2) bekezdés a)-d) pontjaiba nem tartozó esetekben a gazdasági

társaságok társasági részesedései teljeskörü vagy részleges értékesítése az

ÁPV Rt. igazgatósága által pályázat alapján jóváhagyott szakértõi

névjegyzékben szereplõ szakértõk igénybevételével úgy is megvalósulhat, hogy

az ÁPV Rt. helyett a 27.-33.§-ok keretei között - a külön szerzõdésben

foglaltak szerint vagy az ÁPV Rt. képviseletében, vagy saját nevében - a

szakértõ jár el."

Indokolás

A törvényjavaslat elmulasztja a kötelezõ pályáztatást a megbízottak

kiválasztásánál. Megengedhetetlen lenne ha nem pályázattal választaná ki az

ÁPV Rt. a maga megbízottjait.

8./ A törvényjavaslat 47. §. (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az ÁPV Rt. a szakértõi névjegyzékben szereplõ az egyedi privatizációs

feladatra külön pályázattal [általa] választott [szakértõvel] megbízottal köt

szerzõdést a gazdasági társaság állami tulajdonban lévõ részesedéseinek

privatizációjára."

A törvényjavaslat 47. §. (3) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(3) A 38.§-ban meghatározott társaságok esetében az ÁPV Rt. megbízásából

szakértõ csak akkor járhat el, ha a 42-43.§-ban meghatározott körülmények

valamelyike bekövetkezett.] (3) A megbízottak kiválasztására - ideértve a

megbízottak körének kijelölését és az adott célra történõ megbízott

kiválasztását is - nyilvános pályázatot kell kiírni az elbírálás szempontjait

is rögzítve.

A törvényjavaslat 47. §. a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

(4) A pályázatokat az IT bírálja el és értékelését nyilvánosan közzéteszi.

(5) Az ÁPV Rt. az eladásról szóló pályázat eredményének közzétételekor a

megbízott díjazását is közzéteszi.

Indokolás

A megbízottak kiválasztása adja a visszaélések egyik lehetséges területét,

ezért teljes mértékben biztosítani kell a versenyt és a nyilvánosságot ezen a

területen.

Budapest,1995. február 13.

dr. Medgyasszay László

Eleje Honlap