Dr. Gál Zoltán
elnök úrnak
H e l y b e n
Módosító javaslat
Tisztelt Elnök úr!
Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288..
számú törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
javasoljuk:
"MELLÉKLET a tartós állami tulajdonról
A tartós állami tulajdonú társasági részesedéssel müködõ gazdasági társaságok
- az állami tulajdon arányának és az állami tagsági (részvényesi) jogokat
gyakorló szervek megjelölésével - a következõk:
Társaság neve Tartós állami részesedés
legalacsonyabb mértéke
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter:
népjóléti miniszter
AGORA Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. [75] 50 % +1 szavazat
ERFO Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. [75] 50 % +1 szavazat
FõKEFE Ipari Kft. [75] 50 % +1 szavazat
Fõvárosi Kézmüipari Rt. [75] 50 % +1 szavazat
Hatvani Vegyesipari Centrum Kft. [75] 50 % +1 szavazat
SAVARIA NETT-PACK Rehabilitációs célú Ipari és Kereskedelmi Kft. [75] 50 % +1 szavazat
Szegedi Fonalfeldolgozó Rt. [75] 50 % +1 szavazat
"
I n d o k l á s:
Fenti szervezetek az un. célszervezetek kategóriájába tartoznak, melyek
alapítási, mûködési feltételeit a többször módosított 8/1983.VI.29./EÜM.-PM.
együttes rendelet szabályozza, mely a megváltozott munkaképességû dolgozók
foglalkoztatására ír elõ speciális rendelkezéseket.
Ezek közül a legfontosabbak, hogy e szervezetek alapító okiratában rögzíteni
kell, hogy kifejezetten ilyen célból alapították, és a hátrányos helyzetû
rokkant munkavállalók átlagos állományi statisztikai létszáma az
összlétszámhoz viszonyítva meg kell haladja a 60 %-ot, a minimum létszám 30
fõ.
A társaságok a társasági adó fizetése alól mentességet élveznek az 1991.évi
LXXXVI.sz.tv.10.§.b. pontja alapján, melyet elveszítenek osztalék fizetése
esetén. Ezért általában nem is fizetnek osztalékot.
Ezen cégek szabadversenyes piaci privatizációja nem jöhet szóba, mert akkor
nem garantálható, hogy a külsõ új tulajdonos ne a profitot nézze, hanem a
foglalkoztatást biztosítsa.
Alapvetõen helyesnek tartható fentiek alapján az az elõterjesztõi szándék,
amely a többségi állami tulajdonra tesz javaslatot.Ugyanakkor az államnak nem
a mûködtetõ tulajdonosi funkcióit kell erõsíteni, hanem az ellenõrzési
funkcióit.
Ez az általunk javasolt tulajdoni részesedés esetén már maradéktalanul
megvalósítható, különösen akkor, ha a többségi tulajdonosi jogok gyakorlója a
fennmaradó hányad privatizációjakor elõnyben részesíti az önkormányzatokat (a
telektulajdoni hányad szerint nekik járó vagyonrészen túl is), a dolgozókat
(vagyonjegyük konvertálása, MRP), a menedzsment korlátozott kivásárlási
lehetõségét, és a társadalombiztosítást, ami az aktív támogatási forma
fenntartásában, fejlesztésében a leginkább érdekelt.
Budapest, 1995. február 19.
Dr. Kiss József (MSZP) Dr. Koleszár Lajos s.k. (MSZP)