ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/288/26..

Dr. Gál Zoltán

elnök úrnak

H e l y b e n

Módosító javaslat

Tisztelt Elnök úr!

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288..

számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

javasoljuk:

"MELLÉKLET a tartós állami tulajdonról

A tartós állami tulajdonú társasági részesedéssel müködõ gazdasági társaságok

- az állami tulajdon arányának és az állami tagsági (részvényesi) jogokat

gyakorló szervek megjelölésével - a következõk:

Társaság neve Tartós állami részesedés

legalacsonyabb mértéke

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter:

népjóléti miniszter

AGORA Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. [75] 50 % +1 szavazat

ERFO Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. [75] 50 % +1 szavazat

FõKEFE Ipari Kft. [75] 50 % +1 szavazat

Fõvárosi Kézmüipari Rt. [75] 50 % +1 szavazat

Hatvani Vegyesipari Centrum Kft. [75] 50 % +1 szavazat

SAVARIA NETT-PACK Rehabilitációs célú Ipari és Kereskedelmi Kft. [75] 50 % +1 szavazat

Szegedi Fonalfeldolgozó Rt. [75] 50 % +1 szavazat

"

I n d o k l á s:

Fenti szervezetek az un. célszervezetek kategóriájába tartoznak, melyek

alapítási, mûködési feltételeit a többször módosított 8/1983.VI.29./EÜM.-PM.

együttes rendelet szabályozza, mely a megváltozott munkaképességû dolgozók

foglalkoztatására ír elõ speciális rendelkezéseket.

Ezek közül a legfontosabbak, hogy e szervezetek alapító okiratában rögzíteni

kell, hogy kifejezetten ilyen célból alapították, és a hátrányos helyzetû

rokkant munkavállalók átlagos állományi statisztikai létszáma az

összlétszámhoz viszonyítva meg kell haladja a 60 %-ot, a minimum létszám 30

fõ.

A társaságok a társasági adó fizetése alól mentességet élveznek az 1991.évi

LXXXVI.sz.tv.10.§.b. pontja alapján, melyet elveszítenek osztalék fizetése

esetén. Ezért általában nem is fizetnek osztalékot.

Ezen cégek szabadversenyes piaci privatizációja nem jöhet szóba, mert akkor

nem garantálható, hogy a külsõ új tulajdonos ne a profitot nézze, hanem a

foglalkoztatást biztosítsa.

Alapvetõen helyesnek tartható fentiek alapján az az elõterjesztõi szándék,

amely a többségi állami tulajdonra tesz javaslatot.Ugyanakkor az államnak nem

a mûködtetõ tulajdonosi funkcióit kell erõsíteni, hanem az ellenõrzési

funkcióit.

Ez az általunk javasolt tulajdoni részesedés esetén már maradéktalanul

megvalósítható, különösen akkor, ha a többségi tulajdonosi jogok gyakorlója a

fennmaradó hányad privatizációjakor elõnyben részesíti az önkormányzatokat (a

telektulajdoni hányad szerint nekik járó vagyonrészen túl is), a dolgozókat

(vagyonjegyük konvertálása, MRP), a menedzsment korlátozott kivásárlási

lehetõségét, és a társadalombiztosítást, ami az aktív támogatási forma

fenntartásában, fejlesztésében a leginkább érdekelt.

Budapest, 1995. február 19.

Dr. Kiss József (MSZP) Dr. Koleszár Lajos s.k. (MSZP)

Eleje Honlap