ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/288/203..

Dr.Gál Zoltán úrnak,

a Magyar Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Módosító javaslat

T i s z t e l t E l n ö k Ú r !

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288.

számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtom be:

Megjegyzés: a javaslatok összefüggenek!

1. A törvényjavaslat 9.§-ához:

A 9. § maradjon el, helyébe a következõ rendelkezés lépjen:

"Az ÁPV Rt létesítése

9.§

(1) E törvény hatálybalépésétõl az l992. évi LIII. tv. rendelkezései alapján

létrejött Állami Vagyonkezelõ Részvénytársaság elnevezése Állami Privatizációs

és Vagyonkezelõ Részvénytársaságra (a továbbiakban: ÁPV Rt) változik. Az e

törvény alapján létrejövõ ÁPV Rt-t az ÁV Rt egyetemes jogutódjának kell

tekinteni.

(2) Az Állami Vagyonügynökséget az Országgyûlés e törvénnyel megszünteti.

Egyúttal az Országgyûlés úgy rendelkezik, hogy a megszüntetett ÁVÜ vagyona,

ill. az általa eddig kezelt állami tulajdont képezõ vagyon, mint egész -

egyetemes jogutódlással - e törvény erejénél fogva az ÁPV Rt-re száll át. Az

ÁPV Rt az Állami Vagyonügynökség általános jogutódja.

(3) Az Állami Vagyonügynökség által eddig kezelt és állami tulajdont képezõ

vagyon e törvény hatálybalépésével az Országgyûlés által az ÁPV Rt-hez rendelt

vagyonnak minõsül (a továbbiakban: hozzárendelt vagyon)."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat nem érinti az eredeti törvényjavaslatnak az ÁPV Rt

elnevezésére, a privatizációs tárcanélküli miniszter, mint a részvényes jogok

gyakorlójának jogkörére, az ÁVÜ megszüntetésére és az új ÁPV Rt-be történõ

beolvasztására, az új ÁPV Rt-nek az ÁSZ általi ellenõrzésére, az új ÁPV Rt

részvénye kizárólagos állami tulajdoni jellegére, a kormánynak az ÁPV Rt

alapító okiratát érintõ jogkörére, az ÁPV Rt megszüntetésére vonatkozó

részeit.

Ugyanakkor a módosító javaslat a 9.§ /l/ bekezdésében külön javasolja

kimondani, hogy a törvényjavaslat által létrehozandó új egységes privatizációs

szervezet az ÁV Rt egyetemes jogutódja.

Ennek oka, a 10.§ (2) bekezdéséhez fûzött módosító javaslat azon rendelkezése,

mely az ÁPV Rt-t törölni rendeli a cégnyilvántartásból. Hitelezõvédelmi

okokból is indokolt és szükséges kimondani a törvényben, hogy az egyébként

szervezetileg az ÁV Rt-re épülõ új ÁPV Rt a jogelõd részérõl az új

privatizációs törvény hatálybalépéséig vállalt kötelezettségekért

értelemszerûen helytállni köteles.

2. A törvényjavaslat 10.§-ához:

A 10.§ maradjon el, helyébe a következõ rendelkezés lépjen:

"Az ÁPV Rt jogállása

1O.§

(1) Az ÁPV Rt a Magyar Köztársaságban az állami tulajdont képezõ nemzeti

vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlására az Országgyûlés által e

törvénnyel és annak keretei között feljogosított részvénytársasági formában

mûködõ, közfeladatokat ellátó jogi személy.

(2) Az ÁPV Rt cégnevét a cégjegyzékben feltüntetni nem lehet. Ennek

megfelelõen e törvény hatálybalépésétõl számított 3O napon belül a cégbíróság

az ÁV Rt-t a cégnyilvántartásból törli. Az Rt elnevezést az ÁPV Rt a nevében

feltüntetheti.

(3) Az ÁPV Rt a hozzárendelt vagyon tekintetében az e törvényben

meghatározottak szerint az állam nevében és képviseletében jogosult, illetve

köteles gyakorolni az államot a vagyonjogi jogviszonyokban megilletõ

tulajdonosi jogokat."

I n d o k o l á s

Az (1) bekezdéshez fûzött módosító javaslat az ÁPV Rt-t egy speciális, az MNB

jelenlegi jogállásához közelítõ különös, úgynevezett közjogi

részvénytársaságként definiálja.

A jogállásnál fontos, hogy a módosító javaslat szerint az ÁPV Rt-t az

Országgyûlés az új privatizációs törvénnyel létesíti, melynél fogva a

törvényjavaslatnak a kormány alapítói jogkörére vonatkozó rendelkezései

értelmüket vesztik. A módosítás rögzíti, hogy az ÁPV Rt közfeladatokat lát el,

és mint ilyen, a nemzeti vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlására az

Országgyûlés az új privatizációs törvény által és annak keretei között

hatalmazza föl.

3. A törvényjavaslat 11.§-ához:

A 11. § maradjon el, helyébe a következõ rendelkezés lépjen:

"11.§

(1) Az ÁPV Rt-ben az egyedüli részvényes a magyar állam. Az ÁPV Rt részvénye

olyan forgalomképtelen, névre szóló részvény, mely kizárólagosan állami

tulajdonban van.

(2) Az ÁPV Rt-ben a magyar államot - mint egyedüli részvényest - az e

törvényben foglaltak alapján a privatizációért felelõs tárcanélküli miniszter

képviseli (a továbbiakban: részvényesi jogok gyakorlója). A részvényesi jogok

gyakorlója jogosult, illetve köteles - ha e törvény másként nem rendelkezik -

gyakorolni a Gt. szerinti közgyûlési jogokat azzal, hogy az ÁPV Rt

Igazgatósága hatáskörét nem vonhatja el. A hatáskör elvonás tilalma a

kormányra is megfelelõen irányadó.

(3) Az ÁPV Rt alapító okiratának elfogadása, illetve módosítása - a

privatizációért felelõl tárcanélküli miniszter javaslatára - a kormány, mint

testület hatáskörébe tartozik.

(4) Az ÁPV Rt Igazgatósága e törvény hatálybalépésétõl számított 3O napon

belül e törvénynek megfelelõen köteles elkészíteni az ÁPV Rt alapító okiratát,

az ÁV Rt eredeti alapító okiratának a megfelelõ módosításával. Az ÁPV Rt így

módosított új alapító okiratát a részvényesi jogok gyakorlója elõterjesztésére

a kormány hagyja jóvá. Az ÁPV Rt alapító okiratát a Magyar Közlönyben közzé

kell tenni.

(5) Az ÁPV Rt új alapító okiratának tartalmaznia kell, hogy az ÁPV Rt

alaptõkéje alapvetõen csak pénzbeli hozzájárulásból áll, illetve olyan más nem

pénzbeli vagyoni hozzájárulásból, amely kizárólag az ÁPV Rt saját mûködéséhez

szükséges (a továbbiakban: saját vagyon). Az e törvény alapján tartósan állami

tulajdont képezõ vagyon (7-8.§) az ÁPV Rt-hez rendelt vagyonnak minõsül azzal,

hogy azt az ÁPV Rt nem értékesítheti, illetve nem terhelheti meg mindaddig,

amíg e vagyonnak a tartósan állami tulajdoni jellege fennmarad.

(6) Az ÁPV Rt az e törvényben meghatározott privatizációs és vagyonpolitikai

irányelveket figyelembe véve támogatja a kormány által elfogadott

gazdaságpolitikai programnak és privatizációs stratégiának a végrehajtását.

Ennek érdekében az ÁPV Rt köteles az e törvényben meghatározott

vagyongazdálkodási (értékesítési és vagyonkezelési) technikákat - az általános

versenyeztetési kötelezettség tiszteletben tartásával - alkalmazni."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat egyértelmûen szabályozza - az MNB-rõl szóló törvény

logikáját követve - az ÁPV Rt-nek a kormányhoz való viszonyát. Ennek keretében

a 11.§ (2) bekezdése az ÁPV Rt Igazgatósága hatáskörének elvonási tilalmát

kiterjeszti a kormányra is. A javasolt rendelkezés azt az alapvetõ célt is

szolgálja, hogy bár a törvény biztosítja az ÁPV Rt Igazgatóságának a szakmai

döntési függetlenséget, ugyanakkor ezzel egyidejûleg intézményesen garantálni

kell azt is, hogy a kormány privatizációs stratégiája, az abban foglalt elvek

következetes érvényesítése útján végrehajtásra kerüljön. (ld. (5)-(6)

bekezdés)

A módosító javaslat az eredeti törvényjavaslattal ellentétben szükségesnek

tartja az ÁPV Rt alaptõkéjének pontos meghatározását, méghozzá úgy, hogy az új

privatizációs szervezet saját vagyona csak és kizárólag a mûködéséhez

szükséges minimális vagyon legyen.

A módosító javaslat - megõrizve az eredeti törvényjavaslat "saját vagyon" és

"hozzárendelt vagyon" felosztását -, a "saját vagyon" körébe csak a mûködéshez

szükséges minimális vagyont rendeli, míg minden más, így a tartósan állami

tulajdoni körbe sorolt társasági részesedéseket, valamint a közvetlenül

értékesíthetõ más állami vagyonelemeket "hozzárendelt vagyonként" definiálja.

4. A törvényjavaslat 11.§-ához:

A 11.§-t követõen a javaslat egészüljön ki az alábbi új alcímekkel és 12-16 §-

okkal, egyben a 25-26.§ maradjon el:

"Az ÁPV Rt kapcsolata más állami szervekhez

Az Országgyûlés

12.§

(1) Az ÁPV Rt Igazgatósága elõterjesztése alapján - a kormány elõzetes

állásfoglalásának az ismeretében - a részvényesi jogok gyakorlója évente az

ÁPV Rt tevékenységérõl beszámol az Országgyûlésnek.

(2) A részvényesi jogok gyakorlója éves beszámolójában köteles számot adni -

legkésõbb az elõzõ évi állami költségvetés végrehajtásáról szóló

törvényjavaslat elõterjesztésével egyidejûleg - az ÁPV Rt tulajdonában álló,

valamint a hozzárendelt vagyon alakulásáról, a vagyonhasznosítás módjairól és

tényleges számadatokkal alátámasztott eredményeirõl, az ÁPV Rt vagyon- és

pénzgazdálkodásáról. A részvényesi jogok gyakorlója köteles az Országgyûlés

részére készített beszámolójához csatolni az ÁPV Rt könyvvizsgáló által

hitelesített éves mérlegbeszámolóját.

(3) A részvényesi jogok gyakorlójának az éves beszámolójához csatolni kell az

ÁPV Rt-nek a beszámolási idõszakban végzett tevékenységével kapcsolatban

készített ÁSZ jelentést is.

(4) Az Országgyûlés az ÁPV Rt éves beszámolójáról, illetve annak

elfogadásáról - legkésõbb a következõ évi állami költségvetési törvény

végszavazásának az idõpontjáig - köteles határozatban dönteni.

(5) Az ÁPV Rt Igazgatósága az Országgyûlés illetékes bizottságának a

felkérésére bármely kérdésben a feladtakörét érintõen, vagy bármely konkrét

privatizációs ügyet illetõen köteles soron kívül beszámolni e bizottságnak,

illetve - az országgyûlési képviselõk legalább 20 %-ának indítványára - az

Országgyûlésnek.

A Kormány

13.§

(1) Az ÁPV Rt jogosult elõzetesen véleményezni a privatizációt és az állami

vagyongazdálkodást érintõ kormánydöntéseket és jogszabálytervezeteket.

A privatizációért felelõs tárcanélküli miniszter

14.§

(1) Az ÁPV Rt a hozzárendelt állami vagyonról, annak változásáról, a

hasznosítás formáiról és eredményeirõl havonta összefoglaló jelentés

formájában köteles tájékoztatni a részvényesi jogok gyakorlóját.

Az Állami Számvevõszék

15.§

(1) Az ÁPV Rt tevékenységét az Állami Számvevõszék ellenõrzi. Az ÁPV Rt

Igazgatósága az ÁPV Rt tulajdonában álló és a hozzárendelt vagyon

változásáról, hasznosításáról félévenként tájékoztatni köteles az Állami

Számvevõszéket.

(2) Az Állami Számvevõszék évente jelentést készít az ÁPV Rt gazdálkodásáról,

az ÁPV Rt által végzett tevékenységekrõl, ellátott feladatkörök

teljesítésérõl. Ezt a jelentést csatolni kell a részvényesi jogok

gyakorlójának az ÁPV Rt-rõl készített éves beszámolójához. A jelentést az ÁSZ

elnöke ismerteti az Országgyûlés plénuma elõtt, enélkül a részvényesi jogok

gyakorlójának jelentésérõl határozatot hozni nem lehet.

16.§

(1) Az ÁPV Rt-t a kormány javaslatára az Országgyûlés csak törvényben

szûntetheti meg.

(2) Ha e törvény valamely kérdésben valamely szervnek, testületnek, vagy

személynek egyetértési vagy véleményezési jogot biztosít, és a jogosult -

külön felhívás ellenére - az õt megilletõ jogot 15 napon belül sem gyakorolja,

akkor e magatartását úgy kell tekinteni, hogy az elõterjesztésben foglaltakkal

egyetért, illetve, hogy arról nem kíván véleményt nyilvánítani."

I n d o k o l á s

a 12-16. §-okhoz:

A módosító javaslat e része a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény logikáját

követi - tekintettel az ÁPV Rt hasonlónak javasolt közjogi státuszára. Az ÁPV

Rt közjogi részvénytársasági jellege ugyanis éppen közjogi természetét

tekintve megkívánja, hogy a törvény egyértelmûen rendezze az ÁPV Rt-nek az

államszervezeti rendszeren belüli jogállását, más állami szervekkel

kapcsolatos viszonyrendszerét, különösen az Országgyûléshez való viszonyát,

melynek közvetlenül beszámolni tartozik.

Ezen belül a módosító javaslat kiemelt jelentõséget tulajdonít az ÁPV Rt és az

állam nevében és képviseletében a részvényesi-tulajdonosi jogokat gyakorló

privatizációs tárcanélküli miniszter kapcsolatának.

Eszerint az ÁPV Rt közigazgatási jogi értelemben - mivel nem közigazgatási

szerv - nem tartozik a privatizációs tárcanélküli miniszter közvetlen

irányítása alá, azaz nem utasítható.

A módosító javaslat nem érinti az eredeti javaslatnak az ÁPV Rt esetleges

megszüntetésére vonatkozó rendelkezését, de kiegészíti egy rugalmasabb,

általánosabb érvényû rendelkezéssel, mely szerint az ÁPV Rt közigazgatási

egyeztetési kötelezettségei tekintetében 30 napos határidõt állapít meg,

vélelmet állítva fel a hallgatás ill. véleménynyilvánítás elmulasztása

esetére. Ez a rendelkezés gyakorlati szempontból egyúttal alkalmas a

privatizációs döntéshozatali folyamat gyorsítására is.

5. A törvényjavaslat 26.§-ához:

A javaslat egészüljön ki a 26. §-t követõen az alábbi új 27.§-sal:

27.§

Ha e törvény másképpen nem rendelkezik, az ÁPV Rt-re egyebekben - a Gt. 310-

320. §-ok kivételével - a Gt. rendelkezéseit kell megfelelõen alkalmazni."

I n d o k o l á s

A korábbi módosító javaslatok logikájából következõen a törvényjavaslat

elhagyásra javasolt 9.§ (4) bekezdésében foglalt rendelkezés - mivel a Gt-re,

mint mögöttes jogra való utalás indokolt gyakorlati célból - egy új §-ba

kerül, azzal a változtatással, hogy az alaptõke felemelése ill. leszállítása

körében (Gt. 310-320 §) a Gt. szabályai alól a javaslat - az ÁPV Rt-t

tekintettel sepciális tõkeszerkezetére - kivonja.

B u d a p e s t , 1995. március 28.

Tardos Márton

SZDSZ

Eleje Honlap