ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/288/204..

Dr.Gál Zoltán úrnak,

a Magyar Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Módosító javaslat

T i s z t e l t E l n ö k Ú r !

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288.

számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtom be:

Megjegyzés: a javaslatok összefüggenek!

1. A törvényjavaslat 12.§-ához:

A 12.§ helyébe a következõ rendelkezés kerüljön:

"Az ÁPV Rt szervezete

"12.§

(1) Az ÁPV Rt testületi ügyvezetõ szerve a 11 tagból álló Igazgatóság. Az ÁPV

Rt-re háruló feladatok ellátásért és az ÁPV Rt mûködésének az irányításáért az

Igazgatóság felelõs.

(2) Az ÁPV Rt Igazgatóságának az elnökét, illetve tagjait (a továbbiakban

együtt: az Igazgatóság tagjai) a kormány javaslatára a köztársasági elnök

három évre nevezi ki, illetve menti fel.

(3) Az ÁPV Rt Igazgatósága elnökét - a kormány javaslatára - a köztársasági

elnök egyben kinevezheti az ÁPV Rt vezérigazgatójává is (elnök-vezérigazgató).

(4) Az Igazgatóság elnökének jelölt személyt az Országgyûlés az illetékes

bizottságán keresztül a kinevezése, illetve felmentése elõtt meghallgatja.

(5) Az Igazgatóság tagja nem lehet országgyûlési, illetõleg önkormányzati

képviselõ, valamint betegbiztosítási és nyugdíjbiztosítási önkormányzati

képviselõ."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat az ÁPV Rt szervezetére vonatkozóan a vezetõtestület

összetételére, valamint tagjai kinevezésére irányadó rendelkezések

tekintetében az eredeti törvényjavaslathoz képest teljesen új megoldást

javasol.

Ennek alapját képezi az a szabályozási logika, amely az ÁPV Rt esetében a

jogállást az MNB-rõl szóló törvényhez igazítja, melyben a kinevezési jog -

habár a mérlegelési joga nélkül - a köztársasági elnököt illeti meg az

Igazgatóság elnökét, illetve tagjait illetõen.

A módosító javaslat azonban némileg eltér az MNB-rõl szóló törvény

megoldásától akkor, amikor az Igazgatóság tagjainak a kinevezése tekintetében

a l2.§ /2/ bekezdésében a kormány, mint testület részére javaslattételi jogot

biztosít.

Itt kell utalni arra, hogy a módosító javaslat - mivel szükségtelen - már

nem tartalmazza az eredeti törvényjavaslat l2.§ /l/ bekezdése utolsó

fordulatát, mely a Gt 28.§ /3/ bekezdésére visszautalva kizárni javasolta,

hogy az ÁPV Rt Igazgatóságának jogi személy is tagja lehessen.

Az ÁPV Rt-ben az egyedüli részvényes ugyanis a magyar állam, ezért ebbõl

is láthatóan nyilvánvalóan felesleges a fenti összeférhetetlenségi

rendelkezés, másfelõl pedig az eredeti törvényjavaslat jelzett mondatának

elhagyását az is indokolja, hogy az új MNB típusú, azaz közjogi ÁPV Rt

alapvetõen már nem a társasági törvény rendelkezései alá tartozik.

2. A törvényjavaslat 13.§-ához:

A javaslat a 13.§-t követõen egészüljön ki az alábbi új 14.§-sal:

"14.§

Az ÁPV Rt igazgatósági tagjai közül legalább háromnak az ÁPV Rt-vel

munkaviszonyban kell állnia. Az ÁPV Rt vezérigazgatója az Igazgatóság tagja.

I n d o k o l á s

Az Igazgatóság tekintetében a módosító javaslat egyértelmûen kimondja,

hogy az ÁPV Rt vezérigazgatója kötelezõen az Igazgatóság tagja is egyben.

Másként fogalmazva, vezérigazgatóvá csak olyan személy jelölhetõ, illetve

választható, aki egyúttal az Igazgatóság tagja.

3. A törvényjavaslat jelenlegi 14.§-ához:

A 14.§ az alábbiak szerint változzék:

"14.§

(1) Az ÁPV Rt mûködését [kilenc] tizenegy tagból álló Felügyelõ Bizottság

ellenõrzi. A Felügyelõ Bizottság elnökének és tagjainak megbízatása három évre

szól[, ugyanakkor ezen idõtartam alatt is visszahívhatók.] Az ÁPV Rt esetében

a Gt l3.§-a nem alkalmaz[andó]ható.

(2) Az ÁPV Rt Felügyelõ Bizottsága tagjai:

- a Felügyelõ Bizottságnak az Országgyûlés által az Állami Számvevõszék elnöke

javaslatára megválasztott elnöke,

- az Országgyûlés által - a parlamenti képviselettel rendelkezõ pártok által

delegált -, megválasztott további 6 tag,

- az Érdekegyeztetõ Tanács munkáltatói, valamint munkavállalói oldala által

delegált egy-egy tag,

- a részvényesi jogok gyakorlójának a képviselõje,

- a részvényesi jogok gyakorlója által delegált szakértõ.

(3) A felügyelõ bizottság elnökét megválasztása elõtt meghallgatja az

Országgyûlés illetékes bizottsága.

[(4) Az Érdekegyeztetõ Tanács munkáltatói oldala által jelölt személy

visszahívásáról a Kormány csak a jelölõ javaslatára vagy egyetértésével

határozhat.]

(4) A Felügyelõ Bizottság tagot az õt megválasztó Országgyûlés, illetõleg az

õt delegáló szerv vagy személy hívhatja csak vissza.

(5) A felügyelõ bizottság tagjaira is alkalmazni kell a 13.§-ban meghatározott

összeférhetetlenségi szabályokat."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat - követve az MNB-rõl szóló törvény logikáját - az ÁPV

Rt társadalmi ellenõrzését és ennek révén az Országgyûlés általi felügyeletét

a Felügyelõ Bizottság összetételének a javasolt megoldás szerinti

kialakításával biztosítja.

Eszerint a Felügyelõ Bizottságban részvételt kapna valamennyi parlamenti

képviselettel rendelkezõ párt, a munkavállalói és munkáltatói oldal, valamint

a részvényesi jogokat gyakorló privatizációs tárcanélküli miniszter

képviselõi.

Külön garanciális jelentõsége van annak, hogy a Felügyelõ Bizottság

elnökét az országgyûlési meghallgatás után az Állami Számvevõszék elnökének

javaslatára maga az Országgyûlés választaná meg egyszerû többséggel.

4. A törvényjavaslat 18. §-ához:

A 18.§ az alábbiak szerint változzék:

"18.§ Az ÁPV Rt munkaszervezetét a munkaviszonyban álló vezérigazgató vezeti,

e törvény, a hatályos jogszabályok, az ÁPV Rt alapító okirata, a részvényesi

jogok gyakorlója határozatai, valamint az Igazgatóság döntéseinek keretei

között."

I n d o k o l á s

A l8.§ éppen az ÁPV Rt vezérigazgatója jogi felelõsségének a pontosítása

érdekében egzaktul felsorolja azokat a jogi normákat, melyek a vezérigazgató

feladat- és hatáskörére, illetve tevékenységére irányadóak.

5. A törvényjavaslat 19.§ (1)-(2) bekezdéséhez:

A 19.§ (1)-(2) bekezdése az alábbiak szerint változzék:

"19.§ (1) Az ÁPV Rt-nek az alapító okiratában, a szervezeti és mûködési

szabályzatban meghatározott vezetõ alkalmazottai és a döntés-elõkészítési

folyamatban résztvevõ ügyintézõk más keresõ foglalkozást - a mûvészeti,

tudományos és oktatási tevékenység kivételével - nem folytathatnak, olyan

gazdasági társaságnál, amelynél a [társasági] tagsági (részvényesi) jogok

részben vagy egészben [állami tulajdonban vannak] az ÁPV Rt-t illetik, nem

lehetnek vezetõ tisztségviselõk, illetve felügyelõ bizottsági tagok.

(2) Az (1) bekezdésben felsoroltak az alkalmazásuk megszünését követõ két évig

nem létesíthetnek munkaviszonyt, illetve munkavégzésre irányuló más

jogviszonyt, továbbá két évig nem lehetnek vezetõ tisztségviselõk olyan

gazdasági társaságnál, amelyben a tagsági (részvényesi) jogokat részben vagy

egészben az ÁPV Rt gyakorolja (vagy annak jogelõdjei gyakorolták), illetve

amelynek értékesítésében közremûködtek. Ilyen társaságban alkalmazásuk idején,

illetve annak megszûnésétõl számított két évig nem szerezhetnek tulajdonosi

részesedést sem."

I n d o k o l á s

Pontosító javaslat.

6. A törvényjavaslat 20.§-ához:

A 20.§ egészüljön ki az alábbi új (2) bekezdéssel:

"20.§

(2) A Szervezeti és Mûködési Szabályzatban részletesen meg kell határozni - e

törvényben foglaltak figyelembevételével - a belsõ ellenõrzés feladat- és

hatáskörét. A belsõellenõrzés az ÁPV Rt Felügyelõ Bizottságának közvetlen

irányítása alatt mûködik. A belsõellenõrzési szerv munkatársai felett a

munkáltatói jogokat az Felügyelõ Bizottság elnöke gyakorolja."

I n d o k o l á s

A 20.§ szövegszerû pontosítása követi az MNB-törvény azon logikáját, valamint

az ÁPV Rt jogállásával kapcsolatos más módosító javaslat azon elgondolását,

ami által az ÁPV Rt-t törvényhozás útján maga az Országgyûlés létesíti, és e

törvény hatalmazza fel a privatizációért felelõs tárcanélküli minisztert a

tulajdonosi részvényesi jogok gyakorlására, megszüntetve ezáltal a kormánynak

a nemzeti tulajdonosi szervezet irányában az eredeti törvényjavaslat szerinti

alapítói jogkörét.

Ezt a logikát követi az a megoldás, amely az ÁPV Rt SZMSZ-ének

jóváhagyását is a kormány helyett az ÁPV Rt tekintetében a parlamentnek

felelõs privatizációs tárcanélküli miniszter hatáskörébe utalja.

7. A törvényjavaslat 21.§-ához:

A 21.§-t megelõzõ alcím az alábbiak szerint változzék:

[Az ÁPV RT. gazdálkodása]

Az ÁPV Rt gazdálkodása és mûködése

I n d o k o l á s

Pontosító javaslat.

8. A törvényjavaslat 22.§ (1) bekezdéséhez:

A 22.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint változzék:

"22.§ (1) Az ÁPV Rt [saját] bevételei:

a) az ÁPV Rt tulajdonában lévõ vagyon, valamint a kezelésében lévõ

hozzárendelt vagyon értékesítésébõl, illetve hasznosításából származó bevétel;

b) azon társasági részesedések után járó részesedés /osztalék/, amelyek

az ÁPV Rt, illetõleg a hozzárendelt vagyon tekintetében a magyar állam

tulajdonában vannak.

c) egyéb, az a) és b) pont alá nem tartozó saját bevétel."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat pontosítja az ÁPV Rt bevételi forrásait aképpen,

miszerint kiegészíti a törvényjavaslat azon hiányosságát, hogy nem beszél az

ÁPV Rt-hez hozzárendelt vagyon értékesítésébõl, hasznosításából származó

bevételi forrásokról. Ezt a módosító javaslat kiegészíti, és így -

költségvetési és számviteli szempontból - egységesíti az ÁV Rt mérlegének

bevételi oldalát.

9. A törvényjavaslat 22.§ (3) bekezdés i) pontjához:

A 22.§ (3) bekezdés i) pontja az alábbiak szerint változzék:

(22.§ (3) Az ÁPV RT. a saját bevételeket elsõsorban a következõ célokra

fordíthatja:)

"i) külön törvény szerinti fizetési kötelezettségeire."

I n d o k o l á s

Pontosítja a módosító javaslat az eredeti törvényjavaslat 22.§ i/

pontját, mely a kiadási jogcímeket sorolja fel aképpen, hogy garanciális

okokból az "egyéb esetleges fizetési kötelezettségek" elõírását csak

törvényben javasolja lehetõvé tenni.

10. A törvényjavaslat 24.§-ához:

A 24.§ (1)-(2) bekezdése az alábbiak szerint változzék, továbbá egészüljön ki

az alábbi új (3) bekezdéssel:

"24.§ (1) Az ÁPV Rt. a 22.§ (1) bekezdésének a) és b) pontjában és a 23.§-ban

foglalt bevételeinek [elõirányzott befizetési mértékérõl és felhasználásáról]

a központi költségvetés felé elõírt befizetési kötelezettség mértékérõl,

valamint a fennmaradó hányad további konkrét felhasználási jogcímeirõl az

Országgyülés az éves költségvetési törvényben rendelkezik. Az éves

költségvetési törvényben kell meghatározni továbbá az állam törvényben vállalt

vagyoni kihatású kötelezettségeinek teljesítéséhez szükséges ingyenes

vagyonátruházások mértékét, a kedvezményezettek körét, [a bevételnek az ÁPV

Rt. által a 23.§ szerint felhasználható hányadát, valamint az ÁPV Rt. által

történt hitelfelvétel illetve kötvénykibocsátás felsõ határát.] úgyszintén az

ÁPV Rt bevételeinek az ÁPV Rt által a 22- 23. §-ok szerinti felhasználható

hányadát, továbbá az ÁPV Rt által történõ hitelfelvételek, gazdasági

társaságok alapítása, kötvények kibocsátása, kezesi felelõsségvállalások felsõ

határait, valamint konkrét feltételeit.

[(2) Az ÁPV Rt. a privatizációt elõmozdító célra gazdasági társaságot, illetve

befektetési rendeltetésü alapot létesíthet, illetve ilyen gazdasági

társaságban részesedést szerezhet, vagy e társaság részére nem pénzbeli

hozzájárulásként a vagyont rendelkezésre bocsáthatja.]

(2) Az ÁPV Rt a privatizációt elõmozdító célra - az éves költségvetési

törvényben meghatározott keretek között és feltételek alapján - gazdasági

társaságot alapíthat, illetve befektetési alapokat hozhat létre, továbbá ilyen

célú gazdálkodó szervezetben tulajdonosi részesedést szerezhet, valamint

nempénzbeli vagyoni hozzájárulásként a hozzárendelt vagyonából vagyoni

hozzájárulást teljesíthet.

(3) Az ÁPV Rt a pénz- és vagyongazdálkodása körében - az e törvényben foglalt

kivételektõl eltekintve - sem a saját, sem a hozzárendelt vagyonából

ingyenesen vagyont nem ruházhat át, magánalapítványokat nem támogathat,

egyesületek, illetve más társadalmi szervezetek számára ingyenes vagyoni

juttatást nem tehet."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat szükségesnek tartja pontosítani az ÁPV Rt

költséggazdálkodásával kapcsolatos törvényi követelményeket azáltal is, hogy

valamennyi ÁPV Rt általi bevétel felhasználási jogcímeit, illetõleg ennek a

kiadási elõirányzatok szempontjából lehetséges kereteit és feltételeit

egyértelmûen az éves költségvetési törvényben teszi kötelezõvé elõírni.

Pontosítja továbbá a módosító javaslat az eredeti törvényjavaslat 24.§

(1) bekezdését abban a körben is, hogy az Országgyûlés hatáskörébe utalja

annak meghatározását, hogy az ÁPV Rt milyen pénzgazdálkodási felsõhatárt

figyelembe véve alapíthat gazdasági társaságokat, vállalhat kezességeket,

illetõleg bocsáthat ki pl. kötvényt.

A módosító javaslat szerint a /3/ bekezdés szintén garanciális okokból és

az ÁPV Rt gazdálkodásának az Áht-hoz való jobb közelítése érdekében konkrétan

kimondja, hogy az ÁPV Rt magánalapítványokat nem támogathat, illetõleg

ingyenes vagyoni juttatást is csak a törvényben meghatározott keretek között

tehet.

11. A törvényjavaslat 24. §-ához:

A 24.§-t követõen egészüljön ki a javaslat az alábbi új 25-28. §-sokkal:

"25.§

(1) Az ÁPV Rt a külföldi hitelfelvételei során, valamint a külföldön történõ

értékpapírkibocsátások tekintetében - a kormány elõzetes véleménynyilvánítása

mellett - az MNB-vel egyetértésben járhat csak el.

(2) Az ÁPV Rt garanciát csak az éves költségvetési törvényben meghatározott

keretek és feltételek figyelembevételével, a pénzügyminiszter elõzetes

hozzájárulásával vállalhat."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat az ÁPV Rt költségvetési tipusú vagyon- és

pénzgazdálkodása elvét figyelembe véve - de követve az MNB-ról szóló törvény

logikáját is - az ÁPV Rt nemzetközi tõkepiaci megjelenését a jegybank

egyetértéséhez köti, továbbá az ÁPV Rt általi garanciavállalást a

pénzügyminiszter elõzetes hozzájárulásától teszi függõvé.

Mindkét esetben garantálja egyúttal az Országgyûlés azon jogát, mely

szerint mind a hitelfelvételek, mind pedig a garanciavállalások tekintetében

az éves költségvetés elõirányzataira is tekintettel a kereteket elõre törvényi

szinten meghatározza.

Az ÁPV Rt mûködése

26.§

(1) Az ÁPV Rt a versenyeztetésrõl (a pályázatok eljárási rendjérõl, valamint

az árverési eljárásról) szabályzatot alkot. Az ÁPV Rt Igazgatósága által

elfogadott szabályzatokat - az azok mellékleteként elkészült esetleges

mintaszerzõdésekkel együtt - a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.

(2) Az ÁPV Rt az általa megalkotott szabályokhoz kötve van, az ezek

megszegésébõl eredõ kárért felel.

I n d o k o l á s

A módosító javaslat a kormányprogram azon eltökéltségébõl indul ki,

miszerint növelni kell a privatizáció transzparenciáját és minél szélesebb

körû társadalmi ellenõrizhetõségét, továbbá a hazai és külföldi befektetések

jogbiztonságát.

Ennek érdekében a módosító javaslat elsõ ízben mondaná ki az elmúlt öt év

privatizációs jogalkotását és gyakorlatát figyelembe véve, hogy az ÁPV Rt az

általa megalkotott szabályzatokhoz, így különösen a Versenyeztetési

Szabályzathoz kötve van.

Ennek kimondásával a törvény biztosítja ezen szabályzatok normativitását,

melyet az tesz teljessé, hogy a módosító javaslat külön kimondani rendeli,

hogy az ÁPV Rt az általa közzétett szabályzatok megszegésébõl eredõ kárért

felel.

A módosító javaslat az ÁPV Rt szabályzatainak elfogadását is az ÁPV Rt

Igazgatósága hatáskörébe utalja, evonatkozásban is deklarálva a tulajdonosi

szervezetnek a kormánytól való függetlenségét.

27. §

Az ÁPV Rt kialakítja a hozzárendelt vagyon törvényes és eredményes

mûködtetéséhez szükséges nyilvántartási és értékelési rendszert. Ennek során

az ÁPV Rt Igazgatósága köteles az Állami Számvevõszék véleményét és

iránymutatását figyelembe venni.

I n d o k o l á s

Az új 27.§ az ÁPV Rt transzparenciájának biztosítása érdekében kötelezõvé

teszi az egységes - az ÁSZ útmutatásait figyelembe vevõ - nyilvántartási és

értékelési rendszer kiépítését.

28. §

Az ÁPV Rt a hozzárendelt vagyoni körbe tartozó gazdasági társaságok irányában

az e törvényben meghatározott feladatköreinek az ellátása érdekében gyakorolja

a Gt. szerinti tulajdonosi jogokat. Ennek során azonban a Gt. VII. fejezete

7. címében foglalt rendelkezések az ÁPV Rt tevékenységére nem alkalmazhatóak.

I n d o k o l á s

A módosító javaslat gazdaságpolitikai indoka az, hogy a privatizáció

megvalósulásáig terjedõ átmeneti idõszakban is biztosítani kell az ÁPV Rt-hez

tartozó gazdasági társaságok menedzsmentjének az önállóságát, növelni kell

kezdeményezõkészségüket, felelõs döntési kompetenciájukat. Tekintve, hogy az

ÁPV Rt a módosító javaslat logikája szerint nem a cégjegyzékben nyilvántartott

kereskedelmi részvénytársaság, hanem sajátos közjogi személy, így ez a

körülmény alkotmányosan is lehetõvé teszi az ÁPV Rt vonatkozásában a Gt.

konszern-jogi szabályozása alkalmazásának kizárását.

B u d a p e s t, l995. március 28.

Tardos Márton

SZDSZ

Eleje Honlap