ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/288/208..

Dr. Gál Zoltán úrnak,

a Magyar Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Módosító javaslat

Tisztelt Elnök Úr!

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288.

számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtom be:

1. A törvényjavaslat 1. § (4)-(6) bekezdéséhez:

Az 1. § (4), (5) és (6) bekezdése maradjon el, a (4) bekezdés helyébe pedig a

következõ rendelkezés lépjen:

[(4) E törvény alkalmazása szempontjából magántulajdonosnak minõsül a

természetes személy, az egyéni vállalkozó (1990. évi V. törvény), a polgári

jogi társaság, a gazdasági társaság, a szövetkezet, a közhasznú társaság, a

befektetési alap, az MRP szervezet, a vízgazdálkodási és erdõbirtokossági

társulat, továbbá az egyesület. Alapítvány csak akkor tekinthetõ e törvény

szempontjából magántulajdonosnak, ha alapítói kizárólag az elõzõekben

meghatározott magántulajdonosok, gazdálkodó szervezet pedig akkor, ha benne

költségvetési szerv, illetve az ÁPV Rt. nem rendelkezik többségi

részesedéssel, illetve szavazati joggal.

(5) Ha a települési, illetve egészségbiztosítási, nyugdíjbiztosítási

önkormányzat, továbbá egyéb köztestület, illetve közalapítvány a

privatizálandó vagyon értékesítése során vevõként jelentkezik, úgy rá -

törvény eltérõ rendelkezése hiányában - a magántulajdonosokra vonatkozó

szabályokat kell alkalmaznia.

(6) E törvény alkalmazása szempontjából a külföldi természetes személyek

mellett - jogi formájára tekintet nélkül - magántulajdonosnak minõsül a (4)

bekezdésben nem említett külföldi jogi személy is.]

"1. § (4) Az állami tulajdon értékesítése során vevõként a privatizációs

eljárásban nem vehet részt

a) olyan gazdálkodó szervezet (beleértve a köztestületet és a közhasznú

társaságot is), amelyben költségvetési szerv vagy az ÁPV Rt többségi

részesedéssel, illetve szavazati joggal bír;

b) az alapítvány és a közalapítvány, ha alapítói között költségvetési szerv,

vagy az ÁPV Rt, illetve olyan gazdálkodó szervezet szerepel, amely a

privatizációban az a) pont alapján nem vehet részt."

2. A törvényjavaslat 35. §-ához:

A 35. § a) pontja az alábbiak szerint változzék:

"35. § a) Olyan [magántulajdonosok] vevõk részére, akik megfelelõ biztosítékok

nyújtásával vállalják a 32. § (3) bekezdés szerinti kötelezettségek

teljesítését."

I n d o k o l á s

az 1. §-hoz és 35. §-hoz

Az Alkotmány 13. § (1) bekezdése megkülönböztetés nélkül mindenki számára

biztosítja a tulajdonhoz való jogot. A törvényjavaslat 1. § (4) bekezdése

felsorolja, hogy a privatizációs eljárásban kik minõsülnek

"magántulajdonosnak". Mivel a felsorolás nem tartalmazza a "magántulajdonosok"

teljes körét (hiányoznak a felsorolásból pl. önkéntes biztosító pénztárak,

leányvállalatok), ez az intézkedés önkényesen korlátozza a tulajdonszerzést,

különböztet tulajdonos és tulajdonos között olyan formában, hogy egyeseket

ezáltal kizár a privatizáció keretében történõ tulajdonszerzés lehetõségébõl.

A "magántulajdonosok" körét meghatározni egyébként sem lenne célszerû, nem

véletlen hogy erre se a Ptk., sem a Gt., de még a magyar polgári jog tudománya

sem vállalkozott mindeddig. Általános elv szerint ugyanis bárki tulajdonos

lehet, aki jogalanyisággal és megfelelõ vásárlóerõvel bír. A skála tehát

sokkal szélesebb annál, mintsem fel lehetne sorolni.

Így a módosító javaslat az Alkotmány és a Ptk. elveit követve és fogalmait

használva mindenki számára lehetõvé teszi a tulajdonszerzést azzal, hogy a

kincstári tulajdoni körbe tartozó alanyok számára, de csak az õ számukra

fogalmaz meg - éppen a privatizáció gyorsítását szolgáló kormányzati

törekvésekkel és a privatizáció természetével összhangban - korlátozást.

Természetesen, mivel a módosító javaslat a magántulajdonos fogalmát kiiktatja

a törvényjavaslatból, ennek megfelelõen indokolt a 35. § a) pontjának is a

megfelelõ módosítása.

3. A törvényjavaslat 6. § (1)-(2) bekezdéséhez:

A 6. § (1)-(2) bekezdése az alábbiak szerint változzék:

"6. § (1) Ha az 5. § szerinti vagyonba védett természeti terület vagy mûemléki

védelem alatt álló ingatlan, illetve védett múzeális emlék vagy gyûjtemény is

tartozik, e vagyontárgy elidegenítéséhez, kezelésbe adásához, valamint

megterheléséhez a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszternek, illetve

a mûvelõdési és közoktatási miniszternek - külön jogszabály szerint megadott -

egyetértése szükséges. Az egyetértés hiányában kötött szerzõdés [érvénytelen]

semmis.

(2) Az ÁPV Rt-hez tartozó termõföld és erdõ esetében az ÁPV Rt a tulajdonosi

jogokat a földmûvelõdésügyi miniszter egyetértésével gyakorolja. Az egyetértés

hiányában kötött szerzõdés [érvénytelen] semmis."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat kodifikációs hibát korrigál. Pontosítja a 6. § (1) és (2)

bekezdését, tekintettel arra, hogy a Ptk. érvénytelenségi szabályai vagy

feltétlen érvénytelenséget /semmisség/, vagy pedig feltételes érvénytelenséget

/megtámadahtóságot/ ismernek /Ptk. 234. (1) bekezdés és 235. § (1) bekezdés./

Ebbõl eredõen a törvényszövegben is pontosítani kell az érvénytelenséget,

ezért a módosító javaslat egyértelmûen kimondja, hogy a miniszteri egyetértés

hiányában létrejött jogügyletek feltétlenül érvénytelenek, azaz semmisek.

4. A törvényjavaslat 7. §-hoz tartozó alcíméhez, illetve a 7. § (2) és (4)

bekezdéséhez, 8. §-ához, valamint a törvényjavaslat egészéhez:

A megjelölt §-okban, valamint a javaslat egészében a "tartós állami tulajdon"

kifejezés maradjon el, helyette - értelemszerûen - tartósan állami tulajdonba

sorolt ill. maradó (stb) kifejezés kerüljön.

[Tartós állami tulajdon]

"Tartósan állami tulajdonban maradó vagyon

"7. § (2) Tartósan állami tulajdonba tartozik az a társasági részesedés, amely

a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvényben meghatározott többségi állami

tulajdon biztosításához szükséges."

"7. § (4) A tartósan állami tulajdonba [n maradó] sorolt gazdálkodó

szervezeteket - az állami tulajdonosi részesedés mértékének és az állami

tagsági /részvényesi/ jogokat gyakorló állami szervezetnek a feltüntetésével -

e törvény melléklete sorolja föl. A (3) bekezdésben meghatározott állami

tulajdonrészen túlmenõ állami részesedés privatizációja ütemének és mértékének

meghatározása az e törvény mellékletében megjelölt miniszter, a privatizáció

végrehajtása pedig az ÁPV Rt. feladata, amelyet a miniszterrel egyetértésben

lát el."

"8. § Az állami tulajdoni részesedéssel mûködõ gazdasági társaságoknak a

tartósan állami tulajdon körébe való sorolásáról, a tulajdonosi részesedés

mértékérõl, illetve a tartósan állami tulajdonba sorolás megszüntetésérõl a

kormány elõterjesztésére az Országgyûlés törvényben rendelkezik. A kormány

részére erre nézve az ÁPV Rt, valamit az adott társaság alapvetõ tevékenysége

szerint érintett miniszter, illetve az érdekelt munkáltatói és munkavállalói

érdekképviseleti szervek tehetnek javaslatot."

I n d o k o l á s

A fenti rendelkezések azt a tévedést korrigálják, miszerint a törvényjavaslat

megfogalmazói szerint létezne speciális tulajdoni formaként az úgynevezett

"tartós állami tulajdon". Ilyen tulajdoni forma azonban nincs, se az

Alkotmány, sem pedig a Ptk. nem ismeri ezt. Van viszont úgynevezett "tartósan

állami tulajdonba sorolt vagyon", amelynek a lényege, hogy olyan állami

vagyont jelent, mely tekintetében az állam tulajdonosi irányítási jogait

tartósan fenn kell tartani. Ez egy idõbeli jelleget közvetít, nem pedig egy új

tulajdoni formát honosít meg. A félreértések elkerülése végett a módosító

javaslat ezt a szövegpontosítást vezeti át az inkriminált rendelkezéseken.

5. A törvényjavaslat 80. § (1) bekezdéséhez:

A 80. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változzon:

80. §

"(1) A számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény 11. §-a [kiegészül a

következõ új (4) bekezdéssel, és a jelenlegi (4) bekezdés az alábbi (5)

bekezdés lép] (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"11. § (4) Az ÁPV Rt. könyvvezetésének és éves beszámoló készítésének

[sajátosságait kormányrendelet szabályozza] szabályaira - közjogi

személyiségére való tekintettel - a költségvetési szervekre vonatkozó

rendelkezéseket kell megfelelõen alkalmazni.

[(5) A kormányrendelet az (1)-(4) bekezdésben jelölt szervek tekintetében sem

írhat elõ e törvény alapelveitõl eltérõ, vagy párhuzamos információ

szolgáltatási kötelezettséget]"

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat módosítani javasolt rendelkezése a könyvvezetés és az éves

beszámoló készítésére vonatkozóan ki kívánja emelni az egyébként mögöttes

jogként a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. tv. alapján mûködtetett

ÁVP Rt-t a valamennyi gazdasági társaságra kötelezõ számviteli törvény hatálya

alól azáltal, hogy az e tekintetben irányadó szabályozást egy késõbb

megalkotandó - de a törvényjavaslatnak az Országgyûléshez történõ

benyújtásakor még el nem készített - kormányrendeletre utalja.

Ez a rendelkezés alkotmányosan aggályos, mert sérti a jogegyenlõség elvét,

mivel a valamennyi részvénytársaságra irányadó számviteli rendelkezésekkel

szemben az ÁPV Rt-re nézve különleges szabályozás lehetõségét nyitja meg.

Ezáltal a jelenlegi javaslatban összeolvad a piacszabályozási hatáskör alanya,

ill. tárgya, mivel a kormány a kormány gazdasági programját végrehajtó

részvénytársaságra nézve állapíthatna meg - ráadásul a törvénynél alacsonyabb

szintû jogforrásban - speciális, az általános számviteli rendelkezésektõl

eltérõ normákat. Ez a körülmény összeegyeztethetetlen azzal az általános

jogpolitikai és tulajdonpolitikai elvvel is, miszerint az állam közhatalmi

piacszabályozó funkcióját élesen és intézményesen el kell választani az állam

tulajdonosi, a vállalkozói versenyszférában gyakorolt gazdasági

szerepvállalási funkcióitól. (Ld. errõl bõvebben az Alkotmánybíróság 59/1991.

sz. határozatát.)

Közgazdasági szempontból pedig figyelemre méltó körülmény még az, hogy az ÁPV

Rt - ha az eredeti 80. § lenne elfogadva -, úgy kezdené meg az 1995. évi

mérlegbeszámoló idõszakot, hogy könyv- és számvitelre nézve az irányadó

szabályozás nem áll rendelkezésre, ami önmagában kiszámíthatatlan és

bizonytalan helyzetet teremt, és nem kívánatos.

A fenti rendelkezéssel szemben javasolt új rendelkezés azt az alapvetõ

koncepciót követi, hogy az ÁPV Rt státuszát az MNB-rõl szóló 1991. évi LX. tv.

ún. közjogi részvénytársasági formájához kell közelíteni, amely közjogi, jogi

személyiségére vonatkozóan számviteli szempontból teljesen triviális az, hogy

a költségvetési szervekre vonatkozó elszámolási rendet kell megfelelõen

alkalmazni. Ezt alátámasztja az is, hogy az MNB megoldásához közelítõ ÁPV Rt-

re nézve a társasági tv. már nem kerül lényegében alkalmazásra, mivel maga az

alapító törvényjavaslat részletesen rendezi az új nemezeti tulajdonosi

szervezet jogállását.

6. A törvényjavaslat 83. § (4) bekezdéséhez:

A 83. § (4) bekezdése maradjon el!

"83. § (4) [Felhatalmazást kap a kormány, hogy a mellékletben felsorolt

gazdasági társaságok technikai adatait /pl. névváltozás/ közleményben

módosítsa.]

I n d o k o l á s

A törvény melléklete a törvény elválaszthatatlan része, tehát módosítására is

törvény módosítására irányadó szabályok vonatkoznak. "Kormányközleménnyel"

törvényt módosítani így értelemszerûen nem lehet. (Márcsak azért sem, mert

ilyen jogforrást a jogalkotásról szóló törvény sem ismer.) Az se világos, hogy

ki és milyen alapon döntené el azt, hogy mi minõsül technikai adatnak.

Budapest, l995. március 28.

Tardos Márton

SZDSZ

Eleje Honlap