ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/288/209..

Dr.Gál Zoltán úrnak,

a Magyar Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Módosító javaslat

T i s z t e l t E l n ö k Ú r !

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288.

számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtom be:

1. A törvényjavaslat 28. §-ához:

A 28.§ az alábbiak szerint változzék:

"28.§ (1) Nyilvános értékesítésre kerülõ vagyon értékesítését az ÁPV Rt-nek,

vagy az általa megbízott vagyonértékesítõnek [- ha e törvény kivételt nem tesz

-] - az ÁPV Rt elõzetes útmutatása szerint - elsõ ízben versenyeztetés útján

kell megkisérelnie.

(2) Mellõzni lehet a versenyeztetést:

[a) a portfóliócsomagok kezelésére létrehozott részvénytársaságok

részvényeinek nyilvános eladása esetén;]

[b] a) A zártkörû elhelyezés és a tõzsdei értékesítés[re adott megbízás]

esetén,

[c) részvénycserék esetében]

[d] b) társasági részesedéseknek a 24.§ (2) bekezdésében meghatározottak

szerint alapított gazdasági társaságok részére nem pénzbeli vagyoni

hozzájárulásként történõ rendelkezésre bocsájtásakor,

[e] c/ ha az ÁPV Rt az 59. és 6O.§-ban meghatározott kedvezményes mértékig a

munkavállalók részére értékesíti az állami vagyont,

[f] d/ ha az ÁPV Rt (jogelõdje) a külsõ befektetõ/k/ részére - a privatizációs

pályázat nyertesével megkötött szerzõdésben - opciót biztosított.

(3) A már értékesített többségi részesedések után fennmaradó kisebbségi

részesedéseket árveréssel, illetve nyilvános ajánlattétellel

(forgalombahozatallal), vagy zártkörû elhelyezéssel [lehet] értékesít[en]i a

35.§-ban

foglalt kivétellel."

I n d o k o l á s

A 28.§ (2) bekezdése nem törvényi kivételeket állapít meg, csak

lehetõséget ad az ÁPV Rt számára, hogy diszkrecionális jogkörben, saját

belátása alapján egyes privatizációs akcióknál mellõzze a versenyeztetést.

Ezen túlmenõen az a-f/ pontig meghatározott tranzakciótípusok olyan tágan

kerültek megfogalmazásra, hogy ez alapján bátran állítható, hogy szinte nincs

olyan privatizációs tranzakció, amely jogértelmezés útján ne lehetne

beleilleszthetõ valamelyik kivételi klauzulába

Ezt nem lehet elfogadni nemcsak amiatt, mert ez csökkenti a

versenysemlegességet és a privatizációban résztvevõk részére biztosítandó

"egyenlõ feltételek elvét", hanem azért sem, mert tág teret nyithat a

korrupciónak, melynek lehetõségét még elvi síkon is - a kormányprogrammal

összhangban - ki kell iktatni.

A módosító javaslat a 28.§ (2) bekezdését érintõen szûkíti a

versenyeztetés alól mentesíthetõ privatizációs tranzakciók körét, mivel

kizárja annak lehetõségét, hogy meg lehessen kerülni a versenyeztetési

kötelezettséget oly módon, hogy a vagyont vagy vagyonrészeket portfolió

csomagokba szervezés útján kivigyék részvénytársaságokba, majd ezt követõen

értékesítsék.

Ennek megfelelõen a módosító javaslat kiemeli a kötelezõ törvényi

kivételrõl szóló, az (l) bekezdésben írt szövegrészt és helyette egyértelmûen

megfogalmazva rögzíti, hogy a megbízás alapján eljáró vagyonértékesítõ is

köteles az ÁPV Rt elõzetes útmutatásai alapján eljárni a versenyeztetés

kérdésében.

Ugyanakkor azonban az is világos, hogy nem megengedhetõ, hogy az ÁPV Rt

társaságalapítással kivonhassa az állami vagyont nemcsak a törvény hatálya

alól, hanem a törvény által kötelezõen elõírt versenyeztetési kötelezettség

alól sem. Ezért a módosító javaslat törli az a/ pont alatti kivételi

lehetõséget.

A módosító javaslat szintén törli a (2) bekezdés c/ pontját, azaz, hogy

részvénycserék esetében se legyen kötelezõ a versenyeztetés. Ez megnyitaná a

lehetõségét, hogy egy - a törvény által egyáltalán nem szabályozott -

részvénycsereárfolyam megállapítása révén, ellenõrizetlenül kerüljön az állami

vagyon magántulajdonosok kezébe.

Megjegyzendõ, hogy érdemben a részvénycsere technikai kiiktatása nem

korlátozza a privatizáció gyorsítását, mivel az beilleszthetõ a zártkörû

elhelyezéses eljárásba, ami továbbra is kivételt jelenthet a tendereztetési

kötelezettség alól.

A 28.§ (2) bekezdése vonatkozásában a módosító javaslat pontosítja a

normaszöveget számos technikai vonatkozásban is, melybõl kiemelendõ, hogy a

módosító javaslat szerinti új d/ pontban csak akkor lehet a versenyeztetési

kötelezettség alól kivételt tenni, ha a vevõ részére az opciós jogot a

privatizációs pályázat gyõzteseként kihirdetett nyertessel megkötött szerzõdés

biztosítja, a szerzõdésben meghatározott feltételek szerint.

Végül a 28.§ (3) bekezdése az úgynevezett maradvány kisebbségi

portofoliók értékesítésénél garanciális okokból elõírja az árverést, illetõleg

a nyilvános ajánlattétel által elõírt garanciális szabályok alkalmazását. Ezt

az indokolja, hogy az ÁPV Rt és más vagyonértékesítõ diszkréciója - mint nem

kívánatos - e tekintetben behatárolt legyen, a Kormány korrupcióellenes

jogpolitikai törekvéseivel összhangban.

2. A törvényjavaslat 29.§ (1) bekezdéséhez:

A 29.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint változzék:

"29.§ (1) A pályázatot az ÁPV Rt, illetõleg a vagyonértékesítõ írja ki. A

pályázati kiírás elõtt a kiíró - ha e törvény másképpen nem rendelkezik - az

értékesítendõ állami vagyonrész üzleti értékét megállapítja."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat szerint fõszabályként a törvényben elõ kell írni az

általános vagyon-, illetve üzleti értékelési kötelezettséget, természetesen

bizonyos kivételi lehetõségek megnyitásával.

3. A törvényjavaslat 30.§ (3) bekezdéséhez:

A 30.§ (3) bekezdése az alábbiakkal egészüljön ki:

"30.§ (3) Ha a kiíró - megfelelõ határidõk kitûzésével - az érdekelteket

kizárólag közvetlenül hívja fel ajánlattételre, a pályázat zártkörû

pályázatnak minõsül. Zártkörû pályázat kiírására csak kivételesen kerülhet

sor, akkor, ha az adott állami vagyonrész ilyen módon történõ értékesítését

versenypolitikai vagy más fontos nemzetgazdasági érdek indokolja. A zártkörû

pályázat kiírásának indokait a kiíró a pályázati memorandumban köteles

feltüntetni (34.§).

I n d o k o l á s

Aggályos a törvényjavaslatban a zártkörû pályázattal kapcsolatos szabályozás.

E vonatkozásban a törvényjavaslat 30.§ (3) bekezdése rendkívül általános és

elnagyolt, elméletileg megnyitja a lehetõségét annak, hogy akár bármely

privatizációs tranzakció vonatkozásában is az ÁPV Rt vagy megbízottja zártkörû

ajánlattétel formájában kikerülje a versenyeztetést, vagy teljesen formálissá

tegye a tendereztetési eljárást.

A módosító javaslat leszûkíti és konkrét keretek közé kanalizálja a

zártkörû pályázat lehetõségét azzal, hogy csak abban az esetben teszi lehetõvé

ennek a pályázati formának az alkalmazását, ha azt versenypolitikai, vagy más,

a nemzetgazdaság szempontjából fontos érdek indokolja.

Garanciális továbbá a módosító javaslatban, hogy a törvényjavaslat 34.§-

ában elõírt memorandumot illetõen kötelezõen elõírja, hogy zártkörû

ajánlatkérés esetén a memorandumban a zártkörû ajánlatkérés indokait

részletezni kell.

4. A törvényjavaslat 32.§ (4) bekezdéséhez:

A 30.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint változzék:

"32.§ (4) A (3) bekezdés szerinti kötelezettségek vállalását az elbírálás

során a pályázati kiírás szerint [elõnyben lehet részesíteni a kedvezõbb

ajánlattal szemben] az egyes ajánlatok értékelésekor elõnyben lehet

részesíteni. A megkötendõ adásvételi szerzõdésben azonban megfelelõen

érvényesíthetõ szerzõdést biztosító mellékkötelezettségeket (Ptk. 243-276.§),

illetve adott esetben más [reális] végrehajtható biztosítékokat kell kikötni a

kötelezettségvállalás teljesítésének kikényszeríthetõsége érdekében. Az

esetleges elõnyben részesítés indokait a 34.§-ban elõírt emlékeztetõben meg

kell jelölni. "

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat a keretjellegû szabályozást és a diszkrecionális,

szubjektív jellegû döntéshozatalt lehetõvé tevõ módon a 32.§ (3)-(4)

bekezdésében biztosítja azt, hogy a pályázati ajánlatok elbírálásakor bizonyos

gazdaságpolitikai szempontok figyelembevételén keresztül meghatározott

ajánlatot "a kedvezõbb ajánlattal szemben is elõnyben lehessen részesíteni".

Álláspontom szerint ez a rendelkezés növeli a privatizáció körüli

bizonytalanságokat.

Ez a fajta bizonytalanság megint csak a korrupciós lehetõségek további

veszélyelemeit növelné, így annak kiiktatása a módosító javaslatomban

foglaltak szerint feltétlenül indokolt és szükséges.

5. A törvényjavaslat 35. §-ához:

A 35.§ az alábbiak szerint változzék, és a c) pontja maradjon el:

"35.§ Az ÁPV Rt - kivételesen indokolt esetben és az éves költségvetési

törvényben meghatározott keretben és feltételek alapján - az alábbiak szerint

adhat át állami vagyont pénzbeli térítés nélkül:

a) olyan magántulajdonosok részére, akik megfelelõ biztosítékok nyújtásával

vállalják a 32.§ (3) bekezdés szerinti kötelezettség teljesítését, vagy

b) ha az átadás törvény alapján közalapítvány, közcélú alapítvány,

köztestület, továbbá olyan más közcélú egyesület részére történik, amely

jogszabályban meghatározott közfeladat ellátását veszi át, illetve amely

költségvetési tehervállalást vált ki vagy helyettesít.

[c) az éves költségvetési törvényben meghatározott egyéb esetekben.]"

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat 35.§-a érinti a térítés nélküli, ingyenes állami

vagyonjuttatás kérdését.

Ezzel kapcsolatban szükséges és indokolt a privatizáció törvényességének

elõsegítése érdekében, hogy az állami vagyon ingyenes magántulajdonba adásának

feltételeit és keretét - összhangban a privatizációval szemben támasztott

állami vagyon- és költségvetéspolitikai, állambevétel-politikai

követelményekkel - egyértelmûen az éves költségvetési törvény határozza meg.

Szintén az éves költségvetési törvényben kell majd konkretizálni azt a

törvényjavaslatban szereplõ fogalmat, hogy mi minõsül "megfelelõ

biztosítéknak" , mivel a jelenlegi szövegezése a 35.§ a/ pontjának igen

általános, ezért nehezen megfogható.

Budapest, l995. március 28.

Tardos Márton

SZDSZ

Eleje Honlap