BUDAPEST, Széchenyi rpt

DR.KISS JÓZSEF 19. 1358

Telefon: 268-5267,268-

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ 5555

Telefax: 268-5998

T/288/268..

Dr. Gál Zoltán

elnök úrnak

H e l y b e n

javaslat

Tisztelt Elnök úr!

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288..

számú törvényjavaslathoz, csatlakozva Dr.Karl Imre és Puch László képviselõ

urak T/288/223.sz. módosító javaslatához az alábbi

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

elõ:

"MELLÉKLET a tartós állami tulajdonról

A tartós állami tulajdonú társasági részesedéssel müködõ gazdasági társaságok

- az állami tulajdon arányának és az állami tagsági (részvényesi) jogokat

gyakorló szervek megjelölésével - a következõk:

Társaság neve Tartós állami részesedés

legalacsonyabb mértéke

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv:

Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt.

.

.

.

AGORA Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 75 %

ERFO Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 75 %

FõKEFE Ipari Kft. 75 %

Fõvárosi Kézmüipari Rt. 75 %

Hatvani Vegyesipari Centrum Kft. 75 %

75 %

SAVARIA NETT-PACK Rehabilitációs célú Ipari és Kereskedelmi Kft.

Szegedi Fonalfeldolgozó Rt. 75 %

"

I n d o k o l á s

Fenti szervezetek az un. célszervezetek kategóriájába tartoznak, melyek

alapítási, mûködési feltételeit a többször módosított 8/1983.VI.29./EÜM.-PM.

együttes rendelet szabályozza, mely a megváltozott munkaképességû dolgozók

foglalkoztatására ír elõ speciális rendelkezéseket.

Ezek közül a legfontosabbak, hogy e szervezetek alapító okiratában rögzíteni

kell, hogy kifejezetten ilyen célból alapították, és a hátrányos helyzetû

rokkant munkavállalók átlagos állományi statisztikai létszáma az

összlétszámhoz viszonyítva meg kell haladja a 60 %-ot, a minimum létszám 30

fõ.

A társaságok a társasági adó fizetése alól mentességet élveznek az 1991.évi

LXXXVI.sz.tv.10.§.b. pontja alapján, melyet elveszítenek osztalék fizetése

esetén. Ezért általában nem is fizetnek osztalékot.

Ezen cégek szabadversenyes piaci privatizációja nem jöhet szóba, mert akkor

nem garantálható, hogy a külsõ új tulajdonos ne a profitot nézze, hanem a

foglalkoztatást biztosítsa.

Alapvetõen helyesnek tartható fentiek alapján az az eredeti elõterjesztõi

szándék, amely a többségi állami tulajdonra tett javaslatot.

Képviselõtársaim 223.sz. módosító javaslata az ágazati vagyonkezelés

megszüntetése miatt kiemeli a fenti cégeket a mellékletbõl a népjóléti

miniszter fejezetcímmel együtt, ugyanakkor elmaradt a cégek visszahelyezése a

mellékletbe az ÁPVRt vagyonkezelésébe.

Az az érvelés, miszerint erre azért nincs szükség, mert a 250.sz. módosító

javaslat (Farkas Imre és Miklós László javaslata) elfogadása esetén ezekre a

cégekre a törvény nem vonatkozik, (5.§ új (3) bekezdés d/ pontja) nem

helytálló, ugyanis ezeknél a cégeknél jelenleg sem a népjóléti miniszter

gyakorolja a tulajdonosi jogokat, hanem az ÁVRt.

Budapest, 1995. április 11.

Dr. Kiss József

(MSZP)

Eleje Honlap