DR.KISS JÓZSEF 19. 1358
Telefon: 268-5267,268-
ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ 5555
Telefax: 268-5998
Dr. Gál Zoltán
elnök úrnak
H e l y b e n
javaslat
Tisztelt Elnök úr!
Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló T/288..
számú törvényjavaslathoz, csatlakozva Dr.Karl Imre és Puch László képviselõ
urak T/288/223.sz. módosító javaslatához az alábbi
k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
elõ:
"MELLÉKLET a tartós állami tulajdonról
A tartós állami tulajdonú társasági részesedéssel müködõ gazdasági társaságok
- az állami tulajdon arányának és az állami tagsági (részvényesi) jogokat
gyakorló szervek megjelölésével - a következõk:
Társaság neve Tartós állami részesedés
legalacsonyabb mértéke
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv:
Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt.
.
.
.
AGORA Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 75 %
ERFO Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 75 %
FõKEFE Ipari Kft. 75 %
Fõvárosi Kézmüipari Rt. 75 %
Hatvani Vegyesipari Centrum Kft. 75 %
75 %
SAVARIA NETT-PACK Rehabilitációs célú Ipari és Kereskedelmi Kft.
Szegedi Fonalfeldolgozó Rt. 75 %
"
I n d o k o l á s
Fenti szervezetek az un. célszervezetek kategóriájába tartoznak, melyek
alapítási, mûködési feltételeit a többször módosított 8/1983.VI.29./EÜM.-PM.
együttes rendelet szabályozza, mely a megváltozott munkaképességû dolgozók
foglalkoztatására ír elõ speciális rendelkezéseket.
Ezek közül a legfontosabbak, hogy e szervezetek alapító okiratában rögzíteni
kell, hogy kifejezetten ilyen célból alapították, és a hátrányos helyzetû
rokkant munkavállalók átlagos állományi statisztikai létszáma az
összlétszámhoz viszonyítva meg kell haladja a 60 %-ot, a minimum létszám 30
fõ.
A társaságok a társasági adó fizetése alól mentességet élveznek az 1991.évi
LXXXVI.sz.tv.10.§.b. pontja alapján, melyet elveszítenek osztalék fizetése
esetén. Ezért általában nem is fizetnek osztalékot.
Ezen cégek szabadversenyes piaci privatizációja nem jöhet szóba, mert akkor
nem garantálható, hogy a külsõ új tulajdonos ne a profitot nézze, hanem a
foglalkoztatást biztosítsa.
Alapvetõen helyesnek tartható fentiek alapján az az eredeti elõterjesztõi
szándék, amely a többségi állami tulajdonra tett javaslatot.
Képviselõtársaim 223.sz. módosító javaslata az ágazati vagyonkezelés
megszüntetése miatt kiemeli a fenti cégeket a mellékletbõl a népjóléti
miniszter fejezetcímmel együtt, ugyanakkor elmaradt a cégek visszahelyezése a
mellékletbe az ÁPVRt vagyonkezelésébe.
Az az érvelés, miszerint erre azért nincs szükség, mert a 250.sz. módosító
javaslat (Farkas Imre és Miklós László javaslata) elfogadása esetén ezekre a
cégekre a törvény nem vonatkozik, (5.§ új (3) bekezdés d/ pontja) nem
helytálló, ugyanis ezeknél a cégeknél jelenleg sem a népjóléti miniszter
gyakorolja a tulajdonosi jogokat, hanem az ÁVRt.
Budapest, 1995. április 11.
Dr. Kiss József
(MSZP)