_______________________
BIZJELEN\T370RÉSZ.DOC
T/370/9.. szám
Az Országgyûlés
Szociális és egészségügyi bizottságának Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság
a j á n l á s a
a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.
évi IV. törvény módosításáról szóló T/370.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban:
Szociális bizottság), valamint a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága
(továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) megvitatta a foglalkoztatás
elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény
módosításáról (továbbiakban: Flt.) szóló, T/370.. számon beterjesztett
törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/370/4.., 5., 6., 7., 8. számú
módosító javaslatokat.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.
A Foglalkoztatási bizottság elõadója: Dr. Surján László képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
1. Veér Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében az Flt.
16/A. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló
1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 16/A §-a (1) bekezdésének helyébe
a következõ rendelkezés lép:/
"(1) A munkaadó részére a foglalkoztatásból eredõ közvetlen költség 70
százalékáig terjedõ mértékû támogatás nyújtható [személyenként, folyamatosan
legfeljebb egy évi idõtartamra], ha
a) a lakosságot vagy a települést érintõ közfeladat ellátása érdekében,
b) a munkaügyi központ által kiközvetített munkanélküli foglalkoztatását
vállalja munkaviszony keretében úgy, hogy
c) ezzel a foglalkoztatással a foglalkoztatottainak számát a
foglalkoztatás megkezdését megelõzõ havi átlagos statisztikai állományi
létszámhoz képest bõvíti, és
d) a foglalkoztatással nyújtott szolgáltatás ellenértékeként más szervtõl
díjazásban nem részesül."
T370/7/2.
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg képviselõ úrnak a
törvényjavaslat 1. § (2) bekezdéséhez tett módosító javaslatával. (Az
ajánlás 3. pontja).
Indokolás: Lásd a T/370/7/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2)
bekezdésének - amely az Flt. 16/A. §-nak új (2) bekezdéssel történõ
kiegészítésérõl rendelkezik - az elhagyását javasolja:
"[(2) Az Flt. 16/A. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel
egyidejûleg a jelenlegi (2)-(3) bekezdés számozása (3)-(4) bekezdésre
változik:
"(2) Az (1) bekezdés c) pontjában említett megelõzõ havi átlagos
statisztikai állományi létszámba nem számít be az a munkavállaló, akinek
foglalkoztatása az (1) bekezdésben meghatározott támogatással történt."]"
Indokolás: Lásd a T/370/4/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
3. Veér Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében az Flt.
16/A. § (2) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(2) Az Flt. 16/A. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel
egyidejûleg a jelenlegi (2)-(3) bekezdés számozása (3)-(4) bekezdésre
változik:
"(2) A támogatás egy munkavállaló foglalkoztatásához folyamatosan
legfeljebb egy évi idõtartamra állapítható meg. Az (1) bekezdés c/ pontjában
említett megelõzõ havi átlagos statisztikai állományi létszámba nem számít be
az a munkavállaló, akinek foglalkoztatása az (1) bekezdésben meghatározott
támogatással történt.""
Indokolás: Lásd a T/370/7/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Flt.
20. § (2) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
/(1) Az Flt. 20. §-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés
lép:/
"(2) A 14-19. §-ban meghatározott támogatások odaítélésének és
visszakövetelésének, nyújtásának további feltételeit, a támogatások
odaítélésének és visszakövetelésének, valamint a Foglalkoztatási Alap
kezelésének és a foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére elkülönített
pénzügyi keret (44/A. §) felhasználásának részletes szabályait, továbbá a
képzõ intézmények kiválasztására vonatkozó szempontokat - a Munkaerõpiaci
Bizottság véleményének meghallgatásával - a munkaügyi miniszter állapítja
meg."
Indokolás: Lásd a T/370/4/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 4. § (2)
bekezdésében az Flt. 28. § (1) bekezdése c/ pontjának a következõ módosítását
javasolja:
/(2) Az Flt. 28. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
{28. § (1) Meg kell szüntetni a munkanélküli járadék folyósítását, ha a
munkanélküli}/
"c) keresõ tevékenységet folytat, kivéve a [(4) bekezdésben, valamint a
29. § (1) bekezdésének f) pontjában foglaltakat] Munkaügyi Központ által
ajánlott munkahelyen, vagy foglalkoztatás keretében jövedelme havonta nem éri
el a mindenkori minimális bér 50 %-át."
Indokolás: Lásd a T/370/4/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 4. § (3)
bekezdésének - amely az Flt. 28. §-ának új (4) bekezdéssel történõ
kiegészítésérõl rendelkezik - az elhagyását javasolja:
"[(3) Az Flt. 28. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Nem szüntethetõ meg a munkanélküli járadék folyósítása, ha a
munkanélküli
a) a keresõ tevékenységet megbízási jogviszony keretében folytatja, és
b) az abból származó jövedelme havonta nem haladja meg a kötelezõ
legkisebb munkabér 50 %-át, továbbá
c) bejelentési kötelezettségének eleget tett (8. § (7) bek.), valamint
d) együttmûködési kötelezettségét (25. § (3) bek.)változatlanul
teljesíti."]"
Indokolás: Lásd a T/370/4/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 5. §-át új (2)
bekezdéssel - amely az Flt. 29. § (3) bekezdését érinti - kiegészíteni
javasolja:
"(2) A törvény 29. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"(3) Az (1) bekezdés b-d. és f. pontjába foglaltak miatt szünetelés
idõtartamát a folyósítási számításánál figyelmen kívül kell hagyni.""
Indokolás: Lásd a T/370/4/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Paszternák László és Filló Pál képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában
az Flt. 39. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolják:
"Az Flt. 39. § helyébe a következõ rendelkezés lép:
"39. § [(1)] A 43. § (3) bekezdésben meghatározott kifizetések fedezetére
a munkaadó és a munkavállaló a Munkanélküliek Szolidaritási Alapja
(továbbiakban Szolidaritási Alap) javára járulékot fizet.
[(2) A Szolidaritási Alapot terhelõ kiadások közül az állam
kötelezettséget vállal a munkanélküli járadék, a pályakezdõk munkanélküli
segélye, az elõnyugdíj, a 31. §-ban meghatározott költségtérítés, a képzési
támogatásként fizetett keresetpótló juttatás, valamint a 27. §(5) bekezdésében
meghatározott idõtartamra, a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.
törvény 103/C. § (5) bekezdése alapján fizetendõ társadalombiztosítási és
nyugdíjjárulék kifizetésére.]""
Indokolás: Lásd a T/370/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában az Flt.
39. § (2) bekezdésének második mondattal való kiegészítését javasolja:
/Az Flt. 39. § helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(2) A Szolidaritási Alapot terhelõ kiadások közül az állam
kötelezettséget vállal a munkanélküli járadék, a pályakezdõk munkanélküli
segélye, az elõnyugdíj, a 31. §-ban meghatározott költségtérítés, a képzési
támogatásként fizetett keresetpótló juttatás, valamint a 27. § (5)
bekezdésében meghatározott idõtartamra, a társadalombiztosításról szóló 1975.
évi II. törvény 103/C. § (5) bekezdése alapján fizetendõ társadalombiztosítási
és nyugdíjjárulék kifizetésére. Az állam ugyancsak kötelezettséget vállal a
Szolidaritási Alapból az önkormányzatok részére kifizetendõ térítések
teljesítésére."
Indokolás: Lásd a T/370/4/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában az Flt.
40. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezést javasolja:
/Az Flt. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"40. § (1) [A munkaaadó a munkavállaló részére adott munkaviszonyból
származó bruttó kereset 4,2 %-át köteles munkaadói járulékként fizetni.] A
munkadó a munkavállaló részére adott munkaviszonyból származó bruttó kereset 5
%-át köteles munkaadói járulékként fizetni."
Indokolás: Lásd a T/370/4/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. Mádi László képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában az Flt. 40. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/Az Flt. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"40. § (1) A munkaaadó a munkavállaló részére adott munkaviszonyból
származó bruttó kereset [4,2] 3 %-át köteles munkaadói járulékként fizetni."
Indokolás: Lásd a T/370/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
12. Mádi László képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában az Flt. 40. § (2)
bekezdésének az elhagyását javasolja:
"[(2) A költségvetési szervek munkavállalóinak keresete után fizetendõ
munkaadói járulékot - az éves költségvetési törvényben foglaltaknak
megfelelõen - a központi költségvetés átalányösszegben folyósítja.]"
Indokolás: Lásd a T/370/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1994. december 19.
Dr. Csehák Judit s.k., Dr. Surján László s.k.,
a Szociális bizottság elnöke a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság elnöke