T/370/12.. szám

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat zárószavazásához

Ellenjegyezte: Kósáné dr. Kovács Magda

Budapest, 1994. december 21.

Törvényjavaslat

a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény módosításáról

1. §

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 16/A §-a (1) bekezdésének helyébe

a következõ rendelkezés lép:

"(1) A munkaadó részére a foglalkoztatásból eredõ közvetlen költség 70

százalékáig terjedõ mértékû támogatás nyújtható, ha

a) a lakosságot vagy a települést érintõ közfeladat ellátása érdekében,

b) a munkaügyi központ által kiközvetített munkanélküli foglalkoztatását

vállalja munkaviszony keretében úgy, hogy

c) ezzel a foglalkoztatással a foglalkoztatottainak számát a foglalkoztatás

megkezdését megelõzõ havi átlagos statisztikai állományi létszámhoz képest

bõvíti, és

d) a foglalkoztatással nyújtott szolgáltatás ellenértékeként más szervtõl

díjazásban nem részesül."

(2) Az Flt. 16/A. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel

egyidejûleg a jelenlegi (2)-(3) bekezdés számozása (3)-(4) bekezdésre

változik:

"(2) A támogatás egy munkavállaló foglalkoztatásához folyamatosan legfeljebb

egy évi idõtartamra állapítható meg. Az (1) bekezdés c) pontjában említett

megelõzõ havi átlagos statisztikai állományi létszámba nem számít be az a

munkavállaló, akinek foglalkoztatása az (1) bekezdésben meghatározott

támogatással történt."

2. §

(1) Az Flt. 20.§-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A 14-19. §-ban meghatározott támogatások nyújtásának további

feltételeit, a támogatások odaítélésének és visszakövetelésének, valamint a

Foglalkoztatási Alap kezelésének és a foglalkoztatási válsághelyzetek

kezelésére elkülönített pénzügyi keret (44/A.§) felhasználásának részletes

szabályait, továbbá a képzõ intézmények kiválasztására vonatkozó szempontokat

- a Munkaerõpiaci Bizottság véleményének meghallgatásával - a munkaügyi

miniszter állapítja meg."

3. §

(1) Az Flt. 27. §-a (1) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"Az elõbbiekben meghatározott négy éves idõtartam meghosszabbodik:

a) a sor- valamint tartalékos katonai szolgálat, továbbá a polgári

szolgálat,

b) a keresõképtelenséggel járó betegség,

c) a beteg gyermek ápolására táppénzes állomány,

d) a terhességi-gyermekágyi segély, a gyermekgondozási díj, a

gyermekgondozási segély, a gyermekgondozásra kapott egyéb fizetés nélküli

szabadság,

e) a rokkantsági és a baleseti rokkantsági nyugdíj folyósítása,

f) az elõzetes letartóztatás, a szabadságvesztés, a javító-nevelõ munka,

a szigorított javító-nevelõ munka, és az elzárás büntetés,

g) a közeli hozzátartozó (1992. évi XXII. törvény 139. § (2) bek.)

ápolása, valamint a családi ház építése céljából kapott fizetés nélküli

szabadság,

h) az ápolási díj és a gyermeknevelési támogatás folyósítása

idõtartamával, valamint

i) az (5) bekezdésben meghatározott idõtartammal, ha a munkanélküli állapot

ezen idõtartam alatt is fennállt."

4. §

(1) Az Flt. 28.§-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[28.§. (1) Meg kell szüntetni a munkanélküli járadék folyósítását, ha a

munkanélküli]

"a) a munkaügyi központ által felajánlott megfelelõ munkahelyet vagy térítési

kötelezettséggel nem járó képzési lehetõséget nem vállalja el, illetve a

munkaviszony létrejötte neki felróható okból meghiúsul,"

(2) Az Flt. 28. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[28. § (1) Meg kell szüntetni a munkanélküli járadék folyósítását, ha a

munkanélküli ]

"c) keresõ tevékenységet folytat, kivéve a (4) bekezdésben, valamint

a 29. § (1) bekezdésének f) pontjában foglaltakat."

(3) Az Flt. 28. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Nem szüntethetõ meg a munkanélküli járadék folyósítása, ha a

munkanélküli

a) a keresõ tevékenységet megbízási jogviszony keretében folytatja, és

b) az abból származó jövedelme havonta nem haladja meg a kötelezõ

legkisebb munkabér 50 %-át, továbbá

c) bejelentési kötelezettségének eleget tett (8. § (7) bek.), valamint

d) együttmûködési kötelezettségét (25. § (3) bek.)változatlanul

teljesíti."

5. §

(1) Az Flt. 29. §-ának (1) bekezdése a következõ f) ponttal egészül ki:

[(1) Szüneteltetni kell a munkanélküli járadék folyósítását, ha a

munkanélküli]

"f) rövid idõtartamú, legfeljebb kilencven napig tartó keresõ

tevékenységet folytat feltéve, hogy bejelentési kötelezettségének (8. § (7)

bek.) eleget tett."

(2) Az Flt. 29.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az (1) bekezdés (b)-(f) pontjában foglaltak miatti szüneteltetés

idõtartamát a folyósítási idõ számításánál figyelmen kívül kell hagyni."

6. §

Az Flt. 39. § helyébe a következõ rendelkezés lép:

"39.§ A 43.§ (3) bekezdésben meghatározott kifizetések fedezetére a

munkaadó és a munkavállaló a Munkanélküliek Szolidaritási Alapja (továbbiakban

Szolidaritási Alap) javára járulékot fizet."

7. §

Az Flt. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40.§ (1) A munkaaadó a munkavállaló részére adott munkaviszonyból

származó bruttó kereset 4,2 %-át köteles munkaadói járulékként fizetni.

(2) A költségvetési szervek munkavállalóinak keresete után fizetendõ

munkaadói járulékot - az éves költségvetési törvényben foglaltaknak

megfelelõen - a központi költségvetés átalányösszegben folyósítja."

8. §

Az Flt. 58. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A hatálybalépést követõen munkanélkülivé vált munkavállaló

munkanélküli járadékra való jogosultságánál 1996. december 31-ig

járulékfizetési idõként a munkanélkülivé válást megelõzõ négy éven belüli

munkaviszony idõtartamát kell figyelembe venni. Ebben az esetben a

munkanélkülivé válást megelõzõ négy éves idõtartam a 27. § (1) bekezdésének

második mondatában meghatározott idõtartamok közül azokkal az idõtartamokkal

hosszabbodik meg, amelyek alatt a munkaviszony nem állt fenn."

9. §

(1) Ez a törvény a - 4-5. §-a kivételével - kihírdetésének napján lép

hatályba. A 3. §-ban foglalt rendelkezést a folyamatban lévõ ügyekben is

alkalmazni kell.

(2) A törvény 4-5. §-a a kihírdetését követõ 91. napon lép hatályba.

5

5

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény 1991. márciusában történt hatálybalépése óta eltelt

idõszak alatt a munkaerõpiaci helyzet megváltozott.

A nyilvántartott munkanélküliek számának 1991-tõl történõ emelkedése az

1993. februári 705 ezer fõs csúcspontot követõen fokozatosan mérséklõdött, az

elhelyezkedési esélyek romlása miatt azonban a munkanélküliek között egyre

nagyobb a már hosszabb ideje munka nélkül lévõk, a tartós munkanélküliek

aránya.

Jogi szabályozás útján is meg kell teremteni a lehetõséget a munkaerõpiacra

történõ visszavezetésükre, elõ kell segíteni a mielõbbi - akár rövid idõre is

szóló - munkavállalásukat.

A munkanélküli ellátásokat finanszírozó Szolidaritási Alap pénzügyi helyzete

lehetõséget nyújt arra, hogy - az ellátások folyamatos kifizetésének

szavatolása mellett - az alap bevételét képezõ munkaadói járulék mértéke az

Érdekegyeztetõ Tanácsban történt megállapodás alapján csökkenjen.

A foglalkoztatási törvény jelenlegi módosítása csak azokat a legfontosabb

szabályokat tartalmazza, melyek 1995. január 1-étõl történõ bevezetését

egyrészt az Érdekegyeztetõ Tanács megállapodásában foglaltak, másrészt a

törvény egyes rendelkezéseinek 1995. évi alkalmazhatósága teszi különösen

indokolttá.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A Javaslat áttekinthetõbbé és egyértelmûbbé teszi a közhasznú munkavégzés

támogatásának szabályait.

A hatályos szabályozás szerint a közhasznú munkavégzés támogatásának egyik

feltétele, hogy a munkaadó a foglalkoztatással a foglalkoztatottainak számát a

foglalkoztatás megkezdését megelõzõ havi átlagos statisztikai állományi

létszámához képest bõvítse. A támogatás e feltételeinek teljesítése a

munkaadók számára nehézséget okozott abban a tekintetben, hogy az elõzõ havi

átlagos statisztikai állományi létszámba az a munkavállaló is beszámított,

akinek foglalkoztatásáért a munkaadó e § alapján támogatásban részesült. Ezért

a Javaslat úgy rendelkezik, hogy az ilyen munkavállalót az elõzõ havi átlagos

statisztikai állományi létszámba nem kell beszámítani.

2. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint a munkaügyi miniszter a törvény 14-19. §-

ában meghatározott támogatásokkal kapcsolatos eljárási szabályokat

állapíthatja meg. A munkaügyi központok gyakorlati tapasztalatai alapján

szükséges, hogy a törvény a munkaügyi miniszter számára a jelenleginél

szélesebb körben adjon lehetõséget a támogatásokkal kapcsolatos szabályok

megállapítására. Ezért a Javaslat felhatalmazást tartalmaz a munkaügyi

miniszter számára, hogy meghatározza a támogatások nyújtásának további

feltételeit, a támogatások odaitélésének és visszakövetelésének, valamint a

Foglalkoztatási Alap kezelésének és a foglalkoztatási válsághelyzetek

kezelésére elkülönített pénzügyi keret felhasználásának részletes szabályait,

továbbá a képzõ intézmények kiválasztására vonatkozó szempontokat.

3. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint a munkanélküli járadékra való jogosultság

egyik feltétele, hogy a munkanélküli a munkanélkülivé válását megelõzõ négy

éven belül legalább egy év munkaviszonnyal rendelkezzen. A foglalkoztatási

törvény 27. §-ának (1) bekezdése szerint az elõbbiekben említett négy évbe

bizonyos idõtartamok (pl. sorkatonai szolgálat, polgári szolgálat,

gyermekgondozási szabadság, stb.) nem számítanak be, azaz ezekkel az

idõtartamokkal a négy évet meg kell hosszabbítani. A Javaslat ezen idõtartamok

körét kibõvíti a közeli hozzátartozó ápolása, a családi ház építése céljából

kapott fizetés nélküli szabadság, továbbá a gyermeknevelési támogatás,

valamint az ápolási díj folyósításának idejével.

4-5. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint meg kell szüntetni a munkanélküli járadék

folyósítását - többek között - ha a munkanélküli a munkaügyi központ által

felajánlott képzési lehetõséget nem vállalja el. A munkaügyi központ a

munkanélküli részére térítési kötelezettséggel járó, illetõleg térítésmentes

képzési lehetõséget ajánlhat fel. A Javaslat a hatályos szabályozás által

tartalmazott igazságtalanságot szünteti meg azzal, hogy a munkanélküli járadék

megszüntetését csak a térítésmentes képzési lehetõség visszautasítása esetén

írja elõ.

A munkanélküli, a munkanélküli járadék folyósítása mellett, a munkaügyi

központ által felajánlott munkahelyen keresõ tevékenységet folytathat, ha az

ebbõl származó jövedelem havonta nem éri el a mindenkori minimális bér

összegét. A Javaslat a munkanélküli járadék folyósítása mellett folytatott

keresõ tevékenységbõl származó jövedelem mértékét csökkenti, és azt a kötelezõ

legkisebb munkabér 50 %-ában határozza meg. Ugyanakkor elõírja, hogy a

munkanélküli járadék folyósítása esetén keresõ tevékenység csak megbízási

jogviszony keretében folytatható.

A Javaslat a munkanélküliek elhelyezkedési szándékát kívánja erõsíteni

azzal a szabállyal, hogy rövid idõtartamú legfeljebb 90 napig tartó keresõ

tevékenység folytatása esetén a munkanélküli járadék folyósításának nem a

megszüntetését, hanem szüneteltetését írja elõ. Egyidejûleg - a

szüneteltetésre vonatkozó szabályok módosításával összhangban - egyértelmûen

határozza meg, hogy mely szüneteltetési idõtartamokat nem kell beszámítani a

munkanélküli járadék folyósítási idejébe.

6-7. §-hoz

A Javaslat a szociális partnerekkel történt érdekegyeztetés eredményeként

megszünteti a költségvetésnek a Szolidaritási Alapban keletkezõ hiány 10 %-

ának pótlására vonatkozó kötelezettségét.

Ugyancsak a szociális partnerekkel történt egyeztetésnek megfelelõen a

törvényjavaslat a munkaadói járulék mértékét 5 %-ról 4,2 %-ra csökkenti.

A Javaslat speciális szabályt állapít meg a költségvetési szerveket

terhelõ munkaadói járulék befizetésének módjára vonatkozóan. A költségvetési

szervek mûködése anyagi fedezetének biztosítása végsõ soron ugyanabból a

forrásból, az állami költségvetésbõl történik. Ebbõl következõen a Javaslat

úgy rendelkezik, hogy a költségvetési szerveket terhelõ munkaadói járulékot a

központi költségvetés - a költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelõen -

átalányösszegben folyósítja.

8. §-hoz

A foglalkoztatási törvény szerint a hatálybalépését követõen

munkanélkülivé vált személy munkanélküli járadékra való jogosultságánál a

hatálybalépést követõ négy évig (azaz 1995. március 1-éig) járulékfizetési

idõként a munkanélkülivé válást megelõzõ négy éven belüli munkaviszony

idõtartamát kell figyelembe venni. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják,

hogy a járulékfizetési idõ megállapítása nehézségekbe ütközik, ezért a

Javaslat a törvényben meghatározott idõtartamot 1996. december 31-ig

meghosszabbítja.

9. §-hoz

A Javaslat annak érdekében, hogy az általa javasolt módosítások

gyakorlati alkalmazásának elõkészítésére megfelelõ idõ álljon rendelkezésre,

egyes rendelkezéseinek hatálybalépését késõbbi idõpontban állapítja meg.

8

8

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A foglalkoztatás elôsegítésérôl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény 1991. márciusában történt hatálybalépése óta eltelt

idôszak alatt a munkaerôpiaci helyzet megváltozott.

A nyilvántartott munkanélküliek számának 1991-tôl történô emelkedése az

1993. februári 705 ezer fôs csúcspontot követôen fokozatosan mérséklôdött, az

elhelyezkedési esélyek romlása miatt azonban a munkanélküliek között egyre

nagyobb a már hosszabb ideje munka nélkül lévôk, a tartós munkanélküliek

aránya.

Jogi szabályozás útján is meg kell teremteni a lehetôséget a munkaerôpiacra

történô visszavezetésükre, elô kell segíteni a mielôbbi - akár rövid idôre is

szóló - munkavállalásukat.

A munkanélküli ellátásokat finanszírozó Szolidaritási Alap pénzügyi helyzete

lehetôséget nyújt arra, hogy - az ellátások folyamatos kifizetésének

szavatolása mellett - az alap bevételét képezô munkaadói járulék mértéke az

Érdekegyeztetô Tanácsban történt megállapodás alapján csökkenjen.

A foglalkoztatási törvény jelenlegi módosítása csak azokat a legfontosabb

szabályokat tartalmazza, melyek 1995. január 1-étôl történô bevezetését

egyrészt az Érdekegyeztetô Tanács megállapodásában foglaltak, másrészt a

törvény egyes rendelkezéseinek 1995. évi alkalmazhatósága teszi különösen

indokolttá.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A Javaslat áttekinthetôbbé és egyértelmûbbé teszi a közhasznú munkavégzés

támogatásának szabályait.

A hatályos szabályozás szerint a közhasznú munkavégzés támogatásának egyik

feltétele, hogy a munkaadó a foglalkoztatással a foglalkoztatottainak számát a

foglalkoztatás megkezdését megelôzô havi átlagos statisztikai állományi

létszámához képest bôvítse. A támogatás e feltételeinek teljesítése a

munkaadók számára nehézséget okozott abban a tekintetben, hogy az elôzô havi

átlagos statisztikai állományi létszámba az a munkavállaló is beszámított,

akinek foglalkoztatásáért a munkaadó e § alapján támogatásban részesült. Ezért

a Javaslat úgy rendelkezik, hogy az ilyen munkavállalót az elôzô havi átlagos

statisztikai állományi létszámba nem kell beszámítani.

2. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint a munkaügyi miniszter a törvény 14-19. §-

ában meghatározott támogatásokkal kapcsolatos eljárási szabályokat

állapíthatja meg. A munkaügyi központok gyakorlati tapasztalatai alapján

szükséges, hogy a törvény a munkaügyi miniszter számára a jelenleginél

szélesebb körben adjon lehetôséget a támogatásokkal kapcsolatos szabályok

megállapítására. Ezért a Javaslat felhatalmazást tartalmaz a munkaügyi

miniszter számára, hogy meghatározza a támogatások nyújtásának további

feltételeit, a támogatások odaitélésének és visszakövetelésének, valamint a

Foglalkoztatási Alap kezelésének és a foglalkoztatási válsághelyzetek

kezelésére elkülönített pénzügyi keret felhasználásának részletes szabályait,

továbbá a képzô intézmények kiválasztására vonatkozó szempontokat.

3. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint a munkanélküli járadékra való jogosultság

egyik feltétele, hogy a munkanélküli a munkanélkülivé válását megelôzô négy

éven belül legalább egy év munkaviszonnyal rendelkezzen. A foglalkoztatási

törvény 27. §-ának (1) bekezdése szerint az elôbbiekben említett négy évbe

bizonyos idôtartamok (pl. sorkatonai szolgálat, polgári szolgálat,

gyermekgondozási szabadság, stb.) nem számítanak be, azaz ezekkel az

idôtartamokkal a négy évet meg kell hosszabbítani. A Javaslat ezen idôtartamok

körét kibôvíti a közeli hozzátartozó ápolása, a családi ház építése céljából

kapott fizetés nélküli szabadság, továbbá a gyermeknevelési támogatás,

valamint az ápolási díj folyósításának idejével.

4-5. §-hoz

A hatályos szabályozás szerint meg kell szüntetni a munkanélküli járadék

folyósítását - többek között - ha a munkanélküli a munkaügyi központ által

felajánlott képzési lehetôséget nem vállalja el. A munkaügyi központ a

munkanélküli részére térítési kötelezettséggel járó, illetôleg térítésmentes

képzési lehetôséget ajánlhat fel. A Javaslat a hatályos szabályozás által

tartalmazott igazságtalanságot szünteti meg azzal, hogy a munkanélküli járadék

megszüntetését csak a térítésmentes képzési lehetôség visszautasítása esetén

írja elô.

A munkanélküli, a munkanélküli járadék folyósítása mellett, a munkaügyi

központ által felajánlott munkahelyen keresô tevékenységet folytathat, ha az

ebbôl származó jövedelem havonta nem éri el a mindenkori minimális bér

összegét. A Javaslat a munkanélküli járadék folyósítása mellett folytatott

keresô tevékenységbôl származó jövedelem mértékét csökkenti, és azt a kötelezô

legkisebb munkabér 50 %-ában határozza meg. Ugyanakkor elôírja, hogy a

munkanélküli járadék folyósítása esetén keresô tevékenység csak megbízási

jogviszony keretében folytatható.

A Javaslat a munkanélküliek elhelyezkedési szándékát kívánja erôsíteni

azzal a szabállyal, hogy rövid idôtartamú legfeljebb 90 napig tartó keresô

tevékenység folytatása esetén a munkanélküli járadék folyósításának nem a

megszüntetését, hanem szüneteltetését írja elô. Egyidejûleg - a

szüneteltetésre vonatkozó szabályok módosításával összhangban - egyértelmûen

határozza meg, hogy mely szüneteltetési idôtartamokat nem kell beszámítani a

munkanélküli járadék folyósítási idejébe.

6-7. §-hoz

A Javaslat a szociális partnerekkel történt érdekegyeztetés eredményeként

megszünteti a költségvetésnek a Szolidaritási Alapban keletkezô hiány 10 %-

ának pótlására vonatkozó kötelezettségét.

Ugyancsak a szociális partnerekkel történt egyeztetésnek megfelelôen a

törvényjavaslat a munkaadói járulék mértékét 5 %-ról 4,2 %-ra csökkenti.

A Javaslat speciális szabályt állapít meg a költségvetési szerveket

terhelô munkaadói járulék befizetésének módjára vonatkozóan. A költségvetési

szervek mûködése anyagi fedezetének biztosítása végsô soron ugyanabból a

forrásból, az állami költségvetésbôl történik. Ebbôl következôen a Javaslat

úgy rendelkezik, hogy a költségvetési szerveket terhelô munkaadói járulékot a

központi költségvetés - a költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelôen -

átalányösszegben folyósítja.

8. §-hoz

A foglalkoztatási törvény szerint a hatálybalépését követôen

munkanélkülivé vált személy munkanélküli járadékra való jogosultságánál a

hatálybalépést követô négy évig (azaz 1995. március 1-éig) járulékfizetési

idôként a munkanélkülivé válást megelôzô négy éven belüli munkaviszony

idôtartamát kell figyelembe venni. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják,

hogy a járulékfizetési idô megállapítása nehézségekbe ütközik, ezért a

Javaslat a törvényben meghatározott idôtartamot 1996. december 31-ig

meghosszabbítja.

9. §-hoz

A Javaslat annak érdekében, hogy az általa javasolt módosítások

gyakorlati alkalmazásának elôkészítésére megfelelô idô álljon rendelkezésre,

egyes rendelkezéseinek hatálybalépését késôbbi idôpontban állapítja meg.

Eleje Honlap