T/415/1..

Bizottsági ajánlás általános vitához

Az Országgyûlés

Környezetvédelmi bizottságának

ajánlása

a Vízgadálkodásról szóló törvényjavaslathoz (T/415 szám)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Környezetvédelmi bizottsága 1995. február 22-i ülésén a

törvényjavaslatot és az ahhoz benyújtott "Magyarország vízügyi politikájáról"

szóló tájékoztatót megvitatta és a törvényjavaslathoz a Házszabály 95. § (2)

bekezdése alapján az alábbi általános vitát elõkészítõ ajánlást nyújtja be:

A bizottság a törvényjavaslathoz fûzött indokolás áttekintése, továbbá az

elõterjesztõ képviseletében megjelent Dr. Lotz Károly, közlekedési, hírközlési

és vízügyi miniszter, valamint a bizottság által felkért jogi és mûszaki

szakértõk meghallgatását követõen megállapította, hogy a Vízügyrõl szóló 1964.

évi IV. törvény helyett az új törvényi szabályozás feltétlenül szükséges. A

törvényjavaslat hasznosítja a korábbi törvényi szintû szabályozások

eredményeit és figyelemmel van arra, hogy a társadalmi, gazdasági környezet, a

tulajdoni viszonyok és e tevékenység közfeladat jellege jelentõs mértékben

megváltozott. A törvényjavaslat szükségességét indokolja továbbá, hogy szoros

összefüggésben van a Környezet védelmérõl szóló törvénnyel, amelynek

tárgyalását az Országgyûlés ugyancsak megkezdte. A két törvényjavaslat

párhuzamos - közel egy idõben - tárgyalása lehetõvé teszi azt is, hogy a

szakterületek között meglévõ tisztázatlan kérdések, párhuzamos tevékenységek,

illetve az együttmûködés is megvitatásra és megoldásra kerüljenek.

A Magyar Köztársaság Alkotmánya a vizekrõl nevesítetten nem tartalmaz

rendelkezéseket, tulajdonlás körében azonban kimondja, hogy az állam

kizárólagos, és az önkormányzatok tulajdonába a vízgazdálkodás tekintetében

mely tárgyak tartoznak. E tekintetben a javaslat összhangja az Alkotmánnyal

biztosított. A bizottság által felkért szakértõk egy esetben jeleztek olyan

törvényi megfogalmazást, amely esetében felmerülhet, hogy a rendelkezés nem

felel meg teljes mértékben az Alkotmányban foglaltaknak, még pedig a IX.

fejezet "A vízgazdálkodási társulatok" tekintetében. A bizottság ezért

feltétlenül szükségesnek tartja a törvényjavaslat ezen fejezete Alkotmánysértõ

voltának megvizsgálását.

A bizottság tagjai egyetértettek abban, hogy a vízgazdálkodásról és a

környezet védelmérõl szóló törvények között a célokat, az anyagi és eljárási

szabályokat illetõen is rendkívül szoros a kapcsolat, ezért is indokolt a két

törvény párhuzamos tárgyalása és a lehetõ legteljesebb összhang megteremtése.

Az elmúlt idõszakban lezajlott változások jelentõs mértékben érintették a

vízgazdálkodás igazgatási és hatósági rendszerét, pozícióját. Mindezek

összefüggésben vannak a két törvény rendelkezéseivel. A bizottság

megállapította, hogy a kapcsolódó törvényekkel (Polgári Törvénykönyv,

Önkormányzati, Privatizációs, Koncessziós, Számviteli és a Gazdasági

társaságokra vonatkozó törvényekkel) a törvényjavaslat általában összhangban

van, illetve egyes részterületeket tekintve ez megteremthetõ. Az általános

vita során azonban ki kell térni arra, hogy a felszíni és a felszín alatti

vízkészletek hatósági felügyelete vajon egyeztetett-e a párhuzamosan futó

környezetvédelmi törvényjavaslattal. További tisztázásra szorul, hogy ha a víz

minõségét befolyásoló létesítményekre a törvény hatálya (I. fejezet 1.§ b)

pont) kiterjed, akkor a c) pontra is kiterjedjen-e. Ez az ellentmondás a

feladatkörök jelenlegi megosztásából következik. A törvényjavaslat 9.§ a

koncesszióba adással foglalkozik. Ennek kapcsán - a Koncessziós törvényt is

figyelembevéve - tisztázandó, hogy tárgyi törvényben szükséges-e a

koncesszióba adás ilyen mértékû szabályozása, vagy ez esetben csak a

koncesszió jogi lehetõségét kell megteremteni. A törvényjavaslat VIII.

Fejezete a vízjogi engedéllyel foglalkozik, ennek kapcsán megjegyezzük, hogy a

környezetvédelmérõl szóló törvényjavaslatban megfogalmazott

környezethasználati engedéllyel a vízjogi engedély szorosan összefügg, egymást

kiegészíti.

E tekintetben a két törvényjavaslat rendelkezései egymással ellentmondó

rendelkezéseket tartalmaznak és feltétlenül indokolt lenne a vízügyi és

környezetvédelmi igazgatás közigazgatási struktúrájából a párhuzamosságokat és

az ellentmondásokat e tekintetben kiküszöbölni. Amennyiben ez a

törvényjavaslatban nem érvényesíthetõ, ezt a törvény felhatalmazása alapján a

Kormánynak kell elvégeznie, a törvényjavaslat X. fejezete "Zárórendelkezések"

45.§ (7) bekezdésében megkapott felhatalmazások alapján.

A vízgazdálkodásról szóló törvényjavaslat értelmében a megyei

közigazgatási hivatal vezetõje rendeli el az árvíz- és belvíz védekezéssel,

valamint a helyi vízkár elhárítással kapcsolatos kiürítést és

visszatelepítést. Ugyanezen feladatokat a 15/1992. (I. 27.) Korm. rendelet a

katasztrófaelhárítás kapcsán a települések polgármestereinek, valamint a

megyei közgyûlés elnökének hatáskörébe utalja. E kérdés megoldására is választ

kell adni a törvényjavaslatban.

A törvényjavaslatban kisebb belsõ egyenetlenségek is jelentkeznek, ezek

közül megemlíthetõ, hogy túlzottan részletekben menõ a IX. vízgazdálkodási

társulatokról szóló fejezet, amelynek esetében egyes szakértõk azt javasolták,

hogy a 36., 44.§-okat nem törvényben, hanem alacsonyabb szintû jogszabályban

kell szerepeltetni. A törvényjavaslat belsõ összhangjának megteremtését

szolgálná, ha a benne szereplõ anyagi, eljárási kérdések, továbbá a feladatok

és a célrendszer áttekinthetõbbé válna és egyes részek pedig pl. a

vízminõségvédelemmel, a vízkészlet-gazdálkodással, a vizek kezelésével

kapcsolatos részek részletesebben lennének kifejtve. A bizottság véleménye

szerint a törvényjavaslat belsõ egyensúlya kisebb módosításokkal

megteremthetõ.

A törvényjavaslat társadalmi és gazdasági kihatásainak bemutatása

rendkívül hiányos. Feltétlenül szükséges lenne, hogy a törvényjavaslat

erõteljesebben fogalmazná meg a tulajdonviszonyok változásának, az intézményi

szervezeti struktúra kialakításának, továbbá a vízgazdálkodási feladatok

ellátásának anyagi feltételeit. Másrészt viszont egyáltalán nem tér ki a

törvényjavaslatnak a nemzetgazdaság egészére való kihatásaira. Nincs

kimunkálva, hogy a feladatok végrehajtásához milyen nagyságrendû szervezet

szükséges, ennek milyen költségvonzata van, különösen hiányzik hogy a

kárelhárítás anyagi felelõsség-vállalása (kötelezõ felelõsségbiztosítás,

kötelezõ tartalékalap stb.) szabályozatlan. Nem mutatja be a törvényjavaslat,

sem annak indokolása a 14.§ (4) bekezdésében rögzített rendkívül elõremutató

elvet, még pedig azt, hogy a vízhasználó köteles gondoskodni a szennyvizek

összegyûjtésérõl, elvezetésérõl és megfelelõ elhelyezésérõl, hogyan, milyen

anyagi feltételek között lehetséges végrehajtani. Ez a kötelezettség csak egy

hosszabb folyamat alatt valósítható meg, és gazdasági, pénzügyi feltételei is

fokozatosan teremthetõk meg. A törvényjavaslat 15.§ (3) bekezdése az ásvány-,

termál- és gyógyvízkészletek felhasználásának elõnybe részesítését rögzíti, a

gyógyászati és gyógyüdülési használat során. Nem tér ki azonban arra, hogy

ennek megvalósításához milyen gazdasági, pénzügyi feltételeket (preferenciák,

piaci szabályozás stb.) rendel. A gazdasági kihatásokat illetõen egy másik

megoldandó kérdés a kárelhárítás. E tekintetben figyelembe szükséges venni,

hogy a károk elhárítása általában nem tûr halasztást, a késedelem

következményei pedig sokszor visszafordíthatatlanok és rendszerint a költségek

nagyságrendi növekedésével járnak. A törvény keretében indokolt tehát

megteremteni a kárelhárítás pénzügyi garanciáit is. A vízgazdálkodási törvény

társadalmi kihatásai is sokrétûek. Ezek tekintetében a bizottság csak a

közüzemi szolgáltatások díjaival, illetve az egyes magán ingatlanokon

folytatandó közérdekû munkák kérdésével, továbbá a hatósági eljárások

elhúzódásával kapcsolatos kérdésekre tért ki, amelyek igen kedvezõen vagy

kedvezõtlenül értinthetik a társadalom legszélesebb rétegeit. A

törvényjavaslat társadalmi kihatásai egyébként általában pozitívnak

értékelhetõk.

A bizottság megállapította, hogy a törvényjavaslatban megfogalmazottak

jól illeszkednek az Európai Unio különbözõ szintû szabályaihoz. Egyúttal azt

is megállapította, hogy kifejezetten a vízgazdálkodás kérdésével az Európai

Unionak viszonylag kevés figyelembe veendõ szabályozása van. A vita során

felmerült, hogy a Duna és a Tisza folyóval kapcsolatos nemzetközi

egyezményekben foglalt kötelezettségekkel való összhangot is szükséges

megvizsgálni, e tekintetben - az illeszkedést illetõen - az elõterjesztõ

pozitívan nyilatkozott.

A bizottság véleménye szerint a törvényjavaslat megfelel a

jogszabályalkotásról szóló törvényben foglaltaknak, szerkezetileg, a

nyelvhelyesség tekintetében megfelelõ. Az alapfogalmakat a törvényjavaslat 1.

számú mellékletében tartalmazza, a fogalmak meghatározása tekintetében a

bizottság észrevételt nem tesz. A törvény hatályba léptetésérõl a X. fejezet

"Záró rendelkezéseK" 45.§ (1) bekezdés rendelkezik. A bizottság álláspontja

szerint az egymással összefüggõ törvények összehangolt kidolgozása, továbbá az

alacsonyabb szintû jogszabályok elõkészítése és annak megismerésének igénye

indokolttá teszi, hogy a hatálybalépés idõpontja 1996. január 1-e legyen.

Összegezve: a korábbi vízügyrõl szóló törvény helyett új vízgazdálkodási

törvény elõterjesztése szükséges és mielõbbi jóváhagyása indokolt. A bizottság

szükségesnek tartja a törvény címe megváltoztatásának megvizsgálását, mégpedig

"Törvényjavaslat a vizekrõl" címre.

Az elõterjesztett törvényjavaslat az Alkotmány rendelkezéseivel nem

ellentétes. Más törvényekkel általában összhangban van. A bizottság felhívja a

figyelmet a környezetvédelmi törvényjavaslattal való összehangolás

szükségességére és valamennyi parlamenti állandó bizottságnak és az

Országgyûlésnek a párhuzamos tárgyalást javasolja. A két törvényjavaslat

összehangolására a bizottság nagy figyelmet fordít. A törvényjavaslat belsõ

összhangja kisebb átalakításokkal, módosításokkal megteremthetõ.

A törvényjavaslat a szabályozás gazdasági, társadalmi következményeivel

nem foglalkozik, ez feltétlenül pótlásra szorul, részben a törvényjavaslat

módosításával, illetve szóban a törvényjavaslathoz szóban hozzáfûzendõ

miniszteri elõterjesztés során. Az Európai Unio szabályaival a törvényjavaslat

nem ellentétes, és tekintettel van a vízügyek területén kötött nemzetközi

szerzõdésekre. A bizottság javasolja a törvény hatálybaléptetésének 1996.

január 1-re történõ módosítását.

A bizottság fenti ajánlását egyhangúlag szavazta meg.

A bizottság elõadója: Hajdu László (MSZP) képviselõ.

Budapest, 1995. február 27.

Dr. Baráth Etele

elnök

Eleje Honlap