1

Magyar Demokrata Fórum

Országgyûlési Képviselôcsoportjának Vezetôje

T/415/14..

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés Elnöke

Önálló Képviselôi Módosító Javaslat

Tisztelt Elnök Úr!

A Kormáy által T/415 számon a vízgazdálkodásról szóló törvényjavaslat IX.

fejezetének módosítása tárgyában benyújtott javaslathoz a következô

módosító javaslatot

terjesztem elô:

A vízgazdálkodásról szóló T/415. sz. törvényjavaslat (a továbbiakban Vtv.)

34.§-ának (4.) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(4) A víztársulat tagjai az érdekeltségi területen lévô, az állam kizárólagos

tulajdonát nem képezô vízfolyások, csatornák és az ezekhez kapcsolódó

vízilétesítmények (mûtárgyak) tulajdonosai, továbbá az érdekeltségi területen

lévô minden külterületi ingatlantulajdonos, vagy a külterületi ingatlant egyéb

jogcímen használó természetes és jogi személy, jogi személyiséggel nem

rendelkezô gazdasági társaság

A települési belterület vonatkozásában a vízitársulat tagja a települési

önkormányzat.

A víziközmû társulat tagjai az érdekeltségi területen lévô minden

ingatlantulajdonos, illetve az ingatlan egyéb jogcímen használó természetes és

jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezô gazdasági társaság.

A Vtv. 35.§ (1) és (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(1) A vízitársulat helyi közcélú vízrendezési, vízkárelhárítási, mezôgazdasági

vízhasznosítási, továbbá meliorációs - talajvízháztartás szabályozási és

környezetgazdálkodási közfeladatokat végez.

Az alapszabályban meghatározott közfeladatai ellátásának sérelme nélkül

vállalkozási tevékenységet folytathat.

(2) A vízközmû társulat: vízmûtársulat, csatornamû társulat, valamint

belterületi vízelvezetô társulat. A vízmû társulat a település (az együttesen

ellátott települések) ivóvízellátását szolgáló közmûvet, a csatornamû társulat

a településen (az együttesen ellátott településeken) szennyvízelvezetés

(csatornázás) és szennyvíztisztítás célját szolgáló közmûveket, a belterületi

vízelvezetô társulat a település belterületén a káros vizektôl mentesítô

vízelvezetô mûveket hoz létre, azokat fejleszti, illetve mûködteti.

A Vtv. 36.§ (1) és (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(1) A társulat megalakul ha:

az érdekeltségi területen ingatlantulajdonnal rendelkezô, illetve az ingatlant

egyéb jogcímen használó természetes és jogi személynek, jogi személyiséggel

nem rendlekezô gazdasági társaságoknak (a tagoknak) az érdekeltségi egység

aránya szerint számított 51%-os többsége az alakuló közgyûlésen

a/ elhatározza a társulat megalakulását,

b/ elfogadja a társulat alapszabályát,

c/ megválasztja a társulat testületi szerveit és tisztségviselôit.

A Vtv. 37.§-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:

(5) A jelen törvény hatálybalépésének idôpontjában mûködô társulatok

alapszabályuknak a Cégbírósághoz történô benyújtása mellet folyamatosan

mûködnek.

A Vtv. 38.§ (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(2) A társulat legfôbb testületi szerve a taggyûlés, amely a tagok

összességébôl, illetve a megválasztott küldöttekbôl áll és évente legalább

egyszer ülést tart.

A Vtv. 38.§ (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(5) A taggyûlés akkor határozaképes, ha azon a tagok érdekeltségi egység

aránya szerint számított legalább 51 %-a személyesen megjelenik, illetve

képviselteti magát.

A Vtv. 38.§ (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(7) Az alapszabály módosításához a taggyûlésen jelenlévôk kétharmados többségû

határozata szükséges.

A Vtv. 40.§ (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(2) A társulat érdekeinek képviseletét az egyesülési törvény szerint

létrehozott érdekképviseleti szerv, a Vízgazdálkodási Társulatok Országos

Szövetsége látja el.

A Vtv. 41.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(1) A társulat a tagok érdekeltségi hozzájárulásából (a továbbiakban:

hozzájárulás) - a vállalkozást folytató vízitársulat eredményébôl -, valamint

az érintett helyi önkormányzat és az állam költségvetési, illetve egyéb

támogatásaiból - látja el közcélú feladatait.

A Vtv. 44.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(1) A társulat megszûnik ha:

a/ másik társulattal egyesül vagy több társulatra szétválik,

b/ a Cégbíróság megszüntnek nyilvánítja,

c/ víziközmû társulat az alapszabályában meghatározott közcélú feladatát

megvalósította

A Vtv. 45.§ (6) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(6) A törvény hatálybalépésekor mûködô társulatok a hatálybalépéstôl számított

egy éven belül kötelesek e törvénynek megfelelô alapszabályukat a

cégbírósághoz nyilvántartásba vétel céljából benyújtani. A cégbíróság bírósági

nyilvántartásról és a cégek törvényességi felügyeletérôl szóló 1989. évi 23.

törvényerejû rendelet 14.§ (3) bekezdése szerinti pénzbírsággal sújthatja azt

a társulatot, amely az e bekezdésben meghatározott idôpontig nem kéri

bejegyzését a cégjegyzékbe.

INDOKLÁS

Általános indoklás

A vízgazdálkodási társulatok közel 200 éves tevékenysége a magyar

vízgazdálkodás meghatározó részét képezi. Tevékenységükkel min a múltban, mind

a jelenben jelentôs szerepet láttak és látnak el a mezôgazdasági

földterületek, a települések, a közlekedési vonalak vízkárok elleni

védelmében, a mezôgazdasági termelési feltételek javításában, a termelési

biztonság növelésében, a természet- és települési környezetvédelemben. A

társulatok szervezetten képesek ellátni azokat a területi vízgazdálkodási

(helyi és térségi) feladatokat, amelyek az önkormányzatoknak és az államnak a

feladatát képeznék. Mûködésük jelentôségét fokozza, hogy alaptevékenységük

végrehajtását részben tagjaik anyagi hozzájárulása biztosítja, tehermentesítve

ezzel az állami és az önkormányzati költségvetést.

A vízitársulatok több mint 30.000 km - fôként állami tulajdonú vízfolyás és

csatorna, valamint az ezekhez kapcsolódó vízilétesítmények (mûtárgyak)

fenntartását, üzemeltetését és szükség szerinti fejlesztését végzi.

A vízitársulatok 1993. évben 885 millió Ft értékû közfeladatot valósítottak

meg, jelentôs részben az érdekeltségi hozzájárulások és a vállalkozásaikból

származó eredményük felhasználásával 1994. évben e tevékenység meghaladta az 1

milliárd Ft-ot.

Részletes indkolás

a 34.§ (4) bekezdéshez

A javaslat szerint a társulat mûködési területén minden ingatlantulajdonos

(használó) az ingatlanhoz kötötten tagja a társulatnak, a helyi jelentôségû

közcélú feladatok közös teherviselése céljából.

A jelenlegi gyakorlatot követi a javaslat azzal, hogy a települési belterület

vonatkozásban a vízitársulat tagja az ingatlantulajdonosok helyett a

települési önkormányzat, mert több ezres vagy százezres lélekszámú települések

lakosságának személyes tagsága a vízitársulat mûködését lehetetlenítené el,

másrészt belterületek vonatkozásában az önkormányzatok feladata és felelôssége

a javaslat szerinti vízitársulati alapfeladatokban már szabályozott.

A 35. § (1) és (2) bekezdéséhez

A vízitársulat alaptevékenységi közfeladatainak javasolt kiterjesztése

környezetgazdálkodás, meliorációs és mezôgazdasági vízhasznosítási

tevékenységgel, a víziközmû társulat alaptevékenységének kibôvítése a

víziközmûvek mûködtetésével az újabb társadalmi igények kielégítését

szolgálja.

A társulatok alaptevékenységének kiterjesztése a gazdaságosabb mûködést, a

teljesebb feladatmegvalósítást biztosítja.

A 36. § (1) és (2) bekezdéséhez

A javaslat a társulat létrejöttét és a társulat megalakítását egy aktusként

kezeli és a társulat megalakulását az érdekeltségi egység aránya szerint

számított 51%-os többség akaratához rendeli.

A 37. § (5) bekezdéséhez

A tervezet nem rendelkezik a törvény hatálybalépésének idôpontjában mûködô

társulatok jogi sorsáról, ezért a javaslat szerint e társulatok

alapszabályuknak a cégbírósághoz történô benyújtása mellett folyamatosan

mûködnek.

A 38.§ (2) bekezdéséhez

A javaslat nevesíteni kívánja, hogy a taggyûlés egyik fajtája a küldöttgyûlés,

a megválasztott küldöttekbôl áll.

A 38.§ (5) bekezdéséhez

A tervezet a víziközmû társulat és a vízitársulat határozatképességét eltérôen

szabályozza. Javaslatunk szerint az egységes szabályozás értelmében a

taggyûlés akkor határozatképes, ha azon a tagok érdekeltségi egység aránya

szerint számított legalább 51%-a személyesen megjelenik, illetve képviselteti

magát.

A 38.§ (7) bekezdéséhez

A javaslatunk 44.§ (1) bekezdésével összhangban a társulat megszûnésének

kimondására a tagoknak nincs jogosítványa, mert vízitársulat esetén a tagsági

viszony földingatlan tulajdonához vagy használatához kötött, a víziközmû

társulat pedig csak célja megvalósításával szûnhet meg, ezért a tervezettel

ellentétben nem javasoljuk a társulat megszüntetését szerepeltetni.

A 40.§ (2) bekezdéséhez

A javaslat a fennálló állapotot tükrözve javasolja, hogy a társulatok

érdekeinek képviseletét biztosító szervezetet, a Vízgazdálkodási Társulatok

Országos Szövetségét nevesítse a törvény.

A 40.§ (1) bekezdéshez

A tervezet szerint a társulat eredményének felhasználása közcélú feladataira

kijelentô módban a társulat egyéb gazdálkodási tevékenységének fékezôjévé

válik, ezért javaslatunk szerint a vállalkozást végzô vízitársulat közcélú

feladatait alaptevékenységébôl is ellátja.

A 45. § (6) bekezdéséhez

Javaslatunk a 37. § (5) bekezdésre vonatkozó javaslatunkkal összhangban a

törvény hatálybalépésekor mûködô társulatok ne új alapszabályt készítsenek -

mert alapszabállyal rendelkeznek - , hanem az e törvénynek megfelelô

alapszabályokat nyújtsák be a cégbírósághoz nyilvántartásba vétel céljából.

Budapest, 1995. március 16.

Dr. Szabó Iván

MDF

Eleje Honlap