1
Magyar Demokrata Fórum
Országgyûlési Képviselôcsoportjának Vezetôje
Dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés Elnöke
Önálló Képviselôi Módosító Javaslat
Tisztelt Elnök Úr!
A Kormáy által T/415 számon a vízgazdálkodásról szóló törvényjavaslat IX.
fejezetének módosítása tárgyában benyújtott javaslathoz a következô
módosító javaslatot
terjesztem elô:
A vízgazdálkodásról szóló T/415. sz. törvényjavaslat (a továbbiakban Vtv.)
34.§-ának (4.) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(4) A víztársulat tagjai az érdekeltségi területen lévô, az állam kizárólagos
tulajdonát nem képezô vízfolyások, csatornák és az ezekhez kapcsolódó
vízilétesítmények (mûtárgyak) tulajdonosai, továbbá az érdekeltségi területen
lévô minden külterületi ingatlantulajdonos, vagy a külterületi ingatlant egyéb
jogcímen használó természetes és jogi személy, jogi személyiséggel nem
rendelkezô gazdasági társaság
A települési belterület vonatkozásában a vízitársulat tagja a települési
önkormányzat.
A víziközmû társulat tagjai az érdekeltségi területen lévô minden
ingatlantulajdonos, illetve az ingatlan egyéb jogcímen használó természetes és
jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezô gazdasági társaság.
A Vtv. 35.§ (1) és (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(1) A vízitársulat helyi közcélú vízrendezési, vízkárelhárítási, mezôgazdasági
vízhasznosítási, továbbá meliorációs - talajvízháztartás szabályozási és
környezetgazdálkodási közfeladatokat végez.
Az alapszabályban meghatározott közfeladatai ellátásának sérelme nélkül
vállalkozási tevékenységet folytathat.
(2) A vízközmû társulat: vízmûtársulat, csatornamû társulat, valamint
belterületi vízelvezetô társulat. A vízmû társulat a település (az együttesen
ellátott települések) ivóvízellátását szolgáló közmûvet, a csatornamû társulat
a településen (az együttesen ellátott településeken) szennyvízelvezetés
(csatornázás) és szennyvíztisztítás célját szolgáló közmûveket, a belterületi
vízelvezetô társulat a település belterületén a káros vizektôl mentesítô
vízelvezetô mûveket hoz létre, azokat fejleszti, illetve mûködteti.
A Vtv. 36.§ (1) és (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(1) A társulat megalakul ha:
az érdekeltségi területen ingatlantulajdonnal rendelkezô, illetve az ingatlant
egyéb jogcímen használó természetes és jogi személynek, jogi személyiséggel
nem rendlekezô gazdasági társaságoknak (a tagoknak) az érdekeltségi egység
aránya szerint számított 51%-os többsége az alakuló közgyûlésen
a/ elhatározza a társulat megalakulását,
b/ elfogadja a társulat alapszabályát,
c/ megválasztja a társulat testületi szerveit és tisztségviselôit.
A Vtv. 37.§-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:
(5) A jelen törvény hatálybalépésének idôpontjában mûködô társulatok
alapszabályuknak a Cégbírósághoz történô benyújtása mellet folyamatosan
mûködnek.
A Vtv. 38.§ (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(2) A társulat legfôbb testületi szerve a taggyûlés, amely a tagok
összességébôl, illetve a megválasztott küldöttekbôl áll és évente legalább
egyszer ülést tart.
A Vtv. 38.§ (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(5) A taggyûlés akkor határozaképes, ha azon a tagok érdekeltségi egység
aránya szerint számított legalább 51 %-a személyesen megjelenik, illetve
képviselteti magát.
A Vtv. 38.§ (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(7) Az alapszabály módosításához a taggyûlésen jelenlévôk kétharmados többségû
határozata szükséges.
A Vtv. 40.§ (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(2) A társulat érdekeinek képviseletét az egyesülési törvény szerint
létrehozott érdekképviseleti szerv, a Vízgazdálkodási Társulatok Országos
Szövetsége látja el.
A Vtv. 41.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(1) A társulat a tagok érdekeltségi hozzájárulásából (a továbbiakban:
hozzájárulás) - a vállalkozást folytató vízitársulat eredményébôl -, valamint
az érintett helyi önkormányzat és az állam költségvetési, illetve egyéb
támogatásaiból - látja el közcélú feladatait.
A Vtv. 44.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(1) A társulat megszûnik ha:
a/ másik társulattal egyesül vagy több társulatra szétválik,
b/ a Cégbíróság megszüntnek nyilvánítja,
c/ víziközmû társulat az alapszabályában meghatározott közcélú feladatát
megvalósította
A Vtv. 45.§ (6) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(6) A törvény hatálybalépésekor mûködô társulatok a hatálybalépéstôl számított
egy éven belül kötelesek e törvénynek megfelelô alapszabályukat a
cégbírósághoz nyilvántartásba vétel céljából benyújtani. A cégbíróság bírósági
nyilvántartásról és a cégek törvényességi felügyeletérôl szóló 1989. évi 23.
törvényerejû rendelet 14.§ (3) bekezdése szerinti pénzbírsággal sújthatja azt
a társulatot, amely az e bekezdésben meghatározott idôpontig nem kéri
bejegyzését a cégjegyzékbe.
INDOKLÁS
Általános indoklás
A vízgazdálkodási társulatok közel 200 éves tevékenysége a magyar
vízgazdálkodás meghatározó részét képezi. Tevékenységükkel min a múltban, mind
a jelenben jelentôs szerepet láttak és látnak el a mezôgazdasági
földterületek, a települések, a közlekedési vonalak vízkárok elleni
védelmében, a mezôgazdasági termelési feltételek javításában, a termelési
biztonság növelésében, a természet- és települési környezetvédelemben. A
társulatok szervezetten képesek ellátni azokat a területi vízgazdálkodási
(helyi és térségi) feladatokat, amelyek az önkormányzatoknak és az államnak a
feladatát képeznék. Mûködésük jelentôségét fokozza, hogy alaptevékenységük
végrehajtását részben tagjaik anyagi hozzájárulása biztosítja, tehermentesítve
ezzel az állami és az önkormányzati költségvetést.
A vízitársulatok több mint 30.000 km - fôként állami tulajdonú vízfolyás és
csatorna, valamint az ezekhez kapcsolódó vízilétesítmények (mûtárgyak)
fenntartását, üzemeltetését és szükség szerinti fejlesztését végzi.
A vízitársulatok 1993. évben 885 millió Ft értékû közfeladatot valósítottak
meg, jelentôs részben az érdekeltségi hozzájárulások és a vállalkozásaikból
származó eredményük felhasználásával 1994. évben e tevékenység meghaladta az 1
milliárd Ft-ot.
Részletes indkolás
a 34.§ (4) bekezdéshez
A javaslat szerint a társulat mûködési területén minden ingatlantulajdonos
(használó) az ingatlanhoz kötötten tagja a társulatnak, a helyi jelentôségû
közcélú feladatok közös teherviselése céljából.
A jelenlegi gyakorlatot követi a javaslat azzal, hogy a települési belterület
vonatkozásban a vízitársulat tagja az ingatlantulajdonosok helyett a
települési önkormányzat, mert több ezres vagy százezres lélekszámú települések
lakosságának személyes tagsága a vízitársulat mûködését lehetetlenítené el,
másrészt belterületek vonatkozásában az önkormányzatok feladata és felelôssége
a javaslat szerinti vízitársulati alapfeladatokban már szabályozott.
A 35. § (1) és (2) bekezdéséhez
A vízitársulat alaptevékenységi közfeladatainak javasolt kiterjesztése
környezetgazdálkodás, meliorációs és mezôgazdasági vízhasznosítási
tevékenységgel, a víziközmû társulat alaptevékenységének kibôvítése a
víziközmûvek mûködtetésével az újabb társadalmi igények kielégítését
szolgálja.
A társulatok alaptevékenységének kiterjesztése a gazdaságosabb mûködést, a
teljesebb feladatmegvalósítást biztosítja.
A 36. § (1) és (2) bekezdéséhez
A javaslat a társulat létrejöttét és a társulat megalakítását egy aktusként
kezeli és a társulat megalakulását az érdekeltségi egység aránya szerint
számított 51%-os többség akaratához rendeli.
A 37. § (5) bekezdéséhez
A tervezet nem rendelkezik a törvény hatálybalépésének idôpontjában mûködô
társulatok jogi sorsáról, ezért a javaslat szerint e társulatok
alapszabályuknak a cégbírósághoz történô benyújtása mellett folyamatosan
mûködnek.
A 38.§ (2) bekezdéséhez
A javaslat nevesíteni kívánja, hogy a taggyûlés egyik fajtája a küldöttgyûlés,
a megválasztott küldöttekbôl áll.
A 38.§ (5) bekezdéséhez
A tervezet a víziközmû társulat és a vízitársulat határozatképességét eltérôen
szabályozza. Javaslatunk szerint az egységes szabályozás értelmében a
taggyûlés akkor határozatképes, ha azon a tagok érdekeltségi egység aránya
szerint számított legalább 51%-a személyesen megjelenik, illetve képviselteti
magát.
A 38.§ (7) bekezdéséhez
A javaslatunk 44.§ (1) bekezdésével összhangban a társulat megszûnésének
kimondására a tagoknak nincs jogosítványa, mert vízitársulat esetén a tagsági
viszony földingatlan tulajdonához vagy használatához kötött, a víziközmû
társulat pedig csak célja megvalósításával szûnhet meg, ezért a tervezettel
ellentétben nem javasoljuk a társulat megszüntetését szerepeltetni.
A 40.§ (2) bekezdéséhez
A javaslat a fennálló állapotot tükrözve javasolja, hogy a társulatok
érdekeinek képviseletét biztosító szervezetet, a Vízgazdálkodási Társulatok
Országos Szövetségét nevesítse a törvény.
A 40.§ (1) bekezdéshez
A tervezet szerint a társulat eredményének felhasználása közcélú feladataira
kijelentô módban a társulat egyéb gazdálkodási tevékenységének fékezôjévé
válik, ezért javaslatunk szerint a vállalkozást végzô vízitársulat közcélú
feladatait alaptevékenységébôl is ellátja.
A 45. § (6) bekezdéséhez
Javaslatunk a 37. § (5) bekezdésre vonatkozó javaslatunkkal összhangban a
törvény hatálybalépésekor mûködô társulatok ne új alapszabályt készítsenek -
mert alapszabállyal rendelkeznek - , hanem az e törvénynek megfelelô
alapszabályokat nyújtsák be a cégbírósághoz nyilvántartásba vétel céljából.
Budapest, 1995. március 16.
Dr. Szabó Iván
MDF