1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/415/50..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán Úrnak

a Magyar Országgyûlés elnökének

HELYBEN

MÓDOSÍTÓ JAVASLAT

A vízgazdálkodásról szóló T- 415. számú a Kormány által beterjesztett

törvényjavaslathoz.

1.) A 2. § (1.) bek. d/ az alábbiak szerint módosul:

"...állapotban tartása az érintett települési önkormányzatok véleményének

figyelembe vételével."

INDOKOLÁS:

A távlati vizibázisok nyilvántartása, azok védelme, csak az illetékes

önkormányzatokkal együtt oldható meg hatékonyan

2.) A 2. § (1.) bek. e/ az alábbiak szerint módosul:

"A vizimunkák és vizilétesitmények mûszaki tervezésével, kivitelezésével,

továbbá üzemeltetésével összefüggõ szabályozási feladatok ellátása,

ellenõrzése;

INDOKOLÁS:

A kis önkormányzatok területén tapasztalataink szerint nagyon sok visszaélés

tapasztalható.

3) A 2. § (1.) bek. h.) pontja elhagyását javasoljuk.

INDOKOLÁS:

Nem tartozik a vizgazdálkodásról szóló törvénybe az ártörvény keretében

szabályozott feladat.

4.) A 2 § (2) A h pontra hivatkozás maradjon el.

INDOKOLÁS

A 2 § (1.bek.) bõl a h. pont elhagyását javasoljuk, miértis a (2. bek).- bõl a

h. pontra hivatkozással igy kell maradnia.

5.) A 4. § 1 bek. c. pontja elhagyását javasoljuk.

INDOKOLÁS

Nem tartozik a vízgazdálkodásról szóló törvénybe az ártörvény keretében

szabályozott feladat.

6.) A 6. § új (7) bekezdéssel egészül ki.

"(7) A vízi létesítmények mûködtetésére alapított gazdasági társaság

tulajdonában van az állam illetõleg önkormányzat azon vagyona, melyet a

társaság tulajdonába adott."

INDOKOLÁS

A törvénytervezet csak állami és önkormányzati tulajdonról beszél, ugyanakkor

a gyakorlatban már társasági tulajdonok léteznek.

7.) A 8. § (1) bekezdésébõl maradjon el:

[(1) a közérdek mértékét meghaladó, illetve] a 7. §-ban nem említett

INDOKOLÁS:

Célszerûnek tartjuk a mondat elejérõl "a közérdek mértékét meghaladó"

kifejezés elhagyását, annak jogértelmezési nehézségei miatt.

8.) A 9. §. (1) bekezdése helyébe a következõ szöveg lépjen:

"(1) Az állam, illetõleg önkormányzat a közös célú vizilétesitmények

mûködtetésére saját többségi részesedésével gazdálkodó szervezetet, gazdasági

társaságot, költségvetési ill. önkormányzati intézményt alapit, vagy a

mûködtetés jogát koncessziós pályázat nyertesének engedi át.

INDOKOLÁS:

Felesleges a létesítés, a felújítás és a karbantartás vagy üzemeltetés

részletezése, mivel a lényeg nem a létesítmény létesítése, hanem annak

mûködtetése.

9.) 9. § (2) bek. d) pontja "az állam kizárólagos tulajdonába, vagy a helyi

önkormányzat törzsvagyonába tartozó vízi létesítmények közül a vízi közmûvek

mûködtetése, ha a szerzõdésre vonatkozó általános elõírások alapján állam vagy

helyi önkormányzat többségi részesedésével e célra alapított gazdálkodó

szervezetnek engedik át a tevékenység gyakolását. Ugyanez vonatkozik arra az

esetre is, ha az állam és önkormányzat közösen akar a közmû mûködtetésére

gazdálkodó szervezetet alapítani",

INDOKOLÁS:

Ha ezen kiegészítést nem tartalmazza a törvény, a közös vállalkozás, mely

feloldhatja a jelenleg fennálló feszültséget az állami és önkormányzati

tulajdont mûködtetõk között, nem valósítható meg.

10.) 10. §. (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"a használatba adható állami közmû vagyon körét, a szerzõdés elõkészítésével

és megkötésével kapcsolatos feladatokat a Kormány rendeletben állapítja meg.

INDOKOLÁS:

A Kormány csak az állami vagyon felett rendelkezik, a további közmû vagyon

tulajdonosa az illetékes önkormányzat.

11.) 13. §. (1) bek. kiegészítését javasoljuk.

"1. bek. a vízi közmûvek mûködtetése során végzett közmûves vízellátás, a

szennyvízelvezetés- és tisztítás, valamint egyesített csatornarendszer

esetében a csapadékvizelvezetés közüzemi tevékenység. A viziközmûvek

mûködtetõi a közüzemi tevékenység végzésére szerzõdéskötési kötelezettség

terheli.

INDOKOLÁS:

Az egyesített csatornákon keresztüli csapadékvíz elvezetést is a közmû

vállalatok végzik.

12.) A 13. §. (4) bek. a következõképpen módosuljon

"A közüzemi szolgáltatás minõségi követelményeit a közmûves víz- és

csatornaszolgáltatás szabályait, a feleket szerzõdés alapján megilletõ

alapvetõ jogokat és kötelezettségeket..."

INDOKOLÁS:

A minõségi követelményeken túl a szolgáltatás egészét is szabályozni

szükséges, ezt szolgálja a javasolt kiegészítés.

13.) 25. §. (3) bek. következõképpen módosul:

"Az ingatlan tulajdonosa (használója) az ivóvíz bázisok vízkiviteli mûvek

védelme érdekében kijelölt védõterületen, védõsávon a vízbázist veszélyeztetõ

tevékenységet [nem végezhet] végezni nem szabad.

INDOKOLÁS:

Az általános, mindenkire vonatkozó tiltás indokolt, mivel pl. a külsõ

védõterület nincs a vízhasználók tulajdonában.

14.) A 35. §. (2) bek.

"(2) A vizitársulat közcélú mezõgazdasági vízhasznositási létesítményeket

hozhat létre, továbbá azokhoz kapcsolódó talajjavítási tevékenységet, és nem

közmûves vízszolgáltatást végezhet..."

INDOKOLÁS:

A társulat által végzett vízszolgáltatás esetében célszerû kihangsúlyozni,

hogy nem a közmûves szolgáltatásról, hanem a mezõgazdasággal kapcsolatos

szolgáltatásról (öntözés, belvízelvezetés) van szó.

15.) 1. melléklet.

25. pont. regionális viziközmû az a nagyobb térség vízgazdálkodási

alapellátását szolgáló viziközmû, melyhez több településellátó rendszere (víz,

szennyvíz) kapcsolódik.

INDOKOLÁS:

A tervezetbõl hiányzik a regionális viziközmû fogalmának meghatározása, mert a

regionalitás fogalmának tulajdonon keresztüli megfogalmazása elfogadhatatlan.

Budapest, 1995. április 3.

Pápai Mihály

FKGP

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap