ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
T i s z t e l t E l n ö k ú r !
A vízgazdálkodásról szóló, T/415. számon benyújtott törvényjavaslathoz az
alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
nyújtom be:
Megjegyzés: a javaslatok összefüggenek!
1. A törvényjavaslat 35.§ (2) és (3) bekezdéséhez:
A/ változat:
A 35.§ (2) és (3) bekezdése maradjon el!
B/ változat:
A 35.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosuljon, továbbá a (3) bekezdés
maradjon el:
"35.§ (2) A vízitársulat - az alapszabályában meghatározott tevékenységi
körében - közcélú mezõgazdasági vízhasznosítási létesítményeket hozhat létre,
továbbá azokhoz kapcsolódó talajjavítási tevékenységet, vízszolgáltatást
végezhet[, az alapszabályban meghatározott közfeladatai ellátásának sérelme
nélkül vállalkozási tevékenységet is folytathat].
[(3) A vízitársulat olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben
felelõssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.]
2. A törvényjavaslat 37.§ (1) bekezdés f) pontjához:
A 37.§ (1) bekezdés f) pontja az alábbiak szerint változzék:
"37. § (1) (A társulat alapszabályában meg kell határozni:)
f/ a társulat gazdálkodására (üzemi tevékenységére), vezetõ beosztású
dolgozóira, testületi szerveire vonatkozó általános szervezeti és mûködési
szabályokat[, valamint a vízitársulat vállalkozási tevé-kenységének
kereteit];
3. A törvényjavaslat 41. § (1) bekezdéséhez:
A 41.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint változzék:
"41. § (1) A társulat a tagok érdekeltségi hozzájárulásából (a
továbbiakban: hozzájárulás), valamint az érintett helyi önkormányzat és az
állam költségvetési, illetve egyéb támogatásaiból[, továbbá vízitársulat
esetén a vállalkozásból származó eredményébõl] látja el a közcélú feladatait."
4. A törvényjavaslat 42.§ (2)-(5) bekezdéséhez:
A 42.§ (2)-(5) bekezdései az alábbiak szerint változzanak:
"42. § (2) A vízitársulat közfeladata ellátásához szükséges [elkülönített]
vagyona [és a vállalkozásaiból származó nyeresége] a tagok között nem osztható
fel.
(3) A vízitársulat a közfeladatok ellátásához szükséges [elkülönített]
vagyonával gazdasági társaságot, közhasznú társaságot, alapítványt nem hozhat
létre, gazdasági társaságban, közhasznú társaságban érdekeltséget nem
szerezhet, alapítvány részére pénzbeli vagy egyéb hozzájárulást nem
teljesíthet. [A közfeladat ellátáshoz szükséges elkülönített vagyon: a
számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény 1. számú melléklete szerinti, a
tárgyévet megelõzõ év mérlegében kimutatott jegyzett tõke, valamint a
közfeladatok ellátásához a tárgyévben juttatott pénzeszköz, továbbá a jegyzett
tõkén felüli saját tõkébõl a jegyzett tõke összegének 8 %-a.]
(4) A vízitársulat tartozásaiért saját vagyonával felel. A tagok a
társulat tartozásaiért nem felelnek.
[(5) A vízitársulat a vállalkozási tevékenységbõl származó eredményét
elsõsorban közfeladatai ellátására köteles fordítani.]"
I n d o k o l á s
A vízitársulat - a törvényjavaslat egyéb rendelkezéseibõl kitûnõen - csak
részben hasonlítható a gazdasági társaságokhoz. Legfeltûnõbb különbség, hogy a
vízitársulatnak "kényszertagsága" is lehet: az adott érdekeltségi területen
élõ tagoknak az érdekeltségi arány szerinti többsége elhatározása alapján a
kisebbség is tag lesz. Ez a vízitársulat rendeltetésébõl kitûnõen helyes elv,
az elérni kívánt közérdekû cél arányos a jogok korlátozásával.
A vállalkozási szabadság elve azonban kiterjed arra is, hogy akarata
ellenére senkit sem lehet - gazdasági kockázattal is járó - vállalkozásra
kényszeríteni.
A 35.§-ra vonatkozó A/ változat abból indul ki, hogy a vízitársulat
közfeladatokat lát el: ezen túlmenõen nem lehet feladata.
A B/ változat szerint - ha az alapszabály ezt a tevékenységi kört is
tartalmazza - adott területeken legyen lehetsége ugyan ezen túlmenõ más
közcélú szolgáltatás is, azonban csak a társulat tagjai részére.
Egyik változat sem teszi lehetõvé azonban a vízitársulat részére a
vállalkozási tevékenységet. A vállalkozás nem lehet a vízitársulat feladata,
mivel a törvény erejénél fogva taggá váló személyeket nem lehet ilyen
tevékenységre kényszeríteni.
A 37., 41. illetve 42.§-ra vonatkozó módosítások az egyértelmû
összefüggésre tekintettel szükségesek.
B u d a p e s t , 1995. április 3.
Hajdú László dr.Kiss Róbert
MSZP SZDSZ