______________
I:\bizjelen\t438resz.DOC
T/438/18.. szám
Az Országgyûlés
Szociális és egészségügyi bizottságának
a j á n l á s a
a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítása tárgyában
elõterjesztett T/438.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban:
Szociális bizottság) megvitatta a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.
törvény módosítása tárgyában elõterjesztett T/438.. számú törvényjavaslatot,
továbbá az ahhoz benyújtott T/438/3..,T/4.., T/5..,T/6.., T/7..,T/8.., T/9..,T/10..,
/11.,T/12..,T/13..,T/14.., /15.,T/16..,T/17.., számú módosító javaslatokat.
A bizottság a törvényjavaslat elfogadását támogatja, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglalt állást.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(1) A T. 10. §-a (1) bekezdésének e/ pontja, helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/ E törvény alapján biztosított: /
"e/ a szakmunkástanuló, ha ösztöndíjban, [(]munkabérben[)], pénzbeli
juttatásban - díjazásban részesül;"
Indokolás: Lásd a T/438/4.-1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
2. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 2. § elhagyását
javasolja:
"A T. 17. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"[(1) Táppénzre jogosult az, aki a biztosítás tartama alatt, vagy annak
megszünését követõ elsõ, második, harmadik napon keresõképtelenné válik.
(2) Az (1) bekezdésben említett feltételek fennállása esetén sem jár
táppénz annak, aki a négy százalékos mértékû egészségbiztosítási járulék
fizetésére nem kötelezett.]"
Indokolás: Lásd a T/438/9.. és T/10.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
3. Dr. Kiss József és Pál Béla képviselõk a törvényjavaslat 3. §-ának a
következõ kiegészítését javasolják:
"A T. 19. § a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem hosszabbítható meg a
táppénzfolyósítás idõtartama annak a biztosítottnak, akinek [munkaképessége
tartósan vagy véglegesen megváltozott] keresõképtelenségét okozó betegsége
miatt rokkantságát már megállapították, továbbá annak, aki ezért
rehabilitációs ellátásként járadékban részesül."
Indokolás: Lásd a T/438/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
4. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának az
elhagyását javasolja:
["A T. 19. § a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem hosszabbítható meg a
táppénzfolyósítás idõtartama annak a biztosítottnak, akinek munkaképessége
tartósan vagy véglegesen megváltozott, továbbá annak, aki rehabilitációs
ellátásként járadékban részesül."]
Indokolás: Lásd a T/438/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ának elhagyását
javasolja:
["A T. 43. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) Az öregségi nyugdíj összege az ennek alapját képezõ havi átlag-
keresetnél több nem lehet."]
Indokolás: Lásd a T/438/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ának az
elhagyását javasolja:
["A T. 50. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A rokkantsági nyugdíj összege az ennek alapját képezõ havi
átlagkeresetnél több nem lehet."]
Indokolás: Lásd a T/438/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. Dr. Kis Gyula képviselõ a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(1) A T. 103/B §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) Az (1) - (2) bekezdés rendelkezéseitõl eltérõen nem kell
egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot fizetni a természetbeni juttatás, a
munkáltató által természetben nyújtott étkeztetés, valamint a kizárólag
fogyasztásra kész étel vásárlására feljogosító ingyenes vagy kedvezményes
utalvány értéke, illetve ezek pénzbeli megváltása, a tárgyjutalom, az
üdüléshez adott munkáltatói támogatás, illetve annak a munkáltató által
átvállalt összege, költsége, valamint a 103/A. § (10) bekezdésében
meghatározott befizetések [,továbbá a munkáltató által viselt, a biztosított
(kedvezményezett) javára kötött biztosítás díja] után."
Indokolás: Lásd a T/438/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 8. § (2) bekezdésének
az elhagyását javasolja:
[(2) A T. 103/B §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(7) Az öregségi, a rokkantsági és a baleseti rokkantsági nyugdíjas,
továbbá a növelt összegû öregségi és munkaképtelenségi járadékban részesülõ
biztosítottnak a 103. § (2) bekezdése szerinti négy százalékos mértékû
egészségbiztosítási- és hat százalékos mértékû nyugdíjjárulékot nem kell
fizetni."]
Indokolás: Lásd a T/438/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
9. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk a törvényjavaslat 12.
§-ának a következõ módosítását javasolják:
"A T. 105/C. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek,
egyidejûleg a jelenlegi (2) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:
"(1) A társadalombiztosítási tartozásra befizetett összeget elõször a
megtérítendõ ellátásra, a rendbírságra, a késedelmi pótlékra, a végrehajtási
költségre ( az eljárás költségére ), ezt követõen - jogszabályban
meghatározott részarányban - a biztosítottat terhelõ (a biztosítottól levont )
egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, majd a munkáltatót terhelõ
egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási (társadalombiztosítási) járulékra
kell elszámolni. Az egyéni vállalkozó és a társas vállalkozás esetében a
társadalombiztosítási tartozásra befizetett összeget - az említett
kiegyenlítési sorrend alkalmazásával - elõbb a foglalkoztatott biztosítottak
utáni járulékokra, majd az egyéni vállalkozót vagy a társas vállalkozás tagját
terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, ezt követõen az egyéni
vállalkozót, illetõleg a társas vállalkozást terhelõ társadalombiztosítási
járulékra, baleseti járulékra kell elszámolni.
(2) Az (1) bekezdés rendelkezéseitõl eltérõen a társadalombiztosítási
kifizetõhelyet mûködtetõ munkáltató esetében a kifizetett ellátások összegét
elõször a munkáltatót terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási
járulékra, majd a biztosítottat terhelõ egészségbiztosítási és
nyugdíjjárulékra, ezt követõen a baleseti járulékra kell elszámolni.
(3) Az illetékes egészségbiztosítási pénztár a járulékfizetésre
kötelezettet folyószámlájának [szeptember 30-ai] augusztus 31-ei egyenlegérõl,
továbbá a tartozásai után fennálló késedelmi pótlékról [évente, november 15-
éig] október 31-éig köteles értesíteni. Az egészségbiztosítási pénztár - a
kötelezett (adós) kérelmére - az adatok egyeztetését a vonatkozó
nyilvántartások, elszámolások és a befizetések bizonylatai alapján köteles
elvégezni."
Indokolás: Lásd a T/438/13.. és a T/438/17. sz. módosító javaslat
indokolását, figyelemmel a Szociális bizottság 1995. február 22-i
részjelentésének 10. pontjára.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
10. Lezsák Sándor képviselõ a törvényjavaslat 13. §-nak a következõ
kiegészítését javasolja:
A T. 110. § (2) - (3) bekezdései helyébe a következõ [rendelkezések] (2)-
(4) bekezdések lépnek:
"(2) A biztosítottnak késedelmi pótlékot köteles fizetni a
társadalombiztosítási szerv, ha betegségi és anyasági ellátás, a nyugellátás,
baleseti ellátás vagy egyéb társadalombiztosítási ellátás fizetési
kötelezettségének nem tesz eleget."
[(2)](3) A késedelmi pótlék mértéke naptári naponként 0,13 százalék.
[(3)](4) A késedelmi pótlékot a 104. § megfelelõ alkalmazásával a
befizetésre (átutalásra) elõírt eredeti határnapot követõ naptól kell
számítani."
Indokolás: Lásd a T/438/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk a törvényjavaslat 13.
§-ának a következõ kiegészítését javasolják:
"A T. 110. § új (2) bekezdéssel egészül ki, (2)-(3) bekezdései helyébe a
következõ [(2)-(3)] (3)-(4) bekezdések lépnek:
(2) A társadalombiztosítási ellátások jogerõs megállapítását követõ 15
napon túli folyósítás esetén késedelmi pótlék jár.
[(2)](3) A késedelmi pótlék mértéke naptári naponként 0,13 százalék.
[(3)](4) A késedelmi pótlékot a 104. § megfelelõ alkalmazásával a befizetésre
(átutalásra) elõírt eredeti határnapot követõ naptól kell számítani."
Indokolás: Lásd a T/438/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
12. A Szociális és egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 15. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"A T. 119. § helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
"119. § (1) A 118. § (1) bekezdésének b/- c/ pontjaiban említett - kivéve
a korengedményes és elõnyugdíjban részesülõ - személyek utáni járulékfizetési
kötelezettség a Nyugdíjbiztosítási Alapot, az e/ - r/ és t/ - v/ pontjaiban,
valamint a b/ pontban említett korengedményes és elõnyugdíjban részesülõ
személyek utáni járulékfizetési kötelezettség a központi költségvetést
terheli."
Indokolás: Lásd a T/438/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
13. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"A T. 119/A. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A 103/D. § (5) - (6) bekezdésének rendelkezéseit a kiegészítõ
tevékenységet folytató egyéni vállalkozóra is alkalmazni kell azzal, hogy a
118/A. § (1) bekezdése b/ és d/ pontjában említett kiegészítõ tevékenységet
folytató egyéni vállalkozó az igazolt keresõképtelenség vagy kórházi ápolás,
szanatóriumi ellátás idõtartamára nem köteles járulékot fizetni."
Indokolás: Lásd a T/438/4.-2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
14. Csépe Béla és dr. Semjén Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 23. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(2) A törvény hatályba lépésével egyidejûleg a T. 103/A. § (3)
bekezdésének 23., 24., 25., pontja, valamint a (4) bekezdés, [a T.103/D. § (2)
bekezdésében és a T. 119/A. § (2) bekezdésében a "hatvan százaléknak megfelelõ
összeg" szövegrész, a T. 118/A. § (2) bekezdése,] a T. 119/D. § (2)
bekezdésének d/ pontja, (6) bekezdésének d/ pontja, valamint a T. 119/D § (4),
(6), (9) bekezdéseiben a T. 103/D § (5) bekezdésének d/ pontjában, a T. 103/E
§ (6) bekezdésének d/ pontjában a T. 119/D § (6) bekezdés d/ pontjára
hivatkozás hatályát veszti."
Indokolás: Lásd a T/438/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
15. Selmeczi Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 23. § (2) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(2) A törvény hatályba lépésével egyidejûleg a [T. 103/A. § (3)
bekezdésének 23., 24., 25., pontja, valamint a (4) bekezdés, a] T.103/D. § (2)
bekezdésében és a T. 119/A. § (2) bekezdésében a "hatvan százaléknak megfelelõ
összeg" szövegrész, a T. 118/A. § (2) bekezdése, a T. 119/D. § (2)
bekezdésének d/ pontja, (6) bekezdésének d/ pontja, valamint a T. 119/D § (4),
(6), (9) bekezdéseiben a T. 103/D § (5) bekezdésének d/ pontjában, a T. 103/E
§ (6) bekezdésének d/ pontjában a T. 119/D § (6) bekezdés d/ pontjára
hivatkozás hatályát veszti."
Indokolás: Lásd a T/438/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1995. február 23.
Dr. Csehák Judit s.k.,
a Szociális bizottság elnöke