- 1 -

______________

I:\bizjelen\t438resz.DOC

T/438/18.. szám

Az Országgyûlés

Szociális és egészségügyi bizottságának

a j á n l á s a

a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítása tárgyában

elõterjesztett T/438.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban:

Szociális bizottság) megvitatta a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.

törvény módosítása tárgyában elõterjesztett T/438.. számú törvényjavaslatot,

továbbá az ahhoz benyújtott T/438/3..,T/4.., T/5..,T/6.., T/7..,T/8.., T/9..,T/10..,

/11.,T/12..,T/13..,T/14.., /15.,T/16..,T/17.., számú módosító javaslatokat.

A bizottság a törvényjavaslat elfogadását támogatja, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglalt állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(1) A T. 10. §-a (1) bekezdésének e/ pontja, helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/ E törvény alapján biztosított: /

"e/ a szakmunkástanuló, ha ösztöndíjban, [(]munkabérben[)], pénzbeli

juttatásban - díjazásban részesül;"

Indokolás: Lásd a T/438/4.-1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 2. § elhagyását

javasolja:

"A T. 17. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"[(1) Táppénzre jogosult az, aki a biztosítás tartama alatt, vagy annak

megszünését követõ elsõ, második, harmadik napon keresõképtelenné válik.

(2) Az (1) bekezdésben említett feltételek fennállása esetén sem jár

táppénz annak, aki a négy százalékos mértékû egészségbiztosítási járulék

fizetésére nem kötelezett.]"

Indokolás: Lásd a T/438/9.. és T/10.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. Dr. Kiss József és Pál Béla képviselõk a törvényjavaslat 3. §-ának a

következõ kiegészítését javasolják:

"A T. 19. § a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem hosszabbítható meg a

táppénzfolyósítás idõtartama annak a biztosítottnak, akinek [munkaképessége

tartósan vagy véglegesen megváltozott] keresõképtelenségét okozó betegsége

miatt rokkantságát már megállapították, továbbá annak, aki ezért

rehabilitációs ellátásként járadékban részesül."

Indokolás: Lásd a T/438/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának az

elhagyását javasolja:

["A T. 19. § a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem hosszabbítható meg a

táppénzfolyósítás idõtartama annak a biztosítottnak, akinek munkaképessége

tartósan vagy véglegesen megváltozott, továbbá annak, aki rehabilitációs

ellátásként járadékban részesül."]

Indokolás: Lásd a T/438/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ának elhagyását

javasolja:

["A T. 43. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az öregségi nyugdíj összege az ennek alapját képezõ havi átlag-

keresetnél több nem lehet."]

Indokolás: Lásd a T/438/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ának az

elhagyását javasolja:

["A T. 50. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A rokkantsági nyugdíj összege az ennek alapját képezõ havi

átlagkeresetnél több nem lehet."]

Indokolás: Lásd a T/438/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. Dr. Kis Gyula képviselõ a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(1) A T. 103/B §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az (1) - (2) bekezdés rendelkezéseitõl eltérõen nem kell

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot fizetni a természetbeni juttatás, a

munkáltató által természetben nyújtott étkeztetés, valamint a kizárólag

fogyasztásra kész étel vásárlására feljogosító ingyenes vagy kedvezményes

utalvány értéke, illetve ezek pénzbeli megváltása, a tárgyjutalom, az

üdüléshez adott munkáltatói támogatás, illetve annak a munkáltató által

átvállalt összege, költsége, valamint a 103/A. § (10) bekezdésében

meghatározott befizetések [,továbbá a munkáltató által viselt, a biztosított

(kedvezményezett) javára kötött biztosítás díja] után."

Indokolás: Lásd a T/438/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ a törvényjavaslat 8. § (2) bekezdésének

az elhagyását javasolja:

[(2) A T. 103/B §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(7) Az öregségi, a rokkantsági és a baleseti rokkantsági nyugdíjas,

továbbá a növelt összegû öregségi és munkaképtelenségi járadékban részesülõ

biztosítottnak a 103. § (2) bekezdése szerinti négy százalékos mértékû

egészségbiztosítási- és hat százalékos mértékû nyugdíjjárulékot nem kell

fizetni."]

Indokolás: Lásd a T/438/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk a törvényjavaslat 12.

§-ának a következõ módosítását javasolják:

"A T. 105/C. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek,

egyidejûleg a jelenlegi (2) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(1) A társadalombiztosítási tartozásra befizetett összeget elõször a

megtérítendõ ellátásra, a rendbírságra, a késedelmi pótlékra, a végrehajtási

költségre ( az eljárás költségére ), ezt követõen - jogszabályban

meghatározott részarányban - a biztosítottat terhelõ (a biztosítottól levont )

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, majd a munkáltatót terhelõ

egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási (társadalombiztosítási) járulékra

kell elszámolni. Az egyéni vállalkozó és a társas vállalkozás esetében a

társadalombiztosítási tartozásra befizetett összeget - az említett

kiegyenlítési sorrend alkalmazásával - elõbb a foglalkoztatott biztosítottak

utáni járulékokra, majd az egyéni vállalkozót vagy a társas vállalkozás tagját

terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, ezt követõen az egyéni

vállalkozót, illetõleg a társas vállalkozást terhelõ társadalombiztosítási

járulékra, baleseti járulékra kell elszámolni.

(2) Az (1) bekezdés rendelkezéseitõl eltérõen a társadalombiztosítási

kifizetõhelyet mûködtetõ munkáltató esetében a kifizetett ellátások összegét

elõször a munkáltatót terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási

járulékra, majd a biztosítottat terhelõ egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulékra, ezt követõen a baleseti járulékra kell elszámolni.

(3) Az illetékes egészségbiztosítási pénztár a járulékfizetésre

kötelezettet folyószámlájának [szeptember 30-ai] augusztus 31-ei egyenlegérõl,

továbbá a tartozásai után fennálló késedelmi pótlékról [évente, november 15-

éig] október 31-éig köteles értesíteni. Az egészségbiztosítási pénztár - a

kötelezett (adós) kérelmére - az adatok egyeztetését a vonatkozó

nyilvántartások, elszámolások és a befizetések bizonylatai alapján köteles

elvégezni."

Indokolás: Lásd a T/438/13.. és a T/438/17. sz. módosító javaslat

indokolását, figyelemmel a Szociális bizottság 1995. február 22-i

részjelentésének 10. pontjára.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Lezsák Sándor képviselõ a törvényjavaslat 13. §-nak a következõ

kiegészítését javasolja:

A T. 110. § (2) - (3) bekezdései helyébe a következõ [rendelkezések] (2)-

(4) bekezdések lépnek:

"(2) A biztosítottnak késedelmi pótlékot köteles fizetni a

társadalombiztosítási szerv, ha betegségi és anyasági ellátás, a nyugellátás,

baleseti ellátás vagy egyéb társadalombiztosítási ellátás fizetési

kötelezettségének nem tesz eleget."

[(2)](3) A késedelmi pótlék mértéke naptári naponként 0,13 százalék.

[(3)](4) A késedelmi pótlékot a 104. § megfelelõ alkalmazásával a

befizetésre (átutalásra) elõírt eredeti határnapot követõ naptól kell

számítani."

Indokolás: Lásd a T/438/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk a törvényjavaslat 13.

§-ának a következõ kiegészítését javasolják:

"A T. 110. § új (2) bekezdéssel egészül ki, (2)-(3) bekezdései helyébe a

következõ [(2)-(3)] (3)-(4) bekezdések lépnek:

(2) A társadalombiztosítási ellátások jogerõs megállapítását követõ 15

napon túli folyósítás esetén késedelmi pótlék jár.

[(2)](3) A késedelmi pótlék mértéke naptári naponként 0,13 százalék.

[(3)](4) A késedelmi pótlékot a 104. § megfelelõ alkalmazásával a befizetésre

(átutalásra) elõírt eredeti határnapot követõ naptól kell számítani."

Indokolás: Lásd a T/438/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. A Szociális és egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 15. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"A T. 119. § helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"119. § (1) A 118. § (1) bekezdésének b/- c/ pontjaiban említett - kivéve

a korengedményes és elõnyugdíjban részesülõ - személyek utáni járulékfizetési

kötelezettség a Nyugdíjbiztosítási Alapot, az e/ - r/ és t/ - v/ pontjaiban,

valamint a b/ pontban említett korengedményes és elõnyugdíjban részesülõ

személyek utáni járulékfizetési kötelezettség a központi költségvetést

terheli."

Indokolás: Lásd a T/438/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"A T. 119/A. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A 103/D. § (5) - (6) bekezdésének rendelkezéseit a kiegészítõ

tevékenységet folytató egyéni vállalkozóra is alkalmazni kell azzal, hogy a

118/A. § (1) bekezdése b/ és d/ pontjában említett kiegészítõ tevékenységet

folytató egyéni vállalkozó az igazolt keresõképtelenség vagy kórházi ápolás,

szanatóriumi ellátás idõtartamára nem köteles járulékot fizetni."

Indokolás: Lásd a T/438/4.-2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Csépe Béla és dr. Semjén Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 23. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(2) A törvény hatályba lépésével egyidejûleg a T. 103/A. § (3)

bekezdésének 23., 24., 25., pontja, valamint a (4) bekezdés, [a T.103/D. § (2)

bekezdésében és a T. 119/A. § (2) bekezdésében a "hatvan százaléknak megfelelõ

összeg" szövegrész, a T. 118/A. § (2) bekezdése,] a T. 119/D. § (2)

bekezdésének d/ pontja, (6) bekezdésének d/ pontja, valamint a T. 119/D § (4),

(6), (9) bekezdéseiben a T. 103/D § (5) bekezdésének d/ pontjában, a T. 103/E

§ (6) bekezdésének d/ pontjában a T. 119/D § (6) bekezdés d/ pontjára

hivatkozás hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/438/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Selmeczi Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 23. § (2) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"(2) A törvény hatályba lépésével egyidejûleg a [T. 103/A. § (3)

bekezdésének 23., 24., 25., pontja, valamint a (4) bekezdés, a] T.103/D. § (2)

bekezdésében és a T. 119/A. § (2) bekezdésében a "hatvan százaléknak megfelelõ

összeg" szövegrész, a T. 118/A. § (2) bekezdése, a T. 119/D. § (2)

bekezdésének d/ pontja, (6) bekezdésének d/ pontja, valamint a T. 119/D § (4),

(6), (9) bekezdéseiben a T. 103/D § (5) bekezdésének d/ pontjában, a T. 103/E

§ (6) bekezdésének d/ pontjában a T. 119/D § (6) bekezdés d/ pontjára

hivatkozás hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/438/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. február 23.

Dr. Csehák Judit s.k.,

a Szociális bizottság elnöke

Eleje Honlap