1

T/452/35.. szám

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a nemzeti szabványosításról szóló törvényjavaslat

Z Á R Ó S Z A V A Z Á S Á H O Z

Ellenjegyezte:

Dr. Pál László

ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1995. április 5.

1995. évi .................... törvény

a nemzeti szabványosításról

Az Országgyûlés annak érdekében, hogy elõsegítse a nemzetgazdaság

szereplõinek a piacképességhez szükséges korszerû mûszaki ismeretekkel való

ellátását és a Magyar Köztársaság által kötött nemzetközi megállapodásokban

vállalt, szabványosításra vonatkozó kötelezettségek végrehajtását, a nemzeti

szabványosításról a következõ törvényt alkotja:

A nemzeti szabványosítás célja

1. §

A nemzeti szabványosítással elõ kell segíteni:

a) az általános és ismételten alkalmazható eljárások, mûszaki megoldások

közrebocsátásával a termelés korszerûsítését, a szolgáltatások színvonalának

javítását,

b) a nemzetgazdasági igények érvényesítését a nemzetközi és az európai

szabványosítási tevékenységben,

c) a kereskedelem mûszaki akadályainak elhárítását,

d) a mûszaki fejlesztés eredményeinek széleskörû bevezetését,

e) az élet, az egészség, a környezet, a vagyon, a fogyasztói érdekek

védelmét és a biztonságot,

f) a megfelelõségtanúsítás követelményrendszerének kialakítását,

g) a hazai termékek és szolgáltatások nemzetközi elismertetését,

h) a minõség védelmét.

A törvény célja

2. §

A törvény meghatározza a nemzeti szabványosítás szervezeti kereteit,

mûködésének fõbb elveit, követelményeit, kapcsolatrendszerét és

gazdálkodásának fõbb eszközeit.

Alapelvek

3. §

A nemzeti szabványosításban a következõ alapelveket kell érvényesíteni:

a) az áttekinthetõséget és a nyilvánosságot,

b) a közérdek képviseletét,

c) az önkéntességet egyrészrõl a nemzeti szabványosításban való részvéte

l, másrészrõl a nemzeti szabványok alkalmazása szempontjából,

d) a tárgyszerûséget,

e) a függetlenséget a különbözõ érdekcsoportok túlsúlyától,

f) az egységességet és ellentmondásmentességet,

g) az alkalmazkodást a tudomány, a mûszaki gyakorlat és a tapasztalat

általános eredményeihez, figyelembe véve a gazdasági adottságokat,

h) az alkalmazkodást a nemzetközi és az európai szabványosítás rendjéhe

z,

i) a nemzeti szabványügyi szervezet nem nyereségérdekelt jellegét.

A szabvány

4. §

(1) A szabvány elismert szervezet által alkotott vagy jóváhagyott,

közmegegyezéssel elfogadott olyan mûszaki (technikai) dokumentum, amely

tevékenységre vagy azok eredményére vonatkozik és olyan általános és

ismételten alkalmazható szabályokat, útmutatókat vagy jellemzõket tartalmaz,

amelyek alkalmazásával a rendezõ hatás az adott feltételek között a

legkedvezõbb.

(2) A szabványosítás során leggyakrabban használt fogalmakat az 1.

melléklet tartalmazza.

A nemzeti szabvány

5. §

(1) A nemzeti szabvány olyan szabvány, amelyet a nemzeti szabványügyi

szervezet alkotott meg vagy fogadott el és tett a nyilvánosság számára

hozzáférhetõvé.

(2) A nemzetközi és az európai szabványokat szabványként közzétenni a

Magyar Köztársaságban csak nemzeti szabványként lehet.

(3) A nemzeti szabvány nem lehet jogszabállyal ellentétes.

(4) A nemzeti szabványt nemzeti szabványjellel kell ellátni. A nemzeti

szabvány jele: MSZ (Magyar Szabvány).

(5) A nemzeti szabvány csak a nemzeti szabványügyi szerv felhatalmazása

alapján forgalmazható és terjeszthetõ.

(6) A jogszabállyal kötelezõvé tett nemzeti szabvány nyelve magyar.

A nemzeti szabvány és a nemzeti szabványjel alkalmazása

6. §

(1) A nemzeti szabvány alkalmazása önkéntes, kivéve ha jogszabály

kötelezõen alkalmazandónak nyilvánítja.

(2) A szabványok közül jogszabály kizárólag nemzeti szabványt nyílváníthat

egészben vagy részben kötelezõen alkalmazandónak.

(3) A nemzeti szabványjel más szabványon nem használható.

(4) A nemzeti szabványjelet a szabványnak való megfelelõség jelölésére, a

jelhasználat rendjének betartása esetén, bárki alkalmazhatja.

A Magyar Szabványügyi Testület

7. §

(1) A Magyar Köztársaság nemzeti szabványügyi szervezete a Magyar

Szabványügyi Testület (a továbbiakban: MSZT).

(2) Az MSZT köztestület (Ptk. 65. §), amely az alapszabályának megfelelõen

mûködik. Köztestületként a nemzeti szabványosítással összefüggõ közfeladatokat

kizárólagos jogkörrel látja el e törvény felhatalmazása alapján.

(3) Az MSZT jogosult a Magyar Köztársaság címerének a használatára.

Az MSZT feladatai

8. §

(1) Az MSZT feladatai:

a) a nemzeti szabványok kidolgozása, illetve kidolgoztatása, jóváhagyása

és közzététele, módosítása és visszavonása,

b) a nemzetközi és az európai szabványok nemzeti szabványként való

közzététele,

c) a nemzeti szabványosítás módszertanának kidolgozása és egyeztetése a

szabványosításban érdekeltekkel,

d) részvétel és képviselet a nemzetközi és az európai szabványügyi

szervezetek munkájában, illetõleg más érintett szervek részvételének

összehangolása,

e) szaktanácsadás és szakvélemény készítése nemzeti szabványügyi

kérdésekben,

f) a nemzeti szabványosítással összefüggõ kiadványok összeállítása és

kiadása,

g) a nemzeti szabványjel használati rendjének kidolgozása és kiadása,

h) a nemzeti szabványosítással összefüggõ nemzetközi és európai jelek

használati rendjének honosítása és kiadása,

i) a termékek, szolgáltatások nemzeti szabványnak való megfelelõség

tanúsítási rendszerének létrehozása és mûködtetése,

j) közremûködés a jogszabálynak vagy egyéb elõírásnak való megfelelõség

tanúsításában,

k) tanúsítási rendszer létrehozása a minõségbiztosítási rendszerek

tanúsítására a vonatkozó szabványok szerint,

l) felkérésre közremûködik az Európai Unió irányelvein alapuló magyar

jogszabályok elõkészítésében,

m) mindazon további feladatok ellátása, amelyeket külön törvény vagy

törvény alapján az alapszabály a feladatkörébe utal.

(2) Az (1) a), b) és c) pontjaiban foglalt feladatokat az MSZT a nemzeti

szabványosító mûszaki bizottságokon keresztül látja el.

9. §

(1) Az MSZT a jogalkotó szerv felkérése alapján gondoskodik a közérdekû,

különösen az élet, az egészség, a testi épség, a vagyon és az emberi

környezet védelmét, továbbá a fogyasztói érdekek védelmét szolgáló

jogszabályokhoz kapcsolódó nemzeti szabványok kidolgozásáról, illetve

kiadásáról.

(2) Az MSZT véleménynyilvánításával közremûködik a nemzetközi és az

európai kötelezettségeken alapuló, a nemzeti szabványosítással összefüggõ

jogszabály elõkészítésében.

10. §

(1) Az MSZT közremûködik a nemzeti szabványosítással összefüggõ ismeretek

oktatásában, a tananyagok tematikájának kidolgozásában, a képzési anyagok

elõállításában, valamint iskolarendszeren kívüli szakképzést végez.

(2) Az MSZT meghatározza a nemzeti szabványügyi szakértõkre vonatkozó

feltételeket, és kiadja a szakértõi igazolványokat.

11. §

(1) Az MSZT gyûjti és rendszerezi a nemzeti szabványtervezeteket és

szabványokat, a magyar gazdaság számára jelentõs külföldi szabványtervezeteket

és szabványokat, valamint egyéb szabványjellegû dokumentumokat.

(2) Az MSZT az (1) bekezdésben meghatározott információkat az általa,

illetve a nemzetközi és az európai szabványügyi szervezetek által

meghatározott díjazás ellenében rendelkezésre bocsátja.

(3) Az MSZT gondoskodik a nemzeti szabványok és a nemzeti

szabványosítással kapcsolatos kiadványok díjazás ellenében történõ

forgalmazásáról, illetve terjesztésérõl.

12. §

(1) Az MSZT nyilvántartást vezet:

a) a nemzeti szabványtervezetekrõl és szabványokról,

b) a nemzetközi és az európai szabványtervezetekrõl és szabványokról,

c) a jogszabályok által kötelezõen alkalmazandónak nyilvánított

szabványokról,

d) a nemzeti szabványügyi szakértõkrõl.

(2) A nyilvántartásba bárki térítésmentesen betekinthet, kérésére az MSZT

a nyilvántartásból kivonatot (másolatot) ad, térítés ellenében.

13. §

Az MSZT az alapszabályában biztosítja:

a) a nemzeti szabványosításban érdekelt körök, így különösen a központi

közigazgatási szervek, köztestületek, gyártók, forgalmazók, szolgáltatók és a

fogyasztók, illetve azok érdekképviseleti szervezetei kiegyensúlyozott

részvételét az MSZT szerveiben,

b) a jogalkotás szempontjainak, valamint a gazdálkodó szervezetek

igényeinek figyelembevételét a nemzeti szabványosítási programok

összeállításakor,

c) a jogalkotáshoz kapcsolódó nemzeti szabványosítási igények

kielégítését,

d) a jogszabály kiadására feljogosított szervezet bevonását a jogszabály

által kötelezõvé nyilvánítandó nemzeti szabványok kidolgozásában,

e) a nemzeti szabványosítás területén a nemzetgazdasági érdekek

képviseletének rendjét,

f) a nemzetközi, az európai szabványügyi szervezetekkel és az egyes

tagországok nemzeti szabványügyi szervezeteivel való együttmûködés rendjét,

g) a nemzeti szabványok megalkotására, valamint jóváhagyására,

módosítására és visszavonására vonatkozó eljárási rend kiadását,

h) ellentmondásmentes szabványrendszer kialakítását,

i) tanúsítási tevékenységében a nemzetközi és az európai tanúsítási

szervezetek elõírásainak érvényesülését.

Eljárási rend

14. §

(1) Az MSZT-nek a nemzeti szabványok megalkotására, valamint jóváhagyására

vonatkozó eljárási rendben különösen az alábbiakat kell szabályoznia:

a) a nemzeti szabványosításban való részvétel módját és feltételeit,

b) a nemzeti szabványosítási programok összeállítását és nyilvánosságra

hozatalát, az új szabványosítási témák felvételének szabályait,

c) a nemzeti szabványtervezetek nyilvánosságra hozatalát és a velük

kapcsolatos felszólalások elintézésének rendjét,

d) a nemzeti szabványok jóváhagyásának, módosításának és visszavonásának

rendjét,

e) a nemzeti szabványalkotással kapcsolatos panaszok kivizsgálásának

rendjét,

f) a nemzeti szabványok közzétételének módját,

g) a nemzeti szabványok nyilvántartását,

h) az európai és a nemzetközi szabványosításban a nemzeti képviselet

módját.

(2) Az eljárás nyilvánosságának elve alapján meg kell hirdetni a nemzeti

szabványosítás programját, a nemzeti szabványtervezetek jegyzékét, a nemzeti

szabvány kiadásának és közzétételének idõpontját, a nemzeti szabványok

visszavonását, módosítását, a nemzeti szabványállományban bekövetkezett

változásokat, a nemzeti szabványosítással összefüggõ közleményeket.

Az MSZT tagjai

15. §

(1) Az MSZT tagja lehet bármely jogi személy, továbbá jogi személyiséggel

nem rendelkezõ gazdálkodó szervezet, amely az alapszabályt magára nézve

kötelezõnek elfogadja és a nemzeti szabványosítás célkitûzéseit, intézkedéseit

támogatni kívánja.

(2) A közgyûlés az MSZT tagjaiból áll. A közgyûlésen minden tag egy

szavazattal rendelkezik.

(3) A tagok jogait és kötelezettségeit az alapszabály állapítja meg.

Az MSZT szervei

16. §

Az MSZT szervei:

a) a közgyûlés,

b) a Szabványügyi Tanács,

c) a nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok,

d) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság,

e) az ügyintézõ szervezet.

A közgyûlés

17. §

(1) Az MSZT közgyûlését a nemzeti szabványosítás általános kérdései,

valamint az MSZT saját belsõ szervezetét és mûködését érintõ legfontosabb

kérdések megtárgyalására az alapszabályban meghatározott idõközönként, de

legalább évenként egyszer össze kell hívni.

(2) A közgyûlést, a napirend megjelölésével, az MSZT elnöke hívja össze.

(3) Rendkívüli közgyûlést kell tartani, amennyiben ezt - a napirend

megjelölésével - a közgyûlésen szavazásra jogosultak egyharmada írásban kéri.

18. §

A közgyûlés hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály jóváhagyása és módosítása,

b) döntés az éves beszámoló elfogadásáról,

c) az MSZT elnökének és elnökhelyetteseinek megválasztása és felmentése,

d) a Szabványügyi Tanács alapszabályban meghatározott választható

tagjainak, valamint a pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjainak a megválasztása

és a felmentése,

e) a Szabványügyi Tanács és a pénzügyi ellenõrzõ bizottság beszámoltatása,

f) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság véleménye alapján az éves költségvetés,

illetve az errõl készült beszámoló jóváhagyása,

g) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság mûködési irányelveinek jóváhagyása,

h) mindaz, amit törvény vagy az alapszabály a közgyûlés hatáskörébe utal.

19. §

A közgyûlés lefolytatásának, a határozathozatalnak és a választásoknak a

rendjét az alapszabály állapítja meg.

20. §

(1) Az MSZT elnökét, aki egyben a Szabványügyi Tanács elnöke is, az

alapszabályban meghatározott idõre a közgyûlés választja.

(2) Az elnök tevékenységéért a közgyûlésnek felel.

(3) Az elnök látja el az alapszabály által a számára megállapított

feladatokat.

(4) Az elnököt akadályoztatása esetén az ezzel megbízott elnökhelyettes

helyettesíti. Az elnökhelyettesek közötti feladatmegosztásról az alapszabály

rendelkezik.

A Szabványügyi Tanács

21. §

(1) A Szabványügyi Tanács az alapszabályban meghatározott létszámú tagból

áll. Tagjainak kétharmadát az MSZT közgyûlése választja. A választott tagok

nem lehetnek köztisztviselõk. A tagok egyharmadát az MSZT felkérésére a

szabványosításban érdekelt központi közigazgatási szervek delegálhatják.

(2) A Szabványügyi Tanács hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály tervezetének, illetve a szükség szerinti módosítás

tervezetének elõterjesztése a közgyûlés részére,

b) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság javaslata alapján a tagdíj

megállapítása,

c) az MSZT mûködésének elvi irányítása a közgyûlés határozatainak

megfelelõen két közgyûlés közötti idõszakban,

d) az éves költségvetés betartásának ellenõrzése,

e) a nemzeti szabványosítás távlati és éves programjainak a jóváhagyása,

f) a nemzeti szabványok jóváhagyása, módosítása és visszavonása,

g) döntés a nemzeti szabványosítással összefüggõ vitás kérdésekben,

h) a nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok létrehozásának és

megszüntetésének jóváhagyása, továbbá mûködésükre vonatkozó követelmények

kiadása, valamint a mûködésükkel kapcsolatos vitás kérdésekben állásfoglalás

és döntés,

i) a nemzetközi és az európai szabványosítási munkában való részvétel

programjának jóváhagyása,

j) az ügyintézõ szervezet felépítésének és mûködési szabályainak és ezen

belül az ügyvezetõ igazgató feladataira, felelõsségére és jogaira vonatkozó

szabályok jóváhagyása.

k) az ügyvezetõ igazgató beszámoltatása.

(3) A Szabványügyi Tanácsot az alapszabályban meghatározott idõközönként,

illetõleg szükség szerint az MSZT elnöke hívja össze és vezeti annak üléseit.

(4) A Szabványügyi Tanács mûködésének részletes szabályait az alapszabály,

illetõleg az alapszabály keretei között más belsõ szabályzatok állapítják meg.

A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok

22. §

(1) A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok az MSZT önkéntes alapon

szervezõdõ szakmai alapegységei, amelyek egy-egy szakterület nemzeti

szabványosítási feladatait operatívan és felelõsséggel látják el.

(2) A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok létrehozását, illetve

megszüntetését bárki kezdeményezheti, de csak a Szabványügyi Tanács hagyhatja

jóvá és dönt az ezzel kapcsolatban felmerülõ vitás kérdésekben is.

(3) A nemzeti szabványosító mûszaki bizottságok mûködésük részletes

szabályait az alapszabály és a Szabványügyi Tanács által kiadott követelmények

alapján maguk állapítják meg és azokat az ügyvezetõ igazgató hagyja jóvá.

(4) Több egymáshoz kapcsolódó szakterületen mûködõ nemzeti szabványosító

mûszaki bizottság a bizottságok elnökeibõl álló programbizottságot hozhat

létre. A programbizottság elnökét a bizottság saját tagjai közül választja. A

programbizottságok feladata a mûszaki bizottságok tevékenységének

összehangolása és a prioritások meghatározása.

A pénzügyi ellenõrzõ bizottság

23. §

(1) A közgyûlés legalább háromtagú pénzügyi ellenõrzõ bizottságot választ.

A bizottság tagjának csak olyan személy választható, aki nem tagja a

Szabványügyi Tanácsnak, illetõleg az MSZT ügyintézõ szervezetének.

(2) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjai maguk közül elnököt választanak.

(3) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság feladata az MSZT gazdálkodásának

ellenõrzése. Ennek érdekében az MSZT tisztségviselõitõl és ügyintézõ

szervezetétõl minden olyan adatot, tájékoztatást megkérhet, illetve minden

olyan iratot megtekinthet, amely feladatainak ellátásához szükséges.

(4) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság véleményezi a tagdíj megállapítására,

illetõleg módosítására vonatkozó javaslatot.

(5) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság az MSZT éves költségvetését és az éves

költségvetési beszámolót véleményezi.

(6) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjai tevékenységükért

ellenszolgáltatásban nem részesülnek, kizárólag a közgyûlésnek tartoznak

felelõsséggel és feladataik ellátása körében részükre az MSZT tisztségviselõi,

illetve vezetõi utasítást nem adhatnak.

Ügyintézõ szervezet

24. §

(1) Az ügyintézõ szervezet feladata az alapszabály keretei között az MSZT

mûködéséhez szükséges igazgatási és szervezési tevékenység ellátása.

(2) Az MSZT ügyintézõ szervezetének vezetõje az ügyvezetõ igazgató, aki az

MSZT-vel munkaviszonyban áll. Az ügyvezetõ igazgatót a Szabványügyi Tanács

jóváhagyásával az MSZT elnöke bízza meg és menti fel megbízatása alól.

Az ügyvezetõ igazgató feladatait az MSZT elnökének irányításával, a

közgyûlés határozatai és a Szabványügyi Tanács iránymutatásai szerint végzi,

tevékenységérõl idõszakonként a Tanácsnak beszámol.

(3) Az ügyintézõ szervezet felépítését és mûködését, valamint az ügyvezetõ

igazgató feladatait az alapszabály keretei között a Szabványügyi Tanács

határozza meg.

Az MSZT képviselete

25. §

(1) Az MSZT-t az elnök képviseli, aki ezt a jogát az ügyek meghatározott

csoportjaira nézve az ügyvezetõ igazgatóra, az ügyvezetõ igazgató pedig az

általa megbízottakra átruházhatja.

(2) Az MSZT nevében aláírásra az elnök, valamint az alapszabályban

meghatározott esetekben az ügyvezetõ igazgató jogosult, továbbá azok, akikre

az ügyvezetõ igazgató az aláírási jogát átruházta. Az elnök távollétében,

annak felhatalmazása alapján, az elnökhelyettesek is jogosultak aláírásra.

Törvényességi felügyelet

26. §

(1) Az MSZT feletti törvényességi felügyeletet a Kormány által

rendeletben kijelölt miniszter gyakorolja.

(2) A kijelölt miniszter ellenõrzi, hogy az alapszabály és a többi belsõ

szabályzat megfelel-e a jogszabályoknak, továbbá, hogy az MSZT szerveinek

határozatai nem sértik-e a jogszabályokat, az alapszabályt vagy a többi belsõ

szabályzatot.

(3) Az e törvény alapján gyakorolt törvényességi felügyelet nem terjed ki

az olyan ügyekre, amelyekben egyébként bírósági vagy államigazgatási

eljárásnak van helye.

(4) Ha az MSZT mûködésének törvényessége másképpen nem állítható helyre,

a kijelölt miniszter a bírósághoz fordul.

A bíróság

a) megsemmisíti az MSZT testületi szervének jogsértõ határozatát és új

határozat hozatalát rendeli el,

b) felfüggesztheti az MSZT testületi szerveinek és tisztségviselõinek

mûködését és irányítására - a felfüggesztés tartamára - felügyelõ biztost

rendelhet ki.

(5) A felügyelõ biztos köteles a mûködés törvényességének helyreállítása

céljából haladéktalanul összehívni az MSZT közgyûlését. Ha a közgyûlés a

mûködés törvényességét helyreállítja, az MSZT más testületi szerveinek és

tisztségviselõinek mûködése sem függeszthetõ fel tovább.

(6) Felügyelõ biztosként csak az rendelhetõ ki, aki egyébként az MSZT-ben

tisztséget viselhetne.

(7) A felügyelõ biztos tevékenységérõl és annak eredményérõl tájékoztatja

a bíróságot, valamint a törvényességi felügyelet gyakorlóját.

27. §

Az MSZT azokat a határozatait, amelyekre a törvényességi felügyelet kiterjed,

továbbá alapszabályát és egyéb önkormányzati szabályzatát - az elfogadástól

számított 15 napon belül - köteles megküldeni a törvényességi felügyeletet

ellátó miniszternek.

Az MSZT kapcsolatai

28. §

Az MSZT a Kormánnyal a kapcsolatot a kijelölt miniszter útján tartja.

Az MSZT a munkájáról szóló éves beszámolóját a Kormánynak is megküldi.

29. §

(1) A nemzeti szabványosítást érintõ nemzetközi kötelezettségeken alapuló

jogszabályok kidolgozása során az MSZT együttmûködik az érintett közigazgatási

szervekkel.

(2) A közérdekû, különösen az élet, az egészség, a testi épség, a vagyon,

az emberi környezet, továbbá a fogyasztói érdekek védelmét szolgáló

jogszabályokhoz kapcsolódó nemzeti szabványokat, az MSZT az érintett

közigazgatási szervek véleményét figyelembe véve dolgozza ki.

30. §

Az MSZT együttmûködik a gazdasági és szakmai érdekképviseleti

szervezetekkel. Az együttmûködés során az MSZT köteles az érdekképviseleti

szervezeteket és a kamarákat tájékoztatni a nemzeti szabványosítási

tevékenységet érintõ kérdésekben.

31. §

Az MSZT a törvényben rögzített feladatai ellátásához szükséges adatokat

önkéntes adatszolgáltatáson alapuló saját adatgyûjtés és más szervektõl

történõ adatátvétel útján szerzi be.

Az MSZT vagyona és gazdálkodása

32. §

A törvény 2. mellékletében felsorolt vagyontárgyak tulajdonjogát a törvény

hatálybalépésével egyidejûleg az MSZT szerzi meg, e vagyon az MSZT mûködését

szolgálja.

33. §

(1) Az MSZT mûködésének forrásai:

a) tagdíj,

b) a nemzeti szabványok értékesítésébõl befolyt bevétel,

c) az MSZT tanúsító rendszer szerinti tanúsítási tevékenységbõl származó

bevétel,

d) a nemzetközi együttmûködés finanszírozását biztosító, központi

költségvetésbõl kapott támogatás,

e) a nemzeti szabványok kidolgozásáért kapott díj,

f) az MSZT szolgáltatásaiért fizetett díj,

g) adományok, egyéb juttatások.

(2) Az MSZT mûködési hozzájárulásként tagdíjat állapít meg.

(3) Az éves állami központi költségvetésben kell az MSZT részére

biztosítani a nemzetközi és az európai szabványügyi szervezetekben való

képviselethez, illetve az ezekbõl eredõ feladatok ellátásához a szükséges

költségvetési hozzájárulást.

(4) A kormányzati szervek által igényelt nemzeti szabványok kidolgozását

az MSZT díjazás ellenében végzi.

Átmeneti rendelkezések

34. §

(1) Az MSZT megalakításának elõkészítésére elõkészítõ bizottságot kell

alakítani, a (2) - (4) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.

(2) A szabványosításban érdekelt szervezetek a törvény hatálybalépésétõl

számított 30 napon belül az MSZT felett törvényességi felügyeletet gyakorló

miniszterrel (a továbbiakban: miniszter) közölhetik, hogy részt kívánnak-e

venni az elõkészítõ bizottság megalakításában.

(3) A miniszter a törvény hatálybalépésétõl számított 45 napon belül

összehívja azokat, akik az elõkészítõ bizottság megalakításában való

érdekeltségüket kifejezték a (2) bekezdés szerint.

(4) Az elõkészítõ bizottság tagjainak egyharmadát a miniszter felkérésére

a szabványosításban érdekelt központi közigazgatási szervek jelölik ki,

kétharmadát pedig elõkészítõ ülésen a (3) bekezdés szerint meghívottak

választják úgy, hogy a gyártók, a forgalmazók, a szolgáltatók és a fogyasztók,

illetõleg az érdekképviseleti szervezetek, valamint a szakmai és tudományos

szervezetek képviselete biztosított legyen. Az elõkészítõ bizottságnak

hivatalból tagja a miniszter képviselõje.

(5) Az elõkészítõ bizottság tagjai közül elnököt választ. Az elõkészítõ

bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.

35. §

(1) Az MSZT alakuló közgyûlését az elõkészítõ bizottság elnöke hívja össze,

a törvény hatálybalépésétõl számított 4 hónapon belül.

(2) Az elõkészítõ bizottság az alakuló közgyûlésnek javaslatot tesz:

a) a közgyûlés levezetõ elnökének és más tisztségviselõinek személyére,

b) az elõkészítõ bizottság tevékenységérõl szóló beszámoló jóváhagyására,

c) az alapszabályra,

d) az MSZT költségvetése vitelének ideiglenes szabályaira,

e) az MSZT elnökének és elnökhelyetteseinek, a Szabványügyi Tanács

választható tagjainak és a pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjainak a

személyére.

36. §

(1) Az MSZT a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre az alapszabály

elfogadásának napjára visszaható hatállyal.

(2) Az MSZT bírósági nyilvántartásba vételével egyidejûleg a Magyar

Szabványügyi Hivatal (a továbbiakban: MSZH) jogutód nélkül megszûnik.

(3) Az MSZT a mûködését az e törvény hatályba lépését követõ 4 hónap

elteltével kezdi meg.

(4) Azokat a köztisztviselõket, akiknek a közszolgálati jogviszonya a

köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. tv. (Ktv.) 17. § (1)

bekezdés a.) pontja alapján felmentéssel megszûnik és az MSZT-vel

munkaviszonyt létesítenek, a Ktv. 18. §-ban meghatározott felmentési idõ,

továbbá a 19. § szerinti végkielégítés nem illeti meg.

(5) A munkaviszonyt létesítõ személyek addigi közszolgálati jogviszonyban

töltött idejét, az MSZT-nél munkaviszonyban töltött idõnek kell tekinteni. A

munkaszerzõdés megkötése során gondoskodni kell arról, hogy a munkaviszonyt

létesítõ személyek a korábbi közszolgálati jogviszonyukhoz képest,

hátrányosabb helyzetbe ne kerüljenek.

37. §

(1) Az alakuló közgyûlést követõ 30 napon belül az alapszabályban

meghatározott összetétellel létre kell hozni a Szabványügyi Tanácsot. Az

MSZT elnöke a Szabványügyi Tanács jóváhagyásával megbízza az ügyvezetõ

igazgatót.

(2) Az MSZT elnöke közzéteszi a közgyûlés által jóváhagyott alapszabályt,

valamint az ügyintézõ szervezet és a nemzeti szabványosító mûszaki

bizottságok Szabványügyi Tanács által jóváhagyott ügyrendjét.

Záró rendelkezések

38. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba.

Hatályát veszti a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 50. §-a,

továbbá a nemzeti szabványosításról, valamint a laboratóriumok, a tanúsító és

az ellenõrzõ szervezetek akkreditálási rendjének ideiglenes szabályairól szóló

42/1994. (III. 25.) Kormányrendelet a törvény hatálybalépésétõl számított 4

hónap elteltével.

39. §

Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben határozza meg a katonai

szabványosításra vonatkozó sajátos szabályokat.

A nemzeti szabványosításról

szóló 1995. évi ..... törvény

1. melléklete

A szabványosítással összefüggõ fogalmak

1. Szabványosítás: olyan tevékenység, amely általános és ismételten

alkalmazható megoldásokat ad fennálló vagy várható problémákra azzal a céllal,

hogy a rendezõ hatás az adott feltételek között a legkedvezõbb legyen.

2. Szervezetek:

Szabványügyi szerv: olyan szabványosító szerv, amelyet nemzeti, regionális

vagy nemzetközi szinten elismertek és amelynek fõ funkciója -

alapszabályzatából adódóan - a közösség számára hozzáférhetõ szabványok

kidolgozása és jóváhagyása vagy elfogadása.

Szabványosító szerv: a szabványosításban elismert tevékenységet végzõ

szerv.

3. Nemzetközi szabványosítás: olyan szabványosítás, amelyben az ISO

tagországok illetékes szervei részt vehetnek.

4. Nemzetközi szabvány: olyan szabvány, amelyet nemzetközi szabványosító

vagy szabványügyi szervezet fogadott el és tett a közösség számára

hozzáférhetõvé.

5. Nemzetközi Szabványügyi Szervezetek:

ISO: Nemzetközi Szabványügyi Szervezet

IEC: Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság

6. Európai szabványosítás: olyan szabványosítás, amelyben teljes joggal az

EK-hoz (Európai Közösséghez) és az EFTA-hoz (Európai Szabadkereskedelmi

Társuláshoz) tartozó országok illetékes szervei vehetnek részt.

Az európai szabványosítás az Európai Szabványügyi Szervezetek (CEN,

CENELEC, ETSI) keretében folyó szabványosítás.

7. Európai szabvány: olyan szabvány, amelyet európai szabványügyi

szervezet fogadott el és tett a közösség számára hozzáférhetõvé.

8. Európai Szabványügyi Szervezetek:

CEN: Európai Szabványügyi Bizottság

CENELEC: Európai Elektrotechnikai Szabványügyi Bizottság

ETSI: Európai Távközlési Szabványügyi Intézet

9. Nemzeti szabványosítás: valamely meghatározott ország szintjén végzett

szabványosítás.

10. Nemzeti szabványügyi szervezet: olyan önkormányzati elven alapuló

testület, amely az alapszabályának megfelelõen mûködik és a nemzeti

szabványosítással összefüggõ feladatokat látja el kormányzati felhatalmazás

alapján.

A nemzeti szabványosításról

szóló 1995. évi ......törvény

2. melléklete

Az MSZT tulajdonába kerülõ vagyon

Az MSZT tulajdonába kerülnek, az MSZH tulajdonában lévõ vagyontárgyak - a

laboratóriumok, a tanúsító és ellenõrzõ szervezetek akkreditálására rendelt

vagyonrészek kivételével -, valamint az alább felsorolt ingatlanok:

1. A Budapest, IX., ker. 132. sz. tulajdoni lapon 36838 hrsz. alatt

felvett "lakóház, udvar" megjelölésû Budapest IX., ker. Üllõi út 25. sz.

alatti belterületi ingatlannak a Magyar Állam tulajdonában és a Magyar

Szabványügyi Hivatal (Budapest, IX., ker. Üllõi út 25.) kezelésében álló

21/38 része.

2. A Balatonmáriafürdõ 1015. sz. tulajdoni lapon 838 hrsz. alatt felvett

"üdülõépület és udvar" megjelölésû Balatonmáriafürdõ Keszeg u. 54 sz. alatti,

a Magyar Állam tulajdonában és a Magyar Szabványügyi Hivatal (Budapest, IX.,

ker. Üllõi út 25.) kezelésében álló ingatlan.

3. A Ráckeve 4219 sz. tulajdoni lapon 4655 hrsz. alatt felvett

"üdülõépület és udvar" megjelölésû Ráckeve Peregi Dunasor 27. sz. alatti, a

Magyar Állam tulajdonában és a Magyar Szabványügyi Hivatal (Budapest, IX.,

ker. Üllõi út 25.) kezelésében álló belterületi ingatlan.

Eleje Honlap