ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/453/6..

Módosító javaslat

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A laboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ szervezetek akkreditálásáról

szóló, T/453.. számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztek elõ.

1.

A törvényjavaslat 1. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki (a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(2) A törvény hatálya nem terjed ki az Országos Mérés-ügyi Hivatalra."

I n d o k o l á s

Az OMH akkreditálása nem szükséges, mert gyakorlatilag önmagát kellene

minõsítenie.

2.

A törvényjavaslat 4. §-a a következõ új b) ponttal egészül ki (a további

pontok jelölése értelemszerûen változik):

/Az akkreditálás során érvényesíteni kell a következõ alapelveket:/

"b) a szakszerûséget,"

I n d o k o l á s

A szakszerûség bizosítása alapvetõ követelménye az akkreditálásnak.

3.

A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:

/A NAT fõ feladatai:/

"a) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ

szervezetek [akkreditálásának odaítélésére] akkreditálására, az akkreditáció

felülvizsgálatára, fel-függesztésére és jogosultságuk visszavonására vonatkozó

eljárási szabályok kidolgozása, felülvizsgálata és módosí-tása a nemzetközi és

európai eljárások figyelembevételé-vel,"

I n d o k o l á s

Az akkreditálás egy eljárás, amit nem lehet odaítélni. Az eljárás eredménye

alapján bírálható el a jogosultság igénye.

4.

A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:

/A NAT fõ feladatai:/

"a) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ

szervezetek akkreditálásának odaítélésére, felülvizsgálatára, felfüggesztésére

és a jogosultság[uk] visszavonására vonatkozó eljárási szabályok kidolgozása,

felülvizsgálata és módosítása a nemzetközi és európai el-járások

figyelembevételével,"

I n d o k o l á s

Fogalmazási hiba.

5.

A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének b) pontja a következõképpen módosul:

/A NAT fõ feladatai:/

"b) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és ellenõrzõ

szervezetek akkreditálása, az akkreditáció felülvizsgálata, felfüggesztése

vagy visszavonása,"

I n d o k o l á s

Fogalmazási hiba.

6a.

A törvényjavaslat 7. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"b) A nyilvántartásba bárki díjtalanul betekinthet. A NAT - kérésre

[általában díjazás] költségtérítés ellenében - a nyilvántartásból kivonatot

(másolatot) szolgáltat."

6b.

A törvényjavaslat 28. § (2) bekezdésének b) pontja a következõképpen módosul:

"b) a NAT szolgáltatásaiért fizetendõ [díj] díjak és költségtérítések,"

I n d o k o l á s

A nyilvánosság csak akkor érvényesülhet, ha a szolgáltatás nem

nyereségérdekelt, ha azért nem díjat hanem költségtérítést kell fizetni.

7.

A törvényjavaslat 8. § (1) bekezdés b) pontja a következõképpen módosul:

/A NAT tagjai:/

"b) az akkreditált státusz fennállásának idõtartamára az akkreditált

szervezetek;"

I n d o k o l á s

Helyesírási hiba!

8a.

A törvényjavaslat 9. § új (2) bekezdéssel egészül ki és egyben az eddigi 9. §

(1) bekezdés lesz:

"(2) A NAT szervei feladataik ellátása során birtokukba jutott üzleti titkot

kötelesek megõrizni."

I n d o k o l á s

A tervezet 19. § (3) bekezdése csupán a fellebbviteli bizottság számára teszi

kötelezõvé a feladatai ellátása során tudomására jutott üzleti titok

megõrzését, a NAT egyéb szervei számára nem.

8b.

A törvényjavaslat 19. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"[(3) A fellebbviteli bizottság minden olyan adatot, tájékoztatást

megkérhet, illetve iratot megtekinthet, amely feladatai ellátásához szükséges.

A fellebbviteli bizottság feladatai ellátása során birtokába jutott üzleti

titkot köteles megõrizni.]"

I n d o k o l á s

E rendelkezésbe foglaltak helyett az Áe. rendelkezéseinek alkalmazását

javasolom. A (3) bekezdés második fordulatának elhagyásával összefügg a 8a.

pontban írt módosító javaslat.

9.

A törvényjavaslat 11. § új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A közgyûlésen és az Akkreditálási Tanácsban szava-zati joggal rendelkezõ

tagok körét az alapszabály tartal-mazza."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat nem határozza meg, hogy kinek van szavazati joga a

közgyûlésben és az Akkreditálási Tanácsban. Az arányok meghatározásaT/17.. §/

nem elegendõ.

10.

A törvényjavaslat 12. § (1) bekezdése a következõ új i) ponttal egészül ki:

/A közgyûlés hatáskörébe tartozik:/

"i) a fellebbviteli bizottság és a szakmai akkreditáló bizottságok tagjai

foglalkoztatásának módjáról való döntés."

I n d o k o l á s

A tervezet nem rendelkezik a fellebbviteli bizottság és a szakmai akkreditáló

bizottságok tagjai foglalkoztatásának módjáról, sem arról, hogy a NAT mely

szervezete dönt errõl.

11.

A törvényjavaslat 16. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:

/A NAT az alapszabályában biztosítja:/

"a) az akkreditálásban érdekelt központi közigazgatási szervek, a gyártók, a

forgalmazók és a fogyasztók érdek-képviseleti szervezetei, a szakmai

érdekképviseleti szer-vezetek, a minõségüggyel foglalkozó társadalmi szerveze-

tek, az akkreditált szervezetek és egyéb, az akkreditálás-ban érdekelt

szervezetek megfelelõ részvételét a NAT szer-vezetei munkájában, gondoskodva

arról, hogy egyetlen érdek [se váljon] vagy érdekszövetség se válhasson

meghatáro-zóvá;"

I n d o k o l á s

Az érdekek többnyire érdekszövetségben testesülnek meg, ezért erre is érdemes

kiterjeszteni a rendelkezést.

12.

A törvényjavaslat 17. § (5) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:

/Az Akkreditálási Tanács hatáskörébe tartozik/

"a) az alapszabály, illetve [szükség szerinti módosítása] az alapszabály

módosításának kidolgozása, közgyûlés elé terjesztése és az egyéb belsõ

szabályzatok jóváhagyása,"

I n d o k o l á s

Az alapszabály módosítását csak a közgyûlés fogadhatja el, a Tanács legfeljebb

a módosítás kidolgozását végezheti.

13.

A törvényjavaslat 17. § (5) bekezdésének j) pontja a következõképpen módosul:

"j) a Kormány részére szóló éves beszámoló jóváhagyása,"

I n d o k o l á s

A rendelkezés nincs összhangban a 27. § (2) bekezdésével.

14.

A törvényjavaslat 17. § (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

/Az Akkreditálási Tanács mindenkori összetételében a szavazati joggal

rendelkezõ tagok körében/

"a) 40 %-os arányt képviselnek a hivatalból tagok (a NAT elnöke és

elnökhelyettese, a minisztériumok, a Magyar Szabványügyi Testület, az Országos

Mérésügyi Hivatal és a gazdasági kamarák),

b) 30 %-os arányt képviselnek az akkreditált szervezetek,

c) 30 %-os arányt képviselnek a [a] NAT tagsággal bíró érdekképviseleti

szervezetek, a tudományos és mûszaki egyesületek és a felsõoktatási

intézmények képviselõi[.],

azzal, hogy a szavazati joggal rendelkezõ tagok száma nem haladhatja meg az

ötven fõt."

I n d o k o l á s

A mûködõképesség érdekében indokolt meghatározni a szavazásra jogosultak

számát.

15.

A törvényjavaslat 23. § (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az ügyintézõ szervezet a NAT-tal munkaviszonyban álló alkalmazottakból

[alkalmazottaiból] áll, akik felett a munkáltatói jogokat a NAT ügyvezetõ

igazgatója gyako-rolja."

I n d o k o l á s

A módosítás egyértelmûvé teszi, hogy a NAT ügyintézõ szervezetének dolgozói

munkaviszony keretében foglalkoztatottak.

16.

A törvényjavaslat 23. § (3) bekezdése elmarad és a 22. § új (4) bekezdéssel

egészül ki:

"23. § [(3) Az akkreditálás odaítélésérõl, felfüggesztésérõl és

visszavonásáról a szakmai bizottságok javaslata alapján a NAT ügyvezetõ

igazgatója dönt.]"

"22. § (4) Az akkreditálás odaítélésérõl, felfüggesztésérõl és

visszavonásáról a szakmai bizottság határoz."

I n d o k o l á s

Az akkreditálás szakmai kérdés, ezért az illetékes szakmai (testületi) szerv

döntését igényli.

17.

A törvényjavaslat 23. § (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"21. § Az ügyintézõ szervezet szervezi az akkreditálással kapcsolatos

ismeretek oktatását[, részt vesz] az iskolarendszeren kívüli [képzésben]

képzés keretében."

I n d o k o l á s

Az oktatás szervezése az iskolarendszeren (?) belül nem lehet e bizottság

feladata.

18.

A törvényjavaslat 25. § (4) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:

"a) megsemmisíti a NAT testületi szervének jogsértõ határozatát és [új

határozat hozatalát rendeli] új eljárás lefolytatását rendelheti el,"

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

Budapest, 1995. február 27.

Kiss Róbert

SZDSZ

Eleje Honlap