ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A laboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ szervezetek akkreditálásáról
szóló, T/453.. számon benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztek elõ.
1.
A törvényjavaslat 1. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki (a további
bekezdések jelölése értelemszerûen változik):
"(2) A törvény hatálya nem terjed ki az Országos Mérés-ügyi Hivatalra."
I n d o k o l á s
Az OMH akkreditálása nem szükséges, mert gyakorlatilag önmagát kellene
minõsítenie.
2.
A törvényjavaslat 4. §-a a következõ új b) ponttal egészül ki (a további
pontok jelölése értelemszerûen változik):
/Az akkreditálás során érvényesíteni kell a következõ alapelveket:/
"b) a szakszerûséget,"
I n d o k o l á s
A szakszerûség bizosítása alapvetõ követelménye az akkreditálásnak.
3.
A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:
/A NAT fõ feladatai:/
"a) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ
szervezetek [akkreditálásának odaítélésére] akkreditálására, az akkreditáció
felülvizsgálatára, fel-függesztésére és jogosultságuk visszavonására vonatkozó
eljárási szabályok kidolgozása, felülvizsgálata és módosí-tása a nemzetközi és
európai eljárások figyelembevételé-vel,"
I n d o k o l á s
Az akkreditálás egy eljárás, amit nem lehet odaítélni. Az eljárás eredménye
alapján bírálható el a jogosultság igénye.
4.
A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:
/A NAT fõ feladatai:/
"a) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ
szervezetek akkreditálásának odaítélésére, felülvizsgálatára, felfüggesztésére
és a jogosultság[uk] visszavonására vonatkozó eljárási szabályok kidolgozása,
felülvizsgálata és módosítása a nemzetközi és európai el-járások
figyelembevételével,"
I n d o k o l á s
Fogalmazási hiba.
5.
A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének b) pontja a következõképpen módosul:
/A NAT fõ feladatai:/
"b) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és ellenõrzõ
szervezetek akkreditálása, az akkreditáció felülvizsgálata, felfüggesztése
vagy visszavonása,"
I n d o k o l á s
Fogalmazási hiba.
6a.
A törvényjavaslat 7. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:
"b) A nyilvántartásba bárki díjtalanul betekinthet. A NAT - kérésre
[általában díjazás] költségtérítés ellenében - a nyilvántartásból kivonatot
(másolatot) szolgáltat."
6b.
A törvényjavaslat 28. § (2) bekezdésének b) pontja a következõképpen módosul:
"b) a NAT szolgáltatásaiért fizetendõ [díj] díjak és költségtérítések,"
I n d o k o l á s
A nyilvánosság csak akkor érvényesülhet, ha a szolgáltatás nem
nyereségérdekelt, ha azért nem díjat hanem költségtérítést kell fizetni.
7.
A törvényjavaslat 8. § (1) bekezdés b) pontja a következõképpen módosul:
/A NAT tagjai:/
"b) az akkreditált státusz fennállásának idõtartamára az akkreditált
szervezetek;"
I n d o k o l á s
Helyesírási hiba!
8a.
A törvényjavaslat 9. § új (2) bekezdéssel egészül ki és egyben az eddigi 9. §
(1) bekezdés lesz:
"(2) A NAT szervei feladataik ellátása során birtokukba jutott üzleti titkot
kötelesek megõrizni."
I n d o k o l á s
A tervezet 19. § (3) bekezdése csupán a fellebbviteli bizottság számára teszi
kötelezõvé a feladatai ellátása során tudomására jutott üzleti titok
megõrzését, a NAT egyéb szervei számára nem.
8b.
A törvényjavaslat 19. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:
"[(3) A fellebbviteli bizottság minden olyan adatot, tájékoztatást
megkérhet, illetve iratot megtekinthet, amely feladatai ellátásához szükséges.
A fellebbviteli bizottság feladatai ellátása során birtokába jutott üzleti
titkot köteles megõrizni.]"
I n d o k o l á s
E rendelkezésbe foglaltak helyett az Áe. rendelkezéseinek alkalmazását
javasolom. A (3) bekezdés második fordulatának elhagyásával összefügg a 8a.
pontban írt módosító javaslat.
9.
A törvényjavaslat 11. § új (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A közgyûlésen és az Akkreditálási Tanácsban szava-zati joggal rendelkezõ
tagok körét az alapszabály tartal-mazza."
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat nem határozza meg, hogy kinek van szavazati joga a
közgyûlésben és az Akkreditálási Tanácsban. Az arányok meghatározásaT/17.. §/
nem elegendõ.
10.
A törvényjavaslat 12. § (1) bekezdése a következõ új i) ponttal egészül ki:
/A közgyûlés hatáskörébe tartozik:/
"i) a fellebbviteli bizottság és a szakmai akkreditáló bizottságok tagjai
foglalkoztatásának módjáról való döntés."
I n d o k o l á s
A tervezet nem rendelkezik a fellebbviteli bizottság és a szakmai akkreditáló
bizottságok tagjai foglalkoztatásának módjáról, sem arról, hogy a NAT mely
szervezete dönt errõl.
11.
A törvényjavaslat 16. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:
/A NAT az alapszabályában biztosítja:/
"a) az akkreditálásban érdekelt központi közigazgatási szervek, a gyártók, a
forgalmazók és a fogyasztók érdek-képviseleti szervezetei, a szakmai
érdekképviseleti szer-vezetek, a minõségüggyel foglalkozó társadalmi szerveze-
tek, az akkreditált szervezetek és egyéb, az akkreditálás-ban érdekelt
szervezetek megfelelõ részvételét a NAT szer-vezetei munkájában, gondoskodva
arról, hogy egyetlen érdek [se váljon] vagy érdekszövetség se válhasson
meghatáro-zóvá;"
I n d o k o l á s
Az érdekek többnyire érdekszövetségben testesülnek meg, ezért erre is érdemes
kiterjeszteni a rendelkezést.
12.
A törvényjavaslat 17. § (5) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:
/Az Akkreditálási Tanács hatáskörébe tartozik/
"a) az alapszabály, illetve [szükség szerinti módosítása] az alapszabály
módosításának kidolgozása, közgyûlés elé terjesztése és az egyéb belsõ
szabályzatok jóváhagyása,"
I n d o k o l á s
Az alapszabály módosítását csak a közgyûlés fogadhatja el, a Tanács legfeljebb
a módosítás kidolgozását végezheti.
13.
A törvényjavaslat 17. § (5) bekezdésének j) pontja a következõképpen módosul:
"j) a Kormány részére szóló éves beszámoló jóváhagyása,"
I n d o k o l á s
A rendelkezés nincs összhangban a 27. § (2) bekezdésével.
14.
A törvényjavaslat 17. § (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:
/Az Akkreditálási Tanács mindenkori összetételében a szavazati joggal
rendelkezõ tagok körében/
"a) 40 %-os arányt képviselnek a hivatalból tagok (a NAT elnöke és
elnökhelyettese, a minisztériumok, a Magyar Szabványügyi Testület, az Országos
Mérésügyi Hivatal és a gazdasági kamarák),
b) 30 %-os arányt képviselnek az akkreditált szervezetek,
c) 30 %-os arányt képviselnek a [a] NAT tagsággal bíró érdekképviseleti
szervezetek, a tudományos és mûszaki egyesületek és a felsõoktatási
intézmények képviselõi[.],
azzal, hogy a szavazati joggal rendelkezõ tagok száma nem haladhatja meg az
ötven fõt."
I n d o k o l á s
A mûködõképesség érdekében indokolt meghatározni a szavazásra jogosultak
számát.
15.
A törvényjavaslat 23. § (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) Az ügyintézõ szervezet a NAT-tal munkaviszonyban álló alkalmazottakból
[alkalmazottaiból] áll, akik felett a munkáltatói jogokat a NAT ügyvezetõ
igazgatója gyako-rolja."
I n d o k o l á s
A módosítás egyértelmûvé teszi, hogy a NAT ügyintézõ szervezetének dolgozói
munkaviszony keretében foglalkoztatottak.
16.
A törvényjavaslat 23. § (3) bekezdése elmarad és a 22. § új (4) bekezdéssel
egészül ki:
"23. § [(3) Az akkreditálás odaítélésérõl, felfüggesztésérõl és
visszavonásáról a szakmai bizottságok javaslata alapján a NAT ügyvezetõ
igazgatója dönt.]"
"22. § (4) Az akkreditálás odaítélésérõl, felfüggesztésérõl és
visszavonásáról a szakmai bizottság határoz."
I n d o k o l á s
Az akkreditálás szakmai kérdés, ezért az illetékes szakmai (testületi) szerv
döntését igényli.
17.
A törvényjavaslat 23. § (4) bekezdése a következõképpen módosul:
"21. § Az ügyintézõ szervezet szervezi az akkreditálással kapcsolatos
ismeretek oktatását[, részt vesz] az iskolarendszeren kívüli [képzésben]
képzés keretében."
I n d o k o l á s
Az oktatás szervezése az iskolarendszeren (?) belül nem lehet e bizottság
feladata.
18.
A törvényjavaslat 25. § (4) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:
"a) megsemmisíti a NAT testületi szervének jogsértõ határozatát és [új
határozat hozatalát rendeli] új eljárás lefolytatását rendelheti el,"
I n d o k o l á s
Szövegpontosítás.
Budapest, 1995. február 27.
Kiss Róbert
SZDSZ