1

T/453/40.. szám

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a laboratóriumok, a tanúsító és ellenôrzô szervezetek akkreditálásáról szóló

törvényjavaslat

Z Á R Ó S Z A V A Z Á S Á H O Z

Ellenjegyezte:

Dr. Pál László

ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1995. április 5.

1995. évi .......... törvény

a laboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ szervezetek

akkreditálásáról

Az Országgyûlés annak érdekében, hogy elõsegítse

az európai és a nemzetközi gyakorlatnak megfelelõ hazai akkreditálási

rendszer kialakítását,

a nemzetközi megállapodások megfelelõség tanúsításra vonatkozó cik

keinek végrehajtását,

a nemzeti akkreditálás rendszerérõl a következõ törvényt alkotja:

Az akkreditálás célja

1. §.

(1) Az akkreditálás annak hivatalos elismerése, hogy valamely szervezet vagy

intézmény felkészült bizonyos tevékenységek (vizsgálat, tanúsítás, ellenõrzés)

meghatározott feltételek szerinti végzésére.

(2) Az akkreditálás a magyar nemzetgazdaság korszerû piacgazdasággá való

átalakulása, a nemzetgazdaság szereplõi piacképességének növelése, a

kereskedelem indokolatlan mûszaki akadályainak elhárítása érdekében elõ kell

segítse a termékek és a szolgáltatások többszöri vizsgálatának kiküszöbölését.

A tanúsítványok kölcsönös elfogadása érdekében lehetõvé kell tenni a

tanúsítást végzõ szervek felkészültségének igazolását, elismerését.

A törvény hatálya

2. §

(1) A törvény meghatározza a nemzeti akkreditálás rendszerét, továbbá a jogi

személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetek vizsgáló- és

kalibrálólaboratóriumai, tanúsító és ellenõrzõ szervezetei akkreditálásának

feltételeit a vonatkozó, a törvény 1. számú mellékletében feltüntetett

szabványok alapján.

(2) A nemzeti akkreditálás rendszerének keretében, a törvény 1. számú

mellékletében feltüntetett szabványokban, valamint a mérésügyrõl szóló 1991.

évi XLV. törvényben foglaltak figyelembevételével, a következõ szervezetek

akkreditálhatók:

a) vizsgálólaboratóriumok,

b) kalibrálólaboratóriumok,

c) terméktanúsító szervezetek,

d) minõségügyi rendszert tanúsító szervezetek,

e) személyzettanúsító szervezetek,

f) ellenõrzõ szervezetek.

Fogalommeghatározások

3. §

E törvény alkalmazásában a fogalmakat az 1. számú mellékletben feltüntetett

szabványok szerint kell értelmezni.

Alapelvek

4.§

Az akkreditálás során érvényesíteni kell a következõ alapelveket:

a) az áttekinthetõséget és a nyilvánosságot,

b) szakszerûséget,

c) a közérdek képviseletét,

d) az igénybevétel önkéntességét,

e) a függetlenséget a különbözõ érdekcsoportok túlsúlyától,

f) a közigazgatási szervek részvételi lehetõségének biztosítását,

g) az akkreditáló szervekre vonatkozó, az 1. számú mellékletben

meghatározott szabványok alkalmazását,

h) az üzleti titok védelmét,

i) harmonizálást az akkreditálás nemzetközi és európai eljárási rendjével.

A Nemzeti Akkreditáló Testület

5. §

(1) A Magyar Köztársaság nemzeti akkreditáló szervezete e törvény

felhatalmazása alapján a Nemzeti Akkreditáló Testület (a továbbiakban:

Testület).

(2) A Testület köztestület (Ptk. 65. §), amely az alapszabályának megfelelõen

mûködik. Köztestületként a nemzeti akkreditálás rendszerét irányító,

mûködtetõ, ellenõrzõ és az akkreditálást végzõ tevékenységet lát el,

kizárólagos jogkörrel.

(3) A Testület jogosult a Magyar Köztársaság címerének használatára.

A Testület feladatai

6. §

(1) A Testület fõ feladatai:

a) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ

szervezetek akkreditálására, az akkreditált szervezetek idõszakos

felülvizsgálatára, az akkreditáltság felfüggesztésére és visszavonására

vonatkozó eljárási szabályok kidolgozása, felülvizsgálata és módosítása a

nemzetközi és európai eljárások figyelembevételével,

b) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ

szervezetek akkreditálása, az akkreditált szervezetek idõszakos

felülvizsgálata az akkreditáltság fenntartása, felfüggesztése vagy

visszavonása céljából,

c) az akkreditálási eljárásokba bevonandó minõsítõkkel szemben támasztott

követelmények kidolgozása, az alkalmazott minõsítõk kijelölése és

értékelése,

d) a képviselet a nemzetközi és az európai akkreditálási szervezetekben,

e) a két- és többoldalú együttmûködési és kölcsönös elismerési

megállapodások kezdeményezése és megkötése az akkreditálás területén,

f) közremûködés az akkreditálással összefüggõ nemzeti, európai és nemzetközi

szabványosítási tevékenységben,

g) részvétel az akkreditálással kapcsolatos iskolarendszeren kívüli képzés

szervezésében, továbbá az iskolai rendszerû képzés tartalmi követelményeinek

kidolgozásában,

h) szaktanácsadás akkreditálási kérdésekben,

i) az akkreditálással kapcsolatos hazai és nemzetközi dokumentáció gyûjtése

és tárolása.

(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjaiban foglalt feladatokat a Testület a szakmai

akkreditáló bizottságokon keresztül látja el.

(3) A Testület ellátja mindazokat a további feladatokat, amelyeket más

jogszabály, a Testület feladatkörébe utal és azt a Testület az alapszabályában

rögzíti.

7. §

(1) A Testület a törvényben rögzített feladatai ellátásához szükséges

adatokat önkéntes adatszolgáltatáson alapuló, saját adatgyûjtés és más

szervektõl adatátvétel útján szerzi be.

(2) A Testület közhiteles nyilvántartást vezet:

a) az akkreditálást kérelmezõ és az akkreditált vizsgáló- és kalibráló-,

tanúsító és ellenõrzõ szervezetekrõl,

b) a Testület tagjairól,

c) az akkreditálási tevékenységet folytató bizottságokról és azok

tagjairól,

d) az akkreditálási eljárásokban alkalmazott minõsítõkrõl,

e) az akkreditálással összefüggõ szabványokról, útmutatókról és egyéb hazai

és nemzetközi dokumentumokról.

(3) A nyilvántartásba bárki díjtalanul betekinthet. A Testület - kérésre

költségtérítés ellenében - a nyilvántartásból kivonatot (másolatot)

szolgáltat.

A Testület tagjai

8. §

(1) A Testület tagjai:

a) hivatalból a minisztériumok, a Magyar Szabványügyi Testület, az Országos

Mérésügyi Hivatal és az országos gazdasági kamarák,

b) az akkreditált státusz fennállásának idõtartamára az akkreditált

szervezetek,

c) az Akkreditálási Tanács jóváhagyásával az érdekképviseleti szervezetek, a

tudományos és mûszaki egyesületek és a felsõoktatási intézmények,

ha az alapszabályt magukra nézve kötelezõnek elfogadják.

(2) A tagok jogait és kötelezettségeit a Testület alapszabálya állapítja meg.

A Testület szervei

9. §

A Testület szervei:

a) a közgyûlés,

b) az Akkreditálási Tanács,

c) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság,

d) a fellebbviteli bizottság,

e) a szakmai akkreditáló bizottságok,

f) az ügyintézõ szervezet.

Közgyûlés és tisztségviselõk

10. §

(1) A Testület legfõbb szerve a közgyûlés, amelyet az alapszabályban

meghatározott idõközönként, de évente legalább egyszer össze kell hívni.

(2) A közgyûlést - a napirend megjelölésével - a Testület elnöke hívja össze.

(3) Rendkívüli közgyûlést kell tartani, amennyiben ezt - a napirend

megjelölésével - a közgyûlés szavazásra jogosult tagjainak egyharmada írásban

kéri.

11. §

(1) A közgyûlés határozatképes, ha azon a szavazásra jogosultaknak több mint

a fele jelen van. Amennyiben határozatképtelen a közgyûlés, újra össze kell

hívni. Az ismételten összehívott közgyûlés a megjelentek számára tekintet

nélkül határozatképes.

(2) A Testület alapszabálya elfogadásához és módosításához a közgyûlésen

szavazásra jogosultak kétharmadának szavazata szükséges.

(3) A közgyûlésen és az Akkreditálási Tanácsban szavazati joggal rendelkezõ

tagok körét az alapszabály tartalmazza.

12. §

(1) A közgyûlés hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály jóváhagyása és módosítása,

b) döntés az éves beszámoló elfogadásáról,

c) az Akkreditálási Tanács választható tagjainak megválasztása és felmentése,

d) a Testület elnökének és elnökhelyettesének megválasztása és felmentése,

e) a pénzügyi ellenõrzõ bizottság, továbbá a fellebbviteli bizottság tagjainak

megválasztása és felmentése,

f) az Akkreditálási Tanács, a pénzügyi ellenõrzõ bizottság és a

fellebbviteli bizottság beszámoltatása,

g) az éves költségvetés és az errõl készült éves beszámoló elfogadása,

h) mindaz, amit e törvény és az alapszabály a közgyûlés hatáskörébe utal,

i) a Testület szervezetét és mûködését érintõ kérdésekben való döntés.

(2) A közgyûlés elnöki, illetve elnökhelyettesi tisztjét a Testület elnöke,

illetve elnökhelyettese látja el.

13. §

A közgyûlés lefolytatásának, a határozathozatalnak és a választásoknak a

rendjét a Testület alapszabálya állapítja meg.

14. §

(1) Az alapszabályban meghatározott idõre a Testület elnökét és

elnökhelyettesét - aki egyben az Akkreditálási Tanács elnöke és

elnökhelyettese - a közgyûlés választja.

(2) Az elnök tevékenységéért a közgyûlésnek felel.

15. §

(1) Az elnök képviseli a Testületet. Az Akkreditálási Tanács jóváhagyásával

megbízza, illetõleg felmenti az ügyvezetõ igazgatót. Ellátja az alapszabályban

számára megállapított feladatokat.

(2) Az elnök képviseleti jogkörét az ügyek meghatározott csoportjára nézve az

ügyvezetõ igazgatóra átruházhatja.

(3) Az elnököt akadályoztatása esetén távollétében az elnökhelyettes

helyettesíti.

Az alapszabály

16. §

(1) A Testület az alapszabályában biztosítja:

a) az akkreditálásban érdekelt központi közigazgatási szervek, a gyártók, a

forgalmazók és a fogyasztók érdekképviseleti szervezetei, a szakmai

érdekképviseleti szervezetek, a minõségüggyel foglalkozó társadalmi

szervezetek, az akkreditált szervezetek és egyéb, az akkreditálásban

érdekelt szervezetek megfelelõ részvételét a Testület szervezetei

munkájában, gondoskodva arról, hogy egyetlen érdek se váljon meghatározóvá;

b) a Testület szerveinek mûködésére és az akkreditálásra vonatkozó eljárási

szabályok megalkotását az akkreditálás alapelvei, valamint az akkreditáló

szervezetekre vonatkozó szabványok, továbbá az egyéb európai és nemzetközi

elõírások figyelembevételével.

(2) Az alapszabály állapítja meg:

a) a Testület szervei létrehozásának, megbízásának, valamint mûködésének

szabályait,

b) a vizsgáló- és kalibrálólaboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ

szervek akkreditálására és annak felülvizsgálatára, felfüggesztésére és

visszavonására vonatkozó eljárások rendjét,

c) a Testület és az akkreditált szervek tevékenységével kapcsolatban

benyújtott panaszok elbírálásának eljárási rendje részletes szabályait,

d) az akkreditálási eljárás során alkalmazott díjszabás megállapításának

módját, kivéve az Országos Mérésügyi Hivatal feladatkörével összefüggésben,

a mérésügyi igazgatási szolgáltatások igénybevételéért fizetendõ díjak

megállapításáról szóló külön jogszabályban foglaltakat,

e) a nemzeti akkreditálási jel alkalmazásának és az akkreditált státuszra

való hivatkozás feltételeit,

f) a Testület gazdálkodásának szabályait,

g) az akkreditálásba bevonandó minõsítõkkel szemben támasztott szakmai

követelményeket, összeférhetetlenségi szabályokat, amelyeket a Tanács

nyilvánosságra hoz,

h) a fellebbviteli bizottság tagjai szakképesítésére vonatkozó szabályokat.

(3) Az alapszabály a közgyûlés által meghatározott egyéb rendelkezéseket is

tartalmazhat.

Akkreditálási Tanács

17. §

(1) Az Akkreditálási Tanács mindenkori összetételében a szavazati joggal

rendelkezõ tagok körében

a) 40%-os arányt képviselnek a hivatalból tagok (a Testület elnöke és

elnökhelyettese, a minisztériumok, a Magyar Szabványügyi Testület, az

Országos Mérésügyi Hivatal és az országos gazdasági kamarák),

b) 30%-os arányt képviselnek az akkreditált szervezetek,

c) 30%-os arányt képviselnek a Testület tagsággal bíró érdekképviseleti

szervezetek, tudományos és mûszaki egyesületek és a felsõoktatási

intézmények képviselõi

azzal, hogy a szavazati joggal rendelkezõ tagok száma nem haladhatja meg az

ötven fõt.

(2) A Testület elnöke és elnökhelyettese a Tanácsban szavazati joggal

rendelkezik.

(3) A szakmai akkreditáló bizottságok elnökei a Tanács tanácskozási jogú, de

szavazati joggal nem rendelkezõ tagjai.

(4) A Testület ügyvezetõ igazgatója hivatalból titkára az Akkreditálási

Tanácsnak és ilyen minõségben vesz részt az ülésein.

(5) Az Akkreditálási Tanács hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály, illetve az alapszabály módosításának kidolgozása,

közgyûlés elé terjesztése és az egyéb belsõ szabályzatok jóváhagyása,

b) a Testület mûködésének elvi irányítása két közgyûlés közötti idõszakban,

a közgyûlés határozatainak megfelelõen,

c) a Testület ügyvezetõ igazgatója kinevezésének és felmentésének

jóváhagyása,

d) az éves költségvetés jóváhagyása és végrehajtásának ellenõrzése, illetve

az ezekrõl készült beszámoló jóváhagyása,

e) a Testület szolgáltatásaiért fizetendõ díj megállapítása,

f) a Testület ügyvezetõ igazgatójának beszámoltatása,

g) a fellebbviteli bizottság és a szakmai akkreditáló bizottságok tagjai

foglalkoztatásának módjáról való döntés,

h) a szakmai akkreditáló bizottságok létrehozása és megszüntetése,

elnökeiknek megbízása és felmentése, továbbá mûködésük szabályainak a

jóváhagyása, mûködésük felügyelete, valamint a mûködésükkel kapcsolatos

vitás kérdésekben állásfoglalás és döntés,

i) a Testület és szervei tevékenységét érintõ jogszabályok tervezeteinek

véleményezése, illetve ilyenek megalkotásának javaslása,

j) döntéshozatal külföldi akkreditáló szervek által kiadott akkreditálási

okiratok elismerésérõl,

k) az akkreditálással kapcsolatos oktatási tevékenység koncepciójának

véleményezése,

l) a Kormány részére szóló éves beszámoló jóváhagyása,

m) a Testület és szervei belsõ szabályzatainak, valamint ezek módosításának

jóváhagyása.

Pénzügyi ellenõrzõ bizottság

18. §

(1) A közgyûlés legalább háromtagú pénzügyi ellenõrzõ bizottságot választ. A

pénzügyi ellenõrzõ bizottság tagjának csak olyan személy választható, aki nem

tagja az Akkreditálási Tanácsnak, a fellebbviteli bizottságnak, a szakmai

akkreditáló bizottságoknak és az ügyintézõ szervezetnek.

(2) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság hatáskörébe tartozik a Testület

gazdálkodásának ellenõrzése. Ennek keretében a pénzügyi ellenõrzõ bizottság a

Testület bármely szervétõl minden olyan adatot, tájékoztatást megkérhet, ill.

iratot megtekinthet, amely feladatainak ellátásához szükséges.

(3) A közgyûlés a Testület éves költségvetésérõl és az éves költségvetési

beszámolóról a pénzügyi ellenõrzõ bizottság véleményének ismeretében dönt.

Fellebbviteli bizottság

19. §

(1) A közgyûlés 3 éves idõtartamra 3 tagból álló fellebbviteli bizottságot

választ. A fellebbviteli bizottság tagjának csak olyan személy választható,

aki nem tagja az Akkreditálási Tanácsnak, az ellenõrzõ bizottságnak, a szakmai

akkreditáló bizottságoknak és az ügyintézõ szervezetnek.

A fellebbviteli bizottság 1 jogi és 2 mûszaki végzettségû, legalább 10 éves

gyakorlattal rendelkezõ szakemberbõl áll.

(2) A fellebbviteli bizottság hatáskörébe tartozik a Testület akkreditálásra

(odaítélés, felfüggesztés, visszavonás) vonatkozó döntései, valamint az

akkreditált szervek tevékenysége ellen benyújtott panaszok kivizsgálása.

20. §

(1) A fellebbviteli bizottság a panasz benyújtásától számított 30 napon belül

az érdekelt feleket meghallgatja, és az ügyben határozatot hoz.

(2) A fellebbviteli bizottság határozata ellen fellebbezésnek nincs helye. A

határozat kézbesítésétõl számított 30 napon belül az érdekelt fél keresettel

kérheti a bíróságtól a határozat felülvizsgálatát.

(3) A fellebbviteli bizottság az általa hozott határozat felülvizsgálata

iránti keresetet - az ügy irataival együtt - a beérkezéstõl számított 8 napon

belül az illetékes bíróságnak küldi meg.

21. §

A fellebbviteli bizottság tagjai tevékenységükért kizárólag a közgyûlésnek

tartoznak felelõsséggel.

Szakmai akkreditáló bizottságok

22. §

(1) A szakmai akkreditáló bizottság összetételét az alapszabályban

meghatározott feltételekkel a bizottság elnöke és a Testület ügyvezetõ

igazgatója javasolja és jóváhagyásra elõterjeszti az Akkreditálási Tanácsnak.

(2) A szakmai akkreditáló bizottságok feladata szakterületükön az

akkreditálás speciális követelményeinek meghatározása, az akkreditálási

eljárás és a felülvizsgálat lefolytatása - minõsítõk bevonásával.

(3) A szakmai akkreditáló bizottság jelöli ki az akkreditálásban résztvevõ

minõsítõket.

(4) Az akkreditáltság odaítélésérõl, felfüggesztésérõl és visszavonásáról a

szakmai akkreditáló bizottság határozatot hoz. Az akkreditáltság odaítélésérõl

szóló határozatot, a határozat alapján kiállított okiratot, valamint az

akkreditáltság felfüggesztésérõl és visszavonásáról szóló határozatot a

Testület ügyvezetõ igazgatója írja alá.

Ügyintézõ szervezet

23. §

(1) Az ügyintézõ szervezet a Testület alkalmazottaiból áll, akik felett a

munkáltatói jogokat a Testület ügyvezetõ igazgatója gyakorolja.

(2) Az ügyintézõ szervezet ellátja a Testület ügyviteli teendõit, biztosítja

a feltételeket annak folyamatos mûködéséhez, és ellenõrzi az akkreditálás

formai követelményeinek betartását.

(3) Az ügyintézõ szervezet szervezi az akkreditálással kapcsolatos ismeretek

oktatását, részt vesz az iskolarendszeren kívüli képzésben, továbbá az iskolai

rendszerû képzés tartalmi követelményeinek kidolgozásában.

Eljárási szabályok

24. §

A Testület szerveinek eljárására - ha e törvény másként nem rendelkezik - az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

rendelkezéseit kell alkalmazni.

Törvényességi felügyelet

25. §

(1) A Testület felett a Kormány által rendeletben kijelölt miniszter

törvényességi felügyeletet gyakorol.

(2) A kijelölt miniszter ellenõrzi, hogy az alapszabály és a többi belsõ

szabályzat megfelel-e a jogszabályoknak, továbbá, hogy a Testület szerveinek

határozatai nem sértik-e a jogszabályokat, az alapszabályt vagy a többi belsõ

szabályzatot.

(3) Az e törvény alapján gyakorolt törvényességi felügyelet nem terjed ki az

olyan ügyekre, amelyekben egyébként bírósági vagy államigazgatási eljárásnak

van helye.

(4) Ha a Testület mûködésének törvényessége másképpen nem állítható helyre, a

kijelölt miniszter a bírósághoz fordul. A bíróság

a) megsemmisíti a Testület testületi szervének jogsértõ határozatát és

szükség esetén új eljárás lefolytatását rendelheti el,

b) felfüggeszti a Testület testületi szerveinek és tisztségviselõinek

mûködését és irányítására - a felfüggesztés tartamára - felügyelõ biztost

rendelhet ki.

(5) A felügyelõ biztos köteles a mûködés törvényességének helyreállítása

céljából haladéktalanul összehívni a Testület közgyûlését. Ha a közgyûlés a

mûködés törvényességét helyreállítja, a Testület más testületi szerveinek és

tisztségviselõinek mûködése sem függeszthetõ fel tovább.

(6) Nem rendelhetõ ki felügyelõ biztosként, aki a Testületben tisztséget nem

viselhet.

(7) A felügyelõ biztos tevékenységérõl és annak eredményérõl tájékoztatja a

bíróságot, valamint a törvényességi felügyelet gyakorlóját.

26. §

A Testület azokat a határozatait, amelyekre a törvényességi felügyelet

kiterjed, továbbá alapszabályát és egyéb önkormányzati szabályzatát - az

elfogadástól számított 15 napon belül - köteles megküldeni a törvényességi

felügyeletet ellátó miniszternek.

A Testület kapcsolatai

27. §

(1) A Testület a Kormánnyal a kapcsolatot a Kormány által rendeletben

kijelölt miniszter útján tartja.

(2) A Testület a munkájáról készült éves beszámolót a Kormánynak is megküldi.

(3) Az akkreditálással összefüggõ jogszabályok, egyéb elõírások, koncepciók

elõkészítésekor a központi közigazgatási szervek kikérik a Testület

véleményét, és a Testület észrevételeire érdemi választ adnak.

(4) A hatósági vizsgálati és tanúsítási területen - a kijelölés feltételeinek

kidolgozása, a kijelölési eljárás lefolytatása, a kijelölésrõl való

döntéshozatal, valamint a kijelölt szervezetek felülvizsgálata tekintetében -

a jogszabályt kibocsátó miniszter megkéri a Testület véleményét.

(5) A Testület együttmûködik a gazdasági és szakmai képviseleti

szervezetekkel. Az együttmûködés során a Testület az érdekképviseleti

szervezeteket tájékoztatja az akkreditálási tevékenységet érintõ kérdésekben.

Pénzügyi források

28. §

(1) A törvény 2. számú mellékletében felsorolt vagyontárgyak tulajdonjogát a

törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Testület szerzi meg, e vagyon a

Testület mûködését szolgálja.

(2) A Testület mûködésének pénzügyi forrásai:

a) a központi költségvetésbõl kapott támogatás, amely legalább a nemzetközi

együttmûködés költségeit fedezi,

b) a Testület szolgáltatásaiért fizetendõ díjak és költségtérítések.

(3) A kormányzati szervek által igényelt, a közérdekû, különösen az élet-, az

egészség-, a testi épség, a vagyonbiztonság, az emberi környezet, továbbá a

fogyasztói érdekek védelmét szolgáló jogszabályokhoz kapcsolódó akkreditálás

feltételeinek kidolgozását, valamint a kormányzati szervek által kijelölt

szervezetek akkreditálását a Testület a kormányzati szervekkel kötött

szerzõdés alapján végzi. A kormányzati igények koordinálásáért a kijelölt

miniszter felel.

Átmeneti rendelkezések

A Testület megalakítása

29. §

(1) A Testület megalakításának elõkészítésére elõkészítõ bizottságot kell

alakítani a (2) és (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.

(2) A törvény 8. §-ban meghatározott szervezetek a törvény hatálybalépésétõl

számított 30 napon belül a Testület felett törvényességi felügyeletet

gyakorló miniszterrel (a továbbiakban: miniszter) közölhetik, hogy részt

kívánnak-e venni az elõkészítõ bizottság megalakításában.

(3) A miniszter a törvény hatálybalépésétõl számított 45 napon belül

összehívja a (2) bekezdésben meghatározott szervezetek képviselõit, akik

megválasztják az elõkészítõ bizottság tagjait és elnökét. Az elõkészítõ

bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.

30. §

(1) A Testület alakuló közgyûlését az elõkészítõ bizottság elnöke hívja

össze, a törvény hatálybalépésétõl számított 4 hónapon belül.

(2) Az elõkészítõ bizottság az alakuló közgyûlésnek javaslatot tesz

a) közgyûlés levezetõ elnökének és más tisztségviselõinek személyére,

b) az elõkészítõ bizottság tevékenységérõl szóló beszámoló jóváhagyására,

c) az alapszabályra,

d) a Testület költségvetése vitelének ideiglenes szabályaira,

e) az elnök (az elnökhelyettes), az Akkreditálási Tanács választható

tagjainak, a pénzügyi ellenõrzõ bizottság és a fellebbviteli bizottság

tagjainak személyére.

(3) Ha az elõkészítõ bizottság által javasolt alapszabály jelentõs

átdolgozása válik szükségessé, a résztvevõk közül három tagú

szerkesztõbizottságot kell választani. A szerkesztõbizottság feladata az

alapszabály átdolgozása. Az átdolgozott alapszabály elkészültéig a (2)

bekezdés c)-e) pontjaiban foglaltakról nem lehet határozni, és szükség esetén

az alakuló közgyûlést fel kell függeszteni.

31. §

(1) Az alakuló közgyûlést követõ 30 napon belül létre kell hozni az

Akkreditálási Tanácsot, a szakmai akkreditáló bizottságokat és az ügyintézõ

szervezetet. A Testület elnöke az Akkreditálási Tanács jóváhagyásával megbízza

az ügyvezetõ igazgatót.

(2) A Testület elnöke intézkedik az alapszabály, az Akkreditálási Tanács, a

fellebbviteli bizottság, az ügyintézõ szervezet és a szakmai akkreditáló

bizottságok ügyrendjének közzétételérõl.

(3) A Testület a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre az alapszabály

elfogadásának napjára visszaható hatállyal.

(4) A Testület létrehozása szempontjából a 8. § (1) bekezdés b) pontjában,

valamint a 17. § (1) bekezdés b) pontjában megjelölt akkreditált szervezetek

alatt a Magyar Szabványügyi Hivatal, illetve az Országos Mérésügyi Hivatal

által mûködtetett akkreditálási rendszerekben, a törvény hatálybalépéséig, az

MSZ EN 45000 szabványsorozat szerint akkreditált szervezeteket kell érteni.

Hatálybalépés

32. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba.

(2) E törvény 29-31. §-ában elõírt, a Testület létrehozására irányuló

szervezési teendõk elõkészítése a Magyar Szabványügyi Hivatal feladata.

A laboratóriumok, a tanúsító

és az ellenõrzõ szervezetek

akkreditálásáról szóló

1995. évi ..... törvény

1. számú melléklete

Az akkreditálási eljárásban alkalmazott szabványok

MSZ EN 45001 Vizsgálólaboratóriumok mûködésének általános feltételei

MSZ EN 45002 Vizsgálólaboratóriumok minõsítésének általános feltételei

MSZ EN 45003 Laboratóriumakkreditáló szervekre vonatkozó általános

feltételek

MSZ EN 45011 Terméktanúsítást irányító tanúsítási szervekre vonatkozó

általános feltételek

MSZ EN 45012 Minõségbiztosítási rendszerek tanúsítását irányító tanúsítási

szervekre vonatkozó általános feltételek

MSZ EN 45013 A személyzet tanúsítását irányító tanúsítási szervekre

vonatkozó általános feltételek

A laboratóriumok, a tanúsító

és az ellenõrzõ szervezetek

akkreditálásáról szóló

1995. évi ...........törvény

2. melléklete

A Testület tulajdonába kerülõ vagyon

A Testület tulajdonába kerülnek, a Magyar Szabványügyi Hivatal tulajdonában

lévõ vagyontárgyak közül az alább felsorolt ingatlanrész és ingóságok.

1. A Budapest, IX., ker. 132. sz. tulajdoni lapon 36838 hrsz. alatt felvett

"lakóház, udvar" megjelölésû Budapest, IX., ker. Üllõi út 25. sz. alatti

belterületi ingatlannak a Magyar Állam tulajdonában és a Magyar Szabványügyi

Hivatal (Budapest, IX., ker. Üllõi út 25.) kezelésében álló 11/19-ed részébõl

1/38-ad rész.

Nyilvántartási értéke: 1.804.000,-Ft.

2. A Testület által használt helyiségek berendezési és felszerelési tárgyai

nyilvántartási értékben a Magyar Szabványügyi Hivatal készletébõl a Testület

tulajdonába kerülnek.

Összesen: 479.000,-Ft.

3. Az adminisztrációs, nyilvántartási feladok ellátásához szükséges

irodagépek és eszközök a Magyar Szabványügyi Hivatal vagyonából ugyancsak a

Testület tulajdonába kerülnek bruttó értékben.

Összesen: 680.000,-Ft.

Eleje Honlap