Módosító javaslat

T/486/7..

T.

Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak

A Magyar Országgyülés elnökének

Tisztelt Elnök Úr !

A találmányok szabadalmi oltalmáról szóló T/486.. sz. törvényjavaslathoz az

alábbi módosító indítványokat terjesztem be.

1./ Az 1. §. /1/ bekezdésének módosítását javaslom.

" /1/ Szabadalmazható találmány minden új, feltalálói tevékenységen alapuló,

iparilag alkalmazható (találmány) megoldás."

Indokolás:

A javaslat szerinti szöveg nem tartalmazza a találmány meghatározását, ezért

jelentõs jogbizonytalanságot okoz. A javasolt megoldás a magyarázatot nem

igénylõ fogalomra, a megoldásra aalpítja a szabadalmazhatóság feltlételeit,

így egyértelmüen meg lehet állapítani, hogy a szabadalmazhatóság feltétele

valamely igény kielégítése, egy feladat megoldása. A javasolt megoldással

kerül összhangba a cím is a jogszabályi szöveggel, valamint így érthetõ az /1/

bekezdésre történõ utalás a /2/ bekezdésben.

2./ A 2. §. /4/ bekezdésének módosítását javaslom.

" /4/ Az (1)- (3) bekezdésekben foglalt rendelkezések nem zárják ki a technika

állásához tartozó anyag (vegyület ) vagy keverék szabadalmazását (emberi vagy

állati test) élõlény kezelésére szolgáló gyógyászati vagy sebészeti

eljárásban, illetve (emberi vagy állati testen) élõlényen végezhetõ

diganosztikai eljárásban történõ alkalmazásra, ha az ilyen eljárásban való

alkalmazás nem tartozik a technika állásához."

Indokolás:

A javasolt módosítás a ridegnek tünõ megfogalmazás helyett az ember

méltóságának megfelelõbb kifejezést használ.

3./ A 4. §. /1/ bekezdésének módosítását javaslom.

" /1/ Feltalálói tevékenységen alapul a találmány, ha a technika állása(ához)

alapján (képest) szakember számára nem nyilvánvaló."

Indokolás:

A nemzetközi szakirodalomban használt kifejezés pontosabb és szakszerübb

fordítása a javasolt megoldás; tartalmilag is utal a technika állása

szóösszetétel teljeskörü meghatározottságára.

4./ Az 5. §. /2/ bekezdésének módosítását indítványozom.

" /2/ Nem tekinthetõk iparilag alkalmazhatónak különösen az élõlények (emberi

vagy állati test) kezelésére szolgáló gyógyászati vagy sebészeti eljárások,

valamint az élõlényeken (emberi vagy állati testen) végezhetõ diagnosztikai

eljárások. E rendelkezés az ilyen eljárásokban alkalmazott termékre - így

különösen anyagra ( vegyületre) és keverékre - azonban nem vonatkozik."

Indokolás:

Megegyezik a 2. pontban leírtakkal.

5./ A 16. §. /3/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" /3/ A szakértõi testület tagjait a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke nevezi

ki öt éves idõtartamra az országos munkavállói, (és) munkáltatói és feltalálói

érdekképviseleti szervezetek, a Szabadalmi Ügyvivõi Kamara, továbbá az

országos gazdasági kamarák által javasolt, megfelelõ szakértelemmel rendelkezõ

személyek, valamint a Magyar Szabadalmi Hivatal köztisztviselõi közül. A

szakértõi testületre vonatkozó részletes szabályokat külön jogszabály

állapítja meg."

Indokolás:

A feltalálók érdekvédelmét ellátó szervezetek számára okvetlenül biztosítani

kell a javaslattételi jogot. A Magyar Feltalálók Egyesülete a feltalálók

országos érdekvédelmi szervezete. Indokolt, hogy az érdekképviseleti szervek

mellett többek között az Egyesület is javaslatot tehessen a szakértõi testület

tagjaira.

6./ A 20. §. címének módosítását javaslom.

" A szabadalmi oltalomból eredõ kizárólagos hasznosítási jog korlátja

(kimerülése)"

Indokolás:

Valamely jog kimerülése szokatlan megfogalmazás, tartalmilag nem kellõen

elfogadott. A javasolt módosítás tartalmilag fedi a 20. §.- ban meghatározott

esetet.

7./ A 44. §. módosítását javaslom.

" A Magyar Szabadalmi Hivatal ( a továbbiakban: Hivatal ) az iparjogvédelem

országos hatáskörü államigazgatási szerve; hatáskörébe a következõ szabadalmi

ügyek tartoznak:

f) a szabadalmi bejelentések és a szabadalmank nyilvántartása,

(fenntartásukkal kapcsolatban és egyéb kérdésekben),"

Indokolás:

Általános jogszabályszerkesztési elv, hogy amennyiben egy intézmény neve

többször is elõfordul a szövegben, úgy annak rövidítését alkalmazzák a

továbbiakban.

Az f. pont szövegének javasolt elhagyása nem okoz értelmezési gondot, ugyanis

a nyilvántartás fogalmilag tartalmazza mindazon elemeket, melyeket a

szövegmagyarázat leír; fõleg ha az "egyéb kérdések" szóösszetétellel a

jogalkotó elméletileg mindenre kiterjeszti a nyilvántartást.

8. A 45. §. kiegészítését javaslom.

" A (Magyar Szabadalmi) Hivatal a hatáskörébe tartozó szabadalmi ügyekben - az

e törvényben meghatározott eltérésekkel - az államigazgatási eljárás általános

szabályai(nak)ról szóló 1957. évi IV. tv. rendelkezéseinek alkalmazásával jár

el. "

Indokolás:

A pontos megfogalmazás indokolja a háttérjogszabályhely megjelölését.

9./ A 46. §. módosítását és egyben kiegészítését javaslom.

" /3/ A Magyar Szabadalmi Hivatal határozata a kézbesítéssel emelkedik

jogerõre, ha nem kérik annak megváltoztatását.

/ 4 / A Magyar Szabadalmi Hivatal a szabadalmi ügyekben hozott érdemi

haározatát csak megváltoztatási kérelem alapján és csak annak a bírósághoz

történõ továbbításáig vonhatja vissza és módosíthatja. Határozatait

felügyeleti jogkörben megsemmisíteni vagy megváltoztatni nem lehet, ellenük

fellebbezésnek sincs helye.

/5/ A (Magyar Szabadalmi) Hivatalnak (a) szabadalmi ügy(ek)ben hozott

határozata(it) ellen nincs helye fellebbezésnek. A határozatot a bíróság a XI.

fejezetben foglalt rendelkezések szerint megváltoztathatja.

Indokolás:

Nincs elfogadható indok arra, hogy az Áe. általános szabályaitól el kelljen

térni a szabadalmi eljárásban.

10./ Az 57. §. /2/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" /2/ A szabadalmi bejelentésnek bejelentési kérelemet, szabadalmi leírást egy

vagy több igényponttal, kivonatot, továbbá - a szükséghez képest - rajzot és

egyéb mellékletet kell tartalmaznia."

Indokolás:

A törvényjavaslat szó szerinti értelmezéssel csak egy igénypontot követel meg,

holott egy szabadalmi bejelentés több igénypontot is tartalmazhat. A

félreértések elkerülése végett indokolt a szöveg kiegészítése.

11./ Az 58. §. /1/ bekezdésének kiegészítését javaslom új d. ponttal.

d/ egy vagy több igénypontot.

Indokolás:

Az 57. §.- ban megfogalmazott elõírásokat figyelembe véve a javasolt

kiegészítéssel lesz összhangban a törvényjavaslat, valamint csak így

értelmezhetõ a 72. §. /1/ bekezdésében megfogalmazott módosítási lehetõség.

12./ A 60. §. /1/ bekezdésének módosítását javaslom.

" /1/ A szabadalmi bejelentésben olyan módon és részletességgel kell kifejteni

(feltárni) a találmányt, hogy azt szakember a leírás és a rajz alapján meg

tudja valósítani."

Indokolás:

A feltárás szó általános köznyelvi tartalma miatt a jelen szakaszban

félrevezetõ értelmü, ezért indokolt más, elfogadottabb és ismertebb szóval

történõ helyettesítése.

13./ A 61. §. /5/ bekezdésének módosítását javaslom.

" /5/ Az egyes igényelt elsõbbségek a szabadalmi bejelentésnek csak azokra a

részeire terjednek ki, amelyeket az adott elsõbbséget megalapozó bejelentés a

60. §. /1/ bekezdésnek megfelelõen (feltár) kifejt."

Indokolás:

Megegyezik a 12. alattival.

14./ A 72. §. módosítását javaslom.

" /1/ A szabadalmi bejelentés (új tartalom bevitelével) nem változtatható meg

úgy, hogy tárgya bõvebb legyen annál, amit a bejelentés napján benyújtott

bejelentésben (feltártak) kifejtettek.

/2/ A bejelentõ - az /1/ bekezdésben megszabott keretek között - a

szabadalom megadása kérdésében hozott határozat jogerõre emelkedéséig

módosíthatja a szabadalmi leírást , az igényponto(ka)t és a rajzo(ka)t, ha a

módosítást a bejelentés napján benyújtott bejelentés alátmámasztja."

Indokolás:

Az " új tartalom bevitele " nyelvhelyességi szempontból rossz, másrészt

teljesen felesleges. Másrészt indokolt utalni arra, hogy a módosítás keretét a

bejelentés napján benyújtott bejelentés adja, egyébként korlátlanul

elhúzódhatna az eljárás, ha a módosítást is módosítani lehetne.

15./ A 75. §. /2/ bekezdésének elhagyását javaslom, a további bekezdések

számozása értelemszerüen megváltozik.

" /2/ Az érdemi vizsgálatra irányuló kérelem visszavonásának nincs jogi

hatálya. "

Indokolás:

Nincs jogi indoka annak, hogy az eljárás hivatali lefolytatását kötelezõvé

kelljen tenni. Az általános elv szerint az eljárás ura az ügyfél, ezért

szükségtelen korlátozni a visszavonás lehetõségét.

16./ A 80. §. /3/ bekezdésének elhagyását javaslom, a további bekezdések

számozása értelemszerüen megváltozik.

/3/ A megsemmisítési kérelem visszavonása esetén az eljárást hivatalból

folytatni lehet."

Indokolás:

Mint a 15. pontnál.

17./ A 94. és 95. §.- ok elhagyását javaslom.

" 94. §.

/1/ Az eljárás során meghatalmazottként szabadalmi ügyvivõ is eljárhat.

/2/ A szabadalmi ügyvivõnek vagy ügyvédnek adott meghatalmazás

érvényességéhez elegendõ, ha azt a meghatalmazott aláírta.

95. §.

/1/ Ha a bírósági eljárásban ellenérdekü fél is részt vett, az eljárási

költségek elõlegzésére, illetve viselésére a perköltségre vonatkozó

rendelkezéseket kell megfelelõen alkalmazni.

/2/ Ellenérdekü fél hiányában a költségeket a kérelmezõ elõlegezi, illetve

viseli.

/3/ Az eljárási költséghez hozzá kell számítani a felet képviselõ szabadalmi

ügyvivõ készkiadásait és munkadíját is."

Indokolás:

Az elhagyni javasolt rendelkezések többségét más jogszabályok már tartalmazzák

/ szabadalmi ügyvivõkrõl, ügyvédekrõl, a polgári peres eljárásról szóló

törvények/, így ezek megismétlése felesleges.

Másrészt peres eljárásban mindig van ellenérdekü fél, tehát a Hivatal nem

mentesülhet a perköltség megfizetése alól, ha vele szemben indították meg a

pert.

18./ A 118. §. /2/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

/2/ Felhatalmazást kap a (Magyar Szabadalmi) Hivatal felett felügyeletet

gyakorló miniszter, hogy a találmányi szakértõi testületre vonatkozó részletes

szabályokat és a szabadalom bejelentésével valamint a megosztásával

kapcsolatos díjakat rendelettel megállapítsa."

Indokolás:

A javaslat 57. §. /4/ bekezdése és a 73. §. /2/ bekezdése külön jogszabályban

meghatározott díj megfizetését írja elõ. Célszerü rendelkezni arról, hogy ki

alkossa meg ezt a jogszabályt.

Budapest, 1995. március 19.

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap