- 1 -

_________________

.DOC

Az Országgyûlés

Önkormányzati és rendészeti

bizottsága

Bizottsági módosító javaslat

T/644/12..

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

Az Önkormányzati és rendészeti bizottság az egyes helyi közszolgáltatások

kötelezõ igénybevételérõl szóló T/644.. számú törvényjavaslathoz a következõ

bizottsági módosító javaslatot

nyújtja be.

1/ A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

1. § (2) "A tulajdonos nem köteles a helyi önkormányzat által szervezett

közszolgáltatást igénybe venni, ha más szolgáltatóval a helyi önkormányzat

rendeletében foglaltaknak megfelelõ tartalmú (2. § c/ pont) a települési

szilárd és folyékony hulladék elhelyezése esetén a [hulladéklerakóhelyet]

hulladékártalmatlanító helyet is megnevezõ szerzõdést kötött, [és ezt õ vagy a

szolgáltató az önkormányzat jegyzõjének felhívására igazolja] amelyet a

települési önkormányzat jegyzõje (a fõvárosban a kerületi önkormányzat

jegyzõje) jóváhagyott."

INDOKOLÁS:

A tulajdonos és a szolgáltató között kötött szerzõdésben csak akkor indokolt

hulladékártalmatlanító hely megnevezése, ha a szerzõdés hulladék elhelyezésére

irányul és nem másra, mint esetleg kéményseprés. A hulladék lerakóhely

megnevezése helyett helyesebb a hulladékártalmatlanító hely használata, mert

ez általánosabb és a lerakóhelyet is magában foglalja. A lerakóhely

megnevezésnél azonban több, ilyen lehet például égetés, komposztálás, stb.

Szükségtelen a tulajdonos, vagy a szolgáltató külön nevesítése a felhívás

igazolására, mert a szerzõdés létrejötte a lényegi, nem pedig az, hogy ki

mutatja be a jegyzõnek. A tulajdonos és a szolgáltató között létrejött

szerzõdés jegyzõ általi jóváhagyása garanciát nyújt arra, hogy a tulajdonos és

szolgáltató között olyan szerzõdés jöjjön létre, amely minden szempontból

megfelel a helyi önkormányzat rendeletében foglaltaknak. A fõvárosban a

kerületi önkormányzat jegyzõjéhez való jóváhagyási hatáskör telepítés

indokolt, annak ellenére, hogy a fõvárosban a fõváros önkormányzata hoz e

tárgyban rendeletet. A kerületi önkormányzat jegyzõjének jóváhagyása

mindenképpen elegendõ annak megállapítására, hogy a szerzõdés a Fõvárosi

Önkormányzat rendeletében foglaltaknak megfelelõ tartalmú. A kerületi

jegyzõhöz való hatáskör telepítés a lakosság szempontjából is kedvezõbb, és

figyelembe véve a fõváros nagyságrendjét a hatáskör kerületekre történõ

telepítése is indokolt.

2/ A törvényjavaslat 2. § f/ pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

2. § (A helyi önkormányzat rendeletben állapítja meg:)

"f/: Az elvégzendõ szolgáltatás alapján a tulajdonost terhelõ

díjfizetési kötelezettséget, a díj mértékét, megfizetésének rendjét, az

esetleges kedvezmények [és mentességek] eseteit, vagy a szolgáltatás

ingyenességét."

INDOKOLÁS:

Szükséges, hogy a helyi önkormányzati rendelet-alkotás során a tulajdonost

terhelõ díjfizetések feltételei az elvégzendõ szolgáltatás alapján kerüljenek

meghatározásra, tehát a szolgáltatás mértéke határozza meg a díj mértékét,

esetleges egyéb feltételeit. Így a helyi önkormányzatnak a változó helyi

körülményekhez igazodva mindig lehetõsége van a differenciált mérlegelésre és

a lakossági érdekek messzemenõ figyelembevételére is. A mentességek külön

nevesítése nem indokolt, mert a kedvezmények megnevezés ezt magában foglalja.

3/ A törvényjavaslat 3. § f/ pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

3. § f/ kötelezõ kéményseprõipari szolgáltatás: a lakásban, helyiségben

lévõ tüzelõberendezés égéstermékének elvezetésére szolgáló kémény és

tartozékának, füstjáratának idõszakos ellenõrzése, a kémény idõszakos mûszaki

felülvizsgálata, a használatával összefüggõ szakvélemény adása."

INDOKOLÁS:

A kéményseprõipari tevékenység esetében is garanciális követelmény, hogy mind

a szolgáltatás szervezett ellátásáért felelõs önkormányzat, mind a

szolgáltatás igénybevételére kötelezett jogalanyok számára egyértelmûen és

érthetõen kerüljön megfogalmazásra, hogy a szolgáltatás igénybevételére

irányuló kötelezettség mely szolgáltatásokra terjed ki. Indokolt a

szolgáltatás megnevezésének közérthetõ megfogalmazása és egyes nem általános,

csak a szakterület által használt és ismert kifejezések elhagyása, különösen

akkor, ha ezen részletes szakmai meghatározásokra miniszteri rendeletben

nyílik mód.

4/ A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

4. § (2) "E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Polgári

Törvénykönyvrõl szóló, többször módosított 1959. évi IV. törvény 685. §-ának

a/ pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(E törvény alkalmazásában)

"a/ jogszabály: a törvény, a kormányrendelet, továbbá [a 226. § (1)

bekezdése és a 388. § tekintetében - ha a szolgáltatás szervezett ellátásáról

a helyi önkormányzat gondoskodik - az önkormányzati rendelet is;] törvény

felhatalmazása alapján, annak keretei között az önkormányzati rendelet; a 19.

§ (1) bek. c/ pontja, a 29. § (3) bekezdése, a 200. § (2) bekezdése, a 231. §

(3) bekezdése, a 301. § (4) bekezdése, a 434. § (3)-(4) bekezdése, az 523. §

(2) bekezdése[,] és az 528. § (3) bekezdése[, valamint az 530. §] tekintetében

viszont [- az önkormányzati rendelet kivételével -] valamennyi jogszabály;"

INDOKOLÁS:

A Polgári Törvénykönyv módosítása hatálybalépési idõpontjának egyidejû

meghatározása szükséges.

Az indítvány meg kívánja teremteni annak a törvényi lehetõségét, hogy az

önkormányzatok külön törvény felhatalmazása alapján és annak keretei között

élhessenek az áru- és pénzviszonyok szabályozására vonatkozó, a Ptk.

felhatalmazása szerinti jogalkotási lehetõséggel. A helyi jogalkotási igények

már a lakás- és helyiségbérlet területén is megmutatkoztak és ezek az igények

egyre szélesedni fognak. Az indítvány egyúttal kellõ biztosítékot is teremt

arra, hogy az ilyen tárgyú önkormányzati rendeletek összhangban legyenek a

polgári jogi elvekkel, mivel külön törvény felhatalmazása és ennek keretei

között kerülhet sor a helyi szabályozásra.

Másrészt a Ptk. 530. §-ának 2. mondatát - amely külön jogszabályi

rendelkezésre adott felhatalmazást - az 1993.évi XCII. tv. 40. §-a (4)

bekezdésének e/ pontja hatályon kívül helyezte, ezért a rá való utalás

felesleges.

Budapest, 1995. április 12.

dr. Bernáth Varga Balázs

a bizottság elnöke

Eleje Honlap