ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
Az egyes helyi közszolgáltatások kötelezõ igénybevételérõl szóló, T/644..
számon benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztek elõ.
1.
A törvényjavaslat felvezetõ mondata a következõképpen egészül ki:
"Az Országgyûlés a helyi önkormányzati feladatkörbe tarto-zó, a
köztisztasággal és a település-tisztasággal össze-függõ egyes -
közszolgáltatás útján megvalósuló - közfela-datok ellátásának elõsegítése
érdekében a következõ tör-vényt alkotja:"
I n d o k o l á s
1994. év õszén az Önkormányzati törvény módosítása során elfogadott változások
következtében a törvény szövege ezt a fogalomrendszert használja, tehát jelen
törvény akkor lesz összhangban az Önkormányzati törvénnyel, ha a szóhasználat
azonos.
A változtatás indokát az is alátámasztja, hogy a szakterületen dolgozók is
különbséget tesznek köztisztaság és településtisztaság között. Míg az elõbbit
a települési szilárd hulladék (szemét) kezelése során használják, az utóbbi
kifejezés alatt a települési folyékony hulladék kezelése (szippantása)
területen dolgozók munkáját fedi.
2.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(2) A tulajdonos nem köteles a helyi önkormányzat által szervezett
közszolgáltatást igénybe venni, ha más szolgál-tatóval a helyi önkormányzat
rendeletében foglaltaknak megfelelõ tartalmú T/2.. § c) pont/, ideértve a
díjfizetési kötelezettséget is, a hulladéklerakóhelyet is megnevezõ szerzõdést
kötött és ezt õ vagy a szolgáltató az önkor-mányzat jegyzõjének felhívására
igazolja."
I n d o k o l á s
A környezetvédelmi szempontból jelentõséggel bíró szervezett közszolgáltatás
révén az önkormányzat segítséget nyújt a lakosság számára, hogy a település
tisztaságának biztosításában viszonylag kis fáradsággal közremûködjék.
A bekezdés hatályba lépése esetén lehetõség van arra, hogy a lakos ne az
önkormányzat, hanem vállalkozók által biztosított szolgáltatást vegyen
igénybe. Annak érdekében azonban, hogy a versenysemlegesség valóban
érvényesüljön, nem csak több vállalkozó igénybevételének kell lehetõvé válnia,
hanem gondoskodni kell arról is, hogy a szolgáltatásra vonatkozó szerzõdés
egyes tartalmi elemei tisztázva legyenek. A tartalmi elemek fontos tényezõje a
díjfizetés, amelynek nevesítése kívánatos a törvény által.
3.
A törvényjavaslat 3. § b) pontja a következõképpen módosul:
/E törvény alkalmazásában/
"b) települési folyékony hulladék: [az ingatlanon keletke-zõ és ott
gyûjtött, tárolt szennyvíz és szennyvíziszap, a közcsatornahálózatba vezetett,
valamint a termelési, szol-gáltatási tevékenységbõl származó technológiai
eredetû szennyvíz és szennyvíziszap kivételével] az ideiglenes tá-rolásra
szolgáló létesítmények, berendezések ürítésébõl, a nem közüzemi csatorna-
rendszerekbõl, valamint szennyvíz-tisztító berendezésekbõl, a gazdasági, de
nem technológiai eredetû tevékenységbõl származó - nem közcsatornán keresz-tül
elvezetésre kerülõ - szennyvíz és szennyvíziszap;"
I n d o k l á s
A javasolt megfogalmazás pontosabban kifejezi azt a tevékenységet, amelyet a
közcsatornával el nem látott területeken a szippantó gépjármûvek segítségével
a keletkezõ szennyvizek és szennyvíziszapok kezelése érdekében végeznek.
Budapest, 1995. március 27.
Tamássy István
SZDSZ