T/645/49..

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés Elnöke

Képviselõi módosító javaslat

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A közbeszerzésekrõl benyujtott T/645..számú törvényjavaslatra a következõ

módosítási javaslatot

terjesztem elõ:

A törvény második részének elhagyását javaslom:

[ A KÖZBESZERZÉSEK TANÁCSA

A Tanács jogállása

11. §

(1) Az e törvényben meghatározott célok érvényesülésének biztosítása

érdekében Közbeszerzések Tanácsa (a továbbiakban: Tanács) jön létre, amely

csak az Országgyûlésnek van alárendelve.

(2) A Tanács az Országgyûlés felügyelete alatt álló, önállóan

gazdálkodó központi költségvetési szerv, mely az e törvényben

meghatározott feladatkörében általános hatáskörrel rendelkezik. Székhelye

Budapest.

(3) A Tanács költségvetését az éves központi költségvetésben

elkülönítetten kell elõirányozni. Elõirányzatának terhére az Országgyûlés

jóváhagyása nélkül év közben nem hajtható végre átcsoportosítás.

(4) A Tanács huszonegy tagból áll, melyben az egyes közérdekû

célokat, az ajánlatkérõket és az ajánlattevõket azonos számú tag képviseli.

A Tanács tagjai, tisztségviselõi

12. §

(1) A Tanácsban e törvény alapelvei és egyes közérdekû célok

érvényesítése a feladata a következõ szervezetek és személyek által kijelölt

személynek:

a) a Legfõbb Ügyész;

b) a Gazdasági Versenyhivatal Elnöke;

c) a munkavállalók országos érdekképviseleti szervei;

d) a pénzügyminiszter;

e) az ipari és kereskedelmi miniszter;

f) a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter.

(2) A Tanácsban a közbeszerzési eljárás ajánlatkérõi általános

érdekeit képviselik a következõ szervezetek által kijelölt személyek:

a) a Kormány által - a belügyminiszter, a honvédelmi miniszter,

a közlekedési, hírközlési és

vízügyi miniszter és a népjóléti miniszter elõ

terjesztése alapján - kijelölt négy személy;

b) a Nyugdíjbiztosítási és az Egészségbiztosítási

Önkormányzat által együttesen kijelölt személy;

c) a helyi önkormányzatok országos szövetségei által

együttesen kijelölt személy;

d) az országos gazdasági kamarák, az országos szakmai

kamarák és a Magyar Tudományos Akadémia által együttesen kijelölt személy.

(3) A Tanácsban a közbeszerzések során ajánlattevõként fellépõ

személyek (szervezetek) képviseletében a munkáltatók országos

érdekképviseletei által kijelölt hét személy rendelkezik tagsággal.

(4) Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott szervezetek együttesen

két tag jelölésére jogosultak.

13. §

(1) Nem lehet a Tanács tagja, aki

a) országgyûlési képviselõ;

b) olyan szervezet vezetõje, illetve vezetõ tisztségviselõje,

vagy felügyelõ bizottsági tagja (a továbbiakban együtt: vezetõ

tisztségviselõ),

mely szervezet a Közbeszerzési Döntõbizottság, illetve

bíróság öt évnél nem régebben kelt jogerõs határozata szerint e törvény

szabályait

megszegte;

c) bûntetett elõéletû;

d) tisztségére méltatlanná vagy tartósan alkalmatlanná vált.

(2) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti esetben a megbízatás

megszûnését a Tanács a jelen levõ tagok kétharmadának szavazatával - az

érintett személyt kijelölõ szervezetek véleményének figyelembevételével -

állapítja meg.

(3) A tagok megbízatása legalább két évre szól.

(4) A tagok kijelölésének és visszahívásának az (1)- (3) bekezdés

esetén kívüli szabályait a kijelölõ szervek állapítják meg úgy, hogy a Tanács

mûködõképessége állandóan biztosítható legyen.

(5) A tagok megbízatásukat személyesen kötelesek ellátni.

(6) A tagok megbízatásuk ellátásáért a Tanács költségvetésébõl

tiszteletdíjban nem részesülnek.

14. §

(1) A Tanács tagjai közül - a jelen levõ tagok kétharmadának

szavazatával - két évre elnököt és alelnököt választ.

(2) Az elnököt - kérésére - indokolt távolmaradása esetén az

alelnök teljes jogkörrel helyettesíti.

(3) Az elnök

a) képviseli a Tanácsot;

b) meghívása esetén részt vesz az Országgyûlés és

bizottságainak ülésein, és ismerteti a Tanács éves beszámolóját;

c) gyakorolja a munkáltatói jogokat a Közbeszerzések Tanácsának

Titkársága vezetõjének vonatkozásában.

(4) A Tanács elnökének, alelnökének és tagjainak megbizatása

megszûnik

a) a megbízatás idõtartamának lejártával;

b) visszahívással;

c) lemondással;

d) a 13. § (1) bekezdésében foglalt körülmények

bekövetkezése esetén;

e) a Tanácsban való tagsága megszûnésével;

f) halálával.

A Tanács hatásköre és mûködése

15. §

(1) A Tanács

a) figyelemmel kíséri e törvény szabályainak érvényesülését,

kezdeményezi az arra jogosultnál a közbeszerzésekkel kapcsolatos

jogszabályok megalkotását, módosítását;

b) véleményezi a közbeszerzésekkel és a Tanács mûködésével

kapcsolatos jogszabálytervezeteket;

c) a közbeszerzésekkel kapcsolatos jogszabályok keretei

között, azok végrehajtását elõsegítõ ajánlásokat készít;

d) figyelemmel kíséri a közbeszerzési eljárás alapján

megkötött szerzõdések teljesítését, meghatározza azokat a minõsítési

szempontokat,

mely alapján évente hivatalos lapjában, a Közbeszerzési Értesítõben

közzéteszi a 65. § (1) bekezdésének b) pontja szerinti meghívásos el

járásban való részvételre felkérhetõ gazdálkodó szervezetek (a továbiakban:

minõsített ajánlattevõk) jegyzékét;

e) tagjai útján ellátja az 51. § (2) bekezdésében meghatározott

feladatot;

f) megállapítja a Közbeszerzési Döntõbizottság létszámát;

g) kinevezi, illetve felmenti a Közbeszerzési Döntõbizottság

elnökét és a közbeszerzési biztosokat;

h) elbírálja a közbeszerzési biztosokkal kapcsolatos

összeférhetetlenségi ügyeket;

i) gondoskodik a Közbeszerzési Értesítõnek az általa

meghatározott rendszerességgel történõ kiadásáról, közzéteszi a közbeszerzési

eljárás sal kapcsolatban készült hirdetményeket, a Közbeszerzési

Döntõbizottság határozatait, a c) pont szerinti ajánlásokat, továbbá

egyéb, közbeszerzéssel kapcsolatos közleményeket;

j) elõsegíti a közbeszerzési eljárásban résztvevõk oktatását és

továbbképzését;

k) kapcsolatot tart más államok közbeszerzési

szervezeteivel és nemzetközi szervezetekkel;

l) elfogadja saját szervezeti és mûködési, valamint más,

mûködését érintõ belsõ szabályzatát

és költségvetési javaslatát, továbbá éves költségvetési

beszámolóját.

(2) A Tanács évente beszámolót készít az Országgyûlésnek a

közbeszerzések tisztaságával és átláthatóságával kapcsolatos

tapasztalatairól, valamint tevékenységérõl.

(3) A beszámolónak megállapításokat kell tartalmaznia arra nézve,

hogy e törvény szabályai mennyiben felelnek meg a gazdasági élet és az

államháztartási szabályok követelményeinek, illetõleg milyen módon lehet

biztosítani az ezekkel való összhangot.

16. §

(1) A Tanács testületi üléseit szükség szerint, de évente

legalább négy alkalommal tartja.

(2) A Tanács határozatképes, ha a tagok kétharmada jelen van.

(3) A Tanács határozatait a 13. § (2) bekezdése, a 14. § (1)

bekezdése és a 19. § (3) bekezdése szerinti kivételtõl eltekintve egyszerû

többséggel hozza.

(4) A Tanácsnak a 15. § (1) bekezdésének g), h) pontjai tárgyában

hozott határozata elõkészítésében és eldöntésében nem vehet részt a Tanács

azon tagja, aki az üggyel érintett személy hozzátartozója.

(5) A Tanács tagja az elnöknek köteles bejelenteni, ha személyére

nézve a (4) bekezdés szerinti összeférhetetlenségi ok áll fenn, vagy az

keletkezett, és köteles a folyamatban levõ eljárásban való részvételét azonnal

megszüntetni.

17. §

A Tanács a Közbeszerzési Értesítõ kiadásán kívül egyéb üzletszerû

gazdasági tevékenységet nem folytathat, támogatást semmilyen szervezettõl

vagy személytõl nem fogadhat el, részükre támogatást nem nyújthat.

A Tanács szervezete

18. §

(1) A Tanács tevékenységének koordinálását és az annak végzéséhez

szükséges adminisztratív tevékenységet, továbbá a Közbeszerzési

Döntõbizottság tevékenységéhez szükséges adminisztrációt a Közbeszerzések

Tanácsának Titkársága (a továbbiakban: Titkárság) végzi.

(2) A Titkárság vezetõje és alkalmazottai a Tanáccsal állnak

közszolgálati jogviszonyban. A Titkárság vezetõje gyakorolja a munkáltatói

jogokat a Titkárság alkalmazottai és a közbeszerzési biztosok vonatkozásában.

19. §

(1) A Tanács mellett Közbeszerzési Döntõbizottság (a továbbiakban:

Bizottság) mûködik, melynek feladata a közbeszerzésekkel kapcsolatos jogsértõ

vagy vitás ügyek miatti jogorvoslat intézése.

(2) A Bizottság hatékony mûködését a Tanács költségvetésébõl kell

biztosítani.

(3) A Bizottság a 15. § (1) bekezdésének f) pontja szerint

meghatározott számú - a Tanáccsal közszolgálati jogvi

szonyban álló - közbeszerzési biztosból áll, akiket a Tanácsnevez ki, ezek

közül a Bizottság elnökét a Tanács a jelen levõ tagok kétharmadának

szavazatával választja meg öt évre.

20. §

(1) A Tanács elnöke, alelnöke és tagjai, a Titkárság vezetõje,

alkalmazottai és a közbeszerzési biztosok vagy azon személyek, akik ilyen

tevékenységet végeztek, tisztséget viseltek, a feladatuk ellátásával

kapcsolatban tudomásukra jutott szolgálati és üzleti titkot kötelesek

megõrizni.

(2) A Tanács elnöke, illetve a közbeszerzési biztos megkeresésére

a közbeszerzéssel kapcsolatos ügyben minden szerv köteles tizenöt napon belül

tájékoztatást adni.

A közbeszerzési biztosok közszolgálati jogviszonya

21. §

A közbeszerzési biztosok közszolgálati jogviszonyára a

köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt (a továbbiakban:

Ktv.) az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

22. §

(1) Közbeszerzési biztos az lehet, aki legalább három éves szakmai

gyakorlattal és felsõfokú iskolai végzettséggel, valamint közigazgatási,

illetve jogi szakvizsgával rendelkezik.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szakvizsga elõírásra a Ktv.-ben

meghatározott határidõket megfelelõen alkalmazni kell.

(3) A közbeszerzési biztos tudományos, oktatói, mûvészeti, lektori,

szerkesztõi, valamint jogi oltalom alá esõ szellemi tevékenység

kivételével keresõ foglalkozást nem folytathat, nem lehet gazdasági

társaságban személyes közremûködésre kötelezett tag, illetve vezetõ

tisztségviselõ.

(4) Nem lehet közbeszerzési biztos, aki

a) gazdasági társaságban 25 %-nál nagyobb tulajdoni részesedéssel

rendelkezik;

b) országgyûlési, helyi önkormányzati képviselõ, polgármester,

a Nyugdíjbiztosítási vagy Egészségbiztosítási Önkormányzat képviselõje,

illetve kamarai tisztségviselõ.

23. §

(1) A közbeszerzési biztost a Ktv. elõmeneteli szabályainak

megfelelõen kell besorolni azzal az eltéréssel, hogy a besorolási fokozatánál

eggyel magasabb besorolási fokozathoz tartozó illetményre jogosult.

(2) A fõtanácsosi besorolású közbeszerzési biztos osztályvezetõi

illetményre jogosult.

(3) A Bizottság elnöke és a Titkárság vezetõje fõosztályvezetõi

illetményre jogosult.

(4) A közbeszerzési biztos közszolgálati jogviszonya felmentéssel

szûnhet meg a Ktv.-ben szabályozottakon túlmenõen akkor is, ha a Tanács a

Bizottság létszámát csökkentette.

(5) Ha a közbeszerzési biztos megbízatása megszûnik, akkor õt a

Ktv. szabályai szerint újra be kell sorolni.

(6) A közbeszerzési biztost a Ktv. 38. §-ának (1) bekezdése alapján

nem lehet utasítani a közbeszerzésekkel kapcsolatos jogorvoslati eljárás,

illetve határozat vonatkozásában.]

INDOKLÁS:

A Közbeszerzések Tanácsának létrehozását nem tartom indokoltnak. A törvényben

körülírt feladatok egyrészt szükségtelenek, másrészt kiválthatók meglévõ

intézményekkel. A közbeszerzési törvény részletesen rögzíti az eljárási

szabályokat, azok megvalósulásának figyelemmel kisérésére ma nem indokolt

létrehozni a Tanácsot. A nemzetközi gyakorlat sem támasztja alá ennek

szükségességét.

Budapest, 1995.április 10.

Keller László

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap