AZ ORSZÁGGYÛLÉS

KÖRNYEZETVÉDELMI BIZOTTSÁGA

T/645/52..

Bizottsági módosító javaslat

Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A közbeszerzésekrõl szóló törvényjavaslathoz (T/645.. sz.) az alábbi

módosító javaslatokat

nyújtjuk be:

1.a/ A törvényjavaslat 8.§ (1) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását

javasoljuk:

"b) a jóváhagyott hatósági engedélyezési terv alapján készített - az a)

pontban foglaltak közvetlen megvalósulását szolgáló - [építészeti-]

építési mûszaki [kiviteli] (gyártási, szerelési, szervezési) terv

készítése."

1.b/ A törvényjavaslat 8.§ (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

"(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti építési beruházásra - ha az

[építészeti-] építési mûszaki [kiviteli] terv készítésének

megrendelésére külön eljárás keretében kerül sor - törvény az építési

beruházásra egyébként irányadó értékhatártól eltérõ értékhatárt

állapíthat meg."

INDOKLÁS

A meghatározás módosítása azért szükséges, mert nem csak magasépítési,

hanem minden építési vonatkozású területre kell hogy vonatkozzon (pl.

infrastruktúra).

2. A törvényjavaslat 9.§ (2) bekezdésének a következõ módosítását javasoljuk:

"/(2) E törvény hatálya nem terjed ki a következõ szolgáltatásokra:/

i) terület- és településrendezési terv, hatósági építési engedélyezést

megelõzõ mûszaki koncepcionális terv, hatósági építési [hatósági]

engedélyezési tervdokumentáció, építési beruházás kiviteli tervének, valamint

a [, illetve] külön jogszabályban [elõírt pályázat alapján készített

területrendezési és építési terv] meghatározott területrendezési, építészeti

és mûszaki tervpályázatra terv készítése."

INDOKLÁS

A tervdokumentáció a terven kívül tartalmazza az engedélyezéshez

szükséges valamennyi okiratot. A törvényhatálya alóli kivételt célszerû

kiterjeszteni az engedélyezési terv megelõzõ elõmunkálataira, az ún.

beépítési terevek, tanulmánytervek készítésére is.

Célszerûnek tartjuk megemlíteni a területrendezési, építészeti és mûszaki

tervpályázatok kérdését, amelyek külön jogszabályban (ld. építésügyi

törvény) nyernek majd végleges szabályozást.

Mivel a terület- és településrendezési tervezés elsõrangú

településpolitikai érdek, kihatásai meghatározóak egy település

életében, igen fontos ezek szakszerû elkészítése. Ugyanakkor e

tervfajták nevesítetten költségelõirányzatokat nem tartalmaznak,

elsõsorban szellemi, elvi megoldásokról van szó, melyek e törvény

hatálya alá nem vonhatók - e területen az árverseny a minõségi

színvonal csökkenésével járhat.

3. A törvényjavaslat 73.§-át a következõ új (1) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni (a jelenlegi szöveg a § (2) bekezdése lesz):

"(1) A felek csak akkor módosíthatják a szerzõdésnek az ajánlati

felhívás, a dokumentáció feltételei, illetve az ajánlat tartalma

alapján meghatározott részét, ha a szerzõdéskötést követõen beállott

körülmény folytán a szerzõdés valamelyik fél lényeges jogos érdekét

sérti."

INDOKLÁS

A javasolt új bekezdés révén a szerzõdõ felek a közbeszerzési eljárás

eredményeként megkötött szerzõdést utólag csak akkor módosíthatják, ha

a szerzõdéskötést követõen állott be olyan körülmény, amelynek

következtében a szerzõdés valamelyik fél lényeges jogi érdekét sérti. a

szerzõdõ felek egyébként utólag sem módosíthatják, tárgyalhatják újra

az ajánlati felhívás, a dokumentáció, illetve az ajánlat tartalmát,

kijátszva ezzel a közbeszerzési eljárás szabályait.

4. A törvényjavaslat 74.§-át új (3) bekezdéssel javasoljuk kiegészíteni:

"Építési beruházás esetén az ajánlattevõként szerzõdést kötõ fél köteles

megfelelõ felelõsségbiztosítási szerzõdést kötni."

INDOKLÁS

A javasolt megoldás a késõbbi garanciális és szavatossági igények

érvényesítése szempontjából rendkívül fontos, biztosítékot nyújt a

kiíró számára egy vállalkozó szervezet esetleges megszûnése esetén a

késõbbi kártérítési igény érvényesítésére.

5. A törvényjavaslat 95.§ (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

"(1) A törvény hatálya alá tartozó szervezetek tekintetében - a (2)

bekezdésben szereplõ kivétellel - a közbeszerzés értékhatára 1996.

december 31-ig:

a) árubeszerzés esetén: tízmillió forint;

b) építési beruházás esetén: húszmillió forint;

c) [építészeti-] építési mûszaki [kiviteli] terv készítése esetén:

ötmillió forint;

d) szolgáltatás megrendelése esetén: ötmillió forint;

e) építési beruházás esetén a 42. § (3) bekezdés szerinti elõminõsítési

kötelezettség tekintetében: kétszáz millió forint.

(2) A helyi önkormányzat, a kisebbségi települési önkormányzat, a

települési önkormányzatok társulása, a helyi önkormányzati

költségvetési szerv tekintetében - amennyiben a közbeszerzéshez

címzett vagy céltámogatással központi költségvetési támogatásban

részesül - a közbeszerzés értékhatára 1996. december 31-ig:

a) árubeszerzés esetén: kétmillió forint;

b) építési beruházás esetén: ötmillió forint;

c) [építészeti-] építési mûszaki [kiviteli] terv készítése esetén:

kétmillió forint;

d) szolgáltatás megrendelése esetén: kétmillió forint."

INDOKLÁS

Ld. az 1. javaslat indoklását.

6. A törvényjavaslat 96.§-át új (3) bekezdéssel javasoljuk kiegészíteni:

"(3) Felhatalmazást kap a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter, hogy rendeletben szabályozza építési beruházás esetében a

dokumentáció részletes mûszaki tartalmát."

INDOKLÁS

Az építési beruházások összetettsége, bonyolultsága miatt a dokumentáció

mûszaki tartalmával kapcsolatos követelményeket rendeletben szükséges

részletezni.

7. A törvényjavaslat 97.§-át a következõ új (4) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni:

"(4) Az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény a következõ új 41/A. §-

szal egészül ki:

41/A. §

A közbeszerzésekrõl szóló törvény hatálya alá tartozó építési beruházás

hatósági építési engedélyezési terv dokumentációja, illetõleg az

építési beruházással összefüggõ terület- és településrendezési terv

készítését megelõzõen külön jogszabályban meghatározottak szerint

tervpályázatot kell kiírni"

INDOKLÁS

A közbeszerzések hatálya alá tartozó építési beruházásokat megelõzõ

tervezési fázisok során is szükséges versenyhelyzetet teremteni a

tervpályázatra vonatkozó szabályok alapján. A javasolt új bekezdés

szerint az építésügyrõl szóló törvény írná elõ a tervpályázat-kiírási

kötelezettséget.

1995. április 10.

Dr. Baráth Etele

elnök

Eleje Honlap