s^d

d

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/651/3..

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgy¾lés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Ur !

A Kormány által T/651.. számon a Munka Törvénykönyvérôl szóló 1992. évi XXII.

törvény módosításáról tárgyú törvény javaslathoz a következô

módosító javaslatot

terjesztem elô:

A tervezet 15.§-a az alábbiak szerint módosuljon:

Mt.55/A. §-sal egészül ki.

Ha az üzemi tanács tagjainak száma csökken, az üzemi tanács az 51.§ (6)

bekezdése szerint megválasztott póttagok közül megfelelô számban üzemi

tanácstagot hív be A behívás sorrendjét a póttagok között a megszerzett

nagyobb számú érvényes szavazat határozza meg.

Indoklás:

Az üzemi tanácsok létrehozásának célja volt, hogy a munkavállalók részvételi

jogát biztosítsa a vezetésben.

Ezért a munkavállalók közössége által a legnépszer¾bb, a legnagyobb bizalmat

élvezô munkavállalókat szükséges e tisztségbe helyezni.

Személyi változás esetén, a póttag behívásánál, tehát ne a szakszervezeti

hovatartozás legyen a megmérettetésben a döntô, hanem a legtöbb szavazat

elnyerése.

A tervezet 31.§-a az alábbiak szerint módosuljon:

Mt.117.§.(4) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

(4) A hajókon és úszó munkagépeken szolgálatot teljesítô, valamint a polgári

repülésben a hajózó, légiutas-kisérô, repülôgépes m¾szaki, továbbá a

légijárm¾veket kiszolgáló berendezéseket kezelô és vezetô, valamint a

belföldi és nemzetközi menetrendszer¾ közúti személyszállítás továbbá a

nemzetközi áruszállítás forgalmi utazó munkaköreiben foglalkoztatott

munkavállalók munka-, illetve pihenôidejét kollektív szerzôdés e törvényben

foglaltakról eltérôen szabályozhatja.

Indoklás:

A gyakorlati tapasztalatok alapján a munka és pihenôidô eltérô szabályozása a

kollektív szerzôdésben - a hajósokhoz, a polgári repülésben résztvevôkhöz

hasonlóan - a belföldi és nemzetközi menetrendszer¾ közúti

személyszállításban, valamint a nemzetközi közúti áruszállítás forgalmi

utazóinál is szükséges.

A tervezet 33.§-ának (2) bekezdése helyébe az Mt. 120.§ (2) bekezdése a

következôk szerint módosuljon:

(2) Munkaidô-keret alkalmazása esetén a munkaidô a munkanapokra egyenlôtlenül

is beosztható. Ilyen esetben a napi munkaidô négy óránál rövidebb és - a

részben vagy egészben készenléti jelleg¾ munkakört kivéve- tizenkét óránál

hosszabb nem lehet és annak hat hónap átlagában - az idénymunkát kivéve - a

teljes munkaidônek meg kell felelnie. Ettôl érvényesen eltérni nem lehet.

Indoklás:

A munkáltatók számára biztosítani kell a rugalmasabb gazdálkodás feltételeit,

hogy a vállalkozások jobban tudjanak alkalmazkodni a piaci igényekhez, a

nemzetközi versenyhez.

Alapvetô igény a törvényes munkaidôkereten belül az egyenlôtlen munkaidô

rugalmas szabályozása törvényi szinten mert a kollektív szerzôdésekben való

megállapodás jelenleg csak tradícióval rendelkezô partnerek között lehetséges.

Figyelemmel kell lenni arra, hogy a gazdasági átalakulás a munkavállalói és

munkáltatói kapcsolatrendszert is megváltoztatta. A különbözô gazdálkodási

formáknál, kis- és közép vállalkozásoknál, szövetkezeteknél hosszabb idôt

igényel a kollektív szerzôdéses megállapodási rendszer kialakítása.

A tervezet 34.§-a helyébe:

Mt.129.§.(1) bekezdése a következôk szerint módosuljon:

(1) Az elrendelhetô túlóra felsô határa három egymást követô napon összesen

nyolc óra: ettôl érvényesen eltérni nem lehet. Az elrendelhetô túlóra felsô

határa naptári évenként háromszáz óra.

Indoklás:

A munkáltatók számára biztosítani kell a rugalmasabb gazdálkodás feltételeit,

hogy a vállalkozások jobban tudjanak alaklamazkodni a piaci igényekhez, a

nemzetközi versenyhez.

Ezért a rendkivüli munkavégzés esetén tágabb teret biztosító szabályozásra van

szükség törvényi szinten. A gyakorlati élet tapasztalatai alapján rendkivüli

munkavégzés elrendelésénél gyakorlott, az adott munkát jól ismerô

munkavállalóra van szükség, így kevés kivétellel oldható csak meg a túlóra

kiváltása új munkaerô felvételével.

A kollektív szerzôdésekben történô megállapodás rendkivüli munkavégzésre

jelenleg csak tradícióval rendelkezô partnerek között lehetséges. Figyelemmel

kell lenni arra, hogy a gazdasági átlalakulás a munkavállalói és munkáltatói

kapcsolatrendszert is megváltoztatta. A különbözô gazdálkodási formáknál, kis-

és közép vállalkozásoknál, szövetkezeteknél hosszabb idôt igényel a kollektív

szerzôdéses megállapodási rendszer kialakítása.

A javaslat 39.§-ához kapcsolódó módosító javaslat szerint az Mt.151/A §.-al

egészül ki.

Az e/ ponton benyújtott kormányzati elôterjesztést a (4) bekezdés kivételével

javasolom, tárgyalni.

Indoklás:

Az átlagkereset számítás hatályos szabálya nem felelt meg a jogalkotó

szándékainak sem, igazságtalan elosztást eredményezett, növelte az élômunka

terheit.

A benyújtott törvény-tervezet e problémakört megfelelôen rendezi a távolléti

díj bevezetésével.

Véleményünk szerint a munkavégzés alóli mentesítés idôszakára olyan összeg¾

bért szükséges biztosítani, mintha a munkavállaló a mentesítés idôszaka alatt

munkára megjelent volna. Ezért a dolgozók közötti igazságosabb elosztás

megkívánja, hogy a számítási módszer mindenkire azonos módon történjen. Egy

elôzô idôszakban kifizetett túlórapótlék összege ne szerepeljen a távolléti

díj meghatározásánál.

Budapest, 1995. március 27.

dr. Sümeghy Csaba

FIDESZ

Eleje Honlap