ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVSELÕ

T/651/23..

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Módosító javaslat

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény módosítására irányuló

T/651.. számú törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat terjesztem

elõ.

1./ A Javaslat 2. §-a helyébe a következõ szövegû új 2. §-t javasolom:

2. §

Az Mt. a következõ 19/A §-sal egészül ki:

"19/A § (1) A szakszervezet érdekében eljáró, a munkáltatóval munkaviszonyban

nem álló személynek a munkáltató területére történõ belépését - a munkáltató

elõzetes értesítése esetén - a munkáltató nem tagadhatja meg, ha [a

szakszervezet] a munkáltatóval munkaviszonyban álló [taggal rendelkezik.]

tagja van a szakszervezetnek. [A szakszervezetnek minderrõl a munkáltatót

elõzetesen értesítenie kell.] A munkáltató és a szakszervezet eltérõ

megállapodásának hiányában a belépõ személy kizárólag a 24. § (2) bekezdése

alapján meghatározott helyiségben, ha ilyen helyiség [megállapítva] nincs, a

munkáltató által kijelölt megfelelõ helyen tartózkodhat.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személy eljárása során köteles a

munkáltató mûködési rendjére vonatkozó szabályokat megtartani."

Indokolás

A módosított szöveg tartalmában megegyezik a Javaslat eredeti szövegével,

mindössze nyelvhelyességi szempontból látom helyesebbnek a módosított

szövegrészt.

2./ A Javaslat 3. §-ának elhagyását javasolom.

[3. §

Az Mt. 22. § (2) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A szakszervezet jogosult ellenõrizni a munkakörülményekre vonatkozó

szabályok megtartását."]

Indokolás

A Javaslatban szereplõ szövegrész annyiban különbözik az Mt 22. § (2)

bekezdésének hatályos szövegétõl, hogy elhagyta belõle a "- az illetékes

szakhatóság tájékoztatása mellett -" szövegrészt. Álláspontom szerint a

hatályos törvényszöveg helyesebb és nem hátrányos a munkáltatóra, mivel

kívánatos, hogy a szakszervezet ellenõrzési jogosultságát az illetékes

szakhatóság tájékoztatása mellett végezhesse.

3./ A Javaslat 4. §-a helyébe az alábbi új 4. § felvételét javasolom:

"4. §

Az Mt. 23. §-ának (4)-(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Ha a munkáltató a kifogással nem ért egyet, egyeztetésnek van helye. A

kifogással kapcsolatos egyeztetõ tárgyalást a kifogás benyújtásától számított

három munkanapon belül kell megkezdeni. Ha az egyeztetés hét napon belül nem

vezet eredményre, az eredménytelenség megállapításától számított öt napon

belül a szakszervezet bírósághoz fordulhat. (A bíróság nem peres eljárásban,

tizenöt napon belül dönt.)

(5) A kifogásolt intézkedést a munkáltató és a szakszervezet közötti egyeztetõ

tárgyalás befejezéséig, illetve a jogerõs bírósági döntésig végrehajtani nem

lehet, illetve annak végrehajtását fel kell függeszteni."

Indokolás

A bírósági eljárásra vonatkozó kitétel és a határidõ megállapítása nem a Munka

Törvénykönyvébe illõ rendelkezés. Miután a polgári perrendtartás módosítása

folyamatban van, ezért ezen rendelkezésnek ott kellene megjelenni.

4./ A Javaslat 6. §-a helyett a következõ új 6. § felvételét javasolom:

6. §

Az Mt. 48. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

48. § (1) "A választási bizottság

a) meghatározza a jelöltállítás határidejét, illetve a választás idõpontját,

b) gondoskodik a jelölés és a választás törvényes rendjének megõrzésérõl,

továbbá

c) megállapítja a szavazatszámlálás részletes szabályait." [, továbbá

d) meghatározza a választásnak a munkáltatónál érvényesülõ különös

szabályait."]

Indokolás

A módosítás tulajdonképpen a Javaslatban szereplõ d) pont elhagyására irányul,

csupán nyelvhelyességi szempontokból a "továbbá" szó megfelelõ helyre kerülése

miatt. A d) pont elhagyását azért tartom indokoltnak, mivel a választási

bizottság részére ilyen mértékû és teljesen korlátlan felhatalmazást

biztosítani a választás különös szabályainak megalkotására komoly veszélyeket

rejthet magában.

5./ A Javaslat 13. §-a helyébe az alábbi új 13. § felvételét javasolom:

13. §

Az Mt. 54. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"54. § Ha a jelöléssel, a választás lebonyolításával vagy eredményével

kapcsolatban vita merül föl, öt napon belül egyeztetést lehet kezdeményezni.

Az egyeztetés kezdeményezésére a munkavállaló, a munkáltató, a képviselettel

rendelkezõ szakszervezet és a választási bizottság jogosult. Az egyeztetés

során a választási bizottság és a munkáltatónál képviselettel rendelkezõ

szakszervezetek öt napon belül közösen határoznak. A határozat ellen, illetve

az egyeztetés eredménytelensége esetén e § szerint az egyeztetés

kezdeményezésére jogosultak öt napon belül bírósághoz fordulhatnak. [A bíróság

tizenöt napon belül, nem peres eljárásban határoz.]"

Indokolás

A bírósági eljárásra vonatkozó kitétel és a határidõ megállapítása nem a Munka

Törvénykönyvébe illõ rendelkezés. Miután a polgári perrendtartás módosítása

folyamatban van, ezért ezen rendelkezésnek ott kellene megjelenni.

6./ A Javaslat 14. §-ában az Mt. 55. §-a helyébe lépõ rendelkezésnél az (1)

bekezdés a) pontjának rendelkezése az alábbiak szerint módosuljon:

"55. § (1) Az üzemi tanács megszûnik, ha

a) a telephely, vagy a munkáltató jogutód nélkül megszûnik,

b) (....)

Indokolás

A a) pontban indokolt rendelkezni a telephely megszûnésének következményeirõl

is, mivel ha a törvényi feltételek fennállnak, telephelyen is kell választani

üzemi tanácsot. A telephely megszûnése szükségképpen együtt kell, hogy járjon

az ott megválasztott üzemi tanács megszûnésével is.

7./ A Javaslat 15. §-a helyébe az alábbi új 15. § felvételét javasolom:

15. §

Az Mt. a következõ 55/A §-sal egészül ki:

"55/A § (1) Ha az üzemi tanács tagjának a megbízatása megszûnik, (a kiesõ tag)

helyére az üzemi tanácsba a megválasztott póttagok közül - megfelelõ számban

- üzemi tanácstagot kell behívni.

(2) A megválasztott póttagok közül azt kell az üzemi tanácsba behívni, aki a

legtöbb szavazatot kapta." [Az (1) bekezdés szerinti kiesõ tag helyére annak a

szakszervezetnek a legtöbb szavazatot megszerzett póttagját kell behívni,

amelynek a kiesõ üzemi tanácstag tagja volt. Ha a kiesõ üzemi tanácstag nem

szakszervezeti tag, a szakszervezethez nem tartozó legtöbb szavazattal

rendelkezõ póttagok közül (független póttag) kell az üzemi tanácsba tagot

behívni.

(3) A (2) bekezdéstõl eltérõen ha a szakszervezet póttaggal rendelkezik,

illetve független póttag nincs, a delegálás sorrendjét a póttagok között

megszerzett nagyobb számú érvényes szavazat határozza meg.])

Indokolás

A módosítás részben szövegpontosítást tartalmaz, érdemben pedig azért kívánja

megváltoztatni a javaslat eredeti szövegét, mert az aszerinti megoldás

ellentétes a választói akarattal. Kétségtelen tény, hogy a választás során a

szakszervezeti tagságnak jelentõsége van ugyan, de a szavazatot továbbra sem a

szakszervezetre, hanem a jelöltre adják le, hiszen a hatályos szabályok

szerint nem listás szavazásról van szó. Ebbõl következõen a póttagok kizárólag

a kapott szavazatok sorrendjében válhatnak az üzemi tanács tagjává. A javasolt

módosítás az üzemi tanácsi választásnak a szakszervezetekkel kapcsolatos

hatásán nem változtatna, hiszen az eredeti szabályozás értelmében a választás

eredményét kell mind a kollektív szerzõdéskötési jogosultság, mind pedig a

reprezentativitás megítélésénél alapul venni.

8./ A Javaslat 17. §-a helyébe a következõ új 17. § felvételét indítványozom.

17. §

Az Mt. 62. §- a az alábbi új (3) bekezdéssel egészüljön ki és ezzel

egyidejûleg a jelenlegi (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik.

"(3) Ha az üzemi tanács tagja szakszervezeti tisztségviselõ is, munkaidõ

kedvezményre csak az egyik jogcímen jogosult."

Indokolás

A javaslatban szereplõ (2) bekezdés teljes elhagyását azért indítványozom,

mivel az Mt. hatályos szövege kiegészítve az általam javasolt új (3)

bekezdéssel korrektebb szabályozást adna. Semmi sem indokolja ugyanis, hogy a

törvény korlátozza a felek eltérési lehetõségét az üzemi tanácsok javára. Ez

teljes mértékben ellentétes a munkajog funkciójával, szabályozási elveivel. A

távolléti díjra vonatkozó szabályozás elhagyását a megfelelõ jogszabályi

helynél is elhagyni javasolom. A munkaidõ kedvezmény díjazása tekintetében a

szakszervezeti tisztségviselõk, illetve az üzemi tanácstagok közötti

különbségtétel teljes mértékben elfogadhatatlan. Indokolt azonban annak a

lehetõségét kizárni, hogy valamely munkavállaló mindkét jogcímen munkaidõ

kedvezményben részesüljön.

9./ A Javaslat 2O. §-a helyébe az alábbi új rendelkezés felvételét

indítványozom.

2O. §

Az Mt. 67. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"67. § A 65. § (1) és (3) bekezdésében foglaltakat sértõ munkáltatói

intézkedés érvénytelen. Ennek megállapítása iránt az üzemi tanács bírósághoz

fordulhat." [A bíróság nem peres eljárásban tizenöt napon belül határoz."]

Indokolás

A módosítást azért tartom szükségesnek, mivel a hatályos Mt. 65. § (2)

bekezdését az 1993. évi XCIII. törvény 88. §-a hatályon kívül helyezte, így

arra hivatkozni szükségtelen. Az utolsó mondat elhagyását pedig a már korábban

kifejtettek szerint tartom indokoltnak, mivel az nem a Mt-be illik.

1O./ A Javaslat 21. §-ának elhagyását indítványozom.

[21. §

Az Mt. 76. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(4) A munkaszerzõdést - a két napot meg nem haladó idõtartamú munkaviszonyt

kivéve - írásba kell foglalni.]

Indokolás

A javasolt szabályozás semmi érdemi változást nem jelent a hatályos

szabályozáshoz képest. Az a változás, hogy öt napról két napra csökkenti azt

az idõtartamot, amikor nem kell írásba foglalni a munkaszerzõdést, egyáltalán

nem életszerû, semmi nem indokolja, hogy például egy háromnapos alkalmi

munkavégzésre vonatkozó megállapodást, munkaszerzõdést írásba kelljen

foglalni.

11./ A Javaslat 23. §-a helyébe az alábbi új 23. § felvételét indítványozom.

23. §

Az Mt. a következõ 86/A §-sal egészül ki:

"86/A § Ha a munkaviszony a 86. § b) pontjában foglaltak [alapján] szerint

szûnik meg, a munkavállalót a részére [a] munkáltatói rendes felmondás[a]

esetén [meghatározott] elõírt munkavégzés alóli mentesítés[i] idejére járó

átlagkeresetnek megfelelõ összeg[et ki kell fizetni] illeti meg kivéve [ha a

rendes felmondás esetén a munkavégzés alóli mentesítés idõtartamára a

munkavállaló munkabérre nem lenne jogosult] ha a munkavállaló - munkavégzés

alóli mentesítés esetén - munkabérre egyébként nem lenne jogosult."

Indokolás

A módosítás a Javaslatban szereplõ rendelkezéshez képest nem jelent tartalmi

változtatást, csupán stilisztikailag, a könnyebb megértés érdekében indokolt.

12./ A Javaslat 24. §-ának elhagyását indítványozom.

[24. §

Az Mt. 87. §-ának (1) bekezdése a következõ e) ponttal egészül ki:

87. § (1) [A munkaviszony megszüntethetõ:]

"e) A 88. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint:"]

Indokolás

Az Mt. 87. §-ának (1) bekezdése kizárólag a határozatlan idejû munkaviszonyra

vonatkozik, ezért teljesen indokolatlan e helyre a határozott idejû

munkaviszony megszûnésére vonatkozó szabályt felvenni.

13./ A javaslat 25. §-a helyébe a következõ új 25. § felvételét javasolom:

25. §

Az Mt. 88. §-a (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és az alábbi

új (3) bekezdéssel egészül ki:

["(2) Az (1) bekezdéstõl eltérõen is megszüntetheti a munkáltató a határozott

idõre alkalmazott munkavállaló munkaviszonyát, a munkavállalót azonban egy

évi, ha a határozott idõbõl még hátralévõ idõ egy évnél rövidebb, a hátralévõ

idõre jutó átlagkeresete megilleti."]

"(2) Határozott idõtartamú munkaviszony esetén a munkáltató jogosult a

munkavállalót munkavégzési kötelezettsége alól mentesíteni, személyi alapbérét

azonban - havonta - a határozott idõ lejártáig köteles megfizetni.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott esetben, ha a munkavállaló kéri, a

munkáltató köteles hozzájárulni a munkaviszony megszüntetéséhez, a személyi

alapbért a határozott idõ lejártáig azonban - havonta - továbbra is fizetni

kell."

Indokolás

A Javaslatban szereplõ új szabályozás súlyosan sérti a szerzõdési szabadságot

és a felek egyenlõ jogait. A határozott és határozatlan idõtartamú

munkaviszonyok megszüntetése közötti különbségtétel indokolt, de nem

elfogadható az, hogy amíg a munkavállaló kötve van a szerzõdéshez, addig a

munkáltató az okozott károk teljes megtérítése nélkül szabadulhat a

szerzõdésben vállalt kötelezettsége alól. A tapasztalt visszaélések

megakadályozására az általam javasolt módosítás alkalmas lehet.

14./ A Javaslat 26. §-a helyébe a következõ új szövegezésû 26. § felvételét

indítványozom.

26. §

Az Mt. 96. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi

(2)-(6) bekezdés számozása (3)-(7) bekezdésre változik:

[(2) A rendkívüli felmondás indoka tekintetében a 89. § (2) bekezdését kell

megfelelõen alkalmazni.]

"(2) A rendkívüli felmondást indokolni kell, az indokolásból a felmondás

indokának világosan ki kell tûnnie. A felmondás indokának valódiságát,

okszerûségét a rendkívüli felmondást közlõ félnek kell bizonyítania."

Indokolás

A Javaslat szerinti szabályozás félrevezetõ, mivel a hivatkozott

jogszabályhely szerint csak a munkáltató indokolási és bizonyítási

kötelezettsége lenne megkövetelhetõ, ugyanakkor a rendkívüli felmondás esetén

a munkavállalónak is kötelezettségként kell elõírni jognyilatkozatának

indokolását.

15./ A Javaslat 27. §-ának az alábbi módosítását indítványozom:

27. §

Az Mt. 96. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A rendkívüli felmondás jogát az ennek alapjául szolgáló okról való

tudomásszerzéstõl számított [három munkanapon] tizennégy napon belül,

legfeljebb azonban az ok bekövetkeztétõl számított hat hónapon, kollektív

szerzõdés rendelkezése esetén legfeljebb egy éven belül, bûncselekmény

elkövetése esetén a büntethetõség elévüléséig lehet gyakorolni."

Indokolás

A Javaslat szerinti szabályozás a hatályos törvényszöveggel szemben ugyan

meghosszabbítja a rendkívüli felmondás jogának gyakorlására nyitvaálló

határidõt, de álláspontom szerint túl rövid ahhoz, hogy a tapasztalt

ellentmondásokat feloldja. Indokoltnak tartanám, a nemzetközi gyakorlattal is

egyezõen a 14 napos határidõ megállapítását.

16./ A Javaslat 3O. §-ában a következõ módosítást indítványozom:

3O. §

Az Mt. 1O7. §-ának d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép és a

következõ e) ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi e) és f) pontok

megjelölése f) és g) pontra változik:

[Mentesül a munkavállaló a munkavégzési kötelezettsége alól]

"d) a kötelezõ orvosi vizsgálat (- ideértve a társadalombiztosítási

jogszabályokban elõírt a terhességgel összefüggõ orvosi vizsgálatot is -)

teljes idõtartamára,

e) a véradás miatt távol töltött teljes idõtartamra, a munkahelyen kívül

szervezett véradás esetén legalább négy órára,"

Indokolás

A javaslat szerinti szabályozás vitára adhat okot. Nem lehet ugyanis

jogalkotói cél, hogy a munkavállaló tetszése szerinti terhességi vizsgálatok

esetén is mentesüljön a munkavégzési kötelezettsége alól. Álláspontom szerint

egyértelmûen kell a törvénynek rendelkezni arról, hogy csak a

társadalombiztosítási ellátáshoz szükséges terhességi orvosi vizsgálat idejére

vonatkozik a mentesítés.

17./ A Javaslat 31. §-ának elhagyását javasolom.

[31. §

Az Mt. 117. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Hajókon és úszó munkagépeken szolgálatot teljesítõ, a polgári repülésben

a hajózó, légiutas-kísérõ, repülõgépes mûszaki, továbbá a légi jármûveket

kiszolgáló berendezéseket kezelõ és vezetõ, valamint a belföldi és nemzetközi

menetrendszerû távolsági közúti személyszállítás forgalmi utazó munkaköreiben

foglalkoztatott munkavállalók munka-, illetve pihenõidejét a kollektív

szerzõdés e törvényben foglaltaktól eltérõen szabályozhatja."]

Indokolás

A Javaslat szerinti szabályozás indokolatlan különbségtételt tesz a közúti és

a nem közúti személyszállítás, valamint a közúti áruszállítás és a közúti

személyszállítás munkavállalói között. Ugyanakkor rendkívül veszélyes lenne és

az európai gyakorlattól is teljesen eltérõ annak megengedése, hogy a Javaslat

szerinti munkavállalói körre semmilyen törvényes korlátozás ne legyen a munka-

és pihenõidõ vonatkozásában.

18./ A Javaslat 35. §-ának elhagyását indítványozom.

[35. §

Az Mt. 13O. § (2) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[A munkaviszony szünetelésének idõtartamára a következõ esetekben jár

szabadság:]

"f) minden olyan munkában nem töltött idõre, amelyre a munkavállaló távolléti

díj-, illetve átlagkereset-fizetésben részesül."]

Indokolás

A távolléti díjra vonatkozó szabályozás áttekinthetetlen, túl bonyolult,

rendkívüli mértékben megnehezíti az ezzel kapcsolatos adminisztrációt, így

annak bevezetését helytelennek találom. Hátrányos a munkavállalók részére,

hogy a szabadság idõtartamára olyan alacsony mértékû díjazást kapnának, mely

arra ösztönözné õket, hogy ne vegyék igénybe szabadságukat.

19./ A Javaslat 37. §-ának teljes elhagyását indítványozom.

[37. §

Az Mt. 137. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A munkavállaló keresõképtelenségét - a keresõképesség orvosi

elbírálásáról szóló rendelkezésnek megfelelõen - a kezelõorvos igazolja.

(3) A betegszabadság idõtartamára a munkavállaló részére a távolléti díjának

nyolcvan százaléka jár."]

Indokolás

A Javaslat szerinti távolléti díj bevezetése, illetve alkalmazása idegen a

munka díjazására vonatkozó hatályos szabályokhoz képest. Ugyanakkor rendkívüli

mértékben hátrányos a munkavállalók részére, mivel a teljesítménybérben

foglalkoztatott munkavállalók a szabadság idõtartamára a jelenleginél

lényegesen kevesebb díjazást kapnának, ami a szabadság igénybevételét is

veszélyeztetheti. Mindezeknek megfelelõen a teljes elhagyást indítványozom.

2O./ A Javaslat 38. §-ának teljes elhagyását indítványozom.

[38. §

(1) Az Mt. 151. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"151. § (1) Ha munkaviszonyra vonatkozó szabály elrendeli, a munkavállaló

munkabérét távolléti díjára ki kell egészíteni, illetve munkavégzés hiányában

távolléti díjat kell fizetni. Távolléti díjat kell fizetni akkor is, ha

munkaviszonyra vonatkozó szabály munkavégzés nélkül munkabér fizetését írja

elõ, annak mértéke meghatározása nélkül."

(2) Az Mt. 151. § (2) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A munkavállaló részére távolléti díj jár:"]

Indokolás

Az indokolás megegyezik a 19. pont indokolásával.

21./ A Javaslat 39. §-ának teljes elhagyását indítványozom.

[39. §

Az Mt. a következõ 151/A. §-sal egészül ki:

"151/A. § (1) Ha a munkavállalónak távolléti díjat kell fizetni, részére a

távollét idején (idõszakában) érvényes személyi alapbére, rendszeres

bérpótléka(i), valamint a (4) bekezdés szerinti, túlmunka miatti kiegészítõ

pótlék együttes összegének a távollét idejére számított idõarányos átlaga jár.

(2) A távolléti díj számításánál rendszers bérpótlék alatt a munkaviszonyra

vonatkozó szabályban és a munkaszerzõdésben rögzített azon bérpótlékok

értendõk, amelyek a munkavállalót munkavégzés esetén folyamatosan megilletik.

(3) A távolléti díj számításánál mûszakpótlékként a munkavállaló

a) többmûszakos munkaidõbeosztásban történõ foglalkoztatása esetén a személyi

alapbére 15 %-át, illetõleg

b) folytonos munkarendben történõ foglalkoztatása esetén a személyi alapbére

2O %-át

kell figyelembe venni.

(4) Ha a munkavállaló a tárgyévet megelõzõ évben több mint ötven óra túlmunkát

teljesített, távolléti díja megállapításánál túlmunka miatti kiegészítõ

pótlékot kell figyelembevenni. A kiegészítõ pótlék mértéke, ha az irányadó

idõszakban a túlmunka száz óránál kevesebb volt, a személyi alapbér három

százaléka; ha száz óránál több volt, a személyi alapbér öt százaléka. Ha a

munkavállalót a tárgyévet megelõzõ idõszakban törtévben foglalkoztatták, az

óraszám határokat arányosan kell figyelembevenni.

(5) Havi idõbér esetén

a) az egy napra jutó távolléti díj: az egy hónapra megállapított távolléti

díjnak a 22-ed része,

b) az egy órára járó távolléti díj: az egy napra kiszámított távolléti díj és

a munkavállaló napi teljes munkaidejének a hányadosa.

(6) Nem kell alkalmazni a (5) bekezdésben foglaltakat, ha a távolléti díj

megegyezik azzal az összeggel, amelyben a munkavállaló munkavégzése esetén

részesülne.

(7) Órabér esetén az egy napra fizetendõ távolléti díj: az egy órára

megállapított távolléti díj és a munkavállaló napi teljes munkaidejének a

szorzata.

(8) Teljesítménybér alkalmazásánál a távolléti díj számításakor a munkavállaló

távolléte idején (idõszakában) érvényes személyi alapbéreként az ekkor

érvényes személyi alapbérének a munkavállaló tárgyévi teljesítménytényezõjével

szorzott összegét kell figyelembe venni.

(9) A (8) bekezdésben foglalt rendelkezést nem kell alkalmazni, ha a

teljesítmény-tényezõ egy, vagy annál kisebb.

(1O) A tárgyévi teljesítmény-tényezõ a munkavállaló megelõzõ évben elért egy

órára jutó teljesítménybérének - ideértve a bérforma garantált bérrészét is -

és a tárgyév január í-jén érvényes egy órára jutó személyi alapbérének a

hányadosa.

(11) Annak a munkavállalónak a tárgyévi teljesítmény-tényezõje, akinek a

munkaviszonya a munkáltatónál a tárgyévben kezdõdött, a - 152. § (5) bekezdése

szerinti - tárgyévi irányadó idõszak egy órára jutó teljesítménybérének és az

elsõ távolléti díj fizetés esedékességekor érvényes egy órára jutó személyi

alapbérének a hányadosa.

(12) A munkavállaló tárgyévi teljesítmény-tényezõjét a tárgyév január 1-jével,

- a (11) bekezdés szerinti esetben az elsõ távollétidíj-számítás alkalmával -

rögzíteni kell."]

Indokolás

Az indokolás megegyezik a 19. pont indokolásával.

21./ A Javaslat 4O. §-ának teljes elhagyását indítványozom.

[4O. §

Az Mt. 152. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"152. § (1) Ha a munkavállalónak átlagkeresetet kell fizetni, részére az

átlagszámítás alapjául szolgáló idõszakra (a továbbiakban irányadó idõszak)

kifizetett munkabér idõarányosan számított átlaga jár.

(2) Az (1) bekezdés szerinti átlagszámításnál a munkabér esedékességétõl

eltérõ idõben kifizetett munkabért az esedékes bérfizetési napon teljesített

kifizetésnek kell tekinteni.

(3) Az átlagkereset számításánál idõbér esetén a személyi alapbért az

átlagkereset esedékessége idõpontjában érvényes összegben kell figyelembe

venni.

(4) Az átlagkereset-számítás alapjául az utolsó négy naptári negyedévre

kifizetett munkabérek szolgálnak.

(5) Ha a munkavállaló munkaviszonya a négy naptári negyedévnél rövidebb, az

átlagkeresete számításakor a nála számításba vehetõ naptári negyedév(ek),

negyedév hiányában az utolsó naptári hónap(ok)ra kifizetett munkabért kell

figyelembe venni.

(6) Az irányadó idõszakban kifizetett, de az irányadó idõszakot meghaladó,

meghatározott idõtartamra járó munkabérnek, továbbá az irányadó idõszakon

kívüli idõben kifizetett, de az irányadó idõszak alatti munkavégzés alapján

járó munkabérnek csak az átlagszámítás alapjául figyelembe vehetõ idõszakra

esõ, - a (8) bekezdés szerinti osztószám figyelembevételével számított -

(idõarányos) részét kell az átlagszámításnál a kifizetett munkabér összegébe

beszámítani.

(7) Ha a munkavállalónak a munkáltatónál fennálló munkaviszonya egy naptári

hónapnál rövidebb, átlagkereseteként a távolléti díjával azonos összeg

tekintendõ.

(8) Az egy órára, illetve az egy munkanapra járó átlagkeresetet úgy kell

kiszámítani, hogy a munkavállaló irányadó idõszaki munkabérének együttes

összegét osztani kell az adott idõszakban munkában töltött, valamint a

munkabérrel fizetett, de munkában nem töltött órák, illetve munkanapok

számával (együtt: osztószám).

(9) Az a naptári negyedév - az (5) bekezdés szerinti naptári negyedév(ek)

hiányában az a naptári hónap -, amelyben a munkavállalónak kifizetett

munkabéréhez osztószám nem tartozik, az irányadó idõszak meghatározásánál nem

vehetõ figyelembe.

(1O) Ha munkaviszonyra vonatkozó szabály fizetési kötelezettség

megállapításánál havi átlagkereset alkalmazását írja elõ, akkor egy havi

átlagkereseten a munkavállaló egy napi átlagkeresetének a 22-szerese értendõ.

Órabér esetén az egy napi átlagkereset az egy órára megállapított átlagkereset

és a munkavállaló napi teljes munkaidejének a szorzata."]

Indokolás

Az indokolás megegyezik a 19. pont indokolásával.

22./ A Javaslat 4O. §-a helyett az alábbi módosítás felvételét indítványozom:

4O. §

Az Mt. 152. §-a az alábbi (6) bekezdéssel egészüljön ki.

"(6) A kétszeres beszámítás (kifizetés) elkerülésére kollektív szerzõdés vagy

munkaszerzõdés eltérõ rendelkezéseket tartalmazhat."

Indokolás

Szükséges lenne, hogy az átlagkereset számítás funkciója maradéktalanul

érvényesüljön, ezért lehetõvé kellene tenni, hogy a felek elkerülhessék, hogy

az átlagkeresettel díjazott idõtartamot kétszer vegyék figyelembe az

átlagkereset kiszámításakor.

23./ A Javaslat 41. §-a maradjon el.

[41. §

Az Mt. 188. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A 19O. § (3) bekezdése, a 191. §., továbbá a 192. § (2) bekezdése

alkalmazásában vezetõnek minõsül a vezetõ helyettese, valamint az akit a

tulajdonos, illetõleg a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet ilyennek

minõsít."]

Indokolás

A Javaslat szerinti szabályozás rendkívüli mértékû jogbizonytalanságot

eredményez. Eszerint ugyanis bármely dolgozót be lehet vonni a Javaslat

szerinti vezetõi körbe.

24./ A Javaslat 42. §-a maradjon el.

[42. §

A 19O. § a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a munkáltató - fizetésképtelensége esetén - a határozott idõre

alkalmazott vezetõ munkaviszonyát 88. § (2) bekezdése szerint megszünteti, a

vezetõnek a határozott idõbõl még hátralévõ idõre, de legfeljebb hat hónapra -

járó átlagkeresetét köteles elõre megfizetni. A vezetõt az ezt meghaladó

hátralévõ idõ után megilletõ rész a felszámolási eljárás megszûnésekor vagy a

felszámolási zárómérleg, illetve záró egyszerûsített mérleg jóváhagyása után

válik esedékessé."]

Indokolás

A határozott idõtartamú munkaviszonyban alkalmazott dolgozók tekintetében

ilyen szabályozás - különös tekintettel a már megkötött szerzõdésekre is

kiterjedõ hatállyal - nemcsak aránytalanul sérelmes, hanem jogelvet is sért.

25./ A Javaslat 44. §-a helyébe az alábbi módosítást indítványozom:

44. §

Az Mt. a következõ 199/A §-sal egészül ki:

"199/A. § [Kollektív szerzõdésben, illetve a felek megállapodásában munkaügyi

jogvita esetére békéltetõ személyét köthetik ki, aki a 199. § (5) bekezdése

szerinti egyeztetés során a vitában egyezség létrehozását kísérli meg. Az

egyeztetést a békéltetõnél kell e törvény szabályai szerint kezdeményezni. A

békéltetõ az egyezséget köteles írásba foglalni."] Munkaügyi jogvita esetén a

felek - megállapodásuk alapján - közvetítõt vehetnek igénybe, aki a 199. § (5)

bekezdése szerinti egyeztetésen a felek között egyezség létrehozását kísérli

meg."

Indokolás

A Javaslat szerinti szövegezés pontatlan és nem áll összhangban az egyéb

szabályokkal sem. Például az egyeztetés nem kezdeményezhetõ a békéltetõnél,

azt a másik érintett félnél kell kezdeményezni (a közvetítõ nem hatóság), de a

törvény a kollektív viták esetén már használja ezt az intézményt "közvetítõ"

elnevezéssel.

26./ A Javaslat 46. §-ának az alábbi módosítását indítványozom:

46. §

(1) Az Mt. 2O2. § (1) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"2O2. § (1) A keresetet az egyeztetés[, illetve a békéltetõ eljárása]

eredménytelenségének megállapításától, illetõleg a 2O1. §-ban meghatározott

határidõ lejártától számított tizenöt napon belül lehet elõterjeszteni:"

Indokolás

Az indokolás megegyezik a 25. pont indokolásával.

27./ A Javaslat 49. §-ának az alábbi módosítását indítványozom:

49. § (1) [A] E törvény 1995. szeptember 1-jén lép hatályba.

(2) [A] E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

[a) Az Mt. 25. § (3) bekezdésében a 1O4. § (5) bekezdésében, a 116. §-ban, a

148. § (2) bekezdésében, továbbá

b) a Kjt. 48. § (3) bekezdésében

az "átlagkereset" szövegrész helyébe a "távolléti díj" szövegrész lép;]

a) a Kjt. 59. §-ának (1) a "117. § (2) bekezdésének a) pontja és (4)

bekezdése" szövegrészt követõen a "12O. § (1)-(2) bekezdése, 129. § (1)

bekezdése", szövegrésszel egészül ki;

b) az Mt. 96. § (4) bekezdése és a 118. §-ának (3)-(4) bekezdése hatályát

veszti.

[(3) A 88. § (2) bekezdésének e törvény 24. §-ával megállapított rendelkezését

az e törvény hatálybalépését követõen megkötött határozott idõre szóló

munkaviszonyok tekintetében kell alkalmazni.]

Indokolás

A módosítás indokait a távolléti díjra vonatkozó módosításnál fejtettem ki, a

(3) bekezdés törlésének indokait pedig a Javaslat 24. §-ának elhagyására

irányuló indítványban indokoltam. Az Mt. 118. §-ának (3)-(4) bekezdését is

indokolt hatályon kívül helyezni, mivel azok a javasolt módosítások folytán

okafogyottakká váltak.

Budapest, 1995. május 2.

Dr. Tóth Tihamér

(MDF)

Eleje Honlap