1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/673/5..

Dr. GÁL ZOLTÁN házelnök úrnak

Tisztelt Elnök Úr!

A büntetõeljárásról szóló 1973. évi I.. törvény módosításáról szóló T/673..sz.

törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványt terjesztem elõ:

Az 1. §, 5. §, 6. §, 7. §, 8. §, 9. §, valamint a 10. §. (2) bekezdése

elhagyását javasolom.

"[ 1. §

Az 1973. évi I.. törvény (Be.) 90. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A vétségi eljárás szabályait kell alkalmazni az olyan bûntett (Btk. 11. §

(2) bek. miatt folytatott eljárásban, amelyre a törvény három évi

szabadságvesztésnél nem súlyosabb büntetést rendel. ]"

"[ 5. §

A Be. 350. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"350. § Tárgyalás mellõzésével végrehajtásában felfüggesztett

szabadságvesztés, pénzbüntetés kiszabása, illetõleg mellékbüntetés önálló

büntetésként való alkalmazása vagy próbára bocsátás esetén a bíróság - az e

fejezetben foglalt eltérésekkel - a vétségi eljárás szabályai szerint jár el.

]"

"[6. §

A Be. 351. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"351. § (1) A bíróság az ügyész indítványára - magánvádas ügyben hivatalból -

a szabadon levõ vádlottal szemben tárgyalás mellõzésével végzésben

végrehajtásában felfüggesztett szabadságvesztést, pénzbüntetést, illetõleg

önálló büntetésként foglalkozástól eltiltást, jármûvezetéstõl eltiltást vagy

kiutasítást, továbbá intézkedésként próbára bocsátást alkalmaz a vétségi

eljárásra tartozó bûncselekmény esetén, ha a törvény a szabadságvesztés

végrehajtásának felfüggesztését, a pénzbüntetés kiszabását, az önálló

mellékbüntetés, illetve a próbára bocsátás alkalmazását lehetõvé teszi, a

tényállás egyszerû, a vádlott a bûncselekmény elkövetését beismerte, és a

büntetés célja tárgyalás nélkül is elérhetõ.

(2) Tárgyalás mellõzésével egy évet meghaladó szabadságvesztés kiszabásának

nincs helye.]"

"[7. §

A Be. a következõ 351/A. §-sal egészül ki:

"351/A § (1) A 351. § (1) bekezdésében meghatározott végzés meghozatalának

az ügy érkezésétõl számított harminc napon belül van helye.

(2) Magánvádas ügyben, vagy ha a bíróság elõkészítõ ülést tart, az (1)

bekezdésben meghatározott határidõt a személyes meghallgatás, illetve az

elõkészítõ ülés napjától kell számítani. ]"

"[8. §

A Be. a következõ 351. §-sal egészül ki:

"351/B. Ha a tárgyalás mellõzésének helye lehet, de az ügyész a

vádindítványban azt nem indítványozta, hogy a bíróság elõkészítõ ülést tart,

amelyen felhívja az ügyész figyelmét a tárgyalás mellõzésével történõ

elbírálás lehetõségére. ]"

"[9. §

(1) A Be. 352. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) A bíróság

a) végrehajtásában felfüggesztett szabadságvesztés vagy pénzbüntetés kiszabása

esetén mellékbüntetésként foglalkozástól eltiltást, jármûvezetéstõl eltiltást

vagy kiutasítást, végrehajtásában felfüggesztett szabadságvesztés kiszabása

esetén pénzmellékbüntetést alkalmazhat,

b) végrehajtásában felfüggesztett szabadságvesztés kiszabása vagy próbára

bocsátás esetén pártfogó felügyeletet is alkalmazhat,

c) a végzésben elkobzást is kimondhat, elkobzás alá esõ érték megfizetésére

kötelezhet, illetõleg a polgári jogi igénynek helyt adhat, vagy a polgári jogi

igény érvényesítését egyéb törvényes útra utasíthatja."

(2) A Be. 352. § (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(A tárgyalás mellõzésével hozott végzés rendelkezõ részének tartalmaznia

kell.)

b) a kiszabott szabadságvesztést, pénzbüntetést, illetõleg az önálló

büntetésként alkalmazott mellékbüntetést vagy próbára bocsátást, ]"

10. §

" [(2) A folyamatban lévõ ügyekben a 7. §-ban megállapított határidõket e

törvény hatálybalépésétõl kell számítani. ]"

Indokolás:

Az elõterjesztõ álláspontja szerint is a javaslat leglényegesebb módosításának

a Be.különeljárások körében szabályozott tárgyalás mellõzése intézményének

átalakítását és jelentõs mértékû kiterjesztését jelölte meg. Ennek során a

vétségi eljárás szabályait kívánja a büntetõeljárások jelentõs körére

alkalmazni, valamint az ilymódon kiterjesztett körben a tárgyalás mellõzésének

intézményét úgy szélesítené, hogy szabadságvesztés büntetés kiszabására is sor

kerülhessen.

Álláspontom szerint már a jelenleg hatályos szabályozás is széles körben ad

lehetõséget a tárgyalás mellõzésére, és jogosan kifogásolható a tárgyalás

mellõzésével történõ eljárásban a hatásában igen sokszor súlyos önálló

mellékbüntetés kiszabási lehetõség (foglalkozástól eltiltás, jármûvezetéstõl

eltiltás), ezért az intézmény bõvítése és különösen szabadságvesztés

kiszabásának ilymódon történõ megengedése ellentétes a büntetõeljárás alapvetõ

elveivel, de ellentétes azzal a büntetõeljárási koncepcióval, amelynek

kodifikálására a jelenlegi Kormány is kötelezettséget vállalt.

Bár az elõterjesztésbõl ez nem derül ki, és a Kormány képviselõje nem tudott

felvilágosítást adni az erre vonatkozó bizottsági kérdésre, de általános

tapasztalat szerint a javaslat elfogadása esetén a helyi bíróságok elõtt folyó

büntetõperek nagyobbik hányadára az lenne a jellemzõ, hogy a bíróság úgy hozná

meg döntését, hogy sem vádlottal, sem védõvel, sem ügyésszel nem találkozik,

csak az iratokkal. Az igazságszolgáltatás körében a bírósági eljárás

leglényegesebb elemei: a nyilvános tárgyalás, a szóbeliség, a közvetlenség, az

ítéletalkotáshoz feltétlenül szükséges mérlegelési tevékenység alapjai

kerülnének kiküszöbölésre ilymódon.

Mivel a szabályozás által érintett ügyek rendszerint elsõbûntényes elkövetõk

bûncselekményei, természetesen ebben a körben érvényesülne leginkább a

büntetõeljárás, ezen belül is a bírósági szak nevelõ és visszatartó ereje,

amelyet teljes mértékben kizár a javaslat azzal a megoldással, hogy a

vádlottnak be sem kell lépnie a bíróság épületébe, hogy a bíró elõtt adjon

számot cselekedetérõl, illetve személyesen elõadhassa védekezését.

A büntetõeljárás indokolatlan elhúzódása ellen más célszerû eljárási

változtatások kidolgozására számtalan egyéb lehetõség kínálkozik, amelyek

azonban megõrzik azokat a lényeges alapelveket, melyek a tárgyaláshoz

kapcsolódnak. Álláspontom szerint a vádlottat megilletõ ún. fair eljáráshoz

való jog mindenképpen magában foglalja a tárgyaláshoz való jogot, de legalább

is annak jogát, hogy õ dönthesse el, hogy errõl lemond-e vagy sem, és ne neki

kelljen kérelmeznie a bíróság ezzel ellentétes döntése után a tárgyalás

megtartását. A bíróság tárgyalás mellõzésével meghozott döntését követõen

kérelmezett tárgyalás nyilvánvalóan nem azonos a tárgyalásról való lemondás

jogával, mivel a vádlott az utólagos kérelem esetén a tárgyalást annak

érdekében fogja kérni, hogy büntetését enyhítsék, esetleg mentsék fel. Kérelme

aligha vezet sikerre, hiszen ebben az esetben ugyanaz a bíróság - ha enyhébb

büntetést szab ki - egyúttal azt is beismerné, hogy a tárgyalás mellõzésével

hozott határozata nem volt megalapozott. Ebben az esetben gyakorlatilag saját

korábbi határozatával kerülne szembe, és önmagának kellene kritikát

gyakorolnia ítéletalkotási képessége fölött, amely elvárás rendszerint csak

illúzió maradna.

Mindezek alapján javasolom a tervezett változtatások elhagyását.

Budapest, 1995. április 21.

Tisztelettel

Dr. Balsai István

MDF

Eleje Honlap