T/738/26.

1995. évi .... törvény

a védett természeti területek védettségi szintjének helyreállításáról

Az Országgyûlés a környezethez való alkotmányos alapjog maradéktalan

biztosítása érdekében, az állam ezzel kapcsolatos alkotmányos

kötelezettségeinek teljesítése és a természetvédelem jogszabályokkal

biztosított eredeti szintjének helyreállítása céljából a következõ törvényt

alkotja:

1. §

(1) E törvény hatálya - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - azokra a

védett és fokozottan védett, valamint a védelemre tervezett természeti

területekre (a továbbiakban együtt: védett természeti terület) terjed ki,

amelyeket a mezõgazdasági szövetkezet közös használatában álló földterületek

részeként törvény alapján

a) a részarány-földtulajdonosok földjének kiadása, valamint a tagok és

alkalmazottak földhöz juttatása, továbbá a kárpótlási árverés céljából

földalapokba elkülönítettek, vagy

b) az a) pontban meghatározott földalapokba - a védettségre

tekintettel - nem jelöltek ki.

(2) Nem terjed ki a törvény hatálya az (1) bekezdés a) pontjában

meghatározott azokra a védett természeti területekre, amelyeknek az egyes

földalapokba történõ kijelölésére a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I.

törvény hatálybalépésérõl és az átmeneti szabályokról szóló 1992. évi II.

törvény módosításáról rendelkezõ 1992. évi L. törvény 4. §-ában foglalt

módosító, illetve kiegészítõ szabályok alkalmazása nélkül is törvényes

lehetõség volt és a kijelölés az irányadó szabályoknak megfelelõen történt.

2. §

(1) A törvény hatálya alá tartozó és magántulajdonba még nem került

földterületek földalapba történõ kijelölése (1. § (1) bekezdés a) pont) - a 3.

§-ban foglalt kivétellel - e törvény alapján megszûnik.

(2) Ha a földalapok elkülönítése, illetve kijelölése iránti eljárás (a

továbbiakban: kijelölés) folyamatban van, a kijelölést az (1) bekezdésben

említett földterület figyelmen kívül hagyásával kell folytatni.

(3) Ha a kijelölés befejezõdött, a kijelölésre kötelezett az (1)

bekezdésben foglalt földterületek helyett pótlólagos kijelölésre vagy a

kijelölés megismétlésére nem köteles, az érintett földterületek kisajátítása

esetén azonban a kártalanításként kapott összeget az érdekelt részarány-

földtulajdonosok, illetve szövetkezeti tagok és alkalmazottak között - eltérõ

megállapodásuk hiányában - olyan arányban kell felosztani, amilyen arányban

azok a földterület tulajdonjogára - védettség hiányában - a törvény alapján

igényt tarthattak volna.

3. §

A törvény hatálya alá tartozó és a részarány-földtulajdonosok földjének

kiadása, valamint a tagok és alkalmazottak földhöz juttatása céljára szolgáló

földalapba kijelölt az a földterület, amelynek - magántulajdonba kerülése

esetén - a kisajátítása mellõzhetõ lenne (4. § (2)-(3) bekezdés), e törvény

hatályba lépése után magántulajdonba kerülhet, ha a kisajátítás mellõzésének

törvényes feltételei fennállnak, és a tulajdont szerzõ a földterület fekvése

szerint illetékes természetvédelmi, illetõleg nemzeti park igazgatóság (a

továbbiakban: igazgatóság) által megállapított korlátozást írásbeli

nyilatkozatával tudomásul veszi, illetõleg a hatósági elõírások betartására

írásbeli kötelezettséget vállal.

4. §

(1) A törvény hatálya alá tartozó és törvény alapján már magántulajdonba

került földterületeket - a (2)-(3) bekezdésben foglalt kivétellel - e törvény

hatálybalépésétõl számított 6 éven belül az állam javára - az irányadó

jogszabályok szerint - ki kell sajátítani, és az igazgatóság kezelésébe kell

adni. A kisajátítás kezdeményezésére (kérésére) az igazgatóság köteles.

(2) A környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter hozzájárulásával

a kisajátítás kérése mellõzhetõ a tájidegen fafajú, mesterséges vagy rontott

erdõk, továbbá fokozott védettség alatt nem álló növény és állatfaj élõhelyéül

szolgáló szántó, kert, szõlõ és gyümölcsös mûvelési ágú, továbbá -

elhelyezkedésénél fogva - csekélyebb jelentõségû természeti értékkel

rendelkezõ földterületek (pl. szántó közé ékelõdött erdõfolt, periférikus,

erõsen zavart területek) esetén, amelyekre az igazgatóság az érintett

földterületre egyébként irányadó védelmi szabályoknál szigorúbb - a természeti

károk bekövetkezésének megelõzésére alkalmas - korlátozást állapíthat meg.

(3) Mellõzhetõ a kisajátítás akkor is, ha a kisajátítás

kezdeményezésének idõpontjában az érintett földterület védettsége már

megszûnt, vagy védelmi igénye olyan szintre csökkent, amelyre tekintettel a

kisajátítás e törvény hatályba lépésének idõpontjában nem lett volna indokolt.

(4) Ha a védettségi szint biztosítása érdekében e törvény szerint elõírt

korlátozás az érintett földterület rendeltetésszerû használatát lehetetlenné

teszi vagy jelentõs mértékben akadályozza, az igazgatóság a tulajdonos javára

- a korlátozó rendelkezések elõírásával egyidejûleg - az alkalmazott

korlátozás idejére a korlátozással arányos kártalanítást állapít meg. Ebben az

esetben a tulajdonos a kisajátításra e törvényben megszabott határidõn belül

a földterület kisajátítását kérheti. Ilyen kérelem esetén az (1) bekezdésben

foglaltaknak megfelelõen kell eljárni.

5. §

(1) Az 1. § (1) bekezdésének b) pontjában és a 2. § (1) bekezdésében

meghatározott földterületek vonatkozásában - a (2) bekezdés szerinti

eltéréssel és a 4. § (2) bekezdésének kivételével - a 4. §-ban foglalt

rendelkezéseket kell alkalmazni.

(2) A kisajátítást a 4. § (1) bekezdésében foglaltak teljesítését

megelõzõen, legkésõbb azonban a törvény hatálybalépésétõl számított 3 éven

belül kell végrehajtani.

6. §

(1) A 4. és 5. §-ban elõírt kisajátítás pénzügyi fedezetérõl az éves

költségvetési törvényekben kell rendelkezni.

(2) A kisajátítási eljárás megindításáig a természeti károk megelõzése

érdekében szükséges átmeneti intézkedések megtételérõl (ellenõrzés fokozása,

korlátozások elõírása) a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter az

igazgatóságok útján köteles gondoskodni.

7. §

E törvény alkalmazásában

a) magántulajdonba kerültnek minõsül az a földterület, amelyet az

irányadó jogszabályok szerint a kárpótlásra jogosult az árverésen tulajdonul

megszerzett, vagy a földkiadó bizottság - határozatával - a részarány-

földtulajdonos javára magántulajdonként kiadott, illetõleg a részarány-

földtulajdon helyét meghatározta, függetlenül attól, hogy a tulajdonjog

ingatlan-nyilvántartásba történõ bejegyzése megtörtént-e vagy sem;

b) védelemre tervezettnek az a földterület tekinthetõ, amely a

szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény hatálybalépésérõl és az átmeneti

szabályokról szóló 1992. évi II. törvény (a továbbiakban: Ámt.) 15. §-ának (3)

bekezdése értelmében ilyennek minõsül;

c) természeti kár a természeti folyamatok, vagy emberi hatás

eredményeként a védett természeti értékek, a terület természeti állapotának

kedvezõtlen változása, vagy védelmi szintjének csökkenése.

8. §

A környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter évente köteles

beszámolni az Országgyûlésnek a 4.§ (1) bekezdésében és az 5.§ (2)

bekezdésében foglalt kisajátítások alakulásáról.

9. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba. Ezzel

egyidejûleg az Ámt. 19. §-a hatályát veszti.

(2) Felhatalmazást kap a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter, hogy a pénzügyminiszterrel egyetértésben a 4. § (1) bekezdésében és

a 5. § (2) bekezdésében meghatározott idõtartamon belül a kisajátítás

ütemezését, illetve a kisajátításra kerülõ egyes földterületek kisajátításának

idõpontját rendeletben megállapítsa.

(3) A törvény hatálya alá tartozó, védelemre tervezett természeti

területekrõl az igazgatóság - a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû

adatok nyilvánosságáról szóló, 1992. évi LXIII. törvény rendelkezései szerint,

- megkeresésre köteles tájékoztatást adni.

Eleje Honlap