- 1 -
ORSZAGGYûLESI KEPVISELI
M817-
01.DOC
Módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A T/817.. számon beterjesztett "A gazdasági stabilizációt szolgáló egyes
törvénymódosításokról" címû törvényjavaslathoz az alábbi
módosító indítványt
nyújtjuk be:
A törvénytervezet 59.§-ában módosítani tervezett Cst. 1. §-ának új (2)
bekezdése elmarad, a további bekezdések száma értelemszerûen változik:
[(2) A családi pótlékra való jogosultság akkor sem állapítható meg, ha a
családi jövedelem számításánál figyelembe vehetõ személyek közös és külön
tulajdonát/tulajdoni részeit képezõ ingatlanvagyon értéke együttesen a 10
millió forintot, a gépkocsi vagyon - ide nem értve a vállalkozáshoz
munkaeszközként használt gépjármûvet - értéke együttesen a 2 millió forintot
meghaladja.]
Indokolás
Az elhagyni javasolt bekezdés arra a feltételezésre alapul, hogy a
25000Ft/fõ/hó bruttó jövedelemnél kevesebbet keresõ családoknak be nem vallott
jövedelemmel is kell rendelkezniük, hogy nagy értékû ingatlanuk és gépkocsijuk
lehessen. Ezen feltételezés esetén valóban jogosnak látszik az ilyen családok
kizárása a közpénzekbõl fedezett családi pótlékból. A fenti vagyontárgyakhoz
azonban olyan társadalmilag méltányos forrásokból is hozzá lehet jutni, mint
amilyen az öröklés és az ajándékozás. A nagyobb méretû és ezért értékesebb
lakóingatlan egy-egy esetben az együttlakó családtagok nagy száma miatt is
indokolt. Az ingatlan értékének megállapításáról szóló végrehajtási rendelet
nem ismeretes, de mindenképpen kiemelendõ lenne az önkormányzattól lakottan és
kedvezményesen megvásárolt ingatlanok. Számos olyan élethelyzet adódik, amely
egyszeri nagyobb jövedelemhez juttat, de a család mindennapi megélhetésére
vonatkozóan az évek folyamán már nincs hatással. A törvényjavaslat nem veszi
figyelembe az inflációs értéknövekedést sem, megfelelõ karbantartás nélkül
rohamosan családok indokolatlanul nagy számát zárnák ki a megélhetést
biztosító támogatásból.
A vonatközlekedés árának rohamos emelkedése - a nagycsaládoknak adott
kedvezmények ellenére is - meggátolja, a társadalmunkban ugyan ritka 5-6
gyermekes családok együttes helyközi mozgását. Ilyen családok részére hazai és
külföldi karitatív szervezetek - esetenként - megfelelõ méretû mikrobuszt
ajándékoztak, s ehhez az állam vámkedvezményt is nyújtott. Egy ilyen
élethelyzetû családtól a családi pótlékot megvonni a teljes ellehetetlenülést
eredményezné.
A vagyontárgyak illegális megszerzése ellen nem a családok támogatásáról szóló
törvényben kell rendelkezni. A törvényjavaslatba foglalt vagyoni helyzeten
alapuló kizárás:
1. Rendkívül méltánytalan és igazságtalan helyzeteket hozhat létre, amelyek
kiküszöbölése a gyakorlatban alig megvalósítható törvénykezési munkát
igényelne. A tervezett jogszûkítés megmaradása esetén a keletkezõ
problémákat csak egy a népjóléti miniszternek adott méltányossági jogkör
alkalmazásával lehetne kezelni.
2. Alapvetõen igazságtalan, hogy míg a lakhatáshoz és a közlekedéshez
szükséges tárgyak nagyobb értéke kizáró indok, az adózatlan
kamatjövedelmekbõl származó bevételeket viszont a rendszer nem veszi
figyelembe. (Ha valaki örökségét ingatlanvásárlásra vagy építkezésre
fordítja, akkor kizárjuk a családi pótlék rendszerébõl, ha a bankban
kamatoztatja, akkor nem.)
3. Sok évvel ezelõtt családonként csak egy lakó és egy üdülõ ingatlan
megszerzésére volt lehetõség. A társadalom erre fiktív válásokkal
reagált, s ezen fiktív válások egy része a késõbbiekben valódi válássá
változott. A családok védelme alkotmányos kötelezettség, s a családok
támogatásáról szóló törvényben végkép lehetetlen család-ellenes hatású
rendelkezéseket hozni.
Budapest, 1995. május 8.
dr.Surján László s.k.dr.Szilágyiné Császár Terézia s.k. dr.Semjén Zsolt
s.k.
KDNP