1
V á l a s z
Sasvári Szilárd (FIDESz):
"Biztosít-e anyagi fedezetet a Kormány a
felsõoktatás fejlesztéséhez, vagy folytatódik a
források elvonása ezen a területen" c. kérdésére
Tisztelt Képviselõ Úr, tisztelt Ház!
A kérdés két különálló folyamatot alternatívaként kapcsol össze, nevezetesen a
felsõoktatás pénzügyi helyzetét befolyásoló intézkedéseket, azok
valószínûsített prolongálását, illetve a jövõbeni fejlesztési lehetõségeket.
Ez helytelen.
Mint ismeretes, az 1995. évi költségvetési törvény a felsõoktatást viszonylag
kiemelt fejlesztésben részesítette. A többlettámogatás az idén is lehetõvé
teszi pl. a hallgatólétszám további növelését, a képzés feltételeinek
javítását, új létesítmények és mûszerek üzemeltetését. Ez már nem az elsõ év,
hogy a költségvetés egyoldalúan, a hatékonyságjavítás követelményének
érvényesítése nélkül - bízva a belsõ erõk mûködésének kedvezõ hatásokban, a
kidolgozás alatt lévõ programban - preferálja ezt az intézményrendszert. A
veszteségforrások feltárása és szûkítése azonban tovább nem halogatható
feladat.
A Kormány stabilizációs határozata oktatói és egyéb létszámcsökkentésre
kötelezi a felsõoktatási intézményeket. Ezt azonban nem helyes egyszerûen
forráselvonásként értelmezni, hiszen az az elmúlt évtizedekben a
hallgatólétszámokhoz és az intézményekben egymáshoz képest kialakult
aránytalan létszám-ellátottság, a szellemi tõke egy részével való nyilvánvaló,
bizonyítható pazarlás megszüntetése irányába tett lépés. Ez pedig a FIDESz
által is folyamatosan szorgalmazott államháztartási reform egyik lényeges
eleme. A Kormány említett határozatában megfogalmazott, a központi
költségvetési szervekre vonatkozó más támogatáscsökkentés a központi
intézmények összességére vonatkozik, s nem kifejezetten felsõoktatás-
specifikus egyensúly javító tényezõ. Sõt, a felsõoktatás számára fontos
forrást jelentõ, éppen a fejlesztési célokra koncentrálni hivatott
Felsõoktatás Fejlesztési Alap támogatása nem is csökken.
Ami a felsõoktatás jövõbeni fejlesztését illeti, arról külön kell dönteni -
természetesen nem figyelmen kívül hagyva, hogy hatékony vagy pazarló rendszert
akarunk-e növekvõ támogatásban részesíteni. Hamarosan az Országgyûlés elé
kerül a felsõoktatás fejlesztési koncepciója. Ez felvázolja a Kormány
elképzeléseit a felsõoktatás jövõjérõl, és azokról a forrásokról, amelyek a
fejlesztésekhez rendelhetõk. E források között jelentõs súllyal kell számba
venni a belsõ átcsoportosításokat, a meglévõ kapacitások jobb kihasználását,
amit külsõ forrás, költségvetési támogatás kiegészíthet. Ez utóbbi mértéke -
többek között - függ attól, hogy
- a következõ évek gazdaságfejlesztési stratégiájában, a humán infrastruktúra
körében a T. Ház milyen szerepet szán a felsõoktatásnak: megmarad-e a
viszonylag kedvezményezett helyzete, vagy a hangsúly más területre tevõdik
át;
- a meggyõzõ koncepciót sikerül-e kidolgozni, vagy ez a szféra csak
többletforrás elköltését vállalja, annak rendelkezésre bocsátását igényli,
mint ahogy azt Képviselõ úr is megfogalmazta.
Kérem Képviselõ urat és a T. Házat, válaszomat elfogadni szíveskedjék.
Budapest, 1995. április 12.
dr. Bokros Lajos