1
Válasz Balsay István (FIDESZ) K/841. sz.
kérdésére: " Miért kívánja a Kormányzat a
politikai felelõsséget a március 12-ei
döntésekért az önkormányzatokra hárítani?"
Balsay István úr
képviselõ
Helyben
Tisztelt Képviselõ úr!
Hozzám intézett kérdése arra irányul, hogy a kormányzat miért kívánja a
politikai felelõsséget a március 12-ei döntésekért az önkormányzatokra
hárítani?
Válaszomat egy pontosítással kezdeném:
Ön kérdésének kifejtésében utal arra, hogy a családi pótlék alanyi
jogosultságának megszüntetésével a kormány 22 milliárd forintot kíván
megtakarítani.
Ez úgy igaz, hogy éves szinten valóban ez a terv, de 1995 évre nem ez a
helyzet. 1995-ben a családi pótlék kiadásoknál tervezett megtakarítás 9
milliárd forint. Az viszont tény, hogy az intézkedések ellensúlyozására ez
évben a kormány további 9 milliárd forintot kíván biztosítani az
önkormányzatok számára.
Tehát a helyzet az, hogy a családi pótlék kiadásoknál tervezett ez évi
megtakarítással azonos mértékû plusz forrást tervezünk biztosítani a
szociális problémák enyhítésére.
Az is tény, hogy javaslatunk szerint a 9 milliárd forint tételes
felosztására a helyi önkormányzatokat kívánjuk felhatalmazni.
Ennek oka az, hogy a helyi önkormányzatok ismerik leginkább a lakosság
helyzetét, s nyilván nem lehet központilag, "felülrõl" meghatározni a
konkrét célcsoportokat, nem lehet Budapestrõl, megyeszékhelyekrõl az
íróasztal mellõl eldönteni, hogy melyik család mennyire rászorult. Ez nem a
pénzügyi felelõsség áthárítása, hanem a jelen helyzetben az egyetlen
szakmailag elfogadható lehetõség.
A kormány javaslata a 9 milliárd forint elosztására a következõ:
- 6 milliárd forint az önkormányzatokat a települések szociális
paramétereinek függvényében közvetlenül illetné meg, azzal a céllal, hogy
helyi szociális rendeletüket kiegészítve, az átmeneti segélyezés, valamint
a lakásfenntartási támogatás keretében legyen mód a többletkiadásokhoz való
hozzájárulásra a legrászorultabb lakossági rétegeknél;
- további 3 milliárd forint a Foglalkoztatási Alapban állna rendelkezésre
kifejezetten azzal a céllal, hogy elõsegítse és ösztönözze az
önkormányzatoknál a közhasznú munka szervezését, összhangban a
munkanélküliek jövedelempótló támogatási rendszerének módosulásával. Ez a
konstrukció egyben a munka világába történõ visszavezetést is szolgálja az
ebben érintett társadalmi rétegeknél.
Nem titok az sem, hogy 1996-tól egy új típusú egységes jövedelem-kiegészítõ
támogatási formát tervezünk bevezetni, amely felváltaná a mai szétaprózott,
párhuzamosan mûködõ ellátásokat. Az új támogatási forma mûködtetésében a
települési önkormányzatok mellett meghatározott szerepük lesz az újonnan
létrehozni tervezett családsegítõ szolgálatoknak, s e célra - ideértve az
új szolgálatok felállításának mintegy 1,5-2,0 milliárd forintos költségét
is - 18 milliárd forint forrással számolunk.
A március 12-ei döntés politikai felelõssége természetesen a Kormányé, ha
az Országgyûlés a beterjesztett törvényjavaslatokat elfogadja, akkor a
felelõsség a Tisztelt Házé is, de a hosszabb távú eredmények, a gazdasági
növekedésbõl származó többlet források az országé, a társadalom egészéé is.
Ebben az összefüggésben a települési önkormányzatok - mint a helyi
szociálpolitika letéteményesei - a szociális alapellátásban törvény által
meghatározott feladataikat látják el, kibõvített pénzügyi forrásaik
felhasználásával.
Kérem válaszom elfogadását.
Üdvözletel
Dr. Bokros Lajos