1

K/841/1..

Válasz Balsay István (FIDESZ) K/841. sz.

kérdésére: " Miért kívánja a Kormányzat a

politikai felelõsséget a március 12-ei

döntésekért az önkormányzatokra hárítani?"

Balsay István úr

képviselõ

Helyben

Tisztelt Képviselõ úr!

Hozzám intézett kérdése arra irányul, hogy a kormányzat miért kívánja a

politikai felelõsséget a március 12-ei döntésekért az önkormányzatokra

hárítani?

Válaszomat egy pontosítással kezdeném:

Ön kérdésének kifejtésében utal arra, hogy a családi pótlék alanyi

jogosultságának megszüntetésével a kormány 22 milliárd forintot kíván

megtakarítani.

Ez úgy igaz, hogy éves szinten valóban ez a terv, de 1995 évre nem ez a

helyzet. 1995-ben a családi pótlék kiadásoknál tervezett megtakarítás 9

milliárd forint. Az viszont tény, hogy az intézkedések ellensúlyozására ez

évben a kormány további 9 milliárd forintot kíván biztosítani az

önkormányzatok számára.

Tehát a helyzet az, hogy a családi pótlék kiadásoknál tervezett ez évi

megtakarítással azonos mértékû plusz forrást tervezünk biztosítani a

szociális problémák enyhítésére.

Az is tény, hogy javaslatunk szerint a 9 milliárd forint tételes

felosztására a helyi önkormányzatokat kívánjuk felhatalmazni.

Ennek oka az, hogy a helyi önkormányzatok ismerik leginkább a lakosság

helyzetét, s nyilván nem lehet központilag, "felülrõl" meghatározni a

konkrét célcsoportokat, nem lehet Budapestrõl, megyeszékhelyekrõl az

íróasztal mellõl eldönteni, hogy melyik család mennyire rászorult. Ez nem a

pénzügyi felelõsség áthárítása, hanem a jelen helyzetben az egyetlen

szakmailag elfogadható lehetõség.

A kormány javaslata a 9 milliárd forint elosztására a következõ:

- 6 milliárd forint az önkormányzatokat a települések szociális

paramétereinek függvényében közvetlenül illetné meg, azzal a céllal, hogy

helyi szociális rendeletüket kiegészítve, az átmeneti segélyezés, valamint

a lakásfenntartási támogatás keretében legyen mód a többletkiadásokhoz való

hozzájárulásra a legrászorultabb lakossági rétegeknél;

- további 3 milliárd forint a Foglalkoztatási Alapban állna rendelkezésre

kifejezetten azzal a céllal, hogy elõsegítse és ösztönözze az

önkormányzatoknál a közhasznú munka szervezését, összhangban a

munkanélküliek jövedelempótló támogatási rendszerének módosulásával. Ez a

konstrukció egyben a munka világába történõ visszavezetést is szolgálja az

ebben érintett társadalmi rétegeknél.

Nem titok az sem, hogy 1996-tól egy új típusú egységes jövedelem-kiegészítõ

támogatási formát tervezünk bevezetni, amely felváltaná a mai szétaprózott,

párhuzamosan mûködõ ellátásokat. Az új támogatási forma mûködtetésében a

települési önkormányzatok mellett meghatározott szerepük lesz az újonnan

létrehozni tervezett családsegítõ szolgálatoknak, s e célra - ideértve az

új szolgálatok felállításának mintegy 1,5-2,0 milliárd forintos költségét

is - 18 milliárd forint forrással számolunk.

A március 12-ei döntés politikai felelõssége természetesen a Kormányé, ha

az Országgyûlés a beterjesztett törvényjavaslatokat elfogadja, akkor a

felelõsség a Tisztelt Házé is, de a hosszabb távú eredmények, a gazdasági

növekedésbõl származó többlet források az országé, a társadalom egészéé is.

Ebben az összefüggésben a települési önkormányzatok - mint a helyi

szociálpolitika letéteményesei - a szociális alapellátásban törvény által

meghatározott feladataikat látják el, kibõvített pénzügyi forrásaik

felhasználásával.

Kérem válaszom elfogadását.

Üdvözletel

Dr. Bokros Lajos

Eleje Honlap