1

«INVALID_FIELD: Object»

PÉNZÜGYMINISZTER

K/846/1..

Balsay István úrnak

országgyûlési képviselõ

Budapest

Tisztelt Képviselõ Úr!

"Ki a felelõs az önkormányzatok eladósodásáért"? címmel feltett kérdésére

az alábbi tájékoztatást adom.

Az eladósodási folyamat nyomon követéséhez célszerû az önkormányzatok

pénzügyi szabályozását röviden áttekinteni. A rendszerváltást követõen,

1990. évben az önkormányzatok gazdálkodása a korábbitól merõben eltérõ

szabályozással indult. A korábbi kiadásorientált szemlélet helyébe a

forrásorientált szabályozás lépett. Ennek lényege, - mint az Ön elõtt is

ismert -, hogy az állami támogatások döntõ része normatív alapon jut az

önkormányzatokhoz, automatikusan jár, esélyegyenlõséget biztosítva az

önkormányzatoknak, mivel az azonos mutatószámok alapján mindenki azonos

támogatást kap. A normatív hozzájárulások mellett az önkormányzatok

bevételeit képezik még, a szintén kötöttség nélkül felhasználható saját

és átengedett források, valamint a célhoz kötött támogatások. Ez utóbbiak

közül legjelentõsebb a céltámogatási rendszer, valamint az önhibáján

kívül hátrányos helyzetû önkormányzatok támogatása.

A négy évvel ezelõtt indult forrásszabályozás végig érvényesült az

önkormányzatok gazdálkodásában. A forrásokon belül az állami

hozzájárulások részaránya a meghatározó, amely az önkormányzati feladatok

magas számával, a kötelezõ feladatok valamennyi településen való

ellátási kötelezettségével magyarázható.

A korábban végzett összehasonlító elemzések alapján látható, hogy 1991.

évhez viszonyítva a források együttes összege nominálisan mintegy 70%-kal

bõvült. Ezzel együtt az önkormányzatok pozíciója a nemzetgazdaságon belül

nem romlott, változatlanul 15% a GDP-n belüli részarány.

Eddig a tények. A kérdés valójában az, hogy Képviselõ Úr

megfogalmazásában a "felelõtlen költségvetési politika" alatt mit lehet

érteni.

- Ha azt, hogy a normatív állami hozzájárulások nem emelkedtek, ez

önmagában igaz, de az éves költségvetési törvények mindig csak a

megtermelt jövedelmek meghatározott részének elosztását tehetik meg

felelõsséggel. A lehetõségek túllépése pedig maga a felelõtlenség. Itt

jegyzem meg, hogy a bérpolitikai intézkedések minden évben a

normatíván kívül, nevesítetten épültek be az önkormányzatok

költségvetésébe.

- Ismert az is, az elmúlt évek gazdálkodásának kisérõ jelensége volt,

hogy szakmai törvényeket pénzügyi források teljes körû hozzárendelése

nélkül fogadott el a Parlament (például Közalkalmazotti,

Köztisztviselõi Törvény). Tudjuk közösen, nagy társadalmi nyomásnak

engedve kerültek ezek a törvényjavaslatok a T. Ház elé, úgy hogy az

országban nem volt meg erre a megfelelõ mértékû fedezet. Közismert

viszont, hogy az önkormányzatok a kötelezõ mértéken túl saját döntési

hatáskörükben is vállaltak olyan elkötelezettségeket (például

lehetséges "F" kategória) melyek helyi forráshiánya elõttük is ismert

volt. Ezek még évekig hatással lesznek az önkormányzatok

gazdálkodására.

Mindezt azért tartom szükségesnek jelezni, mert véleményem szerint a

jelzõk hangsúlyozása helyett a tényeket és a megoldásokat kell rögzíteni.

Az önkormányzati gazdálkodás immár ötödik esztendejében a rendszer

problémái egyértelmûen megmutatkoznak. Ezek közül csak néhányat emelek

ki.

- A céltámogatások - az összes támogatás több mint 10%-át teszik ki -

alanyi jogosultsága szintén negatív hatással járt. Ennek értelmében

olyan önkormányzatok is éltek-e lehetõséggel, ahol a saját forrás nem

állt maradéktalanul rendelkezésre, sõt az adott támogatott beruházás

sem biztos, hogy egyértelmûen szükséges volt. Így az önkormányzatok

egy része a felelõtlenül elkezdett beruházásokhoz felvett magas hitelek

miatt, illetve az erejét meghaladó intézményi kapacitás létrehozása

miatt fizetésképtelen helyzetbe került.

- Az önhibáján kívül hátrányos helyzetû települések támogatási rendszere

szinte a gazdálkodás valamennyi problémáját magával hordozza. Az

átmeneti jelleggel elindított támogatási rendszernek kezdetben az volt

a célja, hogy segítse a tanácsi rendszerrõl az önkormányzati rendszerre

való átállást. Bizonyos idõ után az önkormányzatoknak meg kellett volna

teremtenie a források és felhasználások összhangját, fõképp a

mûködtetési feladatok tekintetében. Ez elmaradt a szigorodó

költségvetési szabályozás, az ellenõrzés, az önkormányzatok

alkalmazkodási készségének hiánya, de ezen túlmenõen a beruházások

túlvállalása miatt. Mindezek következtében ez évben várhatóan

támogatás igénnyel fog élni az önkormányzatok több mint fele. A

rendszer ilyen mûködése hívta fel a figyelmet arra is, hogy hiányzik

a szabályozórendszerbõl az önhibájukból fizetésképtelen helyzetbe

(csõdhelyzetbe) került önkormányzatok szabályozása. Az õ esetüket

ugyanis nem tudja, de nem is feladata a támogatási rendszernek

kezelni.

- Fokozódik az önkormányzatok hitelfelvétele, egyértelmûen nõ a szerepe

gazdálkodásukban. A korábbi években alig érte el az összes

önkormányzati bevételek 1%-át, 1994. évben már megközelítette a 7%-ot.

Az önkormányzatok hitelállománya eléri a 50,0 milliárd Ft-ot. Néhány

önkormányzat az adósságszolgálat terhei miatt vált fizetésképtelenné

szükséges tehát a hitelfelvétel korlátozása.

Az eddig felvázoltak összegzéséül elmondható az önkormányzati rendszer

annak ellenére, hogy zökkenõivel ugyan de kiállta az évek próbáját, a

már érezhetõ gondokat azonban sürgõsen orvosolni kell.

A nemzetgazdaságban jelentkezõ egyre nehezedõ általános pénzügyi

kondíciók mellett természetesen, az önkormányzatok helyzete sem könnyebb.

A szigorodó, de nem felelõtlen költségvetési politika õket is érinti. A

gazdálkodásukban jelentkezõ mûködési hiányosságokat az önhibáján kívül

hátrányos helyzetben lévõ önkormányzatok kiegészítõ támogatási rendszere

a korábbi években is kezelte és még 1995. évben is kezelni fogja. Az éven

belüli likviditási hitelek, illetve a kiegészítõ állami támogatást

megelõlegezõ hitelfelvétel rendje is szabályozott, a pénzintézetek e

kérdésben partnerek.

Gondot tehát az olyan önkormányzati magatartás okoz, - és ez az esetek

többségében valóban a felelõtlen, nem körültekintõ gazdálkodásból fakad

- amikor az önkormányzat a fizetésképtelenség állapotába kerül. Itt a

pénzügypolitikának viszont meg kell tennie ennek a veszélyes folyamatnak

a megállítását, többek között a helyi önkormányzatok adósságszolgálata

mértékének szabályozása árán is.

Tisztelt Képviselõ Úr!

Engedje meg nekem befejezésül egy közkeletû mondás idevágó

megfogalmazását. Remélhetõ, hogy a jövõben az önkormányzatok - hasonlóan

a polgárokhoz "csak addig fognak nyújtózkodni, amíg az a bizonyos takaró

ér".

Kérem válaszom szíves elfogadását.

Budapest, 1995. április 12.

Üdvözlettel:

Dr. Bokros Lajos

Eleje Honlap