1

H/894/4..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály alapján az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek

ellenõrzésére felállított bizottság két tagja megválasztásának semmisségérõl

szóló H/894.. számú országgyûlési határozati javaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ.

A határozati javaslat címe és szövege helyébe az alábbi cím és szöveg

lép:

"Az Országgyûlés

........./1995. ( ) OGY

határozata

az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésére felállított

bizottság két tagja megválasztásának [semmisségérõl] érvényességérõl

Az Országgyûlés

[1.] megállapítja, hogy a dr. Botos Gábor és a dr. Eigner József, az egyes

fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII.

törvény alapján felállított bizottság [tagjai az 1956-os népfelkeléssel

összefüggõ elítélések orvoslásáról szóló 1989. évi XXXVI. törvény, valamint

az 1945 és 1963 közötti törvénysértõ elítélések semmissé nyilvánításáról

szóló 1990. évi XXVI. törvény alapján semmissé nyilvánított ítéletek

hozatalában vettek részt, ezért a bizottság tagjává jelölésük, illetve

megválasztásuk a törvény 6. § (1) bekezdésébe ütközik;

2. ezért megállapítja, hogy a megválasztásukról hozott, az egyes fontos

tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzését végzõ bizottság] tagjainak

választásáról szóló 27/1994. (IV.13.) OGY határozat a rájuk vonatkozó

részében [ - mint törvénybe ütközõ - semmis;

3. az érvénytelen megválasztás alapján létrejött jogviszonyukat azonnali

hatállyal felszámolja, egyben a munkavégzés alól õket azonnali hatállyal

felmenti.] érvényes."

* * *

Az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994.

évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 6. §-ának (1) bekezdése szerint a

bizottság tagjává csak olyan bíró jelölhetõ, aki nem vett részt olyan ítélet

hozatalában, amelyet a három semmisségi törvény valamelyike alapján semmissé

nyilvánítottak. A bírák által aláírt nyilatkozat is szó szerint ezt a szöveget

tartalmazza.

Az 1956-os népfelkeléssel összefüggõ elítélések orvoslásáról szóló 1989.

évi XXXVI. (az ún. elsõ semmisségi) törvény

a) 1. §-a szerint az ott egyébként részletesen felsorolt

bûncselekmények miatti elítélések semmisnek tekintendõk,

b). 2. és 3. §-ai szerint pedig meghatározott bûncselekményi körben

indítványra, illetve kérelemre a bûncselekmények miatti elítélést a

Legfelsõbb Bíróság semmisnek nyilváníthatja.

Az 1945 és 1963 közötti törvénysértõ elítélések semmissé nyilvánításáról

szóló 1990. évi XXVI. (az ún. második semmisségi) törvény 1. §-ának (1)-(3)

bekezdései szerint az ott meghatározott, és a 2. §-ban részletesen felsorolt

bûncselekmények miatti elítélések semmisnek tekintendõk.

Az 1963 és 1989 között elkövetett egyes állam és közrend elleni

bûncselekmények miatt történt elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1992.

évi XI. (az ún. harmadik semmisségi) törvény

a) 1-3. §-ai szerint az ott meghatározott bûncselekmények miatti

elítélést - a büntetõ eljárásról szóló törvény különleges eljárásokra

vonatkozó rendelkezéseinek megfelelõ alkalmazásával - semmissé kell

nyilvánítani, de csak akkor, ha a bûncselekmény elkövetése az 1976. évi 8.

törvényerejû rendelettel kihirdetett Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi

Egyezségokmányában rögzített alapjogok gyakorlását vagy az abban foglalt

elvek és célok megvalósítását jelentette,

b). 5. §-a szerint pedig az 1-3. §-okban meghatározott bûncselekmények

miatti, vagy az ilyen bûncselekményekhez kapcsolódó elítélést kérelemre a

Legfelsõbb Bíróság semmisnek nyilváníthatja, ha a bûncselekmény

megvalósítása nem közvetlenül kötõdik az egyezségokmányi alapjogok (elvek

vagy célok) gyakorlásához.

E törvények szerint az azokban felsorolt bûncselekmények miatti

elítélések semmissége tehát három módon következhet be:

1. úgy, hogy az elítélést a törvény tekinti semmisnek (ld. az elsõ

semmisségi törvény 1. §-át és a második semmiségi törvény egészét);

2. úgy, hogy az elítélést a bíróságnak semmissé kell nyilvánítania (ld.

a harmadik semmisségi törvényt akkor, ha az elítélés közvetlenül sérti az

egyezségokmányi jogok gyakorlását), végül

3. úgy, hogy az elítélést a Legfelsõbb Bíróság semmissé nyilváníthatja,

tehát mérlegelési joga van (ld. az elsõ semmisségi törvény 2. és 3. §-ait,

illetve a harmadik semmiségi törvényt az egyezségokmányba közvetlenül nem

ütközõ "kapcsolt" elítélések esetkörében).

A három módozat tehát nem egyforma. A semmisség ugyanis az egyes

esetekben nem egy és ugyanazon ok, közelebbrõl a bírói tevékenység miatt áll

fenn. Ellenkezõleg, a semmisségi esetkörök döntõ részében - ahol is az

elítéléseket a "törvény tekinti semmisnek" (ex lege semmisség) - valamennyi

elítélés semmissége a törvény amorális volta miatt kerül szóba. Ezért itt a

semmisség a törvény erejénél fogva áll be.

Csupán az esetek egy másik része az a bírói aktussal, konstitutív módon

kimondott semmisségi kör, amelynél szóba jöhet az, hogy a semmisség oka -

az amorális jogszabályon túl - a bírói magatartásban, a konkrét ítélkezésben

is keresendõ. E körben azonban az eredeti országgyûlési határozattervezettel

megnevezett bírák nem hoztak határozatokat (ítéleteket).

Dr. Botos Gábor határozataival kapcsolatban utólagosan semmissé

nyilvánító dokumentum egyáltalán nem keletkezett.

A Dr. Eigner József ítélkezésével kapcsolatban született egyetlen

semmisségi igazolás szerint az általa jegyzett elítélést a törvény tekintette

semmisnek. Nem azért, mert az elítélés volt törvénysértõ, hanem azért, mert a

korábbi büntetõ törvény egyes rendelkezéseihez fûzõdõ hátrányos

jogkövetkezményeket a semmisségi törvény gyakorlatilag ex lege hatályon kívül

helyezte.

A Tv. 6. §-a ellenben azt követeli meg, hogy az esetleg szóba nem jöhetõ

jelöltek korábbi ítéleteit a semmisségi törvények valamelyike szerint a

bíróság egyedi eljárás (vizsgálat) során nyilvánítsa semmisnek.

Ilyen ügy a bírák vizsgált referádájában, de büntetõ praxisában általában

sem létezett.

A módosító javaslat szerinti országgyûlési határozat meghozatalát az

indokolja, hogy a parlamentben kialakult jogi vitára is figyelemmel az

Országgyûlés jogalkotói jogértelmezés révén véglegesen egyértelmûvé tegye a

Tv. 6. §-ának (1) bekezdésében foglalt rendelkezés pontos jelentését.

* * *

E módosító indítvány megjegyzi azt is, hogy a módosítással érintett

országgyûlési határozati javaslatról egységesen nem lehet szavazni. Ennek

oka, hogy

- a határozati javaslat címe nem tünteti fel, hogy az egyes fontos

tisztségek ellenõrzésére felállított bizottságnak név szerint mely két

tagjáról van abban szó;

- a határozati javaslat nincs tekintettel a dr. Botos Gábor és a dr. Eigner

József vizsgált ítéleteivel kapcsolatos tényállásbeli különbségre (a

semmisségi igazolás hiányára, illetõleg meglétére); végül

- a határozati javaslat nincs tekintettel arra sem, hogy dr. Botos Gábort

és dr. Eigner Józsefet az Országgyûlés két külön, egyébként titkos szavazás

során választotta meg az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek

ellenõrzését végzõ bizottság tagjaivá (lásd: az 1994. évi tavaszi ülésszak

április 7-i, 22. ülésnapja jegyzõkönyvének 34.992. oldalát), s személyüket

illetõen mindössze a megválasztásuk tényét rögzítõ 27/1994. (IV.13.) OGY

határozat volt közös.

A fentiek szerint még az eredeti országgyûlési határozat tárgyában való

döntés is két elkülönült szavazást igényelne.

Budapest, 1995. június 6.

Dr. Balsai István

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap