T/912/7..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény módosítására irányuló T/912.. számú törvényjavaslathoz az

alábbi

módosító indítványokat

terjesztem elõ:

1./ A javaslat 1. § (1) bekezdésének az alábbi módosítását indítványozom.

1. §

(1) A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 7. § (4) bekezdésének helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(4) Az a munkaadó, aki [külföldit] munkavállalót munkavállalási engedély

nélkül foglalkoztat, köteles a Foglalkoztatási Alapba befizetni az engedély

nélkül alkalmazott [külföldi] munkavállaló részére kifizetett munkabér

(munkadíj) kétszeresének megfelelõ összeget. Az engedély nélküli

foglalkoztatásnak - a korábbi megállapítástól számított - három éven belüli

újabb esetében, a munkaadó befizetési kötelezettségének mértéke a [külföldi]

munkavállaló részére kifizetett munkabér (munkadíj) ötszöröse. A munkaadó

által befizetendõ összeg elsõ esetben az ellenõrzés idõpontjában hatályos

kötelezõ legkisebb munkabér ötszörösénél, az engedély nélküli foglalkoztatás

második és további esetében tízszeresénél nem lehet kevesebb. Ez irányadó

akkor is, ha a [külföldi] munkavállaló részére kifizetett munkabér (munkadíj)

összege nem állapítható meg. A kötelezettség a munkaadót az engedély nélkül

foglalkoztatott személyenként és annyiszor terheli, ahányszor az engedély

nélküli foglalkoztatást megállapítják."

Indokolás

A javaslat csupán az engedély nélkül foglalkoztatott külföldi munkavállaló

esetén kívánja a fenti szankciókat érvénybe léptetni. Álláspontom szerint az

engedély nélküli külföldi foglalkoztatásának csak abban az esetben fogadható

el a szankcionálása, ha ugyanezeket a szankciókat alkalmazzuk az engedély

nélkül foglalkoztatott magyar munkavállalók esetében is. Ellenkezõ esetben

ugyanis a munkaadók közvetett ösztönzést kapnak arra vonatkozóan, hogy

külföldi munkavállaló helyett magyar munkavállalókat foglalkoztassanak

engedély nélkül.

Miután a javaslat által módosítani kívánt Flt. 7. §-a csak a külföldi

munkavállalásával, illetve alkalmazásával kapcsolatos szabályokat tartalmazza,

ezért elfogadhatónak tartanám azt a megoldást is, hogy ehelyütt csak a

külföldi munkavállaló engedély nélküli foglalkoztatására vonatkozó

szankciókról szóljon a módosító javaslat, abban az esetben ha a belföldi

munkavállalók engedély nélküli munkavállalására vonatkozó ugyanilyen

szankciókat egy új 7/A. §-ban lehetne megfogalmazni.

2./ A Javaslat 5. §-ának teljes elhagyását indítványozom.

Indokolás

A Javaslat szociális szempontból jelentõsen ront a különbözõ szintû

szakképzettséggel rendelkezõ pályakezdõ munkanélküliek helyzetén, mivel

törvényileg kizárja a keresetpótló juttatás biztosítását. A Javaslat

indokolása szerint a pályakezdõ munkanélkülieket elsõsorban a képzési,

átképzési költségek átvállalásával kell támogatni. A Javaslat ugyanakkor

figyelmen kívül hagyja a megélhetés szempontjait. Tekintettel arra, hogy a

Javaslat 12. §-a a minimális bér 75 százalékáról a legkisebb öregségi nyugdíj

8O százalékára csökkenti a pályakezdõk munkanélküli segélyét, a keresetpótló

juttatás kizárása sok esetben olyan szociális problémát idézhet elõ, ami éppen

azt a veszélyezteti, hogy a pályakezdõ munkanélküli a képzésben részt

vehessen. A módosító indítvány a továbbiakban is biztosítja a pályakezdõ

munkanélkülieknek a keresetpótló juttatás megállapítását.

3./ A Javaslat 11. §-ának teljes elhagyását indítványozom.

Indokolás

A tervezett módosítás elfogadása esetén rendkívül hátrányos helyzetbe

kerülnének azok az idõs munkanélküliek, akik az öregségi nyugdíjkorhatár

betöltéséhez szükséges életkor közelébe kerültek. Ez a módosítás ugyanis nem

venné figyelembe sem a korábban munkában töltött idõ mértékét, sem pedig az

ott elért jövedelmet, mindenkinek egy egységes és nagyon alacsony összegû

ellátást biztosítana, ha az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

8O %-át kitevõ nyugdíj elõtti munkanélküli segély kerülne bevezetésre.

Tekintettel arra, hogy a jelenleg hatályos szöveg lényegesen kedvezõbb a

leghátrányosabb helyzetben lévõ idõskorú munkanélküliekre, ezért a módosítás

elhagyásával a jelenlegi szabályozás fenntartása indokolt és célszerû.

4./ A Javaslat 14. §-ának (1) bekezdésének elhagyását indítványozom.

14. §

[(1) Az Flt. 37. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"37. § (1) Az, aki ellátást jogalap nélkül vett fel, köteles azt

visszafizetni, ha erre a felvételtõl számított 18O napon belül írásban

kötelezték."]

Indokolás

Jogalkotási szempontból nem megengedhetõ a Javaslat szigorítása, melynek

alapján 9O-rõl 18O napra emelkedne a jogalap nélkül felvett ellátás

visszakövetelési lehetõsége. A Javaslat nincs összhangban a vonatkozó

munkajogi és társadalombiztosítási szabályokkal. A Munka Törvénykönyve 162. §-

a 6O napon belül teszi lehetõvé a tévesen (jogalap nélkül) kifizetett munkabér

visszakövetelését. A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 1O6.

§-a szerint a jogalap nélkül felvett ellátást a felvételtõl számított 3O,

nyugellátás esetén 9O napon belül lehet visszakövetelni. A Javaslat 18O napos

határideje megengedhetetlenül hosszú, a tévedõ kifizetõ szervezet túlzott

mértékben védi az ellátásra jogosult, jóhiszemûen eljáró féllel szemben. A

módosító indítvány a jelenleg hatályos 9O napos határidõt tartja fenn, amely

egyrészt arányban illeszkedik más jogszabályok hasonló határidõihez, másrészt

elegendõ idõt is biztosít a téves kifizetés felfedezéséhez és nem hozza

lehetetlen helyzetbe például a járadékból vagy segélybõl élõ jóhiszemû

munkanélkülit az ellátás közel féléves visszakövetelési lehetõségével.

5./ A Javaslat 15. § (2) bekezdésének elhagyását indítványozom.

[(2) Az Flt. 43. § (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a Szolidaritási Alapból a

Foglalkoztatási Alapba pénzeszközöket csoportosítson át, ha az átcsoportosítás

a (3) bekezdésben meghatározott kiadások teljesítését nem veszélyezteti. Az

átcsoportosítást megelõzõen a Munkaerõpiaci Bizottság véleményét be kell

szerezni."]

Indokolás

A Javaslat összhangban a 3. § (1) bekezdésével korlátozza a Munkaerõpiaci

Bizottság talán egyik legfontosabb jogosítványát: a Szolidaritási Alap

felhasználási céljának meghatározását. A Javaslat alapján a munkanélküli

ellátások kifizetését követõen a Kormány szinte korlátozás nélkül

átcsoportosíthatná a fennmaradó pénzt a Foglalkoztatási Alapba. Ez a

rendelkezés is az 1991-ben kialakított tripartizmus érdemi felszámolását

jelenti, mivel egyetértési jog helyett csak véleményezési jogot ad a

Munkaerõpiaci Bizottságnak. A vélemény jogi tekintetben a Kormányt semmire nem

kötelezi, a módosító indítvány biztosítja, hogy a továbbiakban is a társadalmi

partnerekkel együtt történjen döntés a Szolidaritási Alapról.

6./ A Javaslat 18. §-át az alábbiak szerint kívánom módosítani:

18. §

[(1)] Az Flt. a következõ 56/A. §-sal egészül ki:

"56/A. § (1) Rendbírságot....

akadályozza."

"(2) A rendbírság összege

a) munkavállaló esetén ezer forinttól huszonötezer forintig,

b) egyéb esetben ezer forinttól ötvenezer forintig

terjedhet.

(3) A rendbírság kiszabására, továbbá a törvény végrehajtásához szükséges

nyilvántartások vezetésére vonatkozó szabályokat a [munkaügyi miniszter]

Kormány rendeletben állapítja meg."

Indokolás

A Javaslatban bevezetett rendbírság összegének meghatározásánál tekintettel

kell lenni az elkövetõ személyére. Így nem lehet azonos mértékben

szankcionálni egy természetes személy (a munkanélküli) jogsértését a

jogszabályi kötelezettségek teljesítésére külön apparátussal vagy szakemberrel

rendelkezõ munkaadó kötelezettségszegésével. A módosító indítvány ezért

differenciáltan szabályozza a rendbírság mértékét, magasabb mértéket

megállapítva a munkaadók és egyéb szervek jogsértése esetén.

A rendbírsággal kapcsolatos végrehajtási jogszabály kiadására a munkaügyi

miniszter helyett a módosító indítvány a Kormánynak ad felhatalmazás, mert a

jogszabályban nem csak foglalkoztatási és munkaügyi kérdések kerülnek

megállapításra, hanem a bírság kiszabásával kapcsolatos szabályok. A módosító

indítvány továbbá összhangban van a társadalombiztosítási joggal, mert a

társadalombiztosítási törvény is a Kormánynak ad felhatalmazást a rendbírság

végrehajtási szabályainak meghatározására.

A Javaslat 18. §-a továbbá jogalkotási szempontból is hibás, mert az (1)

bekezdést az 56/A. §-t követõen kell feltüntetni (a 18. §-nak nincs (2)

bekezdése), valamint a rendbírság összegét betûvel kell a normaszövegben

feltüntetni.

7./ A Javaslat 2O. §-ának (2) bekezdését az alábbiak szerint kívánom

módosítani:

2O. §

"(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg az Flt. 8. §-ának (7) bekezdése,

1O/A. §-a, 16. §-ának (2) bekezdése, 19. §-a, 43. §-ának (7) bekezdése,

valamint 44/C. §-a, továbbá az 53/A. § (1) bekezdésébõl "az Országos Képzési

Tanács javaslata alapján" szövegrész hatályát veszti."

Indokolás

A javaslat 3. §-ának (1) bekezdése, 26. §-ának (2) bekezdése mellett a 2O. §

(2) bekezdése is a Munkaerõpiaci Bizottság Szolidaritási Alappal kapcsolatos

jogait csökkenti, eltörölve a Bizottság egyetértési jogát a Foglalkoztatási

Alapba történõ pénzeszköz átcsoportosításhoz. A Javaslat alapján a

Szolidaritási Alapból alapvetõen a Kormányzat foglalkoztatási alapja lesz,

mivel a Kormány komolyabb megszorítás nélkül viheti át az ellátások és

támogatások teljesítése után a Foglalkoztatási Alapba a pénzt. A módosító

indítvány a továbbiakban is fenntartja a pénzeszközök átcsoportosításához a

Munkaerõpiaci Bizottság egyetértési jogát.

Budapest, 1995. május 16.

Dr. Tóth Tihamér

(MDF)

Eleje Honlap