- 1 -

______________

bizjelen\t912resz.doc

T/912/16.. szám

Az Országgyûlés

Foglalkoztatási és munkaügyi bizottságának

a j á n l á s a

a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküli ellátásról szóló 1991. évi

IV. törvény módosításáról szóló T/912.. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban:

Foglalkoztatási) megvitatta a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküli

ellátásról szóló 1991. évi IV. törvény módosításáról (a továbbiakban: Flt.)

szóló, T/912.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/912/3., 4., 5., 6., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15. számú

módosító javaslatokat.

Szabó Rudolfné dr. és dr. Füle István képviselõk a T/912/5. számú

módosító javaslatukat visszavonták.

A bizottság a törvényjavaslat elfogadását támogatja, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglalt állást.

A Bizottság elõadója: Filló Pál képviselõ; a kisebbségi vélemény

elõadója

Mádi László képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében az

Flt. 7. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/(1) A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról

szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 7. §-a (4) bekezdésének

helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(4) Az a munkaadó, aki [külföldit] munkavállalót munkavállalási engedély

nélkül foglalkoztat, köteles a Foglalkoztatási Alapba befizetni az engedély

nélkül alkalmazott [külföldi] munkavállaló részére kifizetett munkabér

(munkadíj) kétszeresének megfelelõ összeget. Az engedély nélküli

foglalkoztatásnak - a korábbi megállapítástól számított - három éven belüli

újabb esetében, a munkaadó befizetési kötelezettségének mértéke a [külföldi]

munkavállaló részére kifizetett munkabér (munkadíj) ötszöröse. A munkaadó

által befizetendõ összeg elsõ esetben az ellenõrzés idõpontjában hatályos

kötelezõ legkisebb munkabér ötszörösénél, az engedély nélküli foglalkoztatás

második és további esetében tízszeresénél nem lehet kevesebb. Ez irányadó

akkor is, ha a [külföldi] munkavállaló részére kifizetett munkabér (munkadíj)

összege nem állapítható meg. A kötelezettség a munkaadót az engedély nélkül

foglalkoztatott személyenként és annyiszor terheli, ahányszor az engedély

nélküli foglalkoztatást megállapítják."

Indokolás: Lásd a T/912/7/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1)

bekezdésében az Flt. 7. § (4) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolja:

T/1.. § (1) A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról

szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 7. §-a (4) bekezdésének

helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(4) Az a munkaadó, aki külföldit munkavállalási engedély nélkül

foglalkoztat, köteles a Foglalkoztatási Alapba befizetni az engedély nélkül

alkalmazott külföldi részére kifizetett munkabér (munkadíj) kétszeresének

megfelelõ összeget. Az engedély nélküli foglalkoztatásnak - a korábbi

megállapítástól számított - három éven belüli újabb esetében, a munkaadó

befizetési kötelezettségének mértéke a külföldi részére kifizetett munkabér

(munkadíj) ötszöröse. A munkaadó által befizetendõ összeg elsõ esetben az

ellenõrzés idõpontjában hatályos kötelezõ legkisebb munkabér ötszörösénél, az

engedély nélküli foglalkoztatás második és további esetében tízszeresénél nem

lehet kevesebb. Ez irányadó akkor is, ha a külföldi részére kifizetett

munkabér (munkadíj) összege nem állapítható meg. A kötelezettség a munkaadót

az engedély nélkül foglalkoztatott személyenként és annyiszor terheli,

ahányszor az engedély nélküli foglalkoztatást megállapítják. A Foglalkoztatási

Alapba büntetésként befizetett összegek után a számított munkabérnek megfelelõ

járulékokat is köteles a munkaadó megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/912/3/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében az

Flt. 7. § (4) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(1) A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról

szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 7. §-a (4) bekezdésének

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az a munkaadó, aki külföldit munkavállalási engedély nélkül

foglalkoztat, köteles a Foglalkoztatási Alapba befizetni az engedély nélkül

alkalmazott külföldi részére kifizetett munkabér (munkadíj) kétszeresének

megfelelõ összeget. Az engedély nélküli foglalkoztatásnak - a korábbi

megállapítástól számított - három éven belüli újabb esetében, a munkaadó

befizetési kötelezettségének mértéke a külföldi részére kifizetett munkabér

(munkadíj) ötszöröse. A munkaadó által befizetendõ összeg elsõ esetben az

ellenõrzés idõpontjában hatályos kötelezõ legkisebb havi munkabér

ötszörösénél, az engedély nélküli foglalkoztatás második és további esetében

tízszeresénél nem lehet kevesebb. Ez irányadó akkor is, ha a külföldi részére

kifizetett munkabér (munkadíj) összege nem állapítható meg. A kötelezettség a

munkaadót az engedély nélkül foglalkoztatott személyenként és annyiszor

terheli, ahányszor az engedély nélküli foglalkoztatást megállapítják.""

Indokolás: Lásd a T/912/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Veér Miklós képviselõk a

törvényjavaslat 1. §-a új (3) bekezdésében az Flt. 7. §-át új (7) bekezdéssel

kiegészíteni javasolják:

"(3) Az Flt. 7. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

(7) A fõvárosban, valamint az egyes megyékben foglalkoztatható külföldiek

legmagasabb számának meghatározásához az illetékes megyei (fõvárosi) munkaügyi

tanács elõzetes véleményét be kell szerezni."

Indokolás: Lásd a T/912/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1)

bekezdésében az Flt. 10. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a

módosító indítvány elfogadása esetén e § bekezdés nélküli §-á változik)

"[(1) Az Flt. 10. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"10. § (1) A Munkaerõpiaci Bizottság meghatározza a Munkanélküliek

Szolidarítási Alapjából az Országos Munkaügyi Központ, valamint a megyei

(fõvárosi) munkaügyi központok mûködésére fordítható pénzösszeg mértékét.]"

Megjegyzés: A módosító javaslat egyidejûleg indítványozza a 15.

§ (2) bekezdésének elhagyását is (az ajánlás 25. Indokolás:

Lásd a T/912/3/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Mádi László képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdésében az Flt.

10. § (2) bekezdése a/ pontjának az elhagyását javasolja (a módosító indítvány

elfogadása esetén e § bekezdés nélküli §-á változik):

"[(2) Az Flt. 10. § (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[A Munkaerõpiaci Bizottság a foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetõ

tevékenység keretében:]

"a) a Foglalkoztatási Alapba adott céltámogatások kivételével

meghatározza a Foglalkoztatási Alap felhasználásának elveit és fõ arányait,"]"

T/912/8..

Megjegyzés: A módosító indítvány egyidejûleg javasolja a 4. § elhagyását is,

a jelentés 8. pontjában.

Indokolás: Lásd a T/912/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2)

bekezdésében az Flt. 10. § (2) bekezdése a/ pontja helyébe a következõt

javasolja:

/(2) Az Flt. 10. § (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[A Munkaerõpiaci Bizottság a foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetõ

tevékenység keretében:]/

"a) [a Foglalkoztatási Alapba adott céltámogatások kivételével

meghatározza a Foglalkoztatási Alap felhasználásának elveit és fõ arányait,]

Meghatározza a Foglalkoztatási Alap felhasználásának elveit, illetve fõbb

arányait a céltámogatások kivételével. A Foglalkoztatási Alapba adott

céltámogatások nem lehetnek ellentétesek a felhasználás meghatározott

elveivel."

Indokolás: Lásd a T/912/3/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Mádi László képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában az Flt. 13. § a/

pontjának az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"[Az Flt. 13. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[13. § A Munkaügyi Tanács]

"a) a Foglalkoztatási Alapba adott céltámogatások kivételével dönt a

megyében foglalkoztatási célra rendelkezésre álló pénzügyi eszközök [45. § (1)

- (2) bekezdés] felhasználásának elveirõl és arányairól,"]"

Indokolás: Lásd a T/912/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ és Dr. Tóth Tihamér képviselõ a

törvényjavaslat 5. §-ában az Flt. 14. § (5) bekezdésének az elhagyását

javasolják (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"5. § [Az Flt. 14. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (5) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:

"(5) Nem állapítható meg keresetpótló juttatás a 32. § (1) bekezdés a)

pontjában meghatározott pályakezdõ részére."]"

Indokolás: Lásd a T/912/3/4. sz. és a T/917/7/2. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában az Flt.

16. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén

a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"6. § [Az Flt. 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A munkaadó részére a munkavállaló munkabére 50-100 százalékáig

terjedõ mértékü támogatás nyújtható legfeljebb egy évi idõtartamra, ha

a) vállalja legalább hat hónapja munkanélküli foglalkoztatását legalább a

támogatás folyósítása idõtartamának kétszeresére úgy, hogy ez alatt az

idõtartam alatt a munkaviszonya megszüntetésére a b) pontban meghatározott

módon nem kerül sor,

b) a támogatott munkanélküli alkalmazását megelõzõ hat hónapban hasonló

munkakörben foglalkoztatott munkavállaló munkaviszonyát a mûködésével

összefüggõ okból, rendes felmondással nem szüntette meg, továbbá

c) kötelezettséget vállal arra, hogy a b) pont szerinti munkaviszony

megszüntetésére a munkanélküli alkalmazása idején nem kerül sor."]"

Indokolás: Lásd a T/912/3/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Bakonyi Tibor képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában az Flt. 16. § (1)

bekezdése a/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Flt. 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) A munkaadó részére a munkavállaló munkabére 50-100 százalékáig

terjedõ mértékü támogatás nyújtható legfeljebb egy évi idõtartamra, ha/

"a) vállalja legalább hat hónapja - pályakezdõk esetében legalább három

hónapja - munkanélküli foglalkoztatását legalább a támogatás folyósítása

idõtartamának kétszeresére úgy, hogy ez alatt az idõtartam alatt a

munkaviszonya megszüntetésére a b) pontban meghatározott módon nem kerül sor,"

Indokolás: Lásd a T/912/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában az Flt. 30.

§-ának az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"11. § [Az Flt. 30. §-át megelõzõ "Elõnyugdíj" alcím "Nyugdíj elõtti

munkanélküli segély" alcímre változik, egyidejûleg az Flt. 30. §-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"30. § (1) A munkanélküli részére - kérelmére - nyugdíj elõtti

munkanélküli segélyt kell megállapítani, ha

a) a kérelem benyújtásának idõpontjában irányadó öregségi nyugdíjkorhatár

betöltéséhez legfeljebb három éve hiányzik,

b) legalább 180 napon át munkanélküli járadékban részesült, és a

munkanélküli járadék folyósítása idõtartamát kimerítette,

c) a munkanélküli járadék folyósításának kimerítését követõ egy éven

belül betöltötte az a) pont szerinti életkort,

d) rendelkezik az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idõvel,

e) és részére megfelelõ munkahely biztosítására nincs kilátás.

(2) Ha a munkanélküli járadék folyósítására az Flt. 27. §-ának (6)

bekezdése szerint került sor, a nyugdíj elõtti munkanélküli segély akkor

állapítható meg, ha munkanélküli járadék folyósítása ténylegesen befejezõdött.

(3) A nyugdíj elõtti munkanélküli segélyre való jogosultság

megállapításánál alkalmazni kell a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.

törvény 40/A. §-ában foglaltakat.

(4) A nyugdíj elõtti munkanélküli segély összege megegyezik az öregségi

nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 százalékával.

(5) A nyugdíj elõtti munkanélküli segélyt a kérelem benyújtását követõ

naptól kell folyósítani. Töredékhónap esetén az egy napra járó nyugdíj elõtti

munkanélküli segély összege a (4) bekezdésben meghatározott összeg harmincad

része.

(6) Szüneteltetni kell a nyugdíj elõtti munkanélküli segély folyósítását

a) a keresõ tevékenység idõtartamára, ha az abból származó jövedelem havi

összege meghaladja a kötelezõ legkisebb munkabér 50 százalékát,

b) 90 napra, ha a munkanélküli a 36. § (1) bekezdésében meghatározott

bejelentési kötelezettségét elmulasztotta."

(7) Meg kell szüntetni a nyugdíj elõtti munkanélküli segély folyósítását,

ha a munkanélküli

a) kéri,

b) öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra jogot

szerzett."]"

Indokolás: Lásd a T/912/7/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Juhász Pál képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-a bevezetõ mondatának a következõ módosítását

javasolják:

"Az [Flt. 30. §-át megelõzõ "Elõnyugdíj" alcím "Nyugdíj elõtti

munkanélküli segély" alcímre változik, egyidejûleg az] Flt. 30. §-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:"

(T/912/6.)

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 14.,

16., 17., 18., 20., 21., és a 22., pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/912/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Juhász Pál képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-ában az Flt. 30. § (1) bekezdése bevezetõ mondatának a

következõ módosítását javasolják:

"30. § (1) A munkanélküli részére - kérelmére - [nyugdíj elõtti

munkanélküli segélyt] elõnyugdíjat kell megállapítani, ha"

Indokolás: Lásd a T/912/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában az Flt.

30. § (1) bekezdése c/ pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat

elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):

/Az Flt. 30. §-át megelõzõ "Elõnyugdíj" alcím "Nyugdíj elõtti

munkanélküli segély" alcímre változik, egyidejûleg az Flt. 30. §-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:

30. § (1) A munkanélküli részére - kérelmére - nyugdíj elõtti

munkanélküli segélyt kell megállapítani, ha/

"[c) a munkanélküli járadék folyósításának kimerítését követõ egy éven

belül betöltötte az a) pont szerinti életkort,]"

Indokolás: Lásd a T/912/3/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Juhász Pál képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-ában az Flt. 30. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

"(2) Ha a munkanélküli járadék folyósítására az Flt. 27. §-ának (6)

bekezdése szerint került sor, [a nyugdíj elõtti munkanélküli segély] az

elõnyugdíj akkor állapítható meg, ha munkanélküli járadék folyósítása

ténylegesen befejezõdött."

Indokolás: Lásd a T/912/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Juhász Pál képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-ában az Flt. 30. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

"(3) [A nyugdíj elõtti munkanélküli segélyre] Az elõnyugdíjra való

jogosultság megállapításánál alkalmazni kell a társadalombiztosításról szóló

1975. évi II. törvény 40/A. §-ában foglaltakat."

Indokolás: Lásd a T/912/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Juhász Pál képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-ában az Flt. 30. § (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

"(4) [A nyugdíj elõtti munkanélküli segély] Az elõnyugdíj összege

megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegé[nek 80

százalékával]vel."

Indokolás: Lásd a T/912/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

19. Veér Miklós és Tímár Istvánné képviselõk a törvényjavaslat 11. §-ában

az Flt. 30. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

/Az Flt. 30. §-át megelõzõ "Elõnyugdíj" alcím "Nyugdíj elõtti

munkanélküli segély" alcímre változik, egyidejûleg az Flt. 30. §-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:/

"(4) A nyugdíj elõtti munkanélküli segély összege megegyezik az öregségi

nyugdíj mindenkori legkisebb összegének [80] 90 százalékával."

Indokolás: Lásd a T/912/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Juhász Pál képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-ában az Flt. 30. § (5) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

"(5) [A nyugdíj elõtti munkanélküli segélyt] Az elõnyugdíjat a kérelem

benyújtását követõ naptól kell folyósítani. Töredékhónap esetén az egy napra

járó [nyugdíj elõtti munkanélküli segély] elõnyugdíj összege a (4) bekezdésben

meghatározott összeg harmincad része."

Indokolás: Lásd a T/912/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

21. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Juhász Pál képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-ában az Flt. 30. § (6) bekezdése bevezetõ mondatának a

következõ módosítását javasolják:

"(6) Szüneteltetni kell [a nyugdíj elõtti munkanélküli segély] az

elõnyugdíj folyósítását"

Indokolás: Lásd a T/912/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Juhász Pál képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-ában az Flt. 30. § (7) bekezdése bevezetõ mondatának a

következõ módosítását javasolják:

"(7) Meg kell szüntetni [a nyugdíj elõtti munkanélküli segély] az

elõnyugdíj folyósítását, ha a munkanélküli"

Indokolás: Lásd a T/912/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Szabó Rudolfné dr. és dr. Füle István képviselõk a törvényjavaslat

12. §-ában az Flt. 33. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

VISSZAVONVA! (A Foglalkoztatási bizottság 1995. május 18-i ülésén)

24. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 14. § (1) bekezdésében

az Flt. 37. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító indítvány

elfogadása esetén e § bekezdés nélküli §-á változik):

"[(1) Az Flt. 37. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"37. § (1) Az, aki ellátást jogalap nélkül vett fel, köteles azt

visszafizetni, ha erre a felvételtõl számított 180 napon belül írásban

kötelezték."]"

Indokolás: Lásd a T/912/7/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

25. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ, és Dr. Tóth Tihamér képviselõ,

valamint Mádi László képviselõ a törvényjavaslat 15. § (2) bekezdésében az

Flt. 43. § (4) bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító indítvány

elfogadása esetén e § bekezdés nélküli §-á változik):

"[(2) Az Flt. 43. §-a (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a Szolidarítási

Alapból a Foglalkoztatási Alapba pénzeszközöket csoportosítson át, ha az

átcsoportosítás a (3) bekezdésben meghatározott kiadások teljesítését nem

veszélyezteti. Az átcsoportosítást megelõzõen a Munkaerõpiaci Bizottság

véleményét be kell szerezni."]"

Indokolás: Lásd a T/912/3/2. sz., a T/912/7/5. sz., valamint a

T/912/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

26. Mádi László képviselõ a törvényjavaslat 15. § (2) bekezdésében az

Flt. 43. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/(2) Az Flt. 43. §-a (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(4) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a Szolidarítási

Alapból a Foglalkoztatási Alapba pénzeszközöket csoportosítson át, ha az

átcsoportosítás a (3) bekezdésben meghatározott kiadások teljesítését nem

veszélyezteti. Az átcsoportosítás[t]hoz [megelõzõen] a Munkaerõpiaci

Bizottság [véleményét be kell szerezni] egyetértése szükséges."

Indokolás: Lásd a T/912/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

27. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 17. § (1)

bekezdésében az Flt. 56. § (2) bekezdése záró mondatának a következõ

kiegészítését javasolja:

/(1) Az Flt. 56. §-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(2) A Szolidarítási és Foglalkoztatási Alap pénzeszközeinek hatékony

felhasználása, valamint az azokból történõ téves kifizetések elkerülése

érdekében, ha a tényállás tisztázott,

a) a munkanélküli ellátás iránti kérelemnek helytadó,

b) a munkanélküli ellátás folyósítását szüneteltetõ, valamint

megszüntetõ, továbbá

c) a foglalkoztatást elõsegítõ támogatás folyósítását megszüntetõ

határozatban az azonnali végrehajthatóságról rendelkezni lehet."

Indokolás: Lásd a T/912/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

28. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 18. § (1) bekezdésében

az Flt. 56/A. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"[(1)] Az Flt. a következõ 56/A. §-sal egészül ki:

"56/A. § (1) Rendbírságot köteles fizetni az a munkaadó, munkavállaló,

egyéb szerv, illetõleg személy, aki az e törvényben, illetõleg a

felhatalmazása alapján hozott jogszabályban, továbbá államigazgatási

határozatban meghatározott bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási

kötelezettségének nem, vagy nem az elõírt módon és határidõben tett eleget,

valótlan adatot szolgáltat, vagy az 51. § (2) bekezdésében meghatározott

hatósági ellenõrzést akadályozza.""

Indokolás: Lásd a T/912/7/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 18. § (1) bekezdésében

az Flt. 56/A. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezést javasolja:

/(1) Az Flt. a következõ 56/A. §-sal egészül ki:/

"(2) [A rendbírság összege 1.000 forinttól 50.000 forintig terjedhet.] A

rendbírság összege

a/ munkavállaló esetén ezer forinttól huszonötezer forintig,

b/ egyéb esetben ezer forinttól ötvenezer forintig

terjedhet."

Indokolás: Lásd a T/912/7/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 18. § (1) bekezdésében

az Flt. 56/A. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/(1) Az Flt. a következõ 56/A. §-sal egészül ki:/

"(3) A rendbírság kiszabására, továbbá a törvény végrehajtásához

szükséges nyilvántartások vezetésére vonatkozó szabályokat a [munkaügyi

miniszter] Kormány rendeletben állapítja meg."

Indokolás: Lásd a T/912/7/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

31. Szabó Rudolfné dr., dr. Füle István és Veér Miklós képviselõk a

törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésében az Flt. 58. § (5) bekezdése e/

pontjának a következõ módosítását javasolják:

/(2) Az Flt. 58. § (5) bekezdésének e) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

[(5) E törvény alkalmazásában:]

"e) keresõtevékenység: minden olyan munkavégzés, amelyért [díjazás]

ellenérték jár, továbbá keresõtevékenységet folytatónak kell tekinteni azt a

személyt is, aki vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik, valamint aki gazdasági

társaságnak személyesen közremûködõ tagja,"

Indokolás: Lásd a T/912/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

32. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 20. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) A törvény hatályba lépésével egyidejûleg az Flt. 8. §-ának (7)

bekezdése, 10/A. §-a, 16. §-ának (2) bekezdése, 19. §-a, [43. §-ának (7)

bekezdése,] valamint 44/C. §-a, továbbá az 53/A. § (1) bekezdésébõl "az

Országos Képzési Tanács javaslata alapján" szövegrész hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/912/7/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. május 18.

Dr. Surján László s.k.,

a Foglalkoztatási bizottság elnöke

Eleje Honlap