1

ORSZAGGYûLESI KEPVISELE

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H/915/4..

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján A

felsõoktatás fejlesztésének irányelveirõl szóló H/915.. számú határozati

javaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó javaslatokat

terjesztjük elõ:

1. A határozati javaslat 1. pontja az alábbiak szerint módosul:

"Az Országgyûlés elfogadja az e határozat mellékletében megfogalmazott

[fejlesztési irányelveket], a felsõoktatás fejlesztésére vonatkozó fõ

célkitûzéseket. [kitüntetett értékeit elfogadja.]"

Indokolás

A módosítás lényegében stiláris jellegû.

2. A határozati javaslat 2. pontja a következõk szerint módosul:

"2. Az irányelvekben megfogalmazott [célok rövid távon megvalósítható elemeit]

célokat a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény [1995. december 31-ig]

1996. április 30-ig történõ módosításával, valamint [és ] a [hozzá]

kapcsolódó egyéb törvények és más jogszabályok módosításával, illetõleg

megalkotásával kell elérni. [A fejlesztési célkitûzések további elemeinek

megvalósulására az Országgyûlés a 2005. évet jelöli meg határidõként.]"

Indokolás

A módosítás pontosabban fogalmazza meg, hogy a felsõoktatás fejlesztésének a

jogi kereteit egyrészt a felsõoktatási törvény módosításával, másrészt egyéb

törvények (pl a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény) és más

jogszabályok módosításával, illetõleg megalkotásával kell megteremteni. A

törvénymódosítás-csomag kidolgozásának határidejét 1996. április 30-ra

módosítja, minthogy a felsõoktatás fejlesztésére vonatkozó ezen

határozattervezet országgyûlési tárgyalása a beterjesztéstõl számítva majdnem

fél évet késett.Tekintettel a 4. ponban foglaltakra a módosítás ezen a helyen

mellõzi a rövid és a hosszú távú feladatok megemlítését.

3. A határozati javaslat 3. pontja az alábbiak szerint módosul:

"3. A fejlesztési célok ütemezett megvalósításához az 1993. évi LXXX. törvény

9. §-a (1) bekezdésében megjelölt pénzügyi eszközök, [ együttesen szolgálnak

forrásul] a felsõoktatási rendszer hatékonyságának növelésébõl származó

megtakarítások, [a tandíjbevételek, az államháztartás eszközei - az egyensúlyi

követelményekre figyelemmel -, ] valamint egyéb [,a központi költségvetésen

kivüli ] hazai és külföldi [források] támogatások szolgálnak forrásul."

Indokolás

A módosítás világosabban határozza meg - a felsõoktatási törvényben

foglaltakra is utalva - a felsõoktatás fejlesztésének anyagi feltételeit.

4. A határozati javaslat 4. pontja a következõk szerint módosul:

"4. Az Országgyûlés felhívja a Kormányt, hogy az irányelvekben

megfogalmazottakat kormányzati munkája során tartsa szem elõtt, és

érvényesítse; a fejlesztési célkitûzések megvalósítása érdekében a határozat

kihirdetésétõl számított 60 napon belül dolgozza ki a rövid és hosszú távú

feladatokra [erre] vonatkozó cselekvési [feladat]tervét és jogalkotási

programját."

Indokolás

Célszerûbbnek tekintjük, hogy a rövid és a hosszú távú feladatok

megkülönböztetése e pontban szerepeljen.

5. A javaslat I. fejezete 4. oldalának harmadik bekezdése az alábbiak szerint

módosul:

"méltányos tehermegosztás - a döntõen a polgárok adóiból finanszírozott

képzési költségekhez a felsõoktatás hallgatói is hozzájárulnak a

tandíjkötelezettség keretében [és az adófizetõ polgárok közösen járulnak hozzá

a képzés költségeihez];"

Indokolás

Stiláris jellegû módosítás.

6. A javaslat I. fejezete 6. bekezdése a következõk szerint módosul:

" versenysemlegesség - a tulajdonosi jogból fakadó kötelezettségeken túl [a

felsõoktatás intézményrendszerében,] a költségvetési és pályázati források

elnyerésének lehetõségében a fenntartó személyétõl függetlenül a minõség

szempontjai érvényesülnek [szakmai és gazdálkodási követelmények teljesülése

esetén]. "

Indokolás

A módosítás pontosabban határozza meg a versenysemlegesség biztosításásnak

kereteit.

7. A javaslat melléklete III. fejezetének 1. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"1. A fejlesztés egyik fõ célja a hallgatói létszám jelentõs, de

szakterületenként és képzési szintenként eltérõ mértékû növelése. A

felsõoktatásba bejutók országos arányának el kell érnie a fejlett

demokratikus társadalmakban elért szintet, mely általában nem alacsonyabb a

korosztály 30 %-ánál. Jelentõs létszámnövelést különösen a rövidebb idejû

képzési formákban [valamint] és részben az általános alapozást nyújtó

egyetemi képzésekben [kell] indokolt elérni. A szakterületenként

differenciált aktuális létszámnövekedést, illetve -csökkenést munkaerõpiaci

prognózisok alapján célszerû meghatározni. [, rövid távon különösen a

jogász, a bölcsész és a gazdasági szakterületeken. Nem növelhetõ a

hallgatószám az agrár- és az orvosképzésben.] Biztosítani kell a

közoktatásból a felsõoktatásba való átkerülés egyszerûsítésével a

felsõoktatás és a közoktatás harmóniáját, a felvételi vizsgák szerepének

visszaszorítását - figyelemmel a szakterületi sajátosságokra.

A pályakezdõ munkanélküliség mérséklésének egyik leghatékonyabb módja az

oktatás, mely egyúttal a benne résztvevõk munkaerõpiaci esélyeit is növeli.

Bármely képzési szinten, illetve képzési formában résztvevõ hallgatóknak

hallgatói jogviszonyt kell biztosítani."

Indokolás

A módosítás a hallgatólétszám növelését a felsõoktatás egyik - de nem az

egyetlen - céljának jelöli meg, és általános jelleggel utal - a munkaerõpiaci

prognózisoknak megfelelõen - a hallgatólétszám növelésének szakterületenként

differenciált meghatározására.

8. A javaslat melléklete III. fejezetének 2. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"2. Cél az átjárható, rugalmas képzési szintek kialakítása. A

felsõoktatás befogadóképességének növelését szolgálja a [piramisszerûen

felépülõ] többszintû képzési szerkezet kialakítása, mely lehetõvé teszi,

hogy az alsóbb képzési szinteken jelentkezõ magas hallgatói létszám

minõségi szelekciója révén csak a legrátermettebbek jussanak a magasabb

képzési szintekre. Az Ftv. módosításával meg kell határozni az egymáshoz

illesztett képzési szintek rendszerét, mely a fõiskolai és az egyetemi

képzés eltérõ jellegének megtartásával tartalmazza az egyszintû fõiskolai

és a többszintû egyetemi alapképzést, az egyetemi és fõiskolai

posztgraduális továbbképzéseket, valamint a doktori (PhD) képzést. [A

fõiskolai és az egyetemi jellegû képzés nem kötõdik szükségszerûen

intézménytípushoz, ki kell ezért alakítani a szakok és programok

akkreditációjának egységes követelményrendszerét, valamint a különbözõ

szakok és programok átjárhatóságának szabályozott feltételeit. A képzés

lehetõségeinek bõvítése mellett el kell kerülni az egyetemi alapképzési

szakok és a PhD-programok túlszakosodását. A rövidebb idejû képzések körét

bõvíteni, arányát növelni kell, csökkentve ezzel az átlagos képzési idõt,

összességében fajlagosan olcsóbbá téve a képzést. Ez biztosíthatja a

minõségi kiválasztódás lehetõségét is a magasabb képzési szintek számára]."

Indokolás

A módosítás tömörebben, felesleges részletezés nélkül emeli ki a többszintû

képzési struktúra kialakításának fontosságát.

9. A javaslat melléklete III. fejezetének 3. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"3. A korszerû felsõoktatási rendszerekben a nappali képzési formák

mellett, azokat kiegészítve az esti, levelezõ (a továbbiakban: részidõs) és

távoktatási formák szerepe folyamatosan növekszik, takarékosabbá téve a

képzést, növelve a hallgatólétszámot és szabadabbá téve a tanulás és

továbbképzés folyamatát. A felsõoktatás fejlesztésének egyik célja e

folyamat erõsítése. Ennek érdekében ki kell alakítani a nappalitól eltérõ

oktatási formák módszertani egységesítését és minõségbiztosítását [nak

akkreditációs rendjét is]. A délutáni, a vakációs és a hétvégi idõ

kitöltésével a részidõs és a távoktatási formák komoly lehetõséget

nyújtanak a személyi és tárgyi feltételek gazdaságosabb felhasználására. Az

új képzési formák keretében kialakulhat a programkihelyezés rendszere, mely

lehetõvé teszi a kisebb intézmények számára is a gyors és olcsó

kínálatnövelést."

Indokolás

Kisebb, stiláris jellegû módosítás.

10. A javaslat melléklete III. fejezetének 4. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"4. A felsõoktatási képzés hatékonyságának, egyszersmind a szerzett tudás

alkalmazhatóságának záloga az önálló hallgatói munka szerepének és súlyának

növekedése az oktatási folyamatban. A jelenlegi, gyorsan változó

körülmények között nagy szükség van a különben jó felkészültségû diplomások

nagyobb önállóságára, problémafelismerõ és -megoldó, döntésvállaló

képességük növekedésére. Ehhez az oktatási módok szervezeti kereteinek

átalakítása vezethet, ami együtt jár a heti kötött óraszámok csökkentésével

és az önálló hallgatói munka- és feladatmegoldás növelésével. Az oktatói

munkában új szemléletet kíván, és új feladatot jelent elsõsorban a magasabb

képzési szinteken az egyéni foglalkozások szerepének jelentõs növekedése

[rendszerének (az ún. tutor-rendszernek) a kialakítása]. Az intézmények

oktatást és tanulást segítõ háttérszolgáltatásait és infrastruktúráját az

erõforrások célirányos felhasználásával úgy kell fejleszteni, hogy ezen

szolgáltatások minél szélesebb körben és idõsávban legyenek elérhetõek a

hallgatók számára."

Indokolás

Az egyéni foglalkozások szerepének növekedése nem korlátozható a magasabb

képzési szintekre. Az önálló hallgatói munka szerepének növelését valóban

elõsegíti a tutor-rendszer, de ennek a technikának külön kiemelése e helyen

nem indokolt.

11. Az 5. pont az alábbiak szerint módosul:

"5. A hallgatószám növelésének és a felsõoktatás kiegyenlített

színvonalának alapfeltétele az átjárhatóság és a tanulmányok

folytathatóságának megteremtése. Így a képzési szintek között idõveszteség

nélkül is lehetõvé válik a hallgatóknak, hogy tanulmányaikat - a következõ

szinten - folytathassák. E cél elérését a[z] kreditrendszer általánosan

egységes országos standardjainak és az erre épülõ szakterületi

kreditrendszer kidolgozása és bevezetése biztosítja. [Az állami támogatás

igénybevételének feltétele az országos kreditrendszerhez való csatlakozás

kell hogy legyen.] A[z országos] kreditrendszer kidolgozása során

[kialakításában az ECTS (European Credit Transfer System) ajánlásait kell]

figyelembe kell venni [, biztosítva ezzel a hallgatók nemzetközi

mobilitásának jobb esélyeit és erõsítve Magyarország haladását] az európai

integráció követelményeit is [felé]. "

Indokolás

Habár a kredit-rendszer általánossá válása az átjárhatóság alapvetõ

kívánalma, annak kidolgozásáig nem céleszerû olyan szigorú feltételeket

szabni, mint amilyen az állami támogatás igénybe vétele.

A módosítás utal a kreditrendszer szakterületenkénti kidolgozásának

szükségességére is, az európai integráció követelményeit pedig általánosabb

jelleggel fogalmazza meg.

12. A javaslat melléklete III. fejezetének 7. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"7. A felsõoktatás finanszírozási rendszerének [ben a] átalakítása során

a képzési kiadások, valamint részben a létesítmény-fenntartási kiadások

normatív meghatározására kell áttérni. E normatívák kidolgozása alapos

oktatásszervezési és közgazdasági elemzést igényel. Az indokolatlan

kötöttségek megszüntetésével növelni kell az intézmények gazdasági

önállóságát, törekedni kell a központi költségvetésen kívüli források

fokozatos növelésére, s a szakmai és gazdasági racionalitás követelményeit

egyaránt szem elõtt tartva az intézmények gazdálkodását lényegesen

hatékonyabbá szükséges tenni. [ivitás elemeinek kell uralkodóvá válnia,

kiegészítve a feladat- és intézményfinanszírozás elemeivel. Fõ követelmény,

hogy a modell a meglévõ kereteknek az intézmények közötti

teljesítményarányos újraelosztást valósítsa meg, elõzetesen értékelt és

elfogadott költségszintek szerint. A modell bevezetésének üzemgazdasági

értékelésre, oktatásszervezési, költségeket befolyásoló, ésszerûsítõ

intézkedésekre kell épülnie. Teljesítménynövekedéskor ugyanilyen

követelményeket kell érvényesíteni. Az állami felsõoktatás-finanszírozásnak

olyan intézményrendszerét kell kialakítani, amely a hatékonyságnövelés

állami elsõdlegességének közvetítésén túl képes a költségvetés változó

támogatását is rugalmasan kezelni.]

[A tandíjnak, ami a hallgatók hozzájárulása a képzés költségeihez,

összefüggésben kell állnia a szakirányok fajlagos költségigényével és a

tanulmányok késõbbi "megtérülésével" is.] A tandíjbevétel [részben

központi, részben intézményi forráskezelés és döntések alapján] az

intézmények számára biztosít kiegészítõ fejlesztési forrást. A

tandíjrendszer bevezetésével és mindenkori módosításával egyidejûleg a

hallgatói juttatások rendszerét is úgy kell alakítani, hogy csökkentse

[segítse] az esély[egyenlõséget]különbségeket. A támogatásra jogosultság

folyamatos követésére [a felvételi adatbázisra ráépülõ] teljes hallgatói

adatbázis kiépítése szükséges."

Indokolás

A módosítás pontosabban határozza meg a normatív finanszírozás körét,

mellõzi a felesleges részleteket, továbbá hangsúlyozza az intézmények

gazdasági önállósága növelésének és hatékonyabb gazdálkodásának

szükségességét. A tandíj kérdésével kapcsolatban a módosítás nem tartja

szükségesnek a kiegészítõ tandíj megállapítása kritériumainak

megállapítását, és egyértelmûen kimondja, hogy a tandíj a jövõben az

intézmények számára biztosít kiegészítõ fejlesztési forrást.

13. A javaslat melléklete III. fejezetének 8. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"8. A versenysemlegesség szempontjából a nem állami intézmények körében

elengedhetetlen az intézményalapítás és a képzés szabadságának biztosítása,

a versenyösztönzõ és piacépítõ állami szerepvállalás. Ki kell dolgozni az

intézményi mûködési engedélyek kiadásának nyilvános feltételrendszerét és

folyamatát. [A normatív finanszírozás kialakításakor, az egységes

minõségbiztosításon nyugvó szak- és programindításban, valamint a pályázati

források elosztásában egyenlõ feltételeket kell biztosítani az állam által

elismert nem állami intézményeknek is.]"

Indokolás

A módosítás mellõzi a felesleges részletezést.

14. A javaslat melléklete III. fejezetének 9. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"9. Hatékonysági vizsgálatok elvégzése mellett bõvíteni kell az

intézményirányítás és -mûködtetés jelenlegi formáit, hosszabb távon ki kell

dolgozni a közalapítványi tulajdonba adás feltételeit, hogy mód nyíljék a

ráfordításigény mérséklésére és központi költségvetési támogatáson túli

források fokozottabb bevonására. Biztosítani kell a lehetõséget arra, hogy

a képzési kínálatot a munkaadói csoportok és a helyi társadalom igényei is

befolyásolhassák. Bõvíteni kell az önálló intézményi gazdálkodás

közgazdasági és jogi kereteit a biztonságos gazdálkodás követelményének

egyidejû erõsítése mellett, korszerûsíteni kell az intézményi szervezeti és

vezetési struktúrát, kialakítva a hatékonyan mûködõ, professzionális

intézményi menedzsmentet."

Indokolás

A módosítás említést tesz a közalapítványi forma alkalmazásáról, és az

önálló gazdálkodással összefüggésben hangsúlyozza az intézményi szervezeti

és vezetési struktúra korszerûsítésének követelményét is.

15. A javaslat melléklete III. fejezetének 11. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"11. A közoktatás és a szakképzés fejlõdése szükségessé teszi a tanító-

és tanárképzés [korábbi] kialakult szerkezetének [átalakítását. Az egységes

tanárképzés kialakításnak biztosítania kell] a fõiskolai intézményrendszer

értékei[nek]t megõrz[ését]õ korszerûsítését és minõségi fejlesztését. Cél

az egységes tanárképzés feltételeinek biztosítása. [és a szakmai

követelmények magasabb színvonalra emelését, valamint a megfelelõ színvonal

folyamatos fenntartását. A kétszintû egyetemi szakmai képesítés mellett a

tanári képesítés megszerzésének egységes modulját kell kialakítani.]

[A tudományegyetemeken a tanárképzéssel és -továbbképzéssel kapcsolatos

megnövekedett feladatokra nagyobb szervezeti egységet, tanárképzõ intézetet

(kart) kell létrehozni, mely a sajátos szakmai és szervezési feladatok

megfelelõ színvonalú ellátását, valamint az összes tanárszakon az egységes

követelmények érvényesítését tudja biztosítani. A többi, tanárképzéssel is

foglalkozó intézményben a tanárképzés hagyományos szervezeti kereteinek

megtartásával egyidejûleg gondoskodni kell a kívánatos szakmai színvonal

fenntartásáról.]

A tananyagban és az oktatásszervezésben végbement változások alapján ki

kell alakítani a pedagógusok általános és kötelezõ továbbképzését és az

ezzel összefüggõ minõsítési rendszert. A kialakítandó országos hálózatban a

képzés és a minõsítés tartalmi feladataiért a[z egyetemek (tanárképzõ

intézetek)] pedagógusképzõ intézmények felelõsek, a szervezését pedig a

közoktatási törvény keretei szabályozzák."

Indokolás

A módosítás lényegesen rövidebben jelöli meg a pedagógusképzés - és

továbbképzés minõségi fejlesztésének céljait és elhagyni kívánjuk a

technikai részleteket, melyek alkalmazása amúgy is gondos elõtanulmányokat

igényel.

16. A javaslat melléklete III. fejezetének 12. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"12. Az Ftv. módosításával a felsõoktatás és a felsõoktatási intézmények

mûködésének szerves részévé kell tenni az iskolarendszerû felsõfokú

szakképzés ("post-secondary" képzés) egyes programjait. A gazdag piaci

kínálatból azok a programok kapcsolódhatnak a felsõoktatáshoz, amelyek

ismeretanyagának egy részét valamely felsõoktatási szak vagy program

részeként akkreditálják. E felsõfokú szakképzési programok kettõs

feltételeknek kell hogy megfeleljenek: egyrészt az Országos Képzési Jegyzék

elõírásai szerinti szakmai követelményeknek, másrészt - valamely

felsõoktatási intézmény erre vonatkozó befogadó nyilatkozata alapján - a

felsõoktatási akkreditációs követelményeknek. A felsõoktatási intézményben

folyó felsõfokú szakképzésnek részben költségvetési forrást, a benne

résztvevõknek hallgatói jogviszonyt kell biztosítani."

Indokolás

A módosítás kiegészíti e pontot a felsõoktatási intézményekben folyó

post-secondary képzés költségvetési támogatásával és az e képzésben

részvevõk hallgatói jogviszonyának elismerésével.

17. A javaslat melléklete III. fejezetének 13. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"13. A tudományos kutatómunka intézményi bázisát, közremûködõit és

eszközrendszerét ma nagyobbrészt a felsõoktatás biztosítja. Az akadémiai és

a csökkenõ számú ágazati kutatóintézetek tudományos munkatársai

nélkülözhetetlen intellektuális kapacitást jelenthetnek a felsõoktatás

számára. Cél, hogy a kutatóintézeti munkatársak - a szabad

intézményválasztás figyelembevételével és az intézmény befogadó szándékának

függvényében - fokozottabban kapcsolódjanak be a felsõoktatásba, és e

tevékenységük legyen intézeti munkájuk értékelt része.

Támogatni kell a felsõoktatási intézmények és a kutatóintézmények közötti

kutatási-oktatási együttmûködést, a szervezeti kapcsolódást közös tanszék

létesítésével, vagy oly módon is, hogy újabb önálló kutatócsoportok,

intézetek váljanak egyetemi támogatott kutatóhellyé, illetõleg egyetemi

szervezeti egységgé.

Az egyetemek meghatározó feladata az alapkutatások, valamint az

interdiszciplináris jellegû kutatások folytatása, és valamennyi

felsõoktatási intézményben szükséges az alkalmazott és a fejlesztõ jellegû

kutatások erõsítése. Alapvetõ a nemzetközi tudományos kapcsolatok

kiszélesítése, a nemzetközi kutatási projektekben való részvétel."

Indokolás

A módosítás meghatározza a felsõoktatási intézményekben folyó

kutatómunka fõ típusait, és hangsúlyozza a nemzetközi tudományos

kapcsolatok kiszélesítésének fontosságát is.

18. A javaslat melléklete III. fejezetének 15. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"15. A felsõoktatási intézményekben az oktatók körében jelentkezõ

kontraszelekciónak, illetõleg az oktatói kapacitás intézmények közötti

szétaprózódásának egyik legfõbb oka az oktatók bérének alacsony volta. A

foglalkoztatási formákat rugalmasabbá kell tenni és oktatói

követelményrendszert kell érvényre juttatni. Az oktatói munkaterhelés

intézményi [országos] standardjainak kidolgozás[a]ával, valamint a minõségi

követelmények érvényesítésével összefüggésben [és bevezetése mellett] felül

kell vizsgálni a közalkalmazottak elõmeneteli és illetményrendszerét. Az

oktatói követelményrendszer elemét kell képezze a - csökkenõ óraszámmal

összefüggésben - a hallgatói konzultációs igény kielégítése. Az oktatói

létszámot - a hallgatói létszám emelkedését is figyelembe véve - a nyugat-

európai fajlagos szintekhez kell néhány éven belül igazítani.

Az egyetemi, fõiskolai vezetõ oktatók kiválasztásában kulcsfontosságú az

Ftv. által bevezetett habilitáció intézménye, amely nemcsak az

elõadókészség elbírálásán, hanem az egyéni tudományos tevékenységen is

alapul. A habilitációval kapcsolatban el kell kerülni az intézményi

belterjesség veszélyét, ott, ahol erre lehetõség van, az elbírálásba be

kell vonni a nemzetközi tudományos közvélemény képviselõit.

Az oktatói és tudományos utánpótlás magas színvonalon való biztosításának

jelentõs forrása a posztdoktori ösztöndíj-rendszer bõvítése.

A katonai és rendészeti felsõoktatás intézményei esetében tekintettel

kell lenni az Ftv. 115. §-a alapján megjelenõ külön törvényekre is."

Indokolás

A módosítás kiemeli az oktatók elõmeneteli és illetményrendszerével

kapcsolatban a minõségi követelményeket is, és kiegészíti e pontot a

posztdoktori intézmény rendszeresítésével.

Budapest, 1995. szeptember 19.

Bretter Zoltán Dr. Daróczy Zoltán

(SZDSZ) (MSZP)

Eleje Honlap