- 1 -

______________

bizjelen\h915res.doc

H/915/24.. szám

Az Országgyûlés

Oktatási, tudományos, ifjúsági és sport

bizottságának

a j á n l á s a

a felsõoktatás fejlesztésének irányelveirõl szóló H/915.. számú országgyûlési

határozati javaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Oktatási, tudományos, ifjúsági és sport bizottsága

(továbbiakban: Oktatási bizottság) sürgõs eljárásban megvitatta a felsõoktatás

fejlesztésének irányelveirõl szóló, H/915.. számon beterjesztett országgyûlési

határozati javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott H/915/3., 4. 5., 6., 7.,

8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23.

számú módosító javaslatokat.

Pokorni Zoltán képviselõ a H/915/18.. számú módosító indítványát

visszavonta.

A bizottság a országgyûlési határozati javaslat elfogadását támogatta, a

módosító javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglalt állást.

A bizottság elõadója: Bretter Zoltán képviselõ

Megjegyzés: A országgyûlési határozati javaslat szövegébõl elhagyni

javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig

aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód

szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a

javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára

figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a országgyûlési határozati javaslat §-

ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is

vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

országgyûlési határozati javaslat minden érintett rendelkezésében,

hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Rab Károly képviselõ a országgyûlési határozati javaslat teljes

elhagyását javasolja:

Megjegyzés: Az indítvány nem módosító javaslat a Házszabály rendelkezései

szerint.

Indokolás: Lásd a H/915/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat címének a

következõ módosítását javasolja:

"Az Országgyûlés ..../1995. ( ) OGY

határozata

a felsõoktatás fejlesztésé[nek irányelvei]rõl"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 3.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a H/915/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

preambulumának a következõ módosítását javasolja:

"Az Országgyûlés abból a felismerésbõl kiindulva, hogy a felsõoktatás a

magyar polgárosodásnak és gazdasági modernizációs folyamatoknak az egyik

legfõbb tényezõje, a felsõoktatás fejlesztésé[nek irányelvei]rõl a következõ

határozatot hozza."

Indokolás: Lásd a H/915/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat 1. pontjának a következõ módosítását javasolják:

"1. Az Országgyûlés elfogadja az e határozat mellékletében megfogalmazott

[fejlesztési irányelveket], a felsõoktatás fejlesztésére vonatkozó fõ

célkitûzéseket [kitüntetett értékeit elfogadja]."

Indokolás: Lásd a H/915/4/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 1.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"1. Az Országgyûlés az e határozat mellékletében megfogalmazott

fejlesztési irányelveket[, a fejlesztés kitüntetett értékeit elfogadja] mint a

kormány által vallott értékeket tudomásul veszi."

Indokolás: Lásd a H/915/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat 2. pontjának a következõ módosítását javasolják:

"2. Az irányelvekben megfogalmazott célokat [rövid távon megvalósítható

elemeit] a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény [1995. december 31-

ig] 1996. április 30-ig történõ módosításával, [és] valamint a [hozzá]

kapcsolódó egyéb törvények és más jogszabályok módosításával, illetõleg

megalkotásával kell elérni. [A fejlesztési célkitûzések további elemeinek

megvalósulására az Országgyûlés a 2005. évet jelöli meg határidõként.]"

Indokolás: Lásd a H/915/4/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 2.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"2. A[z irányelvekben megfogalmazott célok] felsõoktatás fejlesztés rövid

és hosszú táv[on]ú [megvalósítható] elemei[t]nek jogszabályi feltételeit a

felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény továbbiakban Ftv. [1995.

december 31-ig] 1996. április 30-ig történõ módosításával és a hozzá

kapcsolódó jogszabályok megalkotásával kell [elérni] megteremteni. A kormány

köteles a fenti törvénymódosító javaslatot 1996. január 30-ig az Országgyûlés

elé terjeszteni a 2005-ig elérendõ célok normatív megfogalmazásával együtt. [A

fejlesztési célkitûzések további elemeinek megvalósulására az Országgyûlés a

2005. évet jelöli meg határidõként.]"

Indokolás: Lásd a H/915/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat 3. pontjának a következõ módosítását javasolják:

"3. A fejlesztési célok ütemezett megvalósításához [együttesen szolgálnak

forrásul] az 1993. évi LXXX. törvény 9. §-a (1) bekezdésében megjelölt

pénzügyi eszközök, a felsõoktatási rendszer hatékonyságának növelésébõl

származó megtakarítások, [a tandíjbevételek, az államháztartás eszközei - az

egyensúlyi követelményekre figyelemmel -,] valamint egyéb[, a központi

költségvetésen kívüli] hazai és külföldi [források] támogatások szolgálnak

forrásul."

Indokolás: Lásd a H/915/4/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 3.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"3. A fejlesztési célok ütemezett megvalósításához együttesen szolgálnak

forrásul a felsõoktatási célú költségvetési kiadások, az 1993. évi CXI. sz. a

Magyar Köztársaság 1994. évi költségvetésérõl szóló törvénynek pótköltségvetés

által nem módosított költségvetési támogatás, a Felzárkózás az Európai

Felsõoktatáshoz Alap elsõ négy évre vett átlagának éves biztosítása 2005-ig

reálértéken; a felsõoktatás rendszer hatékonyságának növelésébõl származó

megtakarítások, [a tandíjbevételek, az államháztartás eszközei - az egyensúlyi

követelményekre figyelemmel -,] valamint egyéb, a központi költségvetésen

kívüli hazai és külföldi források."

Indokolás: Lásd a H/915/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 4.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"4. Az Országgyûlés felhívja a Kormányt, hogy [az irányelvekben

megfogalmazottakat] a határozatban megfogalmazott feladatait kormányzati

munkája során [tartsa szem elõtt és érvényesítse] végezze el; a fejlesztési

célkitûzések gondos megfogalmazása és megvalósítása érdekében [a] ezen

határozat kihirdetésétõl számított 60 napon belül dolgozza ki [erre vonatkozó

feladattervét és jogalkotási programját] a 2. pontban megfogalmazott

jogszabályi elõterjesztéseit és kezdeményezzen tárgyalásokat azokról a Ftv.-

ben meghatározott országos felsõoktatási szervezetekkel."

Indokolás: Lásd a H/915/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat 4. pontjának a következõ módosítását javasolják:

"4. Az Országgyûlés felhívja a Kormányt, hogy az irányelvekben

megfogalmazottakat kormányzati munkája során tartsa szem elõtt és

érvényesítse; a fejlesztési célkitûzések megvalósítása érdekében a határozat

kihirdetésétõl számított 60 napon belül dolgozza ki [erre] a rövid és hosszú

távú feladatokra vonatkozó cselekvési [feladat]tervét és jogalkotási

programját."

Indokolás: Lásd a H/915/4/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 5.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"5. Az Országgyûlés felkéri a Kormányt, hogy az irányelvekben foglaltak

megvalósulásáról [két]évenként, elsõ ízben [1997.] 1996. december 31-ig

számoljon be."

Indokolás: Lásd a H/915/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében az I. fejezetének (elsõ bekezdés) a következõ módosítását

javasolja:

"A felsõoktatás fejlesztésének szüksége a fejlett országok azon általános

tapasztalatából ered, hogy a felsõoktatásban folyó képzés, kutatás és

fejlesztés magas színvonala és hatékonysága elengedhetetlen a gazdaság

[stabilizálása] stabilitása és [növekedési pályára állítása] a gazdasági

növekedés biztosítása, a piacgazdaság [kiépítése] egészséges mûködése, az

európai integrációban vlaó részvétel és a nemzetközi gazdasági verseny

kihívásaira adandó válaszok megfogalmazása érdekében."

Indokolás: Lásd a H/915/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében az I. fejezetének (harmadik bekezdés) a következõ módosítását

javasolja:

"Az Országgyûlés elengedhetetlennek tartja, hogy a felsõoktatás

fejlesztésében [összhang] meghatározóak legyenek a társadalmi értékek és

igények, a nemzeti célok [és igények], a szakmai [érdekek] értékek, [valamint

az] összhangban az ország anyagi lehetõségeivel[,] és a központi költségvetés

lehetséges tehervállalási képesség[e]ével [között. Ennek alapján] a

felsõoktatás fejlesztésének kitüntetett értékei a következõk:"

Indokolás: Lásd a H/915/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletének I. fejezetének (8. bekezdés) a következõ

módosítását javasolják:

"méltányos tehermegosztás - a döntõen a polgárok adóiból finanszírozott

képzési költségekhez a felsõoktatás hallgatói is hozzájárulnak [(]a tandíj-

kötelezettség keretében[) és az adófizetõ polgárok közösen járulnak hozzá a

képzés költségeihez];"

Indokolás: Lásd a H/915/4/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletének I. fejezetében (11. bekezdés) a következõ

módosítását javasolják:

"versenysemlegesség - [a felsõoktatás intézményrendszerében,] a

tulajdonosi jogból fakadó kötelezettségeken túl a költségvetési és pályázati

források elnyerésének lehetõségében a fenntartó személyétõl függetlenül a

minõség szempontjai érvényesülnek [szakmai és gazdálkodási követelmények

teljesülése esetén]."

Indokolás: Lásd a H/915/4/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében az I. fejezetének (tizenkettedik bekezdés) a következõ

módosítását javasolja:

"Az Országgyûlés jelen határozatával, [a kapcsolódó törvénymódosítások és

a kormányzati munkaprogram megvalósításával] törvényhozói munkájával és a

kormány felsõoktatással kapcsolatos tevékenységének fokozott ellenõrzésével

kifejezi elkötelezettségét a felsõoktatás fejlesztése, a szellemi és anyagi

erõforrások összpontosítása, rendszerének minõségelvû átalakítása és az

ifjúság szakmai és társadalmi felemelkedése és érvényesülése mellett."

Indokolás: Lásd a H/915/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a II. fejezetének (harmadik bekezdés) a következõ módosítását

javasolja:

"Az elmúlt évek pozitív változásai ellenére még mindig viszonylag

alacsonyak a hallgatói létszámok: a megfelelõ korosztálynak mindössze 17%-a

vesz részt felsõoktatási képzésben, szemben az európai 30%-os átlaggal. 1994-

ben 50.873 jelentkezõ nem jutott be a felsõoktatásba, és - határozott azonnali

intézkedés hiányában - hasonló helyzet várható 1995-ben is. Ezek az arányok

oktatáspolitikailag akkor sem vállalhatók, ha az adatok nem választhatók el

egy demográfiai csúcstól, és ha az alacsony lemorzsolódási százalék miatt a

diplomások és az egy évben kiadott diplomák számának a munkaképes lakosság

létszámához viszonyított aránya még közel áll az európai átlagokhoz. Szükséges

tehát a képzés folyamán a minõségi szelekció erõsítése, biztosítva

összességében a diploma[-kibocsátás] minõségének szinten tartását ill.

emelését. A felsõfokú szakképzésben továbbtanulók száma a piaci szférában

folyamatosan emelkedik. Azonban e képzések - jogi és tartalmi szempontból -

esetlegesen kapcsolódnak a felsõoktatási intézményekhez, s a hallgatók

jogállása is sok esetben rendezetlen."

Indokolás: Lásd a H/915/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

19. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a II. fejezetének (negyedik bekezdésének) a következõ

módosítását javasolja:

"Továbbra is megmaradt az intézményrendszer széttagoltsága, ami alacsony

hatékonyságú és gazdaságtalan mûködést, felesleges párhuzamos kapacitásokat,

túlszakosodást, szegényes oktatási kínálatot eredményez, és szûkíti az

átjárhatóságot. Az oktatók és az egyéb dolgozók aránya a hallgatólétszámhoz

képest több területen magas - erre utalnak az Állami Számvevõszék, az OECD, a

Világbank és más intézmények, testületek jelentései. Érintetlen maradt a

bázisfinanszírozás, és a merev központi pénzügyi szabályozás. Nem alakult ki

széles körben hatékony intézményi menedzsment. [A központi források

kiegészítésére kevéssé sikerült bevonni jelentõs külsõ, nem állami forrásokat

az intézményi gazdálkodásba.]"

Indokolás: Lásd a H/915/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a II. fejezetének (ötödik bekezdés) az elhagyását javasolja:

"[A fejlesztés során a szakterületi sajátosságokat szem elõtt kell

tartani, különös tekintettel a katonai és rendészeti felsõoktatási

intézményekre.]"

Indokolás: Lásd a H/915/16.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

21. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 1. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"1. A fejlesztés egyik fõ célja a hallgatói létszám jelentõs, de

szakterületenként és képzési szintenként eltérõ mértékû növelése. A

felsõoktatásba bejutók országos arányának el kell érnie a fejlett demokratikus

társadalmakban elért szintet, mely általában nem alacsonyabb a korosztály 30

%-ánál. Jelentõs létszámnövelést különösen a rövidebb idejû képzési formákban

[valamint] és részben az általános alapozást nyújtó egyetemi képzésekben

[kell] indokolt elérni[, rövid távon különösen a jogász, a bölcsész és a

gazdasági szakterületeken. Nem növelhetõ a hallgatószám az agrár- és az

orvosképzésben]. A szakterületenként differenciált aktuális létszámnövekedést,

illetve - csökkenést munkaerõpiaci prognózisok alapján célszerû meghatározni.

Biztosítani kell a közoktatásból a felsõoktatásba való átkerülés

egyszerûsítésével a felsõoktatás és a közoktatás harmóniáját, a felvételi

vizsgák szerepének visszaszorítását - figyelemmel a szakterületi

sajátosságokra .

A pályakezdõ munkanélküliség mérséklésének egyik leghatékonyabb módja az

oktatás, mely egyúttal a benne résztvevõk munkaerõpiaci esélyeit is növeli.

Bármely képzési szinten, illetve képzési formában résztvevõ hallgatóknak

hallgatói jogviszonyt kell biztosítani."

Indokolás: Lásd a H/915/4/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

22. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a III. fejezet 1. pontjának a következõ módosítását javasolja:

"1. A fejlesztés célja a hallgatói létszám jelentõs, de szakterületenként

és képzési szintenként eltérõ mértékû növelése. A felsõoktatásba bejutók

országos arányának el kell érnie a fejlett demokratikus társadalmakban elért

szintet, mely általában nem alacsonyabb a korosztály 30 %-ánál. Jelentõs

létszámnövelést különösen a rövidebb idejû képzési formákban valamint [az

általános alapozást nyújtó egyetemi képzésekben kell elérni,] rövid távon

különösen a jogász, [a bölcsész] az információ-technológiával kapcsolatos és a

gazdasági szakterületeken kell elérni. Nem növelhetõ a hallgatószám az agrár-

és az orvosképzésben. Biztosítani kell a közoktatásból a felsõoktatásba való

átkerülés egyszerûsítésével a felsõoktatás és a közoktatás harmóniáját, a

felvételi vizsgák szerepének visszaszorítását - figyelemmel a szakterületi

sajátosságokra .

[A pályakezdõ munkanélküliség mérséklésének egyik leghatékonyabb módja az

oktatás, mely egyúttal a benne résztvevõk munkaerõpiaci esélyeit is növeli.

Bármely képzési szinten, illetve képzési formában résztvevõ hallgatóknak

hallgatói jogviszonyt kell biztosítani.]"

Megjegyzés: Képviselõ úr módosító javaslatában nem jelölte egyértelmûen az

utolsó szövegrész elhagyását.

Indokolás: Lásd a H/915/17.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 2. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"2. Cél az átjárható, rugalmas képzési szintek kialakítása. A

felsõoktatás befogadóképességének növelését szolgálja a [piramisszerûen

felépülõ] többszintû képzési szerkezet kialakítása, mely lehetõvé teszi, hogy

az alsóbb képzési szinteken jelentkezõ magas hallgatói létszám minõségi

szelekciója révén csak a legrátermettebbek jussanank magas képzési szintekre.

Az Ftv. módosításával meg kell határozni az egymáshoz illesztett képzési

szintek rendszerét, mely a fõiskolai és az egyetemi képzés eltérõ jellegének

megtartásával tartalmazza az egyszintû fõiskolai és a többszintû egyetemi

alapképzést, az egyetemi és fõiskolai posztgraduális továbbképzéseket,

valamint a doktori (PhD) képzést. [A fõiskolai és az egyetemi jellegû képzés

nem kötõdik szükségszerûen intézménytípushoz, ki kell ezért alakítani a szakok

és programok akkreditációjának egységes követelményrendszerét, valamint a

különbözõ szakok és programok átjárhatóságának szabályozott feltételeit. A

képzés lehetõségeinek bõvítése mellett el kell kerülni az egyetemi alapképzési

szakok és a PhD-programok túlszakosodását. A rövidebb idejû képzések körét

bõvíteni, arányát növelni kell, csökkentve ezzel az átlagos képzési idõt,

összességében fajlagosan olcsóbbá téve a képzést. Ez biztosíthatja a minõségi

kiválasztódás lehetõségét is a magasabb képzési szintek számára.]"

Indokolás: Lásd a H/915/4/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a III. fejezet 2. pontjának a következõ módosítását javasolja:

VISSZAVONVA! (Az Oktatási bizottság ülésén)

"2. Cél az átjárható, rugalmas képzési szintek kialakítása. A

felsõoktatás befogadóképességének növelését szolgálja a piramisszerûen

felépülõ többszintû képzési szerkezet kialakítása. Az Ftv. módosításával meg

kell határozni az egymáshoz illesztett képzési szintek rendszerét, mely a

fõiskolai és az egyetemi képzés eltérõ jellegének megtartásával tartalmazza az

egyszintû fõiskolai és a többszintû egyetemi alapképzést, az egyetemi és

fõiskolai posztgraduális továbbképzéseket, valamint a doktori (PhD) képzést.

[A fõiskolai és az egyetemi jellegû képzés nem kötõdik szükségszerûen

intézménytípushoz, ki] Ki kell [ezért] alakítani a [szakok és] programok

akkreditációjának egységes követelményrendszerét, valamint a különbözõ szakok

és programok átjárhatóságának szabályozott feltételeit. A képzés

lehetõségeinek bõvítése mellett el kell kerülni az egyetemi alapképzési szakok

és a PhD-programok túlszakosodását. A rövidebb idejû képzések körét bõvíteni,

arányát növelni kell, csökkentve ezzel az átlagos képzési idõt, összességében

fajlagosan olcsóbbá téve a képzést. Ez biztosíthatja a minõségi kiválasztódás

lehetõségét is a magasabb képzési szintek számára."

Indokolás: Lásd a H/915/18.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a III. fejezet 3. pontjának a következõ módosítását javasolja:

"3. [A korszerû felsõoktatási rendszerekben a nappali képzési formák

mellett, azokat kiegészítve az esti, levelezõ (a továbbiakban: részidõs) és

távoktatási formák szerepe folyamatosan növekszik, takarékosabbá téve a

képzést, növelve a hallgatólétszámot és szabadabbá téve a tanulás és

továbbképzés folyamatát. A felsõoktatás fejlesztésének egyik célja e folyamat

erõsítése. Ennek érdekében ki] Ki kell alakítani a nappalitól eltérõ oktatási

formák [módszertani egységesítését és] minõségbiztosításának akkreditációs

rendjét [is] az Országos Akkreditációs Bizottságban. A délutáni, a vakációs és

a hétvégi idõ kitöltésével a részidõs és a távoktatási formák komoly

lehetõséget nyújtanak a személyi és tárgyi feltételek gazdaságosabb

felhasználására. Az új képzési formák keretében kialakulhat a

programkihelyezés rendszere, mely lehetõvé teszi a kisebb intézmények számára

is a gyors és olcsó kínálatnövelést."

Indokolás: Lásd a H/915/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 3. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"3. A korszerû felsõoktatási rendszerekben a nappali képzési formák

mellett, azokat kiegészítve az esti, levelezõ (a továbbiakban: részidõs) és

távoktatási formák szerepe folyamatosan növekszik, takarékosabbá téve a

képzést, növelve a hallgatólétszámot és szabadabbá téve a tanulás és

továbbképzés folyamatát. A felsõoktatás fejlesztésének egyik célja e folyamat

erõsítése. Ennek érdekében ki kell alakítani a nappalitól eltérõ oktatási

formák módszertani egységesítését és minõségbiztosításá[nak]t [akkreditációs

rendjét is]. A délutáni, a vakációs és a hétvégi idõ kitöltésével a részidõs

és a távoktatási formák komoly lehetõséget nyújtanak a személyi és tárgyi

feltételek gazdaságosabb felhasználására. Az új képzési formák keretében

kialakulhat a programkihelyezés rendszere, mely lehetõvé teszi a kisebb

intézmények számára is a gyors és olcsó kínálatnövelést."

Indokolás: Lásd a H/915/4/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 4. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"4. A felsõoktatási képzés hatékonyságának, egyszersmind a szerzett tudás

alkalmazhatóságának záloga az önálló hallgatói munka szerepének és súlyának

növekedése az oktatási folyamatban. A jelenlegi, gyorsan változó körülmények

között nagy szükség van a különben jó felkészültségû diplomások nagyobb

önállóságára, problémafelismerõ és -megoldó, döntésvállaló képességük

növekedésére. Ehhez az oktatási módok szervezeti kereteinek átalakítása

vezethet, ami együtt jár a heti kötött óraszámok csökkentésével és az önálló

hallgatói munka- és feladatmegoldás növelésével. Az oktatói munkában új

szemléletet kíván, és új feladatot jelent elsõsorban a magasabb képzési

szinteken az egyéni foglalkozások szerepének jelentõs növekedése [rendszerének

(az ún. tutor-rendszernek) a kialakítása]. Az intézmények oktatást és tanulást

segítõ háttérszolgáltatásait és infrastruktúráját az erõforrások célirányos

felhasználásával úgy kell fejleszteni, hogy ezen szolgáltatások minél

szélesebb körben és idõsávban legyenek elérhetõek a hallgatók számára."

Indokolás: Lásd a H/915/4/10.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

28. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 5. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"5. A hallgatószám növelésének és a felsõoktatás kiegyenlített

színvonalának alapfeltétele az átjárhatóság és a tanulmányok

folytathatóságának megteremtése. Így a képzési szintek között idõveszteség

nélkül is lehetõvé válik a hallgatóknak, hogy tanulmányaikat - a következõ

szinten - folytathassák. E cél elérését a[z] kreditrendszer általános egységes

országos standardjainak és az erre épülõ szakterületi kreditrendszer

kidolgozása és bevezetése biztosítja. [Az állami támogatás igénybevételének

feltétele az országos kreditrendszerhez való csatlakozás kell hogy legyen.]

A[z országos] kreditrendszer kidolgozása során [kialakításában az ECTS

(European Credit Transfer System) ajánlásait kell] figyelembe kell venni[,

biztosítva ezzel a hallgatók nemzetközi mobilitásának jobb esélyeit és

erõsítve Magyarország haladását] az európai integráció [felé] követelményeit

is."

Indokolás: Lásd a H/915/4/11.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a III. fejezet 5. pontjának a következõ módosítását javasolja:

"5. A hallgatószám növelésének és a felsõoktatás kiegyenlített

színvonalának alapfeltétele az átjárhatóság és a tanulmányok

folytathatóságának megteremtése. Így a képzési szintek között idõveszteség

nélkül is lehetõvé válik a hallgatóknak, hogy tanulmányaikat - a következõ

szinten - folytathassák. E cél elérését az [egységes] országos kreditrendszer

egységes alapelveinek kidolgozása és bevezetése biztosítja. Az állami

támogatás igénybevételének feltétele az országos kreditrendszerhez való

csatlakozás kell hogy legyen. Az országos kreditrendszer kialakításában az

ECTS (European Credit Transfer System) ajánlásait kell figyelembe venni,

biztosítva ezzel a hallgatók nemzetközi mobilitásának jobb esélyeit és

erõsítve Magyarország haladását az európai integráció felé."

Indokolás: Lásd a H/915/20.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 7. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"7. A felsõoktatás finanszírozási rendszeré[ben]ének [a] átalakítása

során a képzési kiadások, valamint részben a létesítmény-fenntartási kiadások

[normativitás elemeinek kell uralkodóvá válnia, kiegészítve a feladat- és

intézményfinanszírozás elemeivel] normatív meghatározására kell áttérni. E

normatívák kidolgozása alapos oktatásszervezési és közgazdasági elemzést

igényel. Az indokolatlan kötöttségek megszüntetésével növelni kell az

intézmények gazdasági önállóságát, törekedni kell a központi költségvetésen

kívüli források fokozatos növelésére, s a szakmai s gazdasági racionalitás

követelményeit egyaránt szem elõtt tartva az intézmények gazdálkodását

lényegesen hatékonyábbá szükséges tenni. [Fõ követelmény, hogy a modell a

meglévõ kereteknek az intézmények közötti teljesítményarányos újraelosztást

valósítsa meg, elõzetesen értékelt és elfogadott költségszintek szerint. A

modell bevezetésének üzemgazdasági értékelésre, oktatásszervezési, költségeket

befolyásoló, ésszerûsítõ intézkedésekre kell épülnie. Teljesítmény-

növekedéskor ugyanilyen követelményeket kell érvényesíteni. Az állami

felsõoktatás-finanszírozásnak olyan intézményrendszerét kell kialakítani,

amely a hatékonyságnövelés állami elsõdlegességének közvetítésén túl képes a

költségvetés változó támogatását is rugalmasan kezelni.

A tandíjnak, ami a hallgatók hozzájárulása a képzés költségeihez,

összefüggésben kell állnia a szakirányok fajlagos költségigényével és a

tanulmányok késõbbi "megtérülésével" is.] A tandíjbevétel [részben központi,

részben intézményi forráskezelés és döntések alapján] az intézmények számára

biztosít kiegészítõ fejlesztési forrást. A tandíjrendszer bevezetésével és

mindenkori módosításával egyidejûleg a hallgatói juttatások rendszerét is úgy

kell alakítani, hogy [segítse] csökkentse az esély[egyenlõséget]

különbségeket. A támogatásra jogosultság folyamatos követésére [a felvételi

adatbázisra ráépülõ] teljes hallgatói adatbázis kiépítése szükséges."

Indokolás: Lásd a H/915/4/12.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

31. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a III. fejezete 7. pontjának a következõ módosítását javasolja:

"7. A finanszírozás rendszerében a normativitás elemeinek kell uralkodóvá

válnia, kiegészítve a feladat- és intézményfinanszírozás elemeivel. Fõ

követelmény, hogy a modell a [meglévõ] költségvetési kereteknek az intézmények

közötti teljesítményarányos [újra]elosztást valósítsa meg, elõzetesen értékelt

és elfogadott költségszintek szerint. A modell bevezetésének üzemgazdasági

értékelésre, oktatásszervezési, költségeket befolyásoló, ésszerûsítõ

intézkedésekre kell épülnie. Teljesítmény-növekedéskor ugyanilyen

követelményeket kell érvényesíteni. Az állami felsõoktatás-finanszírozásnak

olyan intézményrendszerét kell kialakítani, amely a hatékonyságnövelés állami

elsõdlegességének közvetítésén túl képes a költségvetés változó támogatását is

rugalmasan kezelni.

[A tandíjnak, ami a hallgatók hozzájárulása a képzés költségeihez,

összefüggésben kell állnia a szakirányok fajlagos költségigényével és a

tanulmányok késõbbi "megtérülésével" is.] A tandíjbevétel [részben központi,

részben] intézményi forráskezelés és döntések alapján az intézmények számára

biztosít kiegészítõ fejlesztési forrást. A tandíjrendszer bevezetésével és

mindenkori módosításával egyidejûleg a hallgatói juttatások rendszerét is úgy

kell alakítani, hogy segítse az esélyegyenlõséget. A támogatásra jogosultság

folyamatos követésére a felvételi adatbázisra ráépülõ teljes hallgatói

adatbázis kiépítése szükséges."

Indokolás: Lásd a H/915/21.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

32. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 8. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"8. A versenysemlegesség szempontjából a nem állami intézmények körében

elengedhetetlen az intézményalapítás és a képzés szabadságának biztosítása, a

versenyösztönzõ és piacépítõ állami szerepvállalás. Ki kell dolgozni az

intézményi mûködési engedélyek kiadásának nyilvános feltételrendszerét és

folyamatát. [A normatív finanszírozás kialakításakor, az egységes

minõségbiztosításon nyugvó szak- és programindításban, valamint a pályázati

források elosztásában egyenlõ feltételeket kell biztosítani az állam által

elismert nem állami intézményeknek is.]"

Indokolás: Lásd a H/915/4/13.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletben a III. fejezet 9. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"9. Hatékonysági vizsgálatok elvégzése mellett bõvíteni kell az

intézményirányítás és -mûködtetés jelenlegi formáit, hosszabb távon ki kell

dolgozni a közalapítványi tulajdonba adás feltételeit, hogy mód nyíljék a

ráfordításigény mérséklésére és központi költségvetési támogatáson túli

források fokozottabb bevonására. Biztosítani kell a lehetõséget arra, hogy a

képzési kínálatot a munkaadói csoportok és a helyi társadalom igényei is be-

folyásolhassák. Bõvíteni kell az önálló intézményi gazdálkodás közgazdasági és

jogi kereteit a biztonságos gazdálkodás követelményének egyidejû erõsítése

mellett, korszerûsíteni kell az intézményi szervezeti és vezetési struktúrát,

kialakítva a hatékonyan mûködõ, professzionális intézményi menedzsmentet."

Indokolás: Lásd a H/915/4/14.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

34. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a III. fejezte 11. pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat

elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):

"[11. A közoktatás fejlõdése szükségessé teszi a tanító- és tanárképzés

korábbi szerkezetének átalakítását. Az egységes tanárképzés kialakításnak

biztosítania kell a fõiskolai intézményrendszer értékeinek megõrzését és a

szakmai követelmények magasabb színvonalra emelését, valamint a megfelelõ

színvonal folyamatos fenntartását. A kétszintû egyetemi szakmai képesítés

mellett a tanári képesítés megszerzésének egységes modulját kell kialakítani.

A tudományegyetemeken a tanárképzéssel és -továbbképzéssel kapcsolatos

megnövekedett feladatokra nagyobb szervezeti egységet, tanárképzõ intézetet

(kart) kell létrehozni, mely a sajátos szakmai és szervezési feladatok

megfelelõ színvonalú ellátását, valamint az összes tanárszakon az egységes

követelmények érvényesítését tudja biztosítani. A többi, tanárképzéssel is

foglalkozó intézményben a tanárképzés hagyományos szervezeti kereteinek

megtartásával egyidejûleg gondoskodni kell a kívánatos szakmai színvonal

fenntartásáról.

A tananyagban és az oktatásszervezésben végbement változások alapján ki kell

alakítani a pedagógusok általános és kötelezõ továbbképzését és az ezzel

összefüggõ minõsítési rendszert. A kialakítandó országos hálózatban a képzés

és a minõsítés tartalmi feladataiért az egyetemek (tanárképzõ intézetek)

felelõsek, a szervezését pedig a közoktatási törvény keretei szabályozzák.]"

Indokolás: Lásd a H/915/22.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

35. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 11. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"11. A közoktatás és szakképzés fejlõdése szükségessé teszi a tanító- és

tanárképzés [korábbi] kialakult szerkezetének [átalakítását. Az egységes

tanárképzés kialakításnak biztosítania kell] a fõiskolai intézményrendszer

értékei[nek]t megõrz[ését]õ [és a szakmai követelmények magasabb színvonalra

emelését, valamint a megfelelõ színvonal folyamatos fenntartását]

korszerûsítését és minõségi fejlesztését. Cél az egységes tanárképzés

feltételeinek biztosítása. [A kétszintû egyetemi szakmai képesítés mellett a

tanári képesítés megszerzésének egységes modulját kell kialakítani.]

[A tudományegyetemeken a tanárképzéssel és -továbbképzéssel kapcsolatos

megnövekedett feladatokra nagyobb szervezeti egységet, tanárképzõ intézetet

(kart) kell létrehozni, mely a sajátos szakmai és szervezési feladatok

megfelelõ színvonalú ellátását, valamint az összes tanárszakon az egységes

követelmények érvényesítését tudja biztosítani. A többi, tanárképzéssel is

foglalkozó intézményben a tanárképzés hagyományos szervezeti kereteinek

megtartásával egyidejûleg gondoskodni kell a kívánatos szakmai színvonal

fenntartásáról.]

A tananyagban és az oktatásszervezésben végbement változások alapján ki kell

alakítani a pedagógusok általános és kötelezõ továbbképzését és az ezzel

összefüggõ minõsítési rendszert. A kialakítandó országos hálózatban a képzés

és a minõsítés tartalmi feladataiért a[z egyetemek (tanárképzõ intézetek)]

pedagógusképzõ intézmények felelõsek, a szervezését pedig a közoktatási

törvény keretei szabályozzák."

Indokolás: Lásd a H/915/4/15.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

36. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 12. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"12. Az Ftv. módosításával a felsõoktatás és a felsõoktatási intézmények

mûködésének szerves részévé kell tenni az iskolarendszerû felsõfokú szakképzés

("post-secondary" képzés) egyes programjait. A gazdag piaci kínálatból azok a

programok kapcsolódhatnak a felsõoktatáshoz, amelyek ismeretanyagának egy

részét valamely felsõoktatási szak vagy program részeként akkreditálják. E

felsõfokú szakképzési programok kettõs feltételeknek kell hogy meg-feleljenek:

egyrészt az Országos Képzési Jegyzék elõírásai szerinti szakmai

követelményeknek, másrészt - valamely felsõoktatási intézmény erre vonatkozó

befogadó nyilatkozata alapján - a felsõoktatási akkreditációs

követelményeknek. A felsõoktatási intézményben folyó felsõfokú szakképzésnek

részben költségvetési forrást, a benne résztvevõknek hallgatói jogviszonyt

kell biztosítani."

Indokolás: Lásd a H/915/4/16.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

37. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 13. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"13. A tudományos kutatómunka intézményi bázisát, közremûködõit és

eszközrendszerét ma nagyobbrészt a felsõoktatás biztosítja. Az akadémiai és a

csökkenõ számú ágazati kutatóintézetek tudományos munkatársai nélkülözhetetlen

intellektuális kapacitást jelenthetnek a felsõoktatás számára. Cél, hogy a

kutatóintézeti munkatársak - a szabad intézményválasztás figyelembevételével

és az intézmény befogadó szándékának függvényében - fokozottabban

kapcsolódjanak be a felsõoktatásba, és e tevékenységük legyen intézeti

munkájuk értékelt része.

Támogatni kell a felsõoktatási intézmények és a kutatóintézmények közötti

kutatási-oktatási együttmûködést, a szervezeti kapcsolódást közös tanszék

létesítésével, vagy oly módon is, hogy újabb önálló kutatócsoportok, intézetek

váljanak egyetemi támogatott kutatóhellyé, illetõleg egyetemi szervezeti

egységgé.

Az egyetemek meghatározó feladata az alapkutatások, valamint az

interdiszciplináris jellegû kutatások folytatása, és valamennyi felsõoktatási

intézményben szükséges az alkalmazott és a fejlesztõ jellegû kutatások

erõsítése. Alapvetõ a nemzetközi tudományos kapcsolatok kiszélesítése, a

nemzetközi kutatási projetekben való részvétel."

Indokolás: Lásd a H/915/4/17.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési

határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 15. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"15. A felsõoktatási intézményekben az oktatók körében jelentkezõ

kontraszelekciónak, illetõleg az oktatói kapacitás intézmények közötti

szétaprózódásának egyik legfõbb oka az oktatók bérének alacsony volta. A

foglalkoztatási formákat rugalmasabbá kell tenni és oktatói

követelményrendszert kell érvényre juttatni. Az oktatói munkaterhelés

[országos] intézményi standardjainak kidolgozás[a]ával, valamint a minõségi

követelmények érvényesítésével összefüggésben [és bevezetése mellett] felül

kell vizsgálni a közalkalmazottak elõmeneteli és illetményrendszerét. Az

oktatói követelményrendszer elemét kell képezze a - csökkenõ óraszámmal

összefüggésben - a hallgatói konzultációs igény kielégítése. Az oktatói

létszámot - a hallgatói létszám emelkedését is figyelembevéve - a nyugat-

európai fajlagos szintekhez kell néhány éven belül igazítani.

Az egyetemi, fõiskolai vezetõ oktatók [kiválásában] kiválasztásában

kulcsfontosságú az Ftv. által bevezetett habilitáció intézménye, amely nemcsak

az elõadókészség elbírálásán, hanem az egyéni tudományos tevékenységen is

alapul. A habilitációval kapcsolatban el kell kerülni az intézményi

belterjesség veszélyét, ott, ahol erre lehetõség van, az elbírálásba be kell

vonni a nemzetközi tudományos közvélemény képviselõit.

Az oktatói és tudományos utánpótlás magas színvonalon való biztosításának

jelentõs forrása a posztdoktori ösztöndíj-rendszer bõvítése.

A katonai és rendészeti felsõoktatás intézményei esetében tekintettel kell

lenni az Ftv. 115. §-a alapján megjelenõ külön törvényekre is."

Indokolás: Lásd a H/915/4/18.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

39. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat

mellékletében a III. fejezet 15. pontjának a következõ módosítását javasolja:

"15. A felsõoktatási intézményekben az oktatók körében jelentkezõ

kontraszelekciónak, illetõleg az oktatói kapacitás intézmények közötti

szétaprózódásának egyik legfõbb oka az oktatók bérének alacsony volta. A

foglalkoztatási formákat rugalmasabbá kell tenni és oktatói

követelményrendszert kell érvényre juttatni. Az oktatói munkaterhelés országos

standardjainak kidolgozása és bevezetése mellett felül kell vizsgálni a

közalkalmazottak elõmeneteli és illetményrendszerét. Az oktatói

követelményrendszer elemét kell képezze a - csökkenõ óraszámmal összefüggésben

- a hallgatói konzultációs igény kielégítése. Az oktatói létszámot - a

hallgatói létszám emelkedését is figyelembevéve - a nyugat-európai fajlagos

szintekhez kell néhány éven belül igazítani.]

Az egyetemi, fõiskolai vezetõ oktatók kiválásában kulcsfontosságú az Ftv.

által bevezetett habilitáció intézménye, amely nemcsak az elõadókészség

elbírálásán, hanem az egyéni tudományos tevékenységen is alapul. A

habilitációval kapcsolatban el kell kerülni az intézményi belterjesség

veszélyét, ott, ahol erre lehetõség van, az elbírálásba be kell vonni a

nemzetközi tudományos közvélemény képviselõit.

A katonai és rendészeti felsõoktatás intézményei esetében tekintettel kell

lenni az Ftv. 115. §-a alapján megjelenõ külön törvényekre is."

Indokolás: Lásd a H/915/23.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. szeptember 28.

Dr. Orosz István s.k.,

az Oktatási bizottság elnöke

Eleje Honlap