______________
bizjelen\h915res.doc
H/915/24.. szám
Az Országgyûlés
Oktatási, tudományos, ifjúsági és sport
bizottságának
a j á n l á s a
a felsõoktatás fejlesztésének irányelveirõl szóló H/915.. számú országgyûlési
határozati javaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Oktatási, tudományos, ifjúsági és sport bizottsága
(továbbiakban: Oktatási bizottság) sürgõs eljárásban megvitatta a felsõoktatás
fejlesztésének irányelveirõl szóló, H/915.. számon beterjesztett országgyûlési
határozati javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott H/915/3., 4. 5., 6., 7.,
8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23.
számú módosító javaslatokat.
Pokorni Zoltán képviselõ a H/915/18.. számú módosító indítványát
visszavonta.
A bizottság a országgyûlési határozati javaslat elfogadását támogatta, a
módosító javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglalt állást.
A bizottság elõadója: Bretter Zoltán képviselõ
Megjegyzés: A országgyûlési határozati javaslat szövegébõl elhagyni
javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig
aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód
szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a
javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára
figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a országgyûlési határozati javaslat §-
ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is
vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
országgyûlési határozati javaslat minden érintett rendelkezésében,
hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Dr. Rab Károly képviselõ a országgyûlési határozati javaslat teljes
elhagyását javasolja:
Megjegyzés: Az indítvány nem módosító javaslat a Házszabály rendelkezései
szerint.
Indokolás: Lásd a H/915/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
2. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat címének a
következõ módosítását javasolja:
"Az Országgyûlés ..../1995. ( ) OGY
határozata
a felsõoktatás fejlesztésé[nek irányelvei]rõl"
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 3.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a H/915/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
3. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
preambulumának a következõ módosítását javasolja:
"Az Országgyûlés abból a felismerésbõl kiindulva, hogy a felsõoktatás a
magyar polgárosodásnak és gazdasági modernizációs folyamatoknak az egyik
legfõbb tényezõje, a felsõoktatás fejlesztésé[nek irányelvei]rõl a következõ
határozatot hozza."
Indokolás: Lásd a H/915/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
4. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat 1. pontjának a következõ módosítását javasolják:
"1. Az Országgyûlés elfogadja az e határozat mellékletében megfogalmazott
[fejlesztési irányelveket], a felsõoktatás fejlesztésére vonatkozó fõ
célkitûzéseket [kitüntetett értékeit elfogadja]."
Indokolás: Lásd a H/915/4/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 1.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"1. Az Országgyûlés az e határozat mellékletében megfogalmazott
fejlesztési irányelveket[, a fejlesztés kitüntetett értékeit elfogadja] mint a
kormány által vallott értékeket tudomásul veszi."
Indokolás: Lásd a H/915/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat 2. pontjának a következõ módosítását javasolják:
"2. Az irányelvekben megfogalmazott célokat [rövid távon megvalósítható
elemeit] a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény [1995. december 31-
ig] 1996. április 30-ig történõ módosításával, [és] valamint a [hozzá]
kapcsolódó egyéb törvények és más jogszabályok módosításával, illetõleg
megalkotásával kell elérni. [A fejlesztési célkitûzések további elemeinek
megvalósulására az Országgyûlés a 2005. évet jelöli meg határidõként.]"
Indokolás: Lásd a H/915/4/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 2.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"2. A[z irányelvekben megfogalmazott célok] felsõoktatás fejlesztés rövid
és hosszú táv[on]ú [megvalósítható] elemei[t]nek jogszabályi feltételeit a
felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény továbbiakban Ftv. [1995.
december 31-ig] 1996. április 30-ig történõ módosításával és a hozzá
kapcsolódó jogszabályok megalkotásával kell [elérni] megteremteni. A kormány
köteles a fenti törvénymódosító javaslatot 1996. január 30-ig az Országgyûlés
elé terjeszteni a 2005-ig elérendõ célok normatív megfogalmazásával együtt. [A
fejlesztési célkitûzések további elemeinek megvalósulására az Országgyûlés a
2005. évet jelöli meg határidõként.]"
Indokolás: Lásd a H/915/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat 3. pontjának a következõ módosítását javasolják:
"3. A fejlesztési célok ütemezett megvalósításához [együttesen szolgálnak
forrásul] az 1993. évi LXXX. törvény 9. §-a (1) bekezdésében megjelölt
pénzügyi eszközök, a felsõoktatási rendszer hatékonyságának növelésébõl
származó megtakarítások, [a tandíjbevételek, az államháztartás eszközei - az
egyensúlyi követelményekre figyelemmel -,] valamint egyéb[, a központi
költségvetésen kívüli] hazai és külföldi [források] támogatások szolgálnak
forrásul."
Indokolás: Lásd a H/915/4/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 3.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"3. A fejlesztési célok ütemezett megvalósításához együttesen szolgálnak
forrásul a felsõoktatási célú költségvetési kiadások, az 1993. évi CXI. sz. a
Magyar Köztársaság 1994. évi költségvetésérõl szóló törvénynek pótköltségvetés
által nem módosított költségvetési támogatás, a Felzárkózás az Európai
Felsõoktatáshoz Alap elsõ négy évre vett átlagának éves biztosítása 2005-ig
reálértéken; a felsõoktatás rendszer hatékonyságának növelésébõl származó
megtakarítások, [a tandíjbevételek, az államháztartás eszközei - az egyensúlyi
követelményekre figyelemmel -,] valamint egyéb, a központi költségvetésen
kívüli hazai és külföldi források."
Indokolás: Lásd a H/915/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 4.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"4. Az Országgyûlés felhívja a Kormányt, hogy [az irányelvekben
megfogalmazottakat] a határozatban megfogalmazott feladatait kormányzati
munkája során [tartsa szem elõtt és érvényesítse] végezze el; a fejlesztési
célkitûzések gondos megfogalmazása és megvalósítása érdekében [a] ezen
határozat kihirdetésétõl számított 60 napon belül dolgozza ki [erre vonatkozó
feladattervét és jogalkotási programját] a 2. pontban megfogalmazott
jogszabályi elõterjesztéseit és kezdeményezzen tárgyalásokat azokról a Ftv.-
ben meghatározott országos felsõoktatási szervezetekkel."
Indokolás: Lásd a H/915/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat 4. pontjának a következõ módosítását javasolják:
"4. Az Országgyûlés felhívja a Kormányt, hogy az irányelvekben
megfogalmazottakat kormányzati munkája során tartsa szem elõtt és
érvényesítse; a fejlesztési célkitûzések megvalósítása érdekében a határozat
kihirdetésétõl számított 60 napon belül dolgozza ki [erre] a rövid és hosszú
távú feladatokra vonatkozó cselekvési [feladat]tervét és jogalkotási
programját."
Indokolás: Lásd a H/915/4/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat 5.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"5. Az Országgyûlés felkéri a Kormányt, hogy az irányelvekben foglaltak
megvalósulásáról [két]évenként, elsõ ízben [1997.] 1996. december 31-ig
számoljon be."
Indokolás: Lásd a H/915/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
13. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében az I. fejezetének (elsõ bekezdés) a következõ módosítását
javasolja:
"A felsõoktatás fejlesztésének szüksége a fejlett országok azon általános
tapasztalatából ered, hogy a felsõoktatásban folyó képzés, kutatás és
fejlesztés magas színvonala és hatékonysága elengedhetetlen a gazdaság
[stabilizálása] stabilitása és [növekedési pályára állítása] a gazdasági
növekedés biztosítása, a piacgazdaság [kiépítése] egészséges mûködése, az
európai integrációban vlaó részvétel és a nemzetközi gazdasági verseny
kihívásaira adandó válaszok megfogalmazása érdekében."
Indokolás: Lásd a H/915/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
14. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében az I. fejezetének (harmadik bekezdés) a következõ módosítását
javasolja:
"Az Országgyûlés elengedhetetlennek tartja, hogy a felsõoktatás
fejlesztésében [összhang] meghatározóak legyenek a társadalmi értékek és
igények, a nemzeti célok [és igények], a szakmai [érdekek] értékek, [valamint
az] összhangban az ország anyagi lehetõségeivel[,] és a központi költségvetés
lehetséges tehervállalási képesség[e]ével [között. Ennek alapján] a
felsõoktatás fejlesztésének kitüntetett értékei a következõk:"
Indokolás: Lásd a H/915/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletének I. fejezetének (8. bekezdés) a következõ
módosítását javasolják:
"méltányos tehermegosztás - a döntõen a polgárok adóiból finanszírozott
képzési költségekhez a felsõoktatás hallgatói is hozzájárulnak [(]a tandíj-
kötelezettség keretében[) és az adófizetõ polgárok közösen járulnak hozzá a
képzés költségeihez];"
Indokolás: Lásd a H/915/4/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletének I. fejezetében (11. bekezdés) a következõ
módosítását javasolják:
"versenysemlegesség - [a felsõoktatás intézményrendszerében,] a
tulajdonosi jogból fakadó kötelezettségeken túl a költségvetési és pályázati
források elnyerésének lehetõségében a fenntartó személyétõl függetlenül a
minõség szempontjai érvényesülnek [szakmai és gazdálkodási követelmények
teljesülése esetén]."
Indokolás: Lásd a H/915/4/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében az I. fejezetének (tizenkettedik bekezdés) a következõ
módosítását javasolja:
"Az Országgyûlés jelen határozatával, [a kapcsolódó törvénymódosítások és
a kormányzati munkaprogram megvalósításával] törvényhozói munkájával és a
kormány felsõoktatással kapcsolatos tevékenységének fokozott ellenõrzésével
kifejezi elkötelezettségét a felsõoktatás fejlesztése, a szellemi és anyagi
erõforrások összpontosítása, rendszerének minõségelvû átalakítása és az
ifjúság szakmai és társadalmi felemelkedése és érvényesülése mellett."
Indokolás: Lásd a H/915/13.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
18. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a II. fejezetének (harmadik bekezdés) a következõ módosítását
javasolja:
"Az elmúlt évek pozitív változásai ellenére még mindig viszonylag
alacsonyak a hallgatói létszámok: a megfelelõ korosztálynak mindössze 17%-a
vesz részt felsõoktatási képzésben, szemben az európai 30%-os átlaggal. 1994-
ben 50.873 jelentkezõ nem jutott be a felsõoktatásba, és - határozott azonnali
intézkedés hiányában - hasonló helyzet várható 1995-ben is. Ezek az arányok
oktatáspolitikailag akkor sem vállalhatók, ha az adatok nem választhatók el
egy demográfiai csúcstól, és ha az alacsony lemorzsolódási százalék miatt a
diplomások és az egy évben kiadott diplomák számának a munkaképes lakosság
létszámához viszonyított aránya még közel áll az európai átlagokhoz. Szükséges
tehát a képzés folyamán a minõségi szelekció erõsítése, biztosítva
összességében a diploma[-kibocsátás] minõségének szinten tartását ill.
emelését. A felsõfokú szakképzésben továbbtanulók száma a piaci szférában
folyamatosan emelkedik. Azonban e képzések - jogi és tartalmi szempontból -
esetlegesen kapcsolódnak a felsõoktatási intézményekhez, s a hallgatók
jogállása is sok esetben rendezetlen."
Indokolás: Lásd a H/915/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
19. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a II. fejezetének (negyedik bekezdésének) a következõ
módosítását javasolja:
"Továbbra is megmaradt az intézményrendszer széttagoltsága, ami alacsony
hatékonyságú és gazdaságtalan mûködést, felesleges párhuzamos kapacitásokat,
túlszakosodást, szegényes oktatási kínálatot eredményez, és szûkíti az
átjárhatóságot. Az oktatók és az egyéb dolgozók aránya a hallgatólétszámhoz
képest több területen magas - erre utalnak az Állami Számvevõszék, az OECD, a
Világbank és más intézmények, testületek jelentései. Érintetlen maradt a
bázisfinanszírozás, és a merev központi pénzügyi szabályozás. Nem alakult ki
széles körben hatékony intézményi menedzsment. [A központi források
kiegészítésére kevéssé sikerült bevonni jelentõs külsõ, nem állami forrásokat
az intézményi gazdálkodásba.]"
Indokolás: Lásd a H/915/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
20. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a II. fejezetének (ötödik bekezdés) az elhagyását javasolja:
"[A fejlesztés során a szakterületi sajátosságokat szem elõtt kell
tartani, különös tekintettel a katonai és rendészeti felsõoktatási
intézményekre.]"
Indokolás: Lásd a H/915/16.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
21. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 1. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"1. A fejlesztés egyik fõ célja a hallgatói létszám jelentõs, de
szakterületenként és képzési szintenként eltérõ mértékû növelése. A
felsõoktatásba bejutók országos arányának el kell érnie a fejlett demokratikus
társadalmakban elért szintet, mely általában nem alacsonyabb a korosztály 30
%-ánál. Jelentõs létszámnövelést különösen a rövidebb idejû képzési formákban
[valamint] és részben az általános alapozást nyújtó egyetemi képzésekben
[kell] indokolt elérni[, rövid távon különösen a jogász, a bölcsész és a
gazdasági szakterületeken. Nem növelhetõ a hallgatószám az agrár- és az
orvosképzésben]. A szakterületenként differenciált aktuális létszámnövekedést,
illetve - csökkenést munkaerõpiaci prognózisok alapján célszerû meghatározni.
Biztosítani kell a közoktatásból a felsõoktatásba való átkerülés
egyszerûsítésével a felsõoktatás és a közoktatás harmóniáját, a felvételi
vizsgák szerepének visszaszorítását - figyelemmel a szakterületi
sajátosságokra .
A pályakezdõ munkanélküliség mérséklésének egyik leghatékonyabb módja az
oktatás, mely egyúttal a benne résztvevõk munkaerõpiaci esélyeit is növeli.
Bármely képzési szinten, illetve képzési formában résztvevõ hallgatóknak
hallgatói jogviszonyt kell biztosítani."
Indokolás: Lásd a H/915/4/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
22. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a III. fejezet 1. pontjának a következõ módosítását javasolja:
"1. A fejlesztés célja a hallgatói létszám jelentõs, de szakterületenként
és képzési szintenként eltérõ mértékû növelése. A felsõoktatásba bejutók
országos arányának el kell érnie a fejlett demokratikus társadalmakban elért
szintet, mely általában nem alacsonyabb a korosztály 30 %-ánál. Jelentõs
létszámnövelést különösen a rövidebb idejû képzési formákban valamint [az
általános alapozást nyújtó egyetemi képzésekben kell elérni,] rövid távon
különösen a jogász, [a bölcsész] az információ-technológiával kapcsolatos és a
gazdasági szakterületeken kell elérni. Nem növelhetõ a hallgatószám az agrár-
és az orvosképzésben. Biztosítani kell a közoktatásból a felsõoktatásba való
átkerülés egyszerûsítésével a felsõoktatás és a közoktatás harmóniáját, a
felvételi vizsgák szerepének visszaszorítását - figyelemmel a szakterületi
sajátosságokra .
[A pályakezdõ munkanélküliség mérséklésének egyik leghatékonyabb módja az
oktatás, mely egyúttal a benne résztvevõk munkaerõpiaci esélyeit is növeli.
Bármely képzési szinten, illetve képzési formában résztvevõ hallgatóknak
hallgatói jogviszonyt kell biztosítani.]"
Megjegyzés: Képviselõ úr módosító javaslatában nem jelölte egyértelmûen az
utolsó szövegrész elhagyását.
Indokolás: Lásd a H/915/17.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
23. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 2. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"2. Cél az átjárható, rugalmas képzési szintek kialakítása. A
felsõoktatás befogadóképességének növelését szolgálja a [piramisszerûen
felépülõ] többszintû képzési szerkezet kialakítása, mely lehetõvé teszi, hogy
az alsóbb képzési szinteken jelentkezõ magas hallgatói létszám minõségi
szelekciója révén csak a legrátermettebbek jussanank magas képzési szintekre.
Az Ftv. módosításával meg kell határozni az egymáshoz illesztett képzési
szintek rendszerét, mely a fõiskolai és az egyetemi képzés eltérõ jellegének
megtartásával tartalmazza az egyszintû fõiskolai és a többszintû egyetemi
alapképzést, az egyetemi és fõiskolai posztgraduális továbbképzéseket,
valamint a doktori (PhD) képzést. [A fõiskolai és az egyetemi jellegû képzés
nem kötõdik szükségszerûen intézménytípushoz, ki kell ezért alakítani a szakok
és programok akkreditációjának egységes követelményrendszerét, valamint a
különbözõ szakok és programok átjárhatóságának szabályozott feltételeit. A
képzés lehetõségeinek bõvítése mellett el kell kerülni az egyetemi alapképzési
szakok és a PhD-programok túlszakosodását. A rövidebb idejû képzések körét
bõvíteni, arányát növelni kell, csökkentve ezzel az átlagos képzési idõt,
összességében fajlagosan olcsóbbá téve a képzést. Ez biztosíthatja a minõségi
kiválasztódás lehetõségét is a magasabb képzési szintek számára.]"
Indokolás: Lásd a H/915/4/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
24. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a III. fejezet 2. pontjának a következõ módosítását javasolja:
VISSZAVONVA! (Az Oktatási bizottság ülésén)
"2. Cél az átjárható, rugalmas képzési szintek kialakítása. A
felsõoktatás befogadóképességének növelését szolgálja a piramisszerûen
felépülõ többszintû képzési szerkezet kialakítása. Az Ftv. módosításával meg
kell határozni az egymáshoz illesztett képzési szintek rendszerét, mely a
fõiskolai és az egyetemi képzés eltérõ jellegének megtartásával tartalmazza az
egyszintû fõiskolai és a többszintû egyetemi alapképzést, az egyetemi és
fõiskolai posztgraduális továbbképzéseket, valamint a doktori (PhD) képzést.
[A fõiskolai és az egyetemi jellegû képzés nem kötõdik szükségszerûen
intézménytípushoz, ki] Ki kell [ezért] alakítani a [szakok és] programok
akkreditációjának egységes követelményrendszerét, valamint a különbözõ szakok
és programok átjárhatóságának szabályozott feltételeit. A képzés
lehetõségeinek bõvítése mellett el kell kerülni az egyetemi alapképzési szakok
és a PhD-programok túlszakosodását. A rövidebb idejû képzések körét bõvíteni,
arányát növelni kell, csökkentve ezzel az átlagos képzési idõt, összességében
fajlagosan olcsóbbá téve a képzést. Ez biztosíthatja a minõségi kiválasztódás
lehetõségét is a magasabb képzési szintek számára."
Indokolás: Lásd a H/915/18.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
25. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a III. fejezet 3. pontjának a következõ módosítását javasolja:
"3. [A korszerû felsõoktatási rendszerekben a nappali képzési formák
mellett, azokat kiegészítve az esti, levelezõ (a továbbiakban: részidõs) és
távoktatási formák szerepe folyamatosan növekszik, takarékosabbá téve a
képzést, növelve a hallgatólétszámot és szabadabbá téve a tanulás és
továbbképzés folyamatát. A felsõoktatás fejlesztésének egyik célja e folyamat
erõsítése. Ennek érdekében ki] Ki kell alakítani a nappalitól eltérõ oktatási
formák [módszertani egységesítését és] minõségbiztosításának akkreditációs
rendjét [is] az Országos Akkreditációs Bizottságban. A délutáni, a vakációs és
a hétvégi idõ kitöltésével a részidõs és a távoktatási formák komoly
lehetõséget nyújtanak a személyi és tárgyi feltételek gazdaságosabb
felhasználására. Az új képzési formák keretében kialakulhat a
programkihelyezés rendszere, mely lehetõvé teszi a kisebb intézmények számára
is a gyors és olcsó kínálatnövelést."
Indokolás: Lásd a H/915/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 3. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"3. A korszerû felsõoktatási rendszerekben a nappali képzési formák
mellett, azokat kiegészítve az esti, levelezõ (a továbbiakban: részidõs) és
távoktatási formák szerepe folyamatosan növekszik, takarékosabbá téve a
képzést, növelve a hallgatólétszámot és szabadabbá téve a tanulás és
továbbképzés folyamatát. A felsõoktatás fejlesztésének egyik célja e folyamat
erõsítése. Ennek érdekében ki kell alakítani a nappalitól eltérõ oktatási
formák módszertani egységesítését és minõségbiztosításá[nak]t [akkreditációs
rendjét is]. A délutáni, a vakációs és a hétvégi idõ kitöltésével a részidõs
és a távoktatási formák komoly lehetõséget nyújtanak a személyi és tárgyi
feltételek gazdaságosabb felhasználására. Az új képzési formák keretében
kialakulhat a programkihelyezés rendszere, mely lehetõvé teszi a kisebb
intézmények számára is a gyors és olcsó kínálatnövelést."
Indokolás: Lásd a H/915/4/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
27. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 4. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"4. A felsõoktatási képzés hatékonyságának, egyszersmind a szerzett tudás
alkalmazhatóságának záloga az önálló hallgatói munka szerepének és súlyának
növekedése az oktatási folyamatban. A jelenlegi, gyorsan változó körülmények
között nagy szükség van a különben jó felkészültségû diplomások nagyobb
önállóságára, problémafelismerõ és -megoldó, döntésvállaló képességük
növekedésére. Ehhez az oktatási módok szervezeti kereteinek átalakítása
vezethet, ami együtt jár a heti kötött óraszámok csökkentésével és az önálló
hallgatói munka- és feladatmegoldás növelésével. Az oktatói munkában új
szemléletet kíván, és új feladatot jelent elsõsorban a magasabb képzési
szinteken az egyéni foglalkozások szerepének jelentõs növekedése [rendszerének
(az ún. tutor-rendszernek) a kialakítása]. Az intézmények oktatást és tanulást
segítõ háttérszolgáltatásait és infrastruktúráját az erõforrások célirányos
felhasználásával úgy kell fejleszteni, hogy ezen szolgáltatások minél
szélesebb körben és idõsávban legyenek elérhetõek a hallgatók számára."
Indokolás: Lásd a H/915/4/10.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
28. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 5. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"5. A hallgatószám növelésének és a felsõoktatás kiegyenlített
színvonalának alapfeltétele az átjárhatóság és a tanulmányok
folytathatóságának megteremtése. Így a képzési szintek között idõveszteség
nélkül is lehetõvé válik a hallgatóknak, hogy tanulmányaikat - a következõ
szinten - folytathassák. E cél elérését a[z] kreditrendszer általános egységes
országos standardjainak és az erre épülõ szakterületi kreditrendszer
kidolgozása és bevezetése biztosítja. [Az állami támogatás igénybevételének
feltétele az országos kreditrendszerhez való csatlakozás kell hogy legyen.]
A[z országos] kreditrendszer kidolgozása során [kialakításában az ECTS
(European Credit Transfer System) ajánlásait kell] figyelembe kell venni[,
biztosítva ezzel a hallgatók nemzetközi mobilitásának jobb esélyeit és
erõsítve Magyarország haladását] az európai integráció [felé] követelményeit
is."
Indokolás: Lásd a H/915/4/11.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
29. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a III. fejezet 5. pontjának a következõ módosítását javasolja:
"5. A hallgatószám növelésének és a felsõoktatás kiegyenlített
színvonalának alapfeltétele az átjárhatóság és a tanulmányok
folytathatóságának megteremtése. Így a képzési szintek között idõveszteség
nélkül is lehetõvé válik a hallgatóknak, hogy tanulmányaikat - a következõ
szinten - folytathassák. E cél elérését az [egységes] országos kreditrendszer
egységes alapelveinek kidolgozása és bevezetése biztosítja. Az állami
támogatás igénybevételének feltétele az országos kreditrendszerhez való
csatlakozás kell hogy legyen. Az országos kreditrendszer kialakításában az
ECTS (European Credit Transfer System) ajánlásait kell figyelembe venni,
biztosítva ezzel a hallgatók nemzetközi mobilitásának jobb esélyeit és
erõsítve Magyarország haladását az európai integráció felé."
Indokolás: Lásd a H/915/20.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
30. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 7. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"7. A felsõoktatás finanszírozási rendszeré[ben]ének [a] átalakítása
során a képzési kiadások, valamint részben a létesítmény-fenntartási kiadások
[normativitás elemeinek kell uralkodóvá válnia, kiegészítve a feladat- és
intézményfinanszírozás elemeivel] normatív meghatározására kell áttérni. E
normatívák kidolgozása alapos oktatásszervezési és közgazdasági elemzést
igényel. Az indokolatlan kötöttségek megszüntetésével növelni kell az
intézmények gazdasági önállóságát, törekedni kell a központi költségvetésen
kívüli források fokozatos növelésére, s a szakmai s gazdasági racionalitás
követelményeit egyaránt szem elõtt tartva az intézmények gazdálkodását
lényegesen hatékonyábbá szükséges tenni. [Fõ követelmény, hogy a modell a
meglévõ kereteknek az intézmények közötti teljesítményarányos újraelosztást
valósítsa meg, elõzetesen értékelt és elfogadott költségszintek szerint. A
modell bevezetésének üzemgazdasági értékelésre, oktatásszervezési, költségeket
befolyásoló, ésszerûsítõ intézkedésekre kell épülnie. Teljesítmény-
növekedéskor ugyanilyen követelményeket kell érvényesíteni. Az állami
felsõoktatás-finanszírozásnak olyan intézményrendszerét kell kialakítani,
amely a hatékonyságnövelés állami elsõdlegességének közvetítésén túl képes a
költségvetés változó támogatását is rugalmasan kezelni.
A tandíjnak, ami a hallgatók hozzájárulása a képzés költségeihez,
összefüggésben kell állnia a szakirányok fajlagos költségigényével és a
tanulmányok késõbbi "megtérülésével" is.] A tandíjbevétel [részben központi,
részben intézményi forráskezelés és döntések alapján] az intézmények számára
biztosít kiegészítõ fejlesztési forrást. A tandíjrendszer bevezetésével és
mindenkori módosításával egyidejûleg a hallgatói juttatások rendszerét is úgy
kell alakítani, hogy [segítse] csökkentse az esély[egyenlõséget]
különbségeket. A támogatásra jogosultság folyamatos követésére [a felvételi
adatbázisra ráépülõ] teljes hallgatói adatbázis kiépítése szükséges."
Indokolás: Lásd a H/915/4/12.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
31. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a III. fejezete 7. pontjának a következõ módosítását javasolja:
"7. A finanszírozás rendszerében a normativitás elemeinek kell uralkodóvá
válnia, kiegészítve a feladat- és intézményfinanszírozás elemeivel. Fõ
követelmény, hogy a modell a [meglévõ] költségvetési kereteknek az intézmények
közötti teljesítményarányos [újra]elosztást valósítsa meg, elõzetesen értékelt
és elfogadott költségszintek szerint. A modell bevezetésének üzemgazdasági
értékelésre, oktatásszervezési, költségeket befolyásoló, ésszerûsítõ
intézkedésekre kell épülnie. Teljesítmény-növekedéskor ugyanilyen
követelményeket kell érvényesíteni. Az állami felsõoktatás-finanszírozásnak
olyan intézményrendszerét kell kialakítani, amely a hatékonyságnövelés állami
elsõdlegességének közvetítésén túl képes a költségvetés változó támogatását is
rugalmasan kezelni.
[A tandíjnak, ami a hallgatók hozzájárulása a képzés költségeihez,
összefüggésben kell állnia a szakirányok fajlagos költségigényével és a
tanulmányok késõbbi "megtérülésével" is.] A tandíjbevétel [részben központi,
részben] intézményi forráskezelés és döntések alapján az intézmények számára
biztosít kiegészítõ fejlesztési forrást. A tandíjrendszer bevezetésével és
mindenkori módosításával egyidejûleg a hallgatói juttatások rendszerét is úgy
kell alakítani, hogy segítse az esélyegyenlõséget. A támogatásra jogosultság
folyamatos követésére a felvételi adatbázisra ráépülõ teljes hallgatói
adatbázis kiépítése szükséges."
Indokolás: Lásd a H/915/21.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
32. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 8. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"8. A versenysemlegesség szempontjából a nem állami intézmények körében
elengedhetetlen az intézményalapítás és a képzés szabadságának biztosítása, a
versenyösztönzõ és piacépítõ állami szerepvállalás. Ki kell dolgozni az
intézményi mûködési engedélyek kiadásának nyilvános feltételrendszerét és
folyamatát. [A normatív finanszírozás kialakításakor, az egységes
minõségbiztosításon nyugvó szak- és programindításban, valamint a pályázati
források elosztásában egyenlõ feltételeket kell biztosítani az állam által
elismert nem állami intézményeknek is.]"
Indokolás: Lásd a H/915/4/13.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletben a III. fejezet 9. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"9. Hatékonysági vizsgálatok elvégzése mellett bõvíteni kell az
intézményirányítás és -mûködtetés jelenlegi formáit, hosszabb távon ki kell
dolgozni a közalapítványi tulajdonba adás feltételeit, hogy mód nyíljék a
ráfordításigény mérséklésére és központi költségvetési támogatáson túli
források fokozottabb bevonására. Biztosítani kell a lehetõséget arra, hogy a
képzési kínálatot a munkaadói csoportok és a helyi társadalom igényei is be-
folyásolhassák. Bõvíteni kell az önálló intézményi gazdálkodás közgazdasági és
jogi kereteit a biztonságos gazdálkodás követelményének egyidejû erõsítése
mellett, korszerûsíteni kell az intézményi szervezeti és vezetési struktúrát,
kialakítva a hatékonyan mûködõ, professzionális intézményi menedzsmentet."
Indokolás: Lásd a H/915/4/14.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
34. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a III. fejezte 11. pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat
elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):
"[11. A közoktatás fejlõdése szükségessé teszi a tanító- és tanárképzés
korábbi szerkezetének átalakítását. Az egységes tanárképzés kialakításnak
biztosítania kell a fõiskolai intézményrendszer értékeinek megõrzését és a
szakmai követelmények magasabb színvonalra emelését, valamint a megfelelõ
színvonal folyamatos fenntartását. A kétszintû egyetemi szakmai képesítés
mellett a tanári képesítés megszerzésének egységes modulját kell kialakítani.
A tudományegyetemeken a tanárképzéssel és -továbbképzéssel kapcsolatos
megnövekedett feladatokra nagyobb szervezeti egységet, tanárképzõ intézetet
(kart) kell létrehozni, mely a sajátos szakmai és szervezési feladatok
megfelelõ színvonalú ellátását, valamint az összes tanárszakon az egységes
követelmények érvényesítését tudja biztosítani. A többi, tanárképzéssel is
foglalkozó intézményben a tanárképzés hagyományos szervezeti kereteinek
megtartásával egyidejûleg gondoskodni kell a kívánatos szakmai színvonal
fenntartásáról.
A tananyagban és az oktatásszervezésben végbement változások alapján ki kell
alakítani a pedagógusok általános és kötelezõ továbbképzését és az ezzel
összefüggõ minõsítési rendszert. A kialakítandó országos hálózatban a képzés
és a minõsítés tartalmi feladataiért az egyetemek (tanárképzõ intézetek)
felelõsek, a szervezését pedig a közoktatási törvény keretei szabályozzák.]"
Indokolás: Lásd a H/915/22.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
35. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 11. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"11. A közoktatás és szakképzés fejlõdése szükségessé teszi a tanító- és
tanárképzés [korábbi] kialakult szerkezetének [átalakítását. Az egységes
tanárképzés kialakításnak biztosítania kell] a fõiskolai intézményrendszer
értékei[nek]t megõrz[ését]õ [és a szakmai követelmények magasabb színvonalra
emelését, valamint a megfelelõ színvonal folyamatos fenntartását]
korszerûsítését és minõségi fejlesztését. Cél az egységes tanárképzés
feltételeinek biztosítása. [A kétszintû egyetemi szakmai képesítés mellett a
tanári képesítés megszerzésének egységes modulját kell kialakítani.]
[A tudományegyetemeken a tanárképzéssel és -továbbképzéssel kapcsolatos
megnövekedett feladatokra nagyobb szervezeti egységet, tanárképzõ intézetet
(kart) kell létrehozni, mely a sajátos szakmai és szervezési feladatok
megfelelõ színvonalú ellátását, valamint az összes tanárszakon az egységes
követelmények érvényesítését tudja biztosítani. A többi, tanárképzéssel is
foglalkozó intézményben a tanárképzés hagyományos szervezeti kereteinek
megtartásával egyidejûleg gondoskodni kell a kívánatos szakmai színvonal
fenntartásáról.]
A tananyagban és az oktatásszervezésben végbement változások alapján ki kell
alakítani a pedagógusok általános és kötelezõ továbbképzését és az ezzel
összefüggõ minõsítési rendszert. A kialakítandó országos hálózatban a képzés
és a minõsítés tartalmi feladataiért a[z egyetemek (tanárképzõ intézetek)]
pedagógusképzõ intézmények felelõsek, a szervezését pedig a közoktatási
törvény keretei szabályozzák."
Indokolás: Lásd a H/915/4/15.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
36. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 12. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"12. Az Ftv. módosításával a felsõoktatás és a felsõoktatási intézmények
mûködésének szerves részévé kell tenni az iskolarendszerû felsõfokú szakképzés
("post-secondary" képzés) egyes programjait. A gazdag piaci kínálatból azok a
programok kapcsolódhatnak a felsõoktatáshoz, amelyek ismeretanyagának egy
részét valamely felsõoktatási szak vagy program részeként akkreditálják. E
felsõfokú szakképzési programok kettõs feltételeknek kell hogy meg-feleljenek:
egyrészt az Országos Képzési Jegyzék elõírásai szerinti szakmai
követelményeknek, másrészt - valamely felsõoktatási intézmény erre vonatkozó
befogadó nyilatkozata alapján - a felsõoktatási akkreditációs
követelményeknek. A felsõoktatási intézményben folyó felsõfokú szakképzésnek
részben költségvetési forrást, a benne résztvevõknek hallgatói jogviszonyt
kell biztosítani."
Indokolás: Lásd a H/915/4/16.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
37. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 13. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"13. A tudományos kutatómunka intézményi bázisát, közremûködõit és
eszközrendszerét ma nagyobbrészt a felsõoktatás biztosítja. Az akadémiai és a
csökkenõ számú ágazati kutatóintézetek tudományos munkatársai nélkülözhetetlen
intellektuális kapacitást jelenthetnek a felsõoktatás számára. Cél, hogy a
kutatóintézeti munkatársak - a szabad intézményválasztás figyelembevételével
és az intézmény befogadó szándékának függvényében - fokozottabban
kapcsolódjanak be a felsõoktatásba, és e tevékenységük legyen intézeti
munkájuk értékelt része.
Támogatni kell a felsõoktatási intézmények és a kutatóintézmények közötti
kutatási-oktatási együttmûködést, a szervezeti kapcsolódást közös tanszék
létesítésével, vagy oly módon is, hogy újabb önálló kutatócsoportok, intézetek
váljanak egyetemi támogatott kutatóhellyé, illetõleg egyetemi szervezeti
egységgé.
Az egyetemek meghatározó feladata az alapkutatások, valamint az
interdiszciplináris jellegû kutatások folytatása, és valamennyi felsõoktatási
intézményben szükséges az alkalmazott és a fejlesztõ jellegû kutatások
erõsítése. Alapvetõ a nemzetközi tudományos kapcsolatok kiszélesítése, a
nemzetközi kutatási projetekben való részvétel."
Indokolás: Lásd a H/915/4/17.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
38. Bretter Zoltán és dr. Daróczy Zoltán képviselõk a országgyûlési
határozati javaslat mellékletében a III. fejezet 15. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"15. A felsõoktatási intézményekben az oktatók körében jelentkezõ
kontraszelekciónak, illetõleg az oktatói kapacitás intézmények közötti
szétaprózódásának egyik legfõbb oka az oktatók bérének alacsony volta. A
foglalkoztatási formákat rugalmasabbá kell tenni és oktatói
követelményrendszert kell érvényre juttatni. Az oktatói munkaterhelés
[országos] intézményi standardjainak kidolgozás[a]ával, valamint a minõségi
követelmények érvényesítésével összefüggésben [és bevezetése mellett] felül
kell vizsgálni a közalkalmazottak elõmeneteli és illetményrendszerét. Az
oktatói követelményrendszer elemét kell képezze a - csökkenõ óraszámmal
összefüggésben - a hallgatói konzultációs igény kielégítése. Az oktatói
létszámot - a hallgatói létszám emelkedését is figyelembevéve - a nyugat-
európai fajlagos szintekhez kell néhány éven belül igazítani.
Az egyetemi, fõiskolai vezetõ oktatók [kiválásában] kiválasztásában
kulcsfontosságú az Ftv. által bevezetett habilitáció intézménye, amely nemcsak
az elõadókészség elbírálásán, hanem az egyéni tudományos tevékenységen is
alapul. A habilitációval kapcsolatban el kell kerülni az intézményi
belterjesség veszélyét, ott, ahol erre lehetõség van, az elbírálásba be kell
vonni a nemzetközi tudományos közvélemény képviselõit.
Az oktatói és tudományos utánpótlás magas színvonalon való biztosításának
jelentõs forrása a posztdoktori ösztöndíj-rendszer bõvítése.
A katonai és rendészeti felsõoktatás intézményei esetében tekintettel kell
lenni az Ftv. 115. §-a alapján megjelenõ külön törvényekre is."
Indokolás: Lásd a H/915/4/18.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
39. Pokorni Zoltán képviselõ a országgyûlési határozati javaslat
mellékletében a III. fejezet 15. pontjának a következõ módosítását javasolja:
"15. A felsõoktatási intézményekben az oktatók körében jelentkezõ
kontraszelekciónak, illetõleg az oktatói kapacitás intézmények közötti
szétaprózódásának egyik legfõbb oka az oktatók bérének alacsony volta. A
foglalkoztatási formákat rugalmasabbá kell tenni és oktatói
követelményrendszert kell érvényre juttatni. Az oktatói munkaterhelés országos
standardjainak kidolgozása és bevezetése mellett felül kell vizsgálni a
közalkalmazottak elõmeneteli és illetményrendszerét. Az oktatói
követelményrendszer elemét kell képezze a - csökkenõ óraszámmal összefüggésben
- a hallgatói konzultációs igény kielégítése. Az oktatói létszámot - a
hallgatói létszám emelkedését is figyelembevéve - a nyugat-európai fajlagos
szintekhez kell néhány éven belül igazítani.]
Az egyetemi, fõiskolai vezetõ oktatók kiválásában kulcsfontosságú az Ftv.
által bevezetett habilitáció intézménye, amely nemcsak az elõadókészség
elbírálásán, hanem az egyéni tudományos tevékenységen is alapul. A
habilitációval kapcsolatban el kell kerülni az intézményi belterjesség
veszélyét, ott, ahol erre lehetõség van, az elbírálásba be kell vonni a
nemzetközi tudományos közvélemény képviselõit.
A katonai és rendészeti felsõoktatás intézményei esetében tekintettel kell
lenni az Ftv. 115. §-a alapján megjelenõ külön törvényekre is."
Indokolás: Lásd a H/915/23.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1995. szeptember 28.
Dr. Orosz István s.k.,
az Oktatási bizottság elnöke