1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/915/32.. számú

EGYSÉGES JAVASLAT

A FELSIOKTATAS FEJLESZTESENEK IRANYELVEIRIL SZOLO H/915.. SZAMU

ORSZAGGYûLESI HATAROZATROL

Elõadó:

Dr. Fodor Gábor

mûvelõdési és közoktatási miniszter

Budapest, 1995. október

1

Az Országgyûlés

......./1995. (......) OGY. határozata

a felsõoktatás fejlesztésének irányelveirõl

Az Országgyûlés abból a felismerésbõl kiindulva, hogy a felsõoktatás a

magyar polgárosodásnak és gazdasági modernizációs folyamatoknak az egyik

legfõbb tényezõje, a felsõoktatás fejlesztésének irányelveirõl a következõ

határozatot hozza.

1. Az Országgyûlés elfogadja az e határozat mellékletében megfogalmazott,

a felsõoktatás fejlesztésére vonatkozó fõ célkitûzéseket.

2. Az irányelvekben megfogalmazott célokat a felsõoktatásról szóló 1993.

évi LXXX. törvény 1996. április 30-ig történõ módosításával, valamint a

kapcsolódó egyéb törvények és más jogszabályok módosításával, illetõleg

megalkotásával kell elérni.

3. A fejlesztési célok ütemezett megvalósításához az 1993. évi LXXX.

törvény 9. §-a (1) bekezdésében megjelölt pénzügyi eszközök, a

felsõoktatási rendszer hatékonyságának növelésébõl származó megtakarítások,

valamint egyéb hazai és külföldi támogatások szolgálnak forrásul.

4. Az Országgyûlés felhívja a Kormányt, hogy az irányelvekben

megfogalmazottakat kormányzati munkája során tartsa szem elõtt, és

érvényesítse; a fejlesztési célkitûzések megvalósítása érdekében a

határozat kihirdetésétõl számított 60 napon belül dolgozza ki a rövid és

hosszú távú feladatokra vonatkozó cselekvési tervét és jogalkotási

programját.

5. Az Országgyûlés felkéri a Kormányt, hogy az irányelvekben foglaltak

megvalósulásáról kétévenként, elsõ ízben 1997. december 31-ig számoljon be.

Az ......./1995. (......) OGY. határozat melléklete

A felsõoktatás fejlesztésének irányelvei

I.

A felsõoktatás fejlesztésének szüksége a fejlett országok azon általános

tapasztalatából ered, hogy a felsõoktatásban folyó képzés, kutatás és fej-

lesztés magas színvonala és hatékonysága elengedhetetlen a gazdaság

stabilitása és a gazdasági növekedés biztosítása, a piacgazdaság egészséges

mûködése, az európai integrációban való részvétel és a nemzetközi gazdasági

verseny kihívásaira adandó válaszok megfogalmazása érdekében.

A felsõoktatás az a társadalmi szervezetrendszer, amely egyszerre képes a

nemzeti és egyetemes mûveltség hagyományait megõrizni, átörökíteni és

gazdagítani, a legkorszerûbb nemzetközi követelményeknek megfelelni s

ugyanakkor azokat a társadalom és a gazdaság számára közvetíteni. A

képzettség szintjének és minõségének kiemelt a szerepe a felnövekvõ

generációk munkaerõpiaci esélyeinek növelésében. Ugyancsak meghatározó az

egyetemek és fõiskolák szerepe, szellemiségük kisugárzó hatása az ország, a

regionális és a helyi társadalmak szervezõdésében, kulturális életében,

értékvilágának alakulásában, valamint az ország nemzetközi tekintélyének

formálásában, gazdasági, kulturális és diplomáciai kapcsolataiban. A

felsõoktatás hagyományosan az egyik legfõbb letéteményese a tudomány

mûvelésének, amelyben hazánk nemzetközi viszonylatban számottevõ sikereket

ért el eddig is.

Az Országgyûlés elengedhetetlennek tartja, hogy a felsõoktatás

fejlesztésében meghatározóak legyenek a társadalmi értékek és igények, a

nemzeti célok, a szakmai, értékek, összhangban az ország anyagi

lehetõségeivel és a központi költségvetés lehetséges tehervállalási

képességével a felsõoktatás fejlesztésének kitüntetett értékei a

következõk:

minõség - mind a képzési rend és a mûködési modellek átalakítása, mind az

intézmények szervezetének fejlesztése, mind pedig a finanszírozás

módjának megváltoztatása a felsõoktatásban folyó oktatás, mûvészeti

képzés és tudományos tevékenység színvonalának megõrzését, lehetõség

szerinti emelését szolgálja;

nyitottság - a képzés nyílttá válik, a továbbtanulni vágyó polgárok számára

esélyt adva a tudásszerzésre, a pályára való felkészülésre, a

továbbképzésre és a pálya módosításra;

szabad választás - egy rugalmas szerkezetû, átjárható és a tudás folyamatos

bõvítését lehetõvé tevõ képzési rendszer keretében a felsõoktatási

intézmények oktatási kínálata megteremti a feltételeit annak, hogy a

hallgatók saját igényeik szerint tervezzék és alakítsák tanulmányaikat;

az esélyek kiegyenlítõdése - a felsõoktatás nyitottá válása a szociális

helyzetük miatt hátrányban lévõ fiatalok számára is lehetõvé teszi a

felsõfokú képzésben való részvételt, ha a hallgatói juttatások és a

tandíjkedvezmények igazságosan és célzottan elosztva támogatják õket;

méltányos tehermegosztás - a döntõen a polgárok adóiból finanszírozott

képzési költségekhez a felsõoktatás hallgatói is hozzájárulnak a

tandíj-kötelezettség keretében;

elszámoltathatóság és hatékonyság - a felsõoktatás átláthatóvá,

alakíthatóvá és ellenõrizhetõvé válik a hallgatók, az adófizetõk és a

munkaadók számára egyaránt, a rendelkezésre álló feltételek ésszerû

hasznosításával növelhetõ a hatékonyság;

a társadalmi-gazdasági szféra és a felsõoktatás kapcsolatának erõsítése - a

felhasználók igényei megfogalmazhatóvá, megjeleníthetõvé válnak,

kölcsönös elõnyökön nyugvó kapcsolatrendszer alakul ki, a társadalom és

a gazdaság képviselõi mind országos, mind intézményi szinten részt

vesznek a minõségbiztosításban és a finanszírozási döntéshozatali

folyamatokban;

autonómia - a tudománymûvelés és a mûvészi tevékenység sajátossága a

szakmai munka autonómiája, ami egyszerre hatja át az oktatás, a kutatás

folyamatát, valamint az ennek keretet adó intézmények szervezõdését;

versenysemlegesség - a tulajdonosi jogból fakadó kötelezettségeken túl a

költségvetési és pályázati források elnyerésének lehetõségében a

fenntartó személyétõl függetlenül a minõség szempontjai érvényesülnek.

Az Országgyûlés jelen határozatával, törvényhozói munkájával és a kormány

felsõoktatással kapcsolatos tevékenységének fokozott ellenõrzésével

kifejezi elkötelezettségét a felsõoktatás fejlesztése, a szellemi és anyagi

erõforrások összpontosítása, rendszerének minõségelvû átalakítása és az

ifjúság szakmai és társadalmi felemelkedése és érvényesülése mellett.

II.

Az 1993-ban elfogadott a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a

továbbiakban: Ftv.) megteremtette a magyar felsõoktatás átalakulásának

legfontosabb feltételeit. Létrehozta az autonóm felsõoktatás alapvetõ

testületeit, az Országos Akkreditációs Bizottságot és a Felsõoktatási és

Tudományos Tanácsot. Megszüntette a felsõoktatásnak szaktárcák szerinti

széttagoltságát, és egy tárca felelõsségévé tette az állami feladatok

ellátását. Megõrizte azonban a katonai és rendészeti felsõoktatási

intézmények tekintetében azok sajátosságait. A doktori és mesterképzés

törvényi és anyagi feltételeinek megteremtésével lehetõvé vált a tudományos

és a mûvészi tevékenység kereteinek kibõvítése, s a nemzetközi folyamatokba

való kapcsolódás újabb formái alakultak ki.

Az Ftv. hatálybalépése ugyanakkor nem oldott föl több, a korábbi

kedvezõtlen folyamatok továbbélésébõl származó ellentmondást.

Az elmúlt évek pozitív változásai ellenére még mindig viszonylag

alacsonyak a hallgatói létszámok: a megfelelõ korosztálynak mindössze 17%-a

vesz részt felsõoktatási képzésben, szemben az európai 30%-os átlaggal.

1994-ben 50.873 jelentkezõ nem jutott be a felsõoktatásba, és - határozott

azonnali intézkedés hiányában - hasonló helyzet várható 1995-ben is. Ezek

az arányok oktatáspolitikailag akkor sem vállalhatók, ha az adatok nem

választhatók el egy demográfiai csúcstól, és ha az alacsony lemorzsolódási

százalék miatt a diplomások és az egy évben kiadott diplomák számának a

munkaképes lakosság létszámához viszonyított aránya még közel áll az

európai átlagokhoz. Szükséges tehát a képzés folyamán a minõségi szelekció

erõsítése, biztosítva összességében a diploma-kibocsátás szinten tartását.

A felsõfokú szakképzésben továbbtanulók száma a piaci szférában

folyamatosan emelkedik. Azonban e képzések - jogi és tartalmi szempontból -

esetlegesen kapcsolódnak a felsõoktatási intézményekhez, s a hallgatók

jogállása is sok esetben rendezetlen.

Továbbra is megmaradt az intézményrendszer széttagoltsága, ami alacsony

hatékonyságú és gazdaságtalan mûködést, felesleges párhuzamos

kapacitásokat, túlszakosodást, szegényes oktatási kínálatot eredményez, és

szûkíti az átjárhatóságot. Az oktatók és az egyéb dolgozók aránya a

hallgatólétszámhoz képest több területen magas - erre utalnak az Állami

Számvevõszék, az OECD, a Világbank és más intézmények, testületek

jelentései. Érintetlen maradt a bázisfinanszírozás, és a merev központi

pénzügyi szabályozás. Nem alakult ki széles körben hatékony intézményi

menedzsment. A fejlesztés során a szakterületi sajátosságokat szem elõtt

kell tartani, különös tekintettel a katonai és rendészeti felsõoktatási

intézményekre.

III.

1. A fejlesztés egyik fõ célja a hallgatói létszám jelentõs, de

szakterületenként és képzési szintenként eltérõ mértékû növelése. A

felsõoktatásba bejutók országos arányának el kell érnie a fejlett

demokratikus társadalmakban elért szintet, mely általában nem alacsonyabb a

korosztály 30 %-ánál. Jelentõs létszámnövelést különösen a rövidebb idejû

képzési formákban és részben az általános alapozást nyújtó egyetemi

képzésekben indokolt elérni. A szakterületenként differenciált aktuális

létszámnövekedést, illetve -csökkenést munkaerõpiaci prognózisok alapján

célszerû meghatározni. Biztosítani kell a közoktatásból a felsõoktatásba

való átkerülés egyszerûsítésével a felsõoktatás és a közoktatás

harmóniáját, a felvételi vizsgák szerepének visszaszorítását - figyelemmel

a szakterületi sajátosságokra.

A pályakezdõ munkanélküliség mérséklésének egyik leghatékonyabb módja az

oktatás, mely egyúttal a benne résztvevõk munkaerõpiaci esélyeit is növeli.

Bármely képzési szinten, illetve képzési formában résztvevõ hallgatóknak

hallgatói jogviszonyt kell biztosítani.

2. Cél az átjárható, rugalmas képzési szintek kialakítása. A felsõoktatás

befogadóképességének növelését szolgálja a többszintû képzési szerkezet

kialakítása, mely lehetõvé teszi, hogy az alsóbb képzési szinteken

jelentkezõ magas hallgatói létszám minõségi szelekciója révén csak a

legrátermettebbek jussanak a magasabb képzési szintekre. Az Ftv.

módosításával meg kell határozni az egymáshoz illesztett képzési szintek

rendszerét, mely a fõiskolai és az egyetemi képzés eltérõ jellegének

megtartásával tartalmazza az egyszintû fõiskolai és a többszintû egyetemi

alapképzést, az egyetemi és fõiskolai posztgraduális továbbképzéseket,

valamint a doktori (PhD) képzést.

3. A korszerû felsõoktatási rendszerekben a nappali képzési formák

mellett, azokat kiegészítve az esti, levelezõ (a továbbiakban: részidõs) és

távoktatási formák szerepe folyamatosan növekszik, takarékosabbá téve a

képzést, növelve a hallgatólétszámot és szabadabbá téve a tanulás és

továbbképzés folyamatát. A felsõoktatás fejlesztésének egyik célja e

folyamat erõsítése. Ennek érdekében ki kell alakítani a nappalitól eltérõ

oktatási formák módszertani egységesítését és minõségbiztosítását. A

délutáni, a vakációs és a hétvégi idõ kitöltésével a részidõs és a

távoktatási formák komoly lehetõséget nyújtanak a személyi és tárgyi

feltételek gazdaságosabb felhasználására. Az új képzési formák keretében

kialakulhat a programkihelyezés rendszere, mely lehetõvé teszi a kisebb

intézmények számára is a gyors és olcsó kínálatnövelést.

4. A felsõoktatási képzés hatékonyságának, egyszersmind a szerzett tudás

alkalmazhatóságának záloga az önálló hallgatói munka szerepének és súlyának

növekedése az oktatási folyamatban. A jelenlegi, gyorsan változó

körülmények között nagy szükség van a különben jó felkészültségû diplomások

nagyobb önállóságára, problémafelismerõ és -megoldó, döntés-vállaló

képességük növekedésére. Ehhez az oktatási módok szervezeti kereteinek

átalakítása vezethet, ami együtt jár a heti kötött óraszámok csökkentésével

és az önálló hallgatói munka- és feladatmegoldás növe-lésével. Az oktatói

munkában új szemléletet kíván, és új feladatot jelent elsõsorban a magasabb

képzési szinteken az egyéni foglalkozások szerepének jelentõs növekedése.

Az intézmények oktatást és tanulást segítõ háttérszolgáltatásait és

infrastruktúráját az erõforrások célirányos felhasz-nálásával úgy kell

fejleszteni, hogy ezen szolgáltatások minél szélesebb körben és idõsávban

legyenek elérhetõek a hallgatók számára.

5. A hallgatószám növelésének és a felsõoktatás kiegyenlített

színvonalának alapfeltétele az átjárhatóság és a tanulmányok

folytathatóságának megteremtése. Így a képzési szintek között idõveszteség

nélkül is lehetõvé válik a hallgatóknak, hogy tanulmányaikat - a következõ

szinten - folytathassák. E cél elérését a kreditrendszer általánosan

egységes országos standardjainak és az erre épülõ szakterületi

kreditrendszer kidolgozása és bevezetése biztosítja. A kreditrendszer

kidolgozása során figyelembe kell venni az európai integráció

követelményeit is.

6. A minõségi fejlesztés eszköze a felsõoktatás szakmai autonómiájának és

a felhasználói érdekeknek az együttes érvényesítése az akkreditáció

folyamatában, valamint a programakkreditáció és az intézményi akkreditáció

elvi elválasztása. A minõséget tanúsító akkreditáció mellett ki kell

építeni a felsõoktatáson belül autonóm módon mûködõ minõségbiztosítási

rendszereket, az eljárásokat a nemzetközi követelményekhez igazítva.

Az akkreditációs szervezetekbe be kell vonni a szakmai testületeket (a

kamarákat, a tudományos és mûvészeti társaságokat) és a munkaadói szféra

képviseleteit. A szakmai testületek bevonásával képzési területenként kell

kialakítani a programakkreditációban alkalmazott egységes standardokat

(képesítési követelményeket) és az intézményi akkreditáció országos

minõsítési követelményeit.

7. A felsõoktatás finanszírozási rendszerének átalakítása során a képzési

kiadások, valamint részben a létesítmény-fenntartási kiadások normatív

meghatározására kell áttérni. E normatívák kidolgozása alapos

oktatásszervezési és közgazdasági elemzést igényel. Az indokolatlan

kötöttségek megszüntetésével növelni kell az intézmények gazdasági

önállóságát, törekedni kell a központi költségvetésen kívüli források

fokozatos növelésére, s a szakmai és gazdasági racionalitás követelményeit

egyaránt szem elõtt tartva az intézmények gazdálkodását lényegesen

hatékonyabbá szükséges tenni.

A tandíjbevétel az intézmények számára biztosít kiegészítõ fejlesztési

forrást. A tandíjrendszer bevezetésével és mindenkori módosításával

egyidejûleg a hallgatói juttatások rendszerét is úgy kell alakítani, hogy

csökkentse az esélykülönbségeket. A támogatásra jogosultság folyamatos

követésére teljes hallgatói adatbázis kiépítése szükséges.

8. A versenysemlegesség szempontjából a nem állami intézmények körében

elengedhetetlen az intézményalapítás és a képzés szabadságának biztosítása,

a versenyösztönzõ és piacépítõ állami szerepvállalás. Ki kell dolgozni az

intézményi mûködési engedélyek kiadásának nyilvános feltételrendszerét és

folyamatát.

9. Hatékonysági vizsgálatok elvégzése mellett bõvíteni kell az intéz-

ményirányítás és -mûködtetés jelenlegi formáit, hosszabb távon ki kell

dolgozni a közalapítványi tulajdonba adás feltételeit, hogy mód nyíljék a

ráfordításigény mérséklésére és központi költségvetési támogatáson túli

források fokozottabb bevonására. Biztosítani kell a lehetõséget arra, hogy

a képzési kínálatot a munkaadói csoportok és a helyi társadalom igényei is

befolyásolhassák. Bõvíteni kell az önálló intézményi gazdálkodás

közgazdasági és jogi kereteit a biztonságos gazdálkodás követelményének

egyidejû erõsítése mellett, korszerûsíteni kell az intézményi szervezeti és

vezetési struktúrát, kialakítva a hatékonyan mûködõ, professzionális

intézményi menedzsmentet.

10. A felesleges párhuzamosságok elkerülése érdekében olyan elsõdleges

állami szempontokat kell megfogalmazni, amelyek a fejlesztést a

munkaerõpiac által a jövõben leginkább elismert területekre irányítják. A

felsõoktatási intézmények integrációs törekvéseivel kapcsolatban bõvíteni

kell az Ftv. módosítása során a jogi kereteket, lehetõvé téve a szorosabb

helyi együttmûködést. A fejlesztési források elosztásánál meg kell

követelni az integrációs törekvéseket, mint amilyen az egységes vezetés és

stratégiai tervezés, a közös gazdálkodási rendszer és pénzügyi menedzs-

ment, a közös infrastruktúra-felhasználás, az ingatlan-átcsoportosítás, a

szak- és programintegráció, az átjárhatóság. A meglévõ mûködési és a

többletforrásokat az eltúlzott mértékû eszközbeszerzések helyett szervezési

és információs jellegû infrastrukturális beruházásokra (intézményvezetés,

-szervezés, gazdasági, tanulmányi, adminisztrációs osztályok korszerû-

sítése, intézményi információs, minõségbiztosító rendszerek, oktatástech-

nológia stb.), valamint a tudományos munka lehetõségeit javító beruhá-

zásokra (könyvtárak, mûszerek, laboratóriumok) kell fordítani.

11. A közoktatás és szakképzés fejlõdése szükségessé teszi a tanító- és

tanárképzés kialakult szerkezetének a fõiskolai intézményrendszer értékeit

megõrzõ korszerûsítését és minõségi fejlesztését. Cél az egységes

tanárképzés feltételeinek biztosítása.

A tananyagban és az oktatásszervezésben végbement változások alapján ki

kell alakítani a pedagógusok általános és kötelezõ továbbképzését és az

ezzel összefüggõ minõsítési rendszert. A kialakítandó országos hálózatban a

képzés és a minõsítés tartalmi feladataiért a pedagógusképzõ intézmények

felelõsek, a szervezését pedig a közoktatási törvény keretei szabályozzák.

12. Az Ftv. módosításával a felsõoktatás és a felsõoktatási intézmények

mûködésének szerves részévé kell tenni az iskolarendszerû felsõfokú

szakképzés ("post-secondary" képzés) egyes programjait. A gazdag piaci

kínálatból azok a programok kapcsolódhatnak a felsõoktatáshoz, amelyek

ismeretanyagának egy részét valamely felsõoktatási szak vagy program

részeként akkreditálják. E felsõfokú szakképzési programok kettõs

feltételeknek kell hogy megfeleljenek: egyrészt az Országos Képzési Jegyzék

elõírásai szerinti szakmai követelményeknek, másrészt - valamely

felsõoktatási intézmény erre vonatkozó befogadó nyilatkozata alapján - a

felsõoktatási akkreditációs követelményeknek. A felsõoktatási intézményben

folyó felsõfokú szakképzésnek részben költségvetési forrást, a benne

résztvevõknek hallgatói jogviszonyt kell biztosítani.

13. A tudományos kutatómunka intézményi bázisát, közremûködõit és

eszközrendszerét ma nagyobbrészt a felsõoktatás biztosítja. Az akadémiai és

a csökkenõ számú ágazati kutatóintézetek tudományos munkatársai

nélkülözhetetlen intellektuális kapacitást jelenthetnek a felsõoktatás

számára. Cél, hogy a kutatóintézeti munkatársak - a szabad

intézményválasztás figyelembevételével és az intézmény befogadó szándékának

függvényében - fokozottabban kapcsolódjanak be a felsõoktatásba, és e

tevékenységük legyen intézeti munkájuk értékelt része.

Támogatni kell a felsõoktatási intézmények és a kutatóintézmények közötti

kutatási-oktatási együttmûködést, a szervezeti kapcsolódást közös tanszék

létesítésével, vagy oly módon is, hogy újabb önálló kutatócsoportok,

intézetek váljanak egyetemi támogatott kutatóhellyé, illetõleg egyetemi

szervezeti egységgé.

Az egyetemek meghatározó feladata az alapkutatások, valamint az

interdiszciplináris jellegû kutatások folytatása, és valamennyi

felsõoktatási intézményben szükséges az alkalmazott és a fejlesztõ jellegû

kutatások erõsítése. Alapvetõ a nemzetközi tudományos kapcsolatok

kiszélesítése, a nemzetközi kutatási projektekben való részvétel.

14. A felsõoktatás biztosítja az ország számára létfontosságú

tudományágakban a kutatói utánpótlást. A tudományos doktori fokozat (PhD)

értékét meg kell óvni, s ennek érdekében a korábbi egyetemi doktori fokozat

(cím) PhD-vé történõ átminõsítését józan keretek közé kell szorítani, s

minden korábbinál igényesebb vizsgarendszert kell mûködtetni a képzés

folyamán biztosítva az elbírálás színvonalát és függetlenségét.

A doktorjelölteknek részt kell venniük az oktatási feladatok ellátásában,

ez szakmailag elõrevivõ, ugyanakkor az intézményrendszer szempontjából

gazdaságos, kapacitásnövelõ tényezõ, és hozzájárul az oktatói mobilitáshoz.

15. A felsõoktatási intézményekben az oktatók körében jelentkezõ

kontraszelekciónak, illetõleg az oktatói kapacitás intézmények közötti

szétaprózódásának egyik legfõbb oka az oktatók bérének alacsony volta. A

foglalkoztatási formákat rugalmasabbá kell tenni és oktatói követelmény-

rendszert kell érvényre juttatni. Az oktatói munkaterhelés intézményi

standardjainak kidolgozásával, valamint a minõségi követelmények

érvényesítésével összefüggésben felül kell vizsgálni a közalkalmazottak

elõmeneteli és illetményrendszerét. Az oktatói követelményrendszer elemét

kell képeznie - a csökkenõ óraszámmal összefüggésben - a hallgatói

konzultációs igény kielégítésének.

A minõségi követelmények érvényesítésében kulcsfontosságú az Ftv. által

bevezetett habilitáció intézménye, amely nemcsak az elõadókészség

elbírálásán, hanem az egyéni tudományos tevékenységen is alapul. A

habilitációval kapcsolatban el kell kerülni az intézményi belterjesség

veszélyét, ott, ahol erre lehetõség van, az elbírálásba be kell vonni a

nemzetközi tudományos közvélemény képviselõit.

Az oktatói és tudományos utánpótlás magas színvonalon való biztosításának

jelentõs forrása a posztdoktori ösztöndíj-rendszer bõvítése.

Göncz Árpád Dr. Gál Zoltán

a Köztársaság elnöke az Országgyûlés elnöke

Eleje Honlap