Tárgy: Módosító javaslat visszavonása,
új módosító javaslat benyújtása.
dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyülés Elnöke
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Bejelentjük, hogy a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a
bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény módosításával kapcsolatos
T/954.. számú törvényjavaslathoz 1995. május 24-én 6. alszám alatt benyújtott
módosító javaslatunkat visszavonjuk.
Egyúttal, ugyancsak a T/954.. számú, fenti tárgyú törvényjavaslathoz az alábbi
M ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
1.
A javaslat 17/D §-a kiegészül új, (5), (6), (7) bekezdéssel:
(5) A legalább 5 éve jövedéki termelési tevékenységet folytató jövedéki alany
mentesülhet a 9. § (5) és (6) bekezdésében meghatározott jövedéki biztosíték
nyújtási kötelezettség alól, ha a vámhivatalhoz írásban benyújtott mentesítési
kérelméhez csatolja az országos parancsnokság és az adóhatóság igazolását
arról, hogy mentesítési kérelem benyújtását megelõzõ három évben terhére,
vagy jogelõdje terhére vám, bérfõzési szeszadó, általános forgalmi adó és
fogyasztási adó fizetési, vagy adóbevallási kötelezettségének elmulasztását
vagy jelentõs késedelemmel történõ teljesítését, illetve jövedéki bírságot nem
állapítottak meg.
A jövedéki termelési tevékenység folytatásának idõtartamába a jövedéki alany
jogelõdjének jövedéki termelési tevékenysége is beszámít.
(6) Megszünik a jövedéki alany (5) bekezdés szerinti mentessége, ha a
mentesítés ott meghatározott feltételeinek folyamatos teljesítése megszakad. A
mentesség visszavonásáról határozatban kell rendelkezni.
(7) A jövedéki alany a (6) bekezdés szerinti jogerõs határozat közlésétõl
számított 5 éven belül jövedéki biztosíték nyújtási kötelezettség alól nem
kaphat ismételten felmentést.
Indokolás
A javaslat - ha kedvezmények, illetve mentesség lehetõsége nélkül vonatkozik
minden jövedéki alanyra, a piac legális szereplõitõl indokolatlan mértékben
von ki forgalomképes, per- és tehermentes ingatlant, a tõkehiányos
élelmiszeriparban a bankgarancia állítás költsége nagy megterhelést jelentve
köt le forgótõkét.
Nem lehet célja a törvénymódosításnak az, hogy a fenti terhekkel sújtsa a
köztartozásaiknak rendszeresen és pontosan eleget tevõ legális
vállalkozásokat, rontsa versenyhelyzetüket.
Megjegyezzük, hogy a jövedéki biztosíték állítás kötelezettsége az
élelmiszeripar adófizetõ szereplõit közvetlenül, közel 13 milliárd forittal
terheli.
Az általunk javasolt kedvezmény elfogadása érdekeltté tenné a vállalkozásokat
abban, hogy adófizetési kötelezettségüknek idõben tegyenek eleget, és ezzel
mérsékeljék az indokoltnál nagyobb terhelést.
2.
A javaslat 38. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"A (2) bekezdésben meghatározott jövedéki alany a Jszt. 10 §-a (2)
bekezdésének f) pontja szerinti igazolást, vagy a 17/D § (5) bekezdése
szerinti mentesítési kérelmet legkésõbb 1995. szeptember 30-áig köteles az
engedélyezõ hatósághoz benyújtani, a területi parancsnokság pedig az
igazolások alapján a feltételek teljesítésével a jövedéki engedélyt 1995.
december 31-éig záradékolni."
Indokolás
Az 1. sorszám alatt benyújtott módosító javaslat indokolja a 38. § (3)
bekezdésének fenti módon történõ kiegészítését.
Budapest, 1995. május 30.
dr. Farkas Gabriella
dr. Raskó György
/MDF/