1

T/985/10..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

B u d a p e s t

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl szóló

T/985.. sz. alatt benyújtott törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó i n d í t v á n y t

terjesztem elõ:

1./ A törvényjavaslat 1. §-a (1)-(2) bekezdése az alábbiak szerint módosul, a

(3) bekezdése elmarad.

"1. § (1) Az Országgyûlés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap)

1995. évi költségvetését [499.680] 510.117 millió forint bevételi, [507.173]

510.117 millió forint kiadási elõirányzattal, [7.493 millió forint hiánnyal]

nulla egyenleggel állapítja meg.

(2) A Ny. Alap 1995. évi költségvetés[ét]i mérlegét a törvény 1. számú

melléklete, tartalmazza.

[(3) A Ny.Alap hiányának rendezésérõl a Ny.Alap 1995. évi zárszámadásáról

szóló törvény keretében kell rendelkezni.]"

2./ A törvényjavaslat 2.§-a (1), (2), (4), (5) bekezdései az alábbiak szerint

módosulnak, új (2), (3) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a (2)-(5) bekezdések

számozása (4)-(7) bekezdésre módosul.

"2. § (1) A járulékbevételek együttes összege [450.110] 453.714 millió forint,

melybõl a kintlévõségek 1995. évi behajtásából eredõ [rendkívüli]

járulékbevételek összege [11.136] 19.488 millió forint. A [438.974] 434.226

millió forint rendszeres járulékbevételekbõl a munkáltatói nyugdíjbiztosítási

járulékbevétel [340.299] 338.805 millió forint, az egyéni nyugdíjjárulék

befizetés [85.075] 81.321 millió forint, a munkanélküliek ellátása után

fizetett nyugdíjbiztosítási járulék 10.000 millió forint, a munkanélküli

járadék és a pályakezdõk munkanélküli segélye után fizetett nyugdíjjárulék

[2.200] 2.700 millió forint. Az egyes szociális ellátások után fizetett

nyugdíjbiztosítási járulék 1.400 millió forint, melybõl 1.125 millió forint a

települési önkormányzatok által fizetett járulék, 275 millió forint az

ellátásból levont járulék.

(2) Az AT. 7. § (3)-(4) bekezdése alapján 3.636 millió forint a befektetések

hozama tartalék, 1.300 millió forint a Lakásalap fedezeti kötvény 1995. évi

megtérülésének bevonásából származó bevétel.

(3) A Ny.Alap bevételét 1052 millió forinttal növeli az E. Alap egyszeri

bevétel átcsoportosítása.

[(2)] (4) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevétel

11.240 millió forint, melybõl a késedelmi pótlék és a rendbírság 10.901 millió

forint, 339 millió forint a jogalap nélküli kifizetések visszatérítésének

összege és egyéb várható bevétel[, pl. levonással megtérülõ nyugellátás].

[(4)] (6) A[z] Ny. Alapot az AT. 3.§ (5) bekezdésének b) pontjában foglalt

rendelkezés alapján megilletõ bevétel elõirányzata [szerint az Alapok egymás

részére az általuk finanszírozott pénzbeli ellátások tényleges kiadásaival

arányos járulék átadást eszközölnek. A pénzbeli egészségbiztosítási ellátások

után az Egészségbiztosítási Alaptól (továbbiakban: E. Alap) átvett járulék]

[34.735] 35.580 millió forint. [(az E. Alap 113.886 millió forint pénzbeli

ellátási kiadásának a NY.Alap ellátásainak fedezetére meghatározott járulék

mérték szerinti százaléka.)]

[(5)] (7) A mûködési célú bevételek összege 395 millió forint. Ebbõl a nem a

társadalombiztosítás által finanszírozott ellátásokra a Magyar Köztársaság

1995. évi költségvetésérõl szóló 1994. évi CIV. törvény XI. Népjóléti

Minisztérium fejezet 11. Cím 1. alcím szám 3. Elõirányzat csoport

költségtérítésének összege 155 millió forint, az egyéb szervek térítése,

illetve[,] a saját mûködési bevétel összege 240 millió forint."

3./ A törvényjavaslat 3. §-a (1),(4),(5),(6),(8) bekezdése az alábbiak szerint

módosul és új (9) bekezdéssel egészül ki.

"3. § (1) Az AT. 4. §-ának (1) bekezdésében meghatározott nyugellátások

kiadásainak elõirányzata [440.280] 443.701 millió forint.

(4) A Ny. Alap mûködési kiadásának elõirányzata [8.090] 7.923 millió

forint. Ebbõl

a) [6590 millió forint a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatnál és igazgatási

szerveinél mûködési célra felhasználható összeg, mely tartalmazza az ezen

igazgatási szerveknél ellátott, az egészségbiztosítás céljait szolgáló

feladatok (korhatár alatti rokkantsági és baleseti nyugellátások megállapítása

és folyósítása), valamint a közös érdekeltségû feladatok (a biztosítottak

bejelentésének, a járulék bevallási, befizetési kötelezettség teljesítésének,

az ezzel kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási feladatok ellátásának

szakellenõrzése, a területi igazgatóságok közös elhelyezésével kapcsolatos

kiadások) végzéséhez szükséges - arányos részében az E. Alapból biztosított -

kiadásokat;] 7.375 millió forint az Ny.Alap járulékbevételeibõl fedezett

összeg.

b) [1.500 millió forint - a biztosítási önkormányzatok megállapodása

alapján az egymás számára végzett feladatokhoz történõ kölcsönös

hozzájárulásokhoz igazodóan - nettó módon átadásra kerülõ, az

Egészségbiztosítási Önkormányzat igazgatási szerveinél mûködési célra

felhasználható összeg.] 395 millió forint a 2. § (7) bekezdésében elõirányzott

bevételbõl teljesített kiadás.

(5) 150 millió forint a világbanki kölcsönszerzõdés 1995-ben esedékes

nyugdíjbiztosítási kiadása. Ha a világbanki kölcsönszerzõdés tényleges kiadása

ezt meghaladja,[úgy] a különbséggel az elõirányzat a befektetések hozama

tartalék 2. § (2) bekezdésében elõirányzott bevételi elõirányzaton túl

megvalósuló többlete terhére túlléphetõ. Ha a tényleges kiadás kevesebb, mint

az elõirányzat, akkor azt megtakarításként más célra nem lehet felhasználni.

(6) A mûködési célú informatikai fejlesztés elõirányzata [558] 358 millió

forint. Ha a tényleges kiadás kevesebb mint az elõirányzat azt

megtakarításként más célra nem lehet felhasználni.

(8) [A nyugdíj kiadások után az E. Alapnak átadott járulék összege 56.356

millió forint (a Ny. Alap 440.280 millió forint ellátási kiadásának az E. Alap

természetbeni ellátásainak fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti

százaléka).] Az AT.3.§ (5) bekezdése a) pontjában foglalt rendelkezés alapján

keletkezõ kiadás elõirányzata 56.794 millió forint.

(9) A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat járulékellenõrzési tevékenységet

(elfedett járulék feltárását) végzõ igazgatási szervei hatékonyabb mûködéséhez

szükséges feltételek megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésére fordítható

kiadás elõirányzata 40 millió forint.

4./ A törvényjavaslat 4. §-a (1)-(2) bekezdése az alábbiak szerint változik.

"4. § (1) [A mûködési költségvetés bevételét a 3. § (4)-(6) bekezdésében

meghatározott jogcímek, valamint a 22. § (1) bekezdésében meghatározott jogcím

Nyugdíjbiztosítási Alapot illetõ részének összegei képezik.] A mûködési

költségvetés bevételi elõirányzata 7.923 millió forint.

(2) [A mûködési költségvetés kiadásainak összegébõl a Nyugdíjbiztosítási

Alap központi irányításának kiadási elõirányzata 708 millió forint, a területi

Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságok kiadási elõirányzata 3.549 millió forint, a

Nyugdíjfolyósító Igazgatóság kiadási elõirányzata 1.532 millió forint, a

központosított elõirányzatok összege 3.049 millió forint.] A 7.923 millió

forint mûködési kiadás összegébõl

a) 632 millió forint a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatnál és az Országos

Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóságnál, 4.533 millió forint az igazgatási

szerveknél mûködési célra felhasználható összeg, mely tartalmazza az ezen

igazgatási szerveknél ellátott, az egészségbiztosítás céljait szolgáló

feladatok (korhatár alatti rokkantsági és baleseti nyugellátások megállapítása

és folyósítása), valamint a közös érdekeltségû feladatok (a biztosítottak

bejelentésének, a járulék-bevallási, befizetési kötelezettség teljesítésének,

az ezzel kapcsolatos nyilvántartását, adatszolgáltatási feladatok ellátását,

szakellenõrzését, a területi igazgatóságok közös elhelyezésével kapcsolatos

feladatokat) végzéséhez szükséges - arányos részében az E. Alapból biztosított

kiadásokat;

b) A központosított kiadási elõirányzat 2.757 millió forint. Ebbõl 1.500

millió forint - a biztosítási önkormányzatok megállapodása alapján az egymás

számára végzett feladatokhoz történõ kölcsönös hozzájárulásokhoz igazodóan -

nettó módon átadásra kerülõ, az Egészségbiztosítási Önkormányzat igazgatási

szerveinél mûködési célra felhasználható összeg, 150 millió forint a

világbanki program hazai költségeire fordítható elõirányzata, 358 millió

forint az informatikai célú fejlesztések elõirányzata.

5./ A törvényjavaslat 5. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul, (2)

bekezdése elhagyásra kerül, a (3) bekezdés számozása (2) bekezdésre változik.

"5. § (1) Az Országgyûlés az E. Alap 1995. évi költségvetését [436.062]

434.680 millió forint bevételi, [435.953] 434.680 millió forint kiadási

elõirányzattal, [109 millió forint bevételi többlettel] nulla egyenleggel

állapítja meg.

[(2) Az (1) bekezdés szerinti bevételi többletet az E. Alap likviditási

tartalékába kell helyezni.]

[(3)] (2) Az E.Alap költségvetésének a mérlegét a törvény 3.számú

melléklete tartalmazza."

6./ A törvényjavaslat 6. §-a (1),(3),(6) bekezdései az alábbiak szerint

módosulnak, és új (8) bekezdéssel egészül ki.

"6 .§ (1) A járulékbevételek együttes összege [361.773] 359.418 millió forint,

melybõl a kintlévõségek behajtásából eredõ járulékbevételek összege [9.264]

15.912 millió forint. A rendszeres járulékbevételek összegébõl a munkáltatói

egészségbiztosítási járulék összege (ideértve az egyéni vállalkozók és a

társasvállalkozások egészségbiztosítási járulékát is) [272.530]269.680 millió

forint, a munkanélküliek ellátása után fizetett egészségbiztosítási járulék

7.977 millió forint, az egyéni egészségbiztosítási járulék összege [55.902]

54.349 millió forint, a baleseti járulék összege 1.100 millió forint. A

központi költségvetésnek a társadalombiztosításról szóló, többször módosított

1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) 119. §-ában megállapított

járulékfizetési kötelezettsége alapján az 1995. évben esedékes járulékbevétel

[15.000] 10.400 millió forint.

(3) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek

összege 12.118 millió forint. Ebbõl 9.018 millió forint a késedelmi pótlék és

a rendbírság összege, 1.100 millió forint a baleseti megtérítés és egyéb

kártérítések megtérítésének összege, [300] 700 millió forint a terhesség-

megszakítás egyéni térítési díja, [1400] 1000 millió forint az E. Alap által e

feladattal kapcsolatban 1994-ben megelõlegezett költségek 1995. évi - a

magzati élet védelmérõl szóló 1992. évi LXXIX. törvény 16. §-ának (3)

bekezdésében meghatározott - központi költségvetési megtérítése. Az egyéb

bevételek 300 millió forint összegû elõirányzata tartalmazza a különféle

okokból visszaérkezett ellátások, támogatások [stb.] összegét.

(6) Az E. Alapot az AT. 3. § (5) bekezdésének a) pontjában foglalt

rendelkezés alapján megilletõ bevétel elõirányzata [56.356] 56.794 millió

forint.

(8) AT 7. § (3) bekezdése alapján 535 millió forint a befektetések

hozama tartalék bevonásából származó bevétel."

7./ A törvényjavaslat 7. §-a (1),(2),(4),(6),(11),(13),(15),(16),(17)

bekezdései az alábbiak szerint módosulnak.

"7. § (1) A gyógyító-megelõzõ ellátásokra fordítható kiadások elõirányzata -

felújítások, beruházások nélkül - [192.953] 190.800 millió forint. Az

elõirányzat magában foglalja a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995.

évi költségvetésérõl szóló törvény hatályba lépéséig szükséges egyes

rendelkezésekrõl, valamint a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.

törvény módosításáról szóló 1994. évi CIII. törvényben meghatározott

intézkedések fedezetét is. Az energia-áremelés hatásának kompenzálása címén az

E. Alapba évközben a központi költségvetésbõl átutalandó összeggel ez az

elõirányzat - valamint az E. Alap bevételi elõirányzata - automatikusan

megemelkedik. A gyógyító-megelõzõ ellátásokra fordítható kiadások

részletezését a törvény 4. számú melléklete tartalmazza. Az egészségügyi

ellátás területén a fekvõbeteg-ellátó intézmények átvilágításával,

költséggazdálkodásuk felülvizsgálatával, a felesleges intézményi kapacitások

csökkentésével elért megtakarítások a fekvõbeteg-ellátásban használhatók fel.

(2) A gyógyszerek fogyasztói árának társadalombiztosítási támogatására

fordított kiadás elõirányzata 67.702 millió forint, a gyógyászati

segédeszközök árának társadalombiztosítási támogatására fordított kiadás

elõirányzata [8.500] 7.500 millió forint, 800 millió forint a vérzékenység

kezelésére szolgáló kiadás elõirányzata.

(4) Az E. Alapot terhelõ nyugellátások kiadásainak elõirányzata

[69.036]69.616 millió forint.

(6) A táppénzkiadás összege [33.000] 35.188 millió forint.

(11) Az AT. 3. §-a (5) bekezdésének b) pontjában foglalt rendelkezés

alapján keletkezõ kiadás elõirányzata [34.735] 35.580 millió forint.

(13) A [11.133] 11.355 millió forint összegû mûködésre fordított

kiadásból

a) [7.719] 6.634 millió forint az E. Alapból fedezett összeg[, amelybõl

649 millió forint a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII.

törvényben elõírt kötelezettségek teljesítésével kapcsolatban 1995-ben a

tényleges személyi juttatás szükségletre és járulékaira használható fel] ;

b) 2.765 1.265 millió forint a[z] 6. § (7) bekezdése szerinti mûködési

célú bevételekbõl teljesített kiadás (ebbõl 425 millió forint a családi pótlék

rendszer átalakításával összefüggõ, a megyei kifizetõhelyek költségeit fedezõ

kiadás).

(15) A[z] mûködési célú informatikai fejlesztés[re fordított összeg]

elõirányzata 500 millió forint. Ha a tényleges kiadás kevesebb mint az

elõirányzat, azt megtakarításként más célra nem lehet felhasználni.

(16) A világbanki program hazai költségeire fordítható kiadás

elõirányzata [807] 407 millió forint. Az elõirányzat az 1995-ben ténylegesen

felmerülõ költségek mértékéig használható fel, illetve léphetõ túl a 6.§ (5)

és (8) bekezdésében elõirányzott bevételi elõirányzaton túl megvalósuló

többlet terhére.

(17) [A Fõvárosi és Pest megyei Egészségbiztosítási Pénztár

elhelyezésének 1995. évi költségeire fordítható kiadás 1300 millió forint.]Az

E.Alap egyszeri átcsoportosítása a Ny.Alap részére 1995-ben 1052 millió

forint."

8./ A törvényjavaslat 8. §-a (1),(2) bekezdése az alábbiak szerint módosul, új

(3),(4) bekezdéssel egészül ki a (3) bekezdés számozása (5) bekezdésre

módosul.

"8. § (1) A mûködési költségvetés bevétel[ét a 7. § (13)-(17) bekezdésében

meghatározott jogcímek összegei képezik]i elõirányzata 11.355.millió forint.

(2) A mûködési költségvetés kiadásainak összegébõl az Egészség-

biztosítási [Alap Központi Irányításának] Önkormányzat és az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár kiadási elõirányzata [4727] 2.773 millió forint[;

ez az összeg tartalmazza a világbanki program 807 millió forint összegû hazai

kiadásait, valamint a Fõvárosi és Pest megyei Egészségbiztosítási Pénztár

elhelyezésének 1300 millió forint összegû kiadását]. A megyei és ágazati

Egészségbiztosítási Pénztárak kiadási elõirányzata [7277] 6.605 millió forint,

az Országos Orvosszakértõi Intézet kiadási elõirányzata [587] 530 millió

forint, a központosított elõirányzatok összege [1549] 1.448 millió forint.

(3) Az informatikai fejlesztések kiadási elõirányzata 500 millió forint.

(4) A világbanki kölcsönnel kapcsolatos belföldi kiadások elõirányzata 407

millió forint.

[(3)](5) A mûködési költségvetés mérlegét a[z] törvény 5.számú melléklete

tartalmazza."

9./ A törvényjavaslat 21. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"21. § (1) Az Országgyûlés a társadalombiztosítási alrendszer összevont

költségvetését [843.151] 849.871 millió forint bevételi, [850.535] 849.871

millió forint kiadási elõirányzattal, [7384 millió forint deficittel] nulla

egyenleggel állapítja meg.

10./ A törvényjavaslat 1-7.számú mellékletei helyébe a módosító indítvány új

1-7.számú mellékletei lépnek, amelyek a módosító indítvány 1-21. pontjaival

együtt tárgyalandó, mert a számok konzisztenciája csak így tartható.

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat módosítását a stabilizációs törvény elfogadása indokolja,

mivel annak kihatása a törvényjavaslatban nem jelenik meg. Ezért az alapok

bevételi és kiadási elõirányzatait az elfogadott intézkedéseknek megfelelõen

módosítani szükséges. Ezen túlmenõen a nyugdíjak plusz egy százalékos

emelésének a feltételeit is szükséges megteremteni és az Alapok

megfeleltetését külön-külön a null szaldós követelménynek. Ez indokolja az

alapok befektetése hozama tartalékának az 1995-ös év kiadásai fedezetére

bevonását, a Nyugdíjbiztosítási Alap esetében a Lakásalap fedezeti kötvény

1995-ben megtérülõ tõke részének is. Ezen túlmenõen a Nyugdíjbiztosítási Alap

részére az Egészségbiztosítási Alap 1995-ben egyösszegû rendkívüli bevétel

átcsoportosítást eszközöl a null szaldó biztosítása érdekében.

A törvényjavaslat 1-7.számú mellékleteinek teljes módosítását az Alapok

számszaki konzisztenciája indokolja

A társadalombiztosítási összevont költségvetési mérlegének a módosítása a

részletes módosítások miatt értelemszerûen indokolt.

Tekintettel a társadalombiztosítási alapok kintlévõségeinek behajtására

irányuló kiemelt tevékenységére a két Alapnak, szükségesnek tartom a

behajtással és az elfedett járulék feltárásával foglalkozók tevékenységének

ösztönzését. Ezért javaslatom mindkét Alapnál biztosítja a behajtás, illetve a

ténylegesen feltárt járulékfizetési kötelezettség 2%-ának az erre a célra

szolgáló felhasználását.

11./ A 9.§ (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A finanszírozásra vonatkozó szabályokat a bevezetésük elõtt [60] 30

nappal [nyilvánosságra kell hozni] ki kell hirdetni."

Indokolás

A finanszírozásra vonatkozó szabályokat a bevetésük elõtt 30 nappal elég

kihirdetni, hiszen a felkészüléshez így is több mint egy hónap áll

rendelkezésre. A nyilvánosságra hozatal kifejezés nem egyértelmû, hiszen a

jogszabályok érvényességének feltétele a hivatalos lapban való kihirdetés,

ezért - annak elkerülésére, hogy tévesen feltételezhessék azt, hogy

finanszírozásra vonatkozó szabály jogszabályon kivûl is közzétételre kerülhet

- pontosítani szükséges a törvényjavaslat szövegét.

12./ A 10.§ (2) bekezdése helyébe a következõ bekezdés lép:

"(2) Az OEP [a szerzõdéseket a Kormány rendeletében meghatározott

gyógyító-megelõzõ kapacitás mûködtetésére köteles megkötni. Ezt meghaladó

szolgáltatásra a népjóléti miniszter egyetértésével szerzõdést köthet.] az (1)

bekezdés szerinti szerzõdéseket az egészségügyi szakellátás tekintetében az

OEP és a Népjóléti Minisztérium 2-2 képviselõjébõl álló közös szakmai

bizottság javaslata alapján köti meg. A bizottság az egészségügyi alapellátás

tekintetében - megyénkénti bontásban - az országos kapacitásra, a szakellátás

tekintetében a finanszírozandó konkrét kapacitásra tesz javaslatot. Bizottsági

döntés hiányában a népjóléti miniszter dönt a konkrét finanszírozandó

kapacitásról."

Indokolás

A törvényjavaslat csupán arra adna felhatalmazást a Kormánynak, hogy a

gyógyító-megelõzõ ellátás kapacitás kereteit határozza meg, azonban a

keretszámok figyelembe vételével a biztosító szabadon döntene a konkrét

finanszírozandó intézményekrõl. Tekintettel arra, hogy alapvetõen szakmai

kérdés annak megítélése, hogy adott területen a szükséges kapacitás mely

egészségügyi intézményekben mûködjön, célszerû a döntést a Népjóléti

Minisztérium és a biztosító szakembereibõl álló közös bizottságra bízni,

azzal, hogy a vitás esetek rendezése a miniszter feladata.

13./ A 10.§ (4) bekezdése maradjon el.

Indokolás

Az elhagyni javasolt rendelkezés nevesíti azokat a szerveket, amelyek a

finanszírozási szerzõdés megkötését kezdeményezni jogosultak. Tekintettel

arra, hogy a nevesített szervek kezdeményezése sem jár szerzõdéskötési

kötelezettséggel, indokolatlan a kezdeményezésre jogosultak körének szûkítése.

14./ A 11.§ (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"a) az átvállalt feladat ellátásához szükséges, [a Népjóléti Minisztérium

által szabályozott minimális] tárgyi feltételek térítésmentes biztosításáról,"

Indokolás

A Népjóléti Minisztérium nem rendelkezik szabályozási jogosítvánnyal, a

népjóléti minisztert illeti meg, ezért pontatlan és félre értelmezhetõ a

törvényjavaslatban foglalt rendelkezés. E mellett korlátozza a funkcionális

privatizációt, hiszen miniszteri rendeletben csak a háziorvosi szolgálatok

alapfelszerelése van meghatározva, így pl. a fogorvosi ellátás

privatizációjának akadályát képezné a tárgyi feltételek meghatározásának

hiánya.

15./ A 12.§ (1) bekezdés a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"a) a társadalombiztosítás által támogatott gyógyszerek, gyógyászati seg

édeszközök készletben tartására [a készlet fenntartásra], a kiszolgáltatá

sára, az elszámolásra és az ellenõrzésre vonatkozó szabályokat,"

Indokolás

A biztosító érdekeltsége csak az általa támogatott gyógyszerek forgalmazásával

kapcsolatosan áll fenn, ezért indokolatlan a gyógyszertár teljes

tevékenységének ellenõrzésére adott felhatalmazás.

16./ A 12.§ (2) bekezdése maradjon el.

Indokolás

Felesleges törvényi felhatalmazást adni arra, hogy a felek a szerzõdésben más

kérdésekben is megállapodhatnak, hiszen a szerzõdés tartalma - a kötelezõ

elemeken túl - a mellérendelt felek szabad akarata szerint alakul.

17./ A 14. § (1) bekezdésének utolsó mondata maradjon el.

Indokolás

Az elhagyni javasolt rendelkezés értelmében a biztosító az általánosan

rögzített finanszírozási módszereken túl személyi ösztönzéseket is

alkalmazhat. Tekintettel arra, hogy a biztosító az egészségügyi intézmények

mûködtetõivel áll jogviszonyban, nincs arra jogalapja, hogy a vele szerzõdést

nem kötõ dolgozók számára közvetlen személyi ösztönzést nyújtson.

18./ A 14.§ (3) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Az átcsoportosítás szükségességét a társadalombiztosítási alapok éves

költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényben részletesen indokolni kell."

Indokolás

Ha az Egészségbiztosítási Önkormányzat utólagos indokolási kötelezettség

nélkül szabadon átcsoportosíthatja az elõirányzatokat, felesleges az

Országgyûlésnek a részletes költségvetést megalkotni, elég lenne csak a

keretszámok meghatározása. Részletes költségvetés meghatározása esetén azonban

meg kell indokolni, hogy mi tette szükségessé a Parlament döntésétõl való

eltérést.

19./ A 15.§ (1) bekezdésének utolsó mondata maradjon el.

Indokolás

A törvényjavaslat lehetõséget kíván biztosítani arra, hogy a törvényben

meghatározott finanszírozási módszereken túl, más finanszírozási technikát is

alkalmazzanak. Amennyiben törvény határozza meg a finanszírozás alapját képezõ

teljesítmények összetevõit, felesleges - konkrét utalások nélkül - parttalanná

tenni a figyelembe vehetõ körülményeket. Tekintettel arra, hogy a

finanszírozás részletes szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg, a

finanszírozás alapját képezõ minden tényezõt jogszabályban kell rögzíteni.

20./ A 19.§ (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"a«\szimbÓlum SYMBOL \f "Times New Roman CE" \s 14 \h») védõnõi,

ügyeleti- [üzem-egészségügyi] szolgálat, valamint iskola- [és

sportegészségügy] egészségügyi szolgálat";

Indokolás

Az üzem-egészségügyi ellátás idegen a biztosítási jogviszony keretében

térítésmentesen igénybevehetõ egészségügyi szolgáltatásoktól, azok

igénybevétele nem hozzáférhetõ valamennyi biztosított számára. A szolidaritási

elvû kötelezõ biztosítási rendszer az egyes biztosítottak részére csak az

életkori sajátosságok figyelembe vételével adhat eltérõ ellátást, ezért nem

indokolt a munkahelyi sajátosságok alapján egyes biztosítotti körök részére

többletszolgáltatás nyújtása. A munkavédelmi törvény értelmében a foglalkozás-

egészségügyi ellátás biztosítása a munkáltatók feladata, így annak fedezetét

nem a járulékbevételébõl kell biztosítani. A gazdasági stabilizációt szolgáló

egyes törvények módosítása során a társadalombiztosításról szóló 1975.évi

II.törvénybõl hatályon kívül helyezésre került a biztosítottak részére

térítésmentesen nyújtandó sportegészségügyi ellátásról rendelkezõ szövegrész,

így a biztosítási jogviszony keretében nem vehetõ igénybe a sportorvosi

szolgáltatás. A két törvény közötti összhang megteremtése indokolja a

sportegészségügy finanszírozására vonatkozó rendelkezések elhagyását.

21./ A 20. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) [A biztosítási érdekkörbe tartozó] kockázatcsökkentõ és -kezelõ

programok finanszírozása[ára] körében az E. Alap éves költségvetésérõl szóló

törvényben foglalt e célra szolgáló elõirányzat terhére az önkormányzat a

Népjóléti Minisztériummal egyeztetve [pályázatot írhat ki] a biztosítói

finanszírozásból kikerült egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó intézmények

részére nyújt 1995.évben támogatást.

Indokolás

A kockázatcsökkentõ és kezelõ programok célja lényegében a biztosítási

jogviszony keretét meghaladó egyes egészségügyi szolgáltatások támogatása is

volt. Tekintettel arra, hogy elsõsorban a foglalkozás-egészségügy szolgálatok

mûködésében jelentõs zavarok prognosztizálhatók, célszerû a rendelkezésre álló

eszközökkel az átalakítással legérintettebb területek mûködõképességét

elõsegíteni.

22./ A 17.§ (2) bekezdésének utolsó mondata helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"[Az intézménycsoportok kijelölését a Népjóléti Minisztérium véleményének

kikérésével kell elvégezni.] Az egyes ellátási szintekhez tartozó

intézményeket a 10.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megállapítani."

Indokolás

Az egyes ellátási szintekhez tartozó intézmények kijelölése kizárólag szakmai

szempontokon alapulhat, ezért azok kijelölésére nem a biztosító hivatott.

23./ A törvényjavaslat 25.§-a (3) bekezdésének b) pontja és a (4) bekezdés a)

pontja elmarad, a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (3)-(4) bekezdése (4)-(5) bekezdésre módosul.

"(3) A törvény hatálybalépését követõen 1995.december 31-éig, azok a

foglalkozás-egészségügyi szolgálatok, amelyek 1995.I.félévében is

társadalombiztosítási finanszírozásban részesültek, a törvény hatálybalépést

megelõzõen számukra folyósított összeg 50%-ában részesülnek.

Indokolás

A 10.§ (2) bekezdésének és a 17.§ (2) bekezdésének módosítása esetén a

kapacitási szintekre való utalás és a minimális tárgyi feltételek népjóléti

miniszteri rendeletben történõ szabályozása elmarad, ezért az összhang

megteremtése miatt e rendelkezések elhagyása is indokolt. A foglalkozás-

egészségügyi szolgálatok finanszírozásának azonnali megszüntetése

veszélyeztetheti az elõzetes és az idõszakos munkaköri alkalmassági

vizsgálatok lebonyolítását, ezért az átmeneti idõre csökkentett finanszírozás

biztosítása szükséges.

24./ A törvényjavaslat 29. § (6) bekezdése maradjon el.

Indokolás

Az OEP által összeállított, a finanszírozási szerzõdés megkötéséhez szükséges

adatokat tartalmazó útmutató közzétételét nem indokolja semmi a Magyar

Köztársaság hivatalos lapjában, hiszen az nem jogszabály formájában kerül

kiadásra.

25./ A törvényjavaslat 30. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

[A törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Társadalombiztosítási Alap 1992.

évi költségvetésérõl, valamint a Társadalombiztosítási Alapról szóló 1988. évi

XXI. törvény módosításáról szóló 1992. évi X.

törvény 21.§ (4) bekezdésének elsõ mondatában megjelölt határidõ 1995.

december 31-re, a második mondatában megjelölt határidõ pedig 1995. június 30-

ra változik.]

"A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Társadalombiztosítási Alap 1992.évi

költségvetésérõl, valamint a Társadalombiztosítási Alapról szóló 1988.évi

XXI.törvény módosításáról szóló 1992.évi X.törvény 21.§-ának (4) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:

(4) Az Egészségbiztosítási Alap és a Nyugdíjbiztosítási Alap 1995.december 31.

napjáig legalább 55 milliárd forint, legfeljebb azonban 65 milliárd forint

értékû vagyonjuttatásban részesül."

Indokolás

A társadalombiztosítás vagyonhoz juttatása az új privatizációs törvényhez

igazodva módosítást igényel.

26./ A törvényjavaslat 31.§-sal egészül ki.

"A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a munkavédelemrõl

szóló 1993.évi XCIII.törvény 58.§-ának (5) bekezdése."

Indokolás

A munkavédelemrõl szóló törvény hatályon kívül helyezni javasolt rendelkezése

értelmében az Egészségbiztosítási Alap finanszírozza az 1994.január 1-jén

mûködõ üzem-egészségügyi szolgálatokat. Ugyanakkor a törvény minden munkáltató

számára kötelezõvé teszi a foglalkozás-egészségügyi ellátás biztosítását. Így

egyenlõtlen helyzetet teremt a hatálybalépésekor már mûködõ, illetve az azt

követõen létrehozott szolgálatok mûködtetése tekintetében, amely helyzet a

biztosítottak részére azonos szinten és módon garantált ellátások igényével

összevetve többszörösen megkülönböztetett helyzetet hozott létre. Ezen

túlmenõen a rendelkezés hatályon kívül helyezését az is indokolja, hogy a

törvényjavaslat 4.számú melléklete az 1994.évi elõirányzatnak mintegy 5%-át

szerepelteti az e célú elõirányzatban, azzal számolva, hogy a stabilizációs

intézkedések következtében a II. félévtõl megszûnik a foglalkozás-egészségügyi

ellátás társadalombiztosítási finanszírozása. Ennek azonban feltétele a

kapcsolódó törvény finanszírozási szabályának hatályon kívül helyezése is.

Budapest, 1995. június 12.

...............................

képviselõ

Eleje Honlap