tstext.tmp

1

K-992/1. szám

Í R Á S O S V Á L A S Z

Varga Mihály (FIDESZ-MPP) képviselõ úr "Merre mehet a kerékpárút" ? címû

kérdésére

Tisztelt Képviselõ úr !

Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint

hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:

A közlekedési tárca - a szakmai és a társadalmi szervek széleskörû

bevonásával - 1993-1994. években készítette el az országos

kerékpárforgalmi hálózatfejlesztési tervét. A helyi egyeztetéseket a

megyei önkormányzatok koordinálták. Kérésünknek megfelelõen bevonták a

települések önkormányzatait, a közlekedési-, környezetvédelmi-,

idegenforgalmi-, sport hivatalos területi valamint társadalmi és

érdekvédelmi szervezeteit. A beérkezett vélemények, javaslatok alapján a

Kerékpáros Szakértõi Testület véglegesítette a tervet. Ezt a szakértõi

testületet a közlekedési tárca hívta életre a kerékpározás ügyével

foglalkozó szakmai (közlekedési- közlekedésbiztonsági, idegenforgalmi,

egészségügyi, sport) és civilszervezetek kijelölt képviselõibõl, hogy a

kerékpározással összefüggõ kérdésekben tanácsadóként segítse a döntéseket.

A fejlesztési terv - országos és regionális hálózatot kiépítve - összesen

8.500 km kerékpárút létrehozásával számol. A kerékpárforgalmi hálózat

részét képezik az építést igénylõ kerékpárutak, továbbá egyes kisforgalmú

országos mellékutak és a burkolatlan állapotában is jól kerékpározható

árvízvédelmi töltések.

Álláspontunk szerint a kerékpárutak nyomvonalának kialakítása - a szakmai

szabályok keretein belül - az önkormányzat elvitathatatlan joga.

Vonatkozik ez mind a helyi, mind a kistérségi, mind az idegenforgalmat

szolgáló kerékpárutakra. Építésükhöz, központi forrásként rendelkezésre

álló Útalap támogatás - a törvényben meghatározott módon - pályázat útján

vehetõ igénybe. A pályázat alapja az önkormányzati kezdeményezés, így

alapvetõen érvényesülhetnek a terület "gazdájának" érdekei, elképzelései.

A pályázatokat elbíráló Tárcaközi Bizottság a meghirdetett hálózat-

építési, közlekedésbiztonsági, környezet- és egészségvédelmi prioritásokat

a döntéseknél juttatja érvényre.

A tárca által készített hálózatfejlesztési iránytervrõl szíves

tájékoztatásul csatolok egy áttekintõ rajzot, amely alapul szolgál a

települési vagy térségi kerékpárutak kialakításához. Az iránytervben

szereplõ országos kerékpárutak követik a fõközlekedési irányokat, a

nagykunsági települések a regionális hálózat útján bekapcsolódhatnak a

turistaforgalomba.

Képviselõ úr által megküldött térképvázlat egy magánkezdeményezés, az

Országos Kerékpárút Hálózatért Alapítvány elképzelése.

Végül tájékoztatom Képviselõ urat arról, hogy a tárca által kialakított

hálózatfejlesztési irányterv nem tekinthetõ véglegesnek, attól az

önkormányzatok eltérhetnek, mivel a kerékpárutak nyomvonalának kialakítása

és az építési idõpont megválasztása az önkormányzatok kezdeményezésétõl

függ.

Kérem válaszom szíves elfogadását.

Budapest, 1995. május " ".

Melléklet: 1 db.

Szívélyes üdvözlettel:

dr. Lotz Károly

Eleje Honlap