T/1048/18..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke részére

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az államtitokról és a szolgálati titokról szóló T/1048.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtom be:

I. A törvényjavaslat 24.§-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A [honvédséget] Magyar Honvédséget, valamint a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatokat értinõ ellenõrzés során az ellenõrzést végzõk nem tekinthetnek

be az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény

mellékleté[ben]nek I. és II. pontjában felsorolt iratokba és dokumentumokba."

II. A törvényjavaslat az alábbi új 31. §-sal egészül ki:

31.§

"(1) Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. számú

törvény (a továbbiakban: törvény) 18.§-ának (6) bekezdése az alábbiak szerint

módosul:

1.

'18.§ (6) Az országgyûlési biztos iratbetekintési jogát [a fegyveres erõknél,]

a Magyar Honvédségnél, a nemzetbiztonsági szolgáloknál, [és] a rendõrségnél és

a határõrségnél - az állami vagy szolgálati titkot tartalmazó iratok

tekintetében - az e törvényben foglalt korlátozások szerint gyakorolhatja.'

2.

A törvény 18.§-ának (7) bekezdése elmarad, és helyébe a következõ új (7)

bekezdés lép:

["18.§ (7) Az országgyûlési biztost a rendõrséget érintõ eljárása során az

országos rendõrfõkapitány engedélye alapján tekinthet be az olyan titkot

tartalmazó iratba, amelynek megismerése a bûnüldözés eredményességének

veszélyeztetésével járna. Ha az országos rendõrfõkapitány a betekintést nem

engedélyezi, az országgyûlési biztos a belügyminiszterhez fordulhat."]

'18.§ (7) A nemzetbiztonsági szolgálatok, a rendõrség és a határõrség titkos

információgyûjtõ tevékenységével is kapcsolatos kérdésre vagy bejelentésre az

országgyûlési biztos a válaszát úgy fogalmazza meg, hogy abból a felsorolt

szervek egyes esetekhez kapcsolódó titkos információgyûjtõ tevékenységére ne

lehessen következtetéseket levonni.'

3.

A törvény 18.§-a (8) bekezdésének elsõ mondata az alábbiak szerint módosul (a

(8) bekezdés egyéb rendelkezései nem módosulnak):

'18.§ (8) Azokat az iratokat, amelyekbe az országgyûlési biztos a [fegyveres

erõknél], Magyar Honvédségnél, [és] a nemzetbiztonsági szolgálatoknál, a

rendõrségnél, és a határõrségénél nem tekinthet be, a törvény melléklete

tartalmazza."

4.

A törvény mellékletének elsõ felvezetõ mondata az alábbiak szerint módosul:

'I. Az országgyûlési biztos a [fegyveres erõket] Magyar Honvédséget érintõ

vizsgálata során nem tekinthet be: '

5.

A törvény melléklete az alábbi III. és IV. pontokkal egészül ki:

'III. Az országgyûlési biztos a rendõrséget érintõ eljárása során nem

tekinthet be:

1./ Más államok rendõri szerveivel, nemzetközi szervezettel kötött

együttmüködés okmányaiba, illetve az együttes intézkedésekbe és az

együttmûködés során keletkezett, a rendõrség valamely szerve rendelkezésére

bocsátott adatokba, információkba, amennyiben a szerzõdõ felek azok állam-

vagy szolgálati titokként történõ védelmét kérik.

2./ A rendõrség nemzetközi kapcsolataira vonatkozó azon dokumentumokba,

megállapodásokba, amelyek a nemzetközi szervezett bûnözés /ideértve a

kábítószer kereskedelmet, a pénzmosást és a terror cselekményeket/

felderítésére és a cselekmények megelõzésére vonatkozó konkrét

kötelezettségvállalást tartalmazzák.

3./ A nemzetbiztonsági szolgálatoknak a rendõrséggel történõ együttmûködésével

kapcsolatos és az abból származó, vagy arra vonatkozó minden olyan adatba,

amelyet a törvény mellékletének II. szám alatti pontjai felsorolnak.

4./ A rendõrségi, illetve a rendõrség által védett objektumok, valamint a

rendõrség által védett személyek õrzésvédelmi terveibe, a védelmi

berendezésekre, õrségekre, õrhelyekre vonatkozó dokumentációkba, leírásokba.

5./ Az ügyben érintett személyzeti anyagaiba, kivéve, ha ezt az érintett

személy írásban kéri.

6./ A rendõrséggel titkosan együttmûködõ magánszemélyek azonosítását lehetõvé

tevõ dokumentumokba, kivéve, ha a jogsérelem az együttmûködõ személyt érte, s

a kivizsgálást maga kéri.

7./ A rendõrség által titkos információgyûjtésre használt eszközök és

módszerek mûködésének és mûködtetésének mûszaki-technikai adatait tartalmazó,

vagy az azokat alkalmazó személyek azonosítását lehetõvé tevõ dokumentumokra.

8./ A rendõrség rejtjeles híradásával kapcsolatos adatok, eszközök

dokumentációk, iratok, valamint a kormányzati célú frekvencia

nyilvántartásával kapcsolatos összesített adatokba.

IV. Az országgyûlési biztos a határõrséget érintõ eljárása során nem tekinthet

be:

1./ A fegyveres erõk tekintetében az I. pontban felsorolt határõrségi

iratokba.

2./ A határõrség által kötött olyan nemzetközi együttmûködési

megállapodásokba, amelyeket a felek államtitoknak minõsítenek.

3./ A nemzetbiztonsági szolgálatoknak a határõrséggel történõ

együttmûködésével kapcsolatos és az abból származó, vagy arra vonatkozó minden

olyan adatba, amelyet a törvény mellékletének II. szám alatti pontjai

felsorolnak.

4./ Az ügyben érintett személyzeti anyagaiba, kivéve, ha ezt az érintett

személy írásban kéri.

5./ A határõrséggel titkosan együttmûködõ magánszemélyek azonosítását lehetõvé

tevõ dokumentumokba, kivéve, ha a jogsérelem az együttmûködõ személyt érte, s

a kivizsgálást maga kéri.

6./ A határõrség által titkos információgyûjtésre használt eszközök és

módszerek mûködésének és mûködtetésének mûszaki-technikai adatait tartalmazó,

vagy az azokat alkalmazó személyek azonosítását lehetõvé tevõ dokumentumokba.

7./ A határõr felderítés eszközeire, mûködésére vonatkozó összesített adatokat

tartalmazó iratokba.

8./ Az Alkotmány 19/E §-ával összefüggésben megfogalmazott határõrségi

feladatokra készített védelmi tervekbe.'"

I n d o k o l á s

Az 1993. évi LIX. törvény 18. § (7) bekezdésének értelmében a rendõrséget

érintõ eljárása során az állampolgári jogok országgyûlési biztosa egyes,

titkot tartalmazó iratokba csak az országos rendõrfõkapitány engedélye alapján

tekinthet be. Így a jelen törvényjavaslat 30. § (3) bekezdése szerint az

országgyûlési képviselõnek több joga lesz, mint a képviselõk minõsített

többségével megválasztott országgyûlési biztosnak, hiszen a képviselõnek - ha

a közfeladata ellátása érdekében szükséges - a miniszter azokat az adatokat is

a rendelkezésére kell bocsássa, amelyeknek a megismerésébõl az országgyûlési

biztost az országos rendõrfõkapitány kirekesztheti.

Az országgyûlési biztos tevékenységét csak törvény korlátozhatja. Ezért

kezdeményezi a kormányprogram az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról

szóló törvény módosítását. A kormányprogram szövege szerint a kormány "A

biztos szerepének növelése érdekében szükségesnek tartja, hogy a hatóságok

helyiségeibe való belépését és iratbetekintési jogát csak a biztosról szóló

törvény szabályozhassa. A rendõrséget érintõ vizsgálat során az

iratbetekintési jog csak a törvényben meghatározott esetekben korlátozható."

Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló törvény hatályba lépése

óta a határõrség alkotmányos felhatalmazást kapott hatósági feladatok

ellátására. Indokolt tehát, hogy az állampolgári jogok országgyûlési biztosa

jogait - az e törvényben foglalt korlátozásokkal a határõrséggel kapcsolatban

is gyakorolja.

A minõsített adatok védelmének szakmai felügyeletét a belügyminiszter látja

el. A felügyelete és irányítása alá tartozó szervek vonatkozásában e jogköre

nem korlátozható. Ez teszi indokolttá, hogy az 1993. évi LIX. tv. módosítása

esetén a jelen törvény 24.§-ának (4) bekezdése is módosuljon.

Budapest, 1995. június 6.

Kõszeg Ferenc

SZDSZ

Eleje Honlap