Módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán úr
az Országgyûlés elnöke részére
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az államtitokról és a szolgálati titokról szóló T/1048.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
nyújtom be:
I. A törvényjavaslat 24.§-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(4) A [honvédséget] Magyar Honvédséget, valamint a polgári nemzetbiztonsági
szolgálatokat értinõ ellenõrzés során az ellenõrzést végzõk nem tekinthetnek
be az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény
mellékleté[ben]nek I. és II. pontjában felsorolt iratokba és dokumentumokba."
II. A törvényjavaslat az alábbi új 31. §-sal egészül ki:
31.§
"(1) Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. számú
törvény (a továbbiakban: törvény) 18.§-ának (6) bekezdése az alábbiak szerint
módosul:
1.
'18.§ (6) Az országgyûlési biztos iratbetekintési jogát [a fegyveres erõknél,]
a Magyar Honvédségnél, a nemzetbiztonsági szolgáloknál, [és] a rendõrségnél és
a határõrségnél - az állami vagy szolgálati titkot tartalmazó iratok
tekintetében - az e törvényben foglalt korlátozások szerint gyakorolhatja.'
2.
A törvény 18.§-ának (7) bekezdése elmarad, és helyébe a következõ új (7)
bekezdés lép:
["18.§ (7) Az országgyûlési biztost a rendõrséget érintõ eljárása során az
országos rendõrfõkapitány engedélye alapján tekinthet be az olyan titkot
tartalmazó iratba, amelynek megismerése a bûnüldözés eredményességének
veszélyeztetésével járna. Ha az országos rendõrfõkapitány a betekintést nem
engedélyezi, az országgyûlési biztos a belügyminiszterhez fordulhat."]
'18.§ (7) A nemzetbiztonsági szolgálatok, a rendõrség és a határõrség titkos
információgyûjtõ tevékenységével is kapcsolatos kérdésre vagy bejelentésre az
országgyûlési biztos a válaszát úgy fogalmazza meg, hogy abból a felsorolt
szervek egyes esetekhez kapcsolódó titkos információgyûjtõ tevékenységére ne
lehessen következtetéseket levonni.'
3.
A törvény 18.§-a (8) bekezdésének elsõ mondata az alábbiak szerint módosul (a
(8) bekezdés egyéb rendelkezései nem módosulnak):
'18.§ (8) Azokat az iratokat, amelyekbe az országgyûlési biztos a [fegyveres
erõknél], Magyar Honvédségnél, [és] a nemzetbiztonsági szolgálatoknál, a
rendõrségnél, és a határõrségénél nem tekinthet be, a törvény melléklete
tartalmazza."
4.
A törvény mellékletének elsõ felvezetõ mondata az alábbiak szerint módosul:
'I. Az országgyûlési biztos a [fegyveres erõket] Magyar Honvédséget érintõ
vizsgálata során nem tekinthet be: '
5.
A törvény melléklete az alábbi III. és IV. pontokkal egészül ki:
'III. Az országgyûlési biztos a rendõrséget érintõ eljárása során nem
tekinthet be:
1./ Más államok rendõri szerveivel, nemzetközi szervezettel kötött
együttmüködés okmányaiba, illetve az együttes intézkedésekbe és az
együttmûködés során keletkezett, a rendõrség valamely szerve rendelkezésére
bocsátott adatokba, információkba, amennyiben a szerzõdõ felek azok állam-
vagy szolgálati titokként történõ védelmét kérik.
2./ A rendõrség nemzetközi kapcsolataira vonatkozó azon dokumentumokba,
megállapodásokba, amelyek a nemzetközi szervezett bûnözés /ideértve a
kábítószer kereskedelmet, a pénzmosást és a terror cselekményeket/
felderítésére és a cselekmények megelõzésére vonatkozó konkrét
kötelezettségvállalást tartalmazzák.
3./ A nemzetbiztonsági szolgálatoknak a rendõrséggel történõ együttmûködésével
kapcsolatos és az abból származó, vagy arra vonatkozó minden olyan adatba,
amelyet a törvény mellékletének II. szám alatti pontjai felsorolnak.
4./ A rendõrségi, illetve a rendõrség által védett objektumok, valamint a
rendõrség által védett személyek õrzésvédelmi terveibe, a védelmi
berendezésekre, õrségekre, õrhelyekre vonatkozó dokumentációkba, leírásokba.
5./ Az ügyben érintett személyzeti anyagaiba, kivéve, ha ezt az érintett
személy írásban kéri.
6./ A rendõrséggel titkosan együttmûködõ magánszemélyek azonosítását lehetõvé
tevõ dokumentumokba, kivéve, ha a jogsérelem az együttmûködõ személyt érte, s
a kivizsgálást maga kéri.
7./ A rendõrség által titkos információgyûjtésre használt eszközök és
módszerek mûködésének és mûködtetésének mûszaki-technikai adatait tartalmazó,
vagy az azokat alkalmazó személyek azonosítását lehetõvé tevõ dokumentumokra.
8./ A rendõrség rejtjeles híradásával kapcsolatos adatok, eszközök
dokumentációk, iratok, valamint a kormányzati célú frekvencia
nyilvántartásával kapcsolatos összesített adatokba.
IV. Az országgyûlési biztos a határõrséget érintõ eljárása során nem tekinthet
be:
1./ A fegyveres erõk tekintetében az I. pontban felsorolt határõrségi
iratokba.
2./ A határõrség által kötött olyan nemzetközi együttmûködési
megállapodásokba, amelyeket a felek államtitoknak minõsítenek.
3./ A nemzetbiztonsági szolgálatoknak a határõrséggel történõ
együttmûködésével kapcsolatos és az abból származó, vagy arra vonatkozó minden
olyan adatba, amelyet a törvény mellékletének II. szám alatti pontjai
felsorolnak.
4./ Az ügyben érintett személyzeti anyagaiba, kivéve, ha ezt az érintett
személy írásban kéri.
5./ A határõrséggel titkosan együttmûködõ magánszemélyek azonosítását lehetõvé
tevõ dokumentumokba, kivéve, ha a jogsérelem az együttmûködõ személyt érte, s
a kivizsgálást maga kéri.
6./ A határõrség által titkos információgyûjtésre használt eszközök és
módszerek mûködésének és mûködtetésének mûszaki-technikai adatait tartalmazó,
vagy az azokat alkalmazó személyek azonosítását lehetõvé tevõ dokumentumokba.
7./ A határõr felderítés eszközeire, mûködésére vonatkozó összesített adatokat
tartalmazó iratokba.
8./ Az Alkotmány 19/E §-ával összefüggésben megfogalmazott határõrségi
feladatokra készített védelmi tervekbe.'"
I n d o k o l á s
Az 1993. évi LIX. törvény 18. § (7) bekezdésének értelmében a rendõrséget
érintõ eljárása során az állampolgári jogok országgyûlési biztosa egyes,
titkot tartalmazó iratokba csak az országos rendõrfõkapitány engedélye alapján
tekinthet be. Így a jelen törvényjavaslat 30. § (3) bekezdése szerint az
országgyûlési képviselõnek több joga lesz, mint a képviselõk minõsített
többségével megválasztott országgyûlési biztosnak, hiszen a képviselõnek - ha
a közfeladata ellátása érdekében szükséges - a miniszter azokat az adatokat is
a rendelkezésére kell bocsássa, amelyeknek a megismerésébõl az országgyûlési
biztost az országos rendõrfõkapitány kirekesztheti.
Az országgyûlési biztos tevékenységét csak törvény korlátozhatja. Ezért
kezdeményezi a kormányprogram az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról
szóló törvény módosítását. A kormányprogram szövege szerint a kormány "A
biztos szerepének növelése érdekében szükségesnek tartja, hogy a hatóságok
helyiségeibe való belépését és iratbetekintési jogát csak a biztosról szóló
törvény szabályozhassa. A rendõrséget érintõ vizsgálat során az
iratbetekintési jog csak a törvényben meghatározott esetekben korlátozható."
Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló törvény hatályba lépése
óta a határõrség alkotmányos felhatalmazást kapott hatósági feladatok
ellátására. Indokolt tehát, hogy az állampolgári jogok országgyûlési biztosa
jogait - az e törvényben foglalt korlátozásokkal a határõrséggel kapcsolatban
is gyakorolja.
A minõsített adatok védelmének szakmai felügyeletét a belügyminiszter látja
el. A felügyelete és irányítása alá tartozó szervek vonatkozásában e jogköre
nem korlátozható. Ez teszi indokolttá, hogy az 1993. évi LIX. tv. módosítása
esetén a jelen törvény 24.§-ának (4) bekezdése is módosuljon.
Budapest, 1995. június 6.
Kõszeg Ferenc
SZDSZ