T/1206/8..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján A

közoktatás szervezésével és irányításával kapcsolatos egyes átmeneti

szabályokról szóló T/1206.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1.§-ának [E törvény hatályba lépésének napján megszûnnek a tankerületi

oktatásügyi központok. A tankerületi oktatásügyi központok - e törvény 3-4. §-

ában foglalt feladatok kivételével - jogutódja az Országos Közoktatási

Intézet.] - elhagyását javaslom.

Indokolás:

1. Az állam nem mondhat le sem kötelezõ alapfeladatainak egyikérõl, a

közoktatásról, sem az ehhez kapcsolódó állami felelõsségrõl. A tervezett

módosítás ugyanis ezt célozza, mert elfogadása esetén maga után vonná A

kormányzati munkamegosztás megváltozásával összefüggésben egyes törvények

módosításáról szóló 1990. évi LXVIII. tv. 3. §-át, s így a mûvelõdési

miniszter a TOK-ok felszámolásánál megszabadulna a közoktatásról szóló 1993.

évi LXXIX. törvény 99.§(1) bekezdésében reá vonatkozó felelõsségétõl, hiszen a

miniszter irányítási feladatainak ellátásában osztozott a TOK.

2. Hiányzik a kormányzati munkamegosztás megváltoztatásával

összefüggésben egyes törvények módosításáról szóló 1990. évi LXVIII. tv. 3.§-

ának javasolt módosító szövege.

3. Az Országos Közoktatási Intézet (a továbbiakban OKI) alaptevékenysége

a közoktatási-kisérleti-innovációs fejlesztõ tevékenység. Ez nem cserélhetõ

fel és nem is vonható össze a közoktatásirányítási-tanügyigazgatási munkával,

mert

a) ismételten összekeveredne az irányítás és a szolgáltatás eltérõ

funkció rendszere, holott ez egyik alappillére az oktatásügy demokráciájának;

b) a közigazgatás középsõ szintje jószerével ellátatlan terület

maradna, s íly módon megszûnne az önkormányzatoktól, mint fenntartótól

független szakmai szervezet.

4. A megbízásos (tehát fizetett) függetlensége eleve kétséges a

megbízótól, ha az maga a mérésre kijelölt létesítmény fenntartója.

5. Különösen indokolatlan a TOK-ok felszámolása gazdasági szempontok

alapján is, mert:

a) a TOK-feladatok szétosztása a tervezett törvénymódosítás 1.sz.

melléklete alapján új intézmény létrehozását helyezi kilátásba, az Országos

Pedagógiai Továbbképzõ Irodáért (s ez számos más politikai vonzatú problémát

is felvet!);

b) a létszám elosztása gazdaságtalan, ha a kisebbségek

vonatkozását vizsgáljuk;

c) nem tartalmazza a tervezet, hogy miként kívánja az új

gazdasági évben biztosítani az e célra fordítandó összeget az 1996. évi

költségvetési törvényben.

6. A TOK-ok részfeladatának egyetemekre történõ telepítésével (JAPATE) az

egyetemi autonómia ismételt figyelmen kívül hagyásának, a jogsértésnek újabb

példáját adja.

7. Végezetül, de egyáltalán nem utolsósorban a magyarországi nemzeti

és etnikai kisebbségek oktatási és kulturális önigazgatásának, valamint a

magyar közoktatás egységének szempontjából a TOK megszüntetése

elképzelhetetlen, mert

a) a TOK-on belül kialakításra került - európai mintára - az a

szakmai ellenõrzési rendszer, amely intézménytípusoknak megfelelõen, az ország

területén szórtan élõ kisebbségek földrajzi elhelyezkedésén alapuló, a

kisebbségi autonómiát mûködtetõ rendszer megszûnik.

b) a tervezett módosítás 3. sz. melléklete oly módon hagyta

figyelmen kívül a kisebbségi érdekeket, hogy a Fõváros egyetlen nemzeti és

etnikai álláshelyet sem kapott, a 19 megyébõl pedig egyszerûen kimaradt 4

megye. A megyék részesedése is mellõz minden szakmai szempontot, hiszen pl.

Bács-Kiskun megye és Békés megye között a nemzetiségi feladat fordítottan

került felosztásra, Csongrád megye pedig egyszerûen kimaradt.

A TOK-ok megmaradása értelemszerûen teszi feleslegessé a tervezett 3. és 4.§-

t.

A módosító javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat további §-ainak

számozása értelemszerûen változik.

Budapest, 1995. szeptember 4.

/Dr.Dobos Krisztina/

országgyûlési képviselõ

MDF

Eleje Honlap