______________
bizjelen\t1206res.doc
T/1206/20.. szám
Az Országgyûlés
Önkormányzati és rendészeti bizottságának Oktatási, tudományos, ifjúsági és sport
bizottságának
a j á n l á s a
a közoktatás szervezésével és irányításával kapcsolatos egyes átmeneti
szabályokról szóló T/1206.. számú törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban:
Önkormányzati bizottság), valamint az Oktatási, tudományos, ifjúsági és sport
bizottsága (továbbiakban: Oktatási bizottság) megvitatta a közoktatás
szervezésével és irányításával kapcsolatos egyes átmeneti szabályokról szóló,
T/1206.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott
T/1206/4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18.
számú módosító javaslatokat.
Dr. Benkõ András, Olasz János és dr. Szabó Imre képviselõk a T/1206/5..
számú módosító indítványukat visszavonták.
Dr. Benkõ András, Olasz János és Dr. Szabó Imre képviselõk a T/1206/7..
számú módosító indítvány helyett T/1206/18.. számon új változatot nyújtott be.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.
Az Oktatási bizottság többségi véleményének elõadója: Szabados Tamás
képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Dr. Dobos Krisztina képviselõ, valamint dr. Kovács Kálmán képviselõ a
törvényjavaslat 1. §-ának az elhagyását javasolják (az indítvány elfogadása
esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"1. § [E törvény hatályba lépésének napján megszûnnek a tankerületi
oktatásügyi központok. A tankerületi oktatásügyi központok - e törvény 3-4. §-
ában foglalt feladatok kivételével - jogutódja az Országos Közoktatási
Intézet.]"
Indokolás: Lásd a T/1206/8.., valamint a T/1206/17.. sz. módosító
javaslatok indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
2. Dr. Kovács Kálmán képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"E törvény hatályba lépésének napján megszûnnek a tankerületi
oktatásügyi központok. A tankerületi oktatásügyi központok [- e törvény 3-4.
§-ában foglalt feladatok kivételével - jogutódja az Országos Közoktatási
Intézet] jogutódja az MKM megyei tanügyi igazgatási irodája."
Indokolás: Lásd a T/1206/16.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
3. Dr. Benkõ András, Olasz János és dr. Szabó Imre képviselõk a
törvényjavaslat 1. §-ának a következõ módosítását javasolják:
"1. § E törvény hatályba lépésének napján megszûnnek a tankerületi
oktatásügyi központok. A tankerületi oktatásügyi központok jogutódja - e
törvény 3-4. §-ában foglalt feladatok kivételével - [jogutódja] az Országos
Közoktatási Intézet."
Indokolás: Lásd a T/1206/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Dr. Dobos Krisztina képviselõ a törvényjavaslat 2. §-a helyébe az
alábbi rendelkezést javasolja:
"2. § [A Nemzeti alaptantervet a Kormány rendeletben adja ki. A
Nemzeti alaptanterv Kormány részére történõ benyújtásához be kell
szerezni az Országos Köznevelési Tanács egyetértését, továbbá a
Közoktatáspolitikai Tanács véleményét.] A nevelés és oktatás kötelezõ közös
tartalmi követelményeit - a szakképzés szakmai követelményeit kivéve - e
törvény preambulumával, 4. §-ának (1)-(3) bekezdésével, 10. §-ának (1)-(3)
bekezdésével, 13. §-ával összhangban - a Nemzeti alaptanterv határozza meg. A
Nemzeti alaptanterv a Tantervi alapelvekbõl és a Tantervi követelményekbõl
áll. A Tantervi alapelveket a Kormány, a Tantervi követelményeket - az
Országos Köznevelési Tanács egyetértésével és a Közoktatáspolitikai Tanács
véleményének kikérésével a mûvelõdési és a közoktatási miniszter adja ki."
Indokolás: Lásd a T/1206/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Dr. Kovács Kálmán képviselõ a törvényjavaslatot új 2. §-sal
kiegészíteni javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-
ainak számozása értelemszerûen változik):
"2. § A tankerületi oktatásügyi központok megszüntetésével egyidõben a
Kormány létrehozza az MKM megyei tanügyi igazgatási irodáit."
Indokolás: Lásd a T/1206/16.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Dr. Benkõ András, Olasz János és dr. Szabó Imre képviselõk a
törvényjavaslat 2. §-ának a következõ módosítását javasolják:
"2. § A Nemzeti [a]Alaptantervet és az érettségi vizsga szabályzatot a
mûvelõdési és közoktatási miniszternek az Országos Köznevelési Tanács
egyetértésével tett elõterjesztése alapján a Kormány rendeletben adja ki. A
Nemzeti [a]Alaptanterv Kormány részére történõ benyújtás[ához]a elõtt ki kell
kérni [be kell szerezni az Országos Köznevelési Tanács egyetértését, továbbá]
a Közoktatáspolitikai Tanács véleményét is."
Indokolás: Lásd a T/1206/18.. sz. módosító javaslat - új
változat a T/1206/7.. sz. módosító javaslat helyett -
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. Dr. Kovács Kálmán képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"A Nemzeti alaptanterv[et] alapelveit a Kormány rendeletben adja ki.
A Nemzeti alaptanterv Kormány részére történõ benyújtásához be kell
szerezni az Országos Köznevelési Tanács egyetértését, továbbá a
Közoktatáspolitikai Tanács véleményét."
Indokolás: Lásd a T/1206/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Dr. Dobos Krisztina képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának az
elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"3. § [A pedagógiai-szakmai szolgáltatásban részt vevõ intézmények
feladata - a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban:
a közoktatási törvény) 36. §-ában meghatározottak mellett - megbízás
alapján mérni és értékelni a nevelési-oktatási intézményekben végzett
nevelõ- és oktató munka eredményességét és segíteni az országos, a helyi
és térségi közoktatási feladatellátás szervezését. A pedagógiai-szakmai
szolgáltatásban részt vevõ intézmények közremûködnek továbbá a tanulmányi
és tehetséggondozó versenyek szervezésében és összehangolásában.]"
Indokolás: Lásd a T/1206/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
9. Dr. Kovács Kálmán képviselõ a törvényjavaslatot új 3. §-sal
kiegészíteni javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-
ainak számozása értelemszerûen változik):
"3. § A NAT követelményeit és az ajánlott minta kerettantervet a
miniszter rendeletben adja ki."
Indokolás: Lásd a T/1206/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Dr. Dobos Krisztina képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ának az
elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"4. § [(1) A fõjegyzõ, továbbá a megyei jogú város jegyzõje
közremûködik - az érettségi vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint -
az érettségi vizsgák elõkészítésében, továbbá a közoktatási információs
rendszer mûködtetésében.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátásában -
jogszabályban meghatározottak szerint, ennek hiányában megbízás alapján -
részt vesz a pedagógiai-szakmai szolgáltatást ellátó intézmény.]"
Indokolás: Lásd a T/1206/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. Dr. Kovács Kálmán képviselõ a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátásában
- jogszabályban meghatározottak szerint, ennek hiányában megbízás alapján
- részt vesz [a pedagógiai-szakmai szolgáltatást ellátó intézmény] az MKM
megyei tanügyi igazgatási irodája."
Indokolás: Lásd a T/1206/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
12. Dr. Dobos Krisztina képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ának az
elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"5. § [(1) A nyolc évfolyammal mûködõ általános iskola, továbbá
a négy évfolyammal mûködõ gimnázium évfolyamainak a száma csak abban az
esetben növelhetõ, illetve nyolc évfolyamnál több évfolyammal mûködõ általános
iskola, négy évfolyamnál több évfolyammal mûködõ gimnázium abban az
esetben létesíthetõ, ha a fõvárosban, illetve a megyében mûködõ helyi
önkormányzatok a közoktatási törvény 89. §-ában meghatározottak alapján e
kérdésben egymással együttmûködési megállapodást kötöttek.
(2) A nyolc évfolyammal mûködõ általános iskola évfolyamainak a száma
akkor csökkenthetõ, ha a helyi önkormányzat az általános iskolai ellátásról az
(1) bekezdésben meghatározott megállapodás keretében továbbra is megfelelõ
színvonalon gondoskodik, oly módon, hogy annak igénybevétele a gyermeknek,
tanulónak és a szülõnek ne jelentsen aránytalan terhet.
(3) A (2) bekezdés alkalmazásában
a) aránytalan teher, ha a gyermek, tanuló az óvodai nevelést, iskolai
nevelést és oktatást lényegesen nehezebb körülmények között vagy jelentõs
költségnövekedés mellett tudja igénybe venni, figyelembe véve a gyermek,
tanuló életkorát, fogyatékosságát (pl. a változás miatt a nevelési-oktatási
intézmény eléréséhez szükséges idõtartam jelentõsen megnövekszik; a rosszabb
útviszonyok, veszélyes átkelõk igénybe vétele miatt szülõi kíséretre is
szükség van; a nevelési-oktatási intézményt gyalog már nem, csak
tömegközlekedési eszközzel, többszöri átszállással lehet megközelíteni),
b) megfelelõ színvonalon való további gondoskodás, ha az új feltételek
között folyó óvodai nevelés, iskolai oktatás személyi és tárgyi feltételei
megfelelnek a szabványoknak, a közoktatási törvény 1. és 3. számú
mellékletében meghatározott elõírásoknak, s továbbra is biztosított a meglévõ
pedagógiai szolgáltatások (pl. a nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozók
óvodai nevelése, iskolai nevelése és oktatása a nyelvi környezetben; nem
szûnik meg tagozatos oktatás, fogyatékos gyermekek, tanulók sajátos nevelése
és oktatása, tanulási nehézséggel küzdõk nevelése, oktatása) igénybe vétele.]"
Indokolás: Lásd a T/1206/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
13. Dr. Benkõ András, Olasz János és dr. Szabó Imre képviselõk a
törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
VISSZAVONVA! ( A T/1206/5.. sz. módosító javaslat az Önkormányzati
bizottság 1995. szeptember 13-i ülésén)
14. Dr. Benkõ András, Olasz János és dr. Szabó Imre képviselõk a
törvényjavaslat 5. §-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat
elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
VISSZAVONVA! (A T/1206/5.. sz. módosító javaslat az Önkormányzati
bizottság 1995. szeptember 13-i ülésén)
15. Csizmár Gábor képviselõ a törvényjavaslat 5. § (3) bekezdése bevezetõ
mondatának a következõ módosítását javasolja:
"(3) [A (2) bekezdés] E törvény és a közoktatási törvény alkalmazásában"
Indokolás: Lásd a T/1206/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Oktatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Dr. Dobos Krisztina képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ának az
elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"6. § [(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hetedik napon lép
hatályba; egyidejûleg hatályát veszti
a) az oktatásról szóló 1985. évi I. törvény, valamint a módosítására
kiadott 1990. évi XXIII. törvény és az 1990. évi LXVIII. tv. 3. §-a,
b) a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény
- 9. §-a (1) bekezdésének második és harmadik mondata, (2)-(4)
bekezdése, valamint (5) bekezdésébõl az "a kerettantervre épülõ" szövegrész
- 22. §-ának (3) bekezdése és (4) bekezdésébõl az " - a tankerületi
oktatásügyi központok kivételével - " szövegrész,
- 37. §-a (6) bekezdésének második mondata,
- 45. §-ának (2) bekezdésébõl a "kerettanterv alapján" szövegrész,
valamint "a kerettanterv alapján" szövegrész, továbbá (3) bekezdésébõl a
"keret" szövegrész,
- 79. § (3) bekezdésének második mondata,
- 93. § (1) bekezdésének a) pontjából az " és - a Tantervi alapelvek
kivételével - a Nemzeti alaptantervet, továbbá iskolatípusonként a
kerettanterveket, és ellátja azok felülvizsgálatával kapcsolatos feladatokat"
szövegrész,
- 94. § (1) bekezdésének a) pontja, valamint c) pontja,
- 96. § (3) bekezdésének a) pontjából az "a tantervi
követelményrendszer," szövegrész és az "és a kerettantervek" szövegrész,
- 97. §-a (1) bekezdésének a) pontja,
- a 99. §-t megelõzõ alcím, valamint a 99-100. §,
- a 104. § (4) bekezdésének a) pontjából az "a tankerületi oktatásügyi
központ útján felkért" szövegrész,
- a 107. § (9) bekezdésébõl az "és a tankerületi oktatásügyi
központnak" szövegrész,
- a 124. § (4) bekezdésének b)-c) pontja.
(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a tankerületi oktatásügyi
központok mûködéséhez rendelkezésre álló költségvetési elõirányzatot a
feladatelosztással arányosan a fejezetek között átcsoportosítsa.]"
Indokolás: Lásd a T/1206/13.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1995. szeptember 14.
Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., Dr. Orosz István s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke az Oktatási bizottság elnöke