- 1 -

Melléklet

H/1221/2..

A Kormány 1995. II. félévi törvényalkotási programjavaslata

(az elfogadás havi ütemezése szerint)

SZEPTEMBER

1./ A szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény módosítására vonatkozó

törvényjavaslat (T/1094.. szám)

2./ A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényjavaslat (T/420.. szám)

3./ A Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra utaló

elnevezéseknek a használatáról szóló törvényjavaslat (T/785.. szám)

4./ Az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994.

évi XXIII. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: július

Az Alkotmánybíróság 60/1994. (XII.24.) AB határozatában

megsemmisítette a törvény egyes rendelkezéseit, továbbá felhívta az

Országgyûlést, hogy 1995. szeptember 30-áig teljesítse jogalkotói

feladatát több, a törvényben nem szabályozott kérdés tekintetében,

amely mulasztásával alkotmányellenességet idézett elõ.

5./ Az életüktõl és szabadságuktól politikai okokból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosítására vonatkozó

törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: június

Az Alkotmánybíróság 1/1995. (II.8.) AB határozatában elõírta, hogy az

Országgyûlés törvényalkotói feladatának a törvény egyes rendelkezései

kapcsán - az alkotmányos követelményeknek megfelelõen - 1995.

szeptember 30-áig tegyen eleget.

6./ A közoktatás szervezésével és irányításával kapcsolatos egyes átmeneti

szabályokról szóló törvényjavaslat (T/1206.. szám)

7./ Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosítására

vonatkozó törvényjavaslat

nagy terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: augusztus

A szabályozás célja a kincstári rendszer kiépítésével kapcsolatos

rendelkezések megalkotása, az államháztartási reform keretében. A

javaslat a vonatkozó törvénymódosításokat foglalja össze.

8./ A területfejlesztésrõl és rendezésrõl szóló törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: július

A törvény megalkotását szükségessé teszi az önkormányzati törvény

azon elõírása is, miszerint a megyei területfejlesztési tanácsokat

1995. június 30-ig fel kell állítani. A tanácsok mûködésének alapjait

- egyéb rendelkezései mellett - éppen a javaslat alakítja ki.

9./ A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992.

évi LXXXIX. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: augusztus

10./ A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény módosítására vonatkozó

törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: augusztus

11./ A gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény módosítására von

atkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: augusztus

12./ Az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény módosítására von

atkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: augusztus

13./ Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény módosítására vonatkoz

ó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: augusztus

Csak kivételes eljárás keretében történõ tárgyalás esetén

1./ Az élelmiszerekrõl szóló törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: július

2./ Az Állatorvosi Kamaráról és az állatorvosi szolgáltatói tevékenységrõl

szóló törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: július

3./ Az állategészségügyrõl szóló törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: július

4./ A takarmányozásról szóló törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: július

OKTÓBER

1./ A helyi önkormányzatok fizetõképességének helyreállításáról, valamint az

adósságok rendezésérõl szóló törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

2./ A közraktározásról szóló törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

A szabályozás a közraktári tevékenység végzésének feltételeit, a

közraktári ügyletek bonyolításának szervezeti és egyéb garanciáit

foglalja egybe, a termelõk rövid lejáratú hitellehetõségeinek

bõvítése érdekében.

3./ A vagyoni kárpótlás egyes kérdéseinek rendezésérõl szóló törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

A szabályozás célja a vagyoni kárpótlás mielõbbi befejezését

elõsegítõ rendelkezések megalkotása.

4./ A fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek hivatásos állományának

szolgálati viszonyáról szóló törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

5./ A hadkötelesek jogállásásról szóló törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

6./ A katonai tanintézeti oktatók és hallgatók jogállásáról szóló

törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

7./ Az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésrõl szóló

1994. évi LXXX. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: augusztus

A szabályozás célja a Kormány gazdasági stabilizációs törekvéseinek

megvalósulását elõsegítõ rendelkezések megal-kotása, például az

illetményrendszerre, a végkielégítés intézményére vonatkozó elõírások

módosításával.

8./ A Magyar Köztársaság 1994. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló

törvényjavaslata

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

9./ A társadalombiztosítási alapok 1994. évi zárszámadásráról szóló

törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

10./ A devizagazdálkodásról szóló törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

11./ A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló

törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: július

12./ A vámtarifákról szóló törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: július

13./ A biztosítóintézetekrõl és a biztosítási tevékenységrõl szóló

törvényjavaslat (T/1233.. szám)

14./ A rádiózásról és televíziózásról szóló törvényjavaslat (T/1093.. szám)

15./ A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény módosítására vonatkozó tör

vényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

16./ Az erdõrõl szóló törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

17./ A vadászatról szóló törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

Csak kivételes eljárás keretében történõ tárgyalás esetén

1./ A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó

egyes szabályokról szóló 1994. évi LXII. törvény módosítására vonatkozó

törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: augusztus

A törvényt - tekintettel az erre irányuló igény egyre nyomatékosabb

jelentkezésére - kiegészíteni szükséges a házfelügyelõi lakások

ügyének rendezése tekintetében.

NOVEMBER

1./ A pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló 1991. évi LXIX.

törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat

nagy terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: október

A pénzintézeti törvény átfogó felülvizsgálatának eredményeként, a

szabályozás célja a mûködés során szerzett tapasztalatok beépítése a

hatályos rendelkezésekbe és az EU jogszabályokkal való harmonizáció

megvalósulása. A törvénymódosítás lehetõvé tenné a pénzintézetek

számára, hogy bekapcsolódhassanak az állampapírok forgalmazásába. A

törvényjavaslat megszigorítaná a pénzintézeti tevékenység végzésének

mind közgazdasági, mind adminisztratív feltételeit.

2./ Egyes értékpapírok nyilvános forgalomba hozataláról és forgalmazásáról,

valamint az értékpapírtõzsdérõl szóló 1990. évi VI. törvény módosítására

vonatkozó törvényjavaslat

nagy terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

A szabályozás célja az értékpapír piaci fejleményekre történõ

reagálás, a befektetõk biztonságának növelése, az értékpapír piac

fejlesztése az értékpapírok kibocsátása (nyilvános és zárt) terén,

az értékpapírtõzsde, a Felügyelet szerepének erõsítése.

3./ A Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény módosítására

vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

Az értékpapír és a pénzintézeti törvény átfogó felülvizsgálata után

az összhang megteremtése érdekében szükséges a módosítás. A

szabályozás a jegybank és a központi költségvetés közötti

kapcsolatokat érinti.

4./ A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosítására vonatkozó

törvényjavat

nagy terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

5./ A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvémy módosítására vonatkozó

törvényjavaslat

közepes terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

6./ A büntetés-végrehajtás szervezetérõl és jogállásáról szóló

törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

A törvényi szint indoka az, hogy a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.

törvény értelmében törvényben kell szabályozni az állami szervek

mûködésére vonatkozó alapvetõ rendelkezéseket, a személyi

szabadságjogokra és korlátozásukra (pl: kényzserítõ eszközök

alkalmazása), továbbá a személyi nyilvántartásra vonatkozó

szabályokat. Emellett a törvényjavaslat módosítja a büntetések és

intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. törvényerejû

rendeletet, valamint a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII.

törvényt. A szabályozás célja és tárgya az igazságügy-miniszter

irányítási jogának fenntartása mellett a

büntetés-végrehajtási szervezet fegyveres rendvédelmi szerv

jellegének, illetõleg az irányítási jogköröknek és a bv. szervezet

mûködése alapvetõ szabályainak meghatározása.

7./ A Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvény módosítására

vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

A szabályozás célja a jelzálog intézményének átfogó rendezése

8./ A jelzálog-hitelintézetekrõl szóló törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: október

9./ A lakás-takarékpénztárakról szóló törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

A szabályozás célja a speciális pénzintézeti tevékenységnek a

pénzintézeti törvényben meghatározottaktól eltérõ rendelke-zéseinek

megalkotása, a lakáscélú megtakarítások ösztönzése érdekében.

10./ A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

11./ Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosítására

vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

12./ A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény módosítására vonatkozó

törvényjavaslat

közepes terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

13./ Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítására vonatkozó

törvényjavaslat

közepes terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

Csak kivételes eljárás keretében történõ tárgyalás esetén

1./ Az Igazságügyi Szakértõi Kamaráról szóló törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: augusztus

A törvényi szint indoka az, hogy az Igazságügyi Szakértõi Kamara

köztestület, melynek létrehozásáról a Ptk. 65.§ (1) bekezdése

szerint törvénynek kell rendelkezni. A szabályozás célja az

önkormányzati elven alapuló szakmai érdekképviseleti feladatok

ellátásnak rendezése.

2./ Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló 1991. évi

XI. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

A szabályozás célja az ÁNTSZ feladat- és hatáskörének

felülvizsgálata kapcsán szükségessé váló módosítások elvégzése.

DECEMBER

1./ A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény

módosítására vonatkozó törvényjavaslat

közepes terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: október

Az átfogó módosítást a munkajogi törvények közötti jogharmonizáció

(különösen a Munka Törvénykönyve módosítása) indokolja. Az elmúlt

három év tapasztalatai alapján egyértelmûvé vált, hogy a törvény

egyes rendelkezéseinek (így pl. a fegyelmi eljárásra vonatkozó

szabályoknak) pontosítását is el kell végezni. Emellett - a

felgyülemlett tapasztalatok és a költségvetési pozíció romlása miatt

- szükségesnek mutatkozik a közalkalmazotti illetményrendszer teljes

áttekintése és ésszerû módosítása is.

2./ A társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásról szóló 1991. évi LXXXIV.

törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat

közepes terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: október

A szabályozás az államháztartás reformjának végrehajtása érdekében

szükséges, a Kormány és az önkormányzatok közötti egyértelmûbb hatás-

és feladatkör elhatárolás útján.

3./ Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény

módosítására vonatkozó törvényjavaslat

közepes terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: október

A társadalombiztosítás rendszerének átalakítását érintõ

intézkedésekkel összhangban szükséges a módosítás.

4./ A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítására

vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: október

5./ A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: szeptember

6./ A Munkaerõpiaci Alapról szóló törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: október

7./ Az elkülönített állami pénzalapokról szoló jogszabályok módosítására

vonatkozó törvényjavaslat

közepes terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: október

8./ A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

9./ A társadalombiztosítási alapok 1996. évi költségvetésérõl szóló

törvényjavaslat

közepes terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

10./ A gyermekek védelmérõl szóló törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

A szabályozás célja a gyermekek alapvetõ jogainak meghatározása. A

törvény a gyermekek jogainak szabályozása mellett az önkormányzatok

részére feladat- és hatáskört állapít meg, illetve a szociális és

gyámügyi hivatalokra vonatkozó koncepció elfogadása esetén a

jelenlegi önkormányzati hatáskörök egy részét e hivatalokra

telepítené.

11./ A légiközlekedésrõl szóló vonatkozó törvényjavaslat

nagy terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: július

A szabályozás célja a légiközlekedés viszonyainak újraszabályozássa

a polgári repülésrõl szóló 1981. évi 8. törvényerejû rendelet

hatálybalépése óta bekövetkezett társadalmi és gazdasági változások

miatt, továbbá a jogharmonizáció követelményeire figyelemmel. A

szabályozás tárgya a magyar légtér szuverenitásának és a

légiközlekedés szabadságának deklarálása, a nemzetközi szemlélet

megteremtése, a törvény beillesztése az európai jogrendbe, a

légiközlekedési tevékenységek integrálása a magyar és a nemzetközi

közlekedési-gazdasági rendszerbe, az országos repülõtéri hálózat és

az egyes repülõterek mûködési feltételeinek kialakítása és a

vállalkozások számára vonzóvá tétele, a felelõsségbiztosítás

elõírása a légijármûvekre, a környezetvé-delem követelményeinek

messzemenõ figyelembevétele.

12./ A kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló személyazonosító

adatok kezelésérõl szóló törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: október

A szabályozás célja a különbözõ tudományos, közvélemény- és

piackutatások megkezdéséhez, lefolytatásához szükséges adatok

jogszerû megszerzésére és kezelésére vonatkozó rendelkezések

megalkotása.

Csak kivételes eljárás keretében történõ tárgyalás esetén

1./ A külföldi állampolgárok magyarországi házasságkötésére vonatkozó

jogszabályok hatásköri rendelkezéseinek módosításáról szóló

törvényjavaslat

kis terjedelmû szabályozás

benyújtás idõpontja: szeptember

A törvényi szabályozás indoka az, hogy módosítani szükséges a

nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû rendeletet

és a névviselésrõl szóló 1982. évi 17. törvényerejû rendeletet.

2./ A közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény módosítására vonatkozó

törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: október

A szabályozás célja a jelenleg hatályos törvény alkalmazásával

kapcsolatos egyes akut problémák gyors, technikai jelegû megoldása.

A szabályozás tárgya a tömegközlekedési tevékenység végzése hatósági

engedély alapján, az úthasználati díj fizetése autópályák esetében,

a hatósági fellépés jogalapjának megteremtése a közúti közlekedés

biztonságát negativan befolyásoló reklámtevékenységgel szemben, a

pótdíj kiszabásának lehetõvé tétele a közmûvek elhelyezése során

felmerülõ beruházói szabálytalanságok megszüntetése céljából.

rendelkezések megalkotása.

3./ A gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésérõl szóló módosított 1994. évi.

LIV. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat

kis terjedelmû módosítás

benyújtás idõpontja: október

A törvényi szint indoka az, hogy a helyi önkormányzatokról szóló

1990. évi LXV. törvény decemberi módosítása során a gyógyszertári

központok - és így a gyógyszertárak - tulajdonjoga az

önkormányzatokhoz került. E változás miatt a gyógyszertárak

privatizációja az eredeti elképzelések szerint nem hajtható végre. A

törvény alkalmazása során felszínre került néhány jogalkotási hibát

- az egységes jogértelmezés érdekében - ugyancsak korrigálni kell.

Eleje Honlap