- 1 -
Melléklet
A Kormány 1995. II. félévi törvényalkotási programjavaslata
(az elfogadás havi ütemezése szerint)
SZEPTEMBER
1./ A szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavaslat (T/1094.. szám)
2./ A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényjavaslat (T/420.. szám)
3./ A Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra utaló
elnevezéseknek a használatáról szóló törvényjavaslat (T/785.. szám)
4./ Az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994.
évi XXIII. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: július
Az Alkotmánybíróság 60/1994. (XII.24.) AB határozatában
megsemmisítette a törvény egyes rendelkezéseit, továbbá felhívta az
Országgyûlést, hogy 1995. szeptember 30-áig teljesítse jogalkotói
feladatát több, a törvényben nem szabályozott kérdés tekintetében,
amely mulasztásával alkotmányellenességet idézett elõ.
5./ Az életüktõl és szabadságuktól politikai okokból jogtalanul megfosztottak
kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: június
Az Alkotmánybíróság 1/1995. (II.8.) AB határozatában elõírta, hogy az
Országgyûlés törvényalkotói feladatának a törvény egyes rendelkezései
kapcsán - az alkotmányos követelményeknek megfelelõen - 1995.
szeptember 30-áig tegyen eleget.
6./ A közoktatás szervezésével és irányításával kapcsolatos egyes átmeneti
szabályokról szóló törvényjavaslat (T/1206.. szám)
7./ Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosítására
vonatkozó törvényjavaslat
nagy terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: augusztus
A szabályozás célja a kincstári rendszer kiépítésével kapcsolatos
rendelkezések megalkotása, az államháztartási reform keretében. A
javaslat a vonatkozó törvénymódosításokat foglalja össze.
8./ A területfejlesztésrõl és rendezésrõl szóló törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: július
A törvény megalkotását szükségessé teszi az önkormányzati törvény
azon elõírása is, miszerint a megyei területfejlesztési tanácsokat
1995. június 30-ig fel kell állítani. A tanácsok mûködésének alapjait
- egyéb rendelkezései mellett - éppen a javaslat alakítja ki.
9./ A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992.
évi LXXXIX. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: augusztus
10./ A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: augusztus
11./ A gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény módosítására von
atkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: augusztus
12./ Az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény módosítására von
atkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: augusztus
13./ Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény módosítására vonatkoz
ó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: augusztus
Csak kivételes eljárás keretében történõ tárgyalás esetén
1./ Az élelmiszerekrõl szóló törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: július
2./ Az Állatorvosi Kamaráról és az állatorvosi szolgáltatói tevékenységrõl
szóló törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: július
3./ Az állategészségügyrõl szóló törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: július
4./ A takarmányozásról szóló törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: július
OKTÓBER
1./ A helyi önkormányzatok fizetõképességének helyreállításáról, valamint az
adósságok rendezésérõl szóló törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
2./ A közraktározásról szóló törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
A szabályozás a közraktári tevékenység végzésének feltételeit, a
közraktári ügyletek bonyolításának szervezeti és egyéb garanciáit
foglalja egybe, a termelõk rövid lejáratú hitellehetõségeinek
bõvítése érdekében.
3./ A vagyoni kárpótlás egyes kérdéseinek rendezésérõl szóló törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
A szabályozás célja a vagyoni kárpótlás mielõbbi befejezését
elõsegítõ rendelkezések megalkotása.
4./ A fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek hivatásos állományának
szolgálati viszonyáról szóló törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
5./ A hadkötelesek jogállásásról szóló törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
6./ A katonai tanintézeti oktatók és hallgatók jogállásáról szóló
törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
7./ Az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésrõl szóló
1994. évi LXXX. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: augusztus
A szabályozás célja a Kormány gazdasági stabilizációs törekvéseinek
megvalósulását elõsegítõ rendelkezések megal-kotása, például az
illetményrendszerre, a végkielégítés intézményére vonatkozó elõírások
módosításával.
8./ A Magyar Köztársaság 1994. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló
törvényjavaslata
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
9./ A társadalombiztosítási alapok 1994. évi zárszámadásráról szóló
törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
10./ A devizagazdálkodásról szóló törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
11./ A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló
törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: július
12./ A vámtarifákról szóló törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: július
13./ A biztosítóintézetekrõl és a biztosítási tevékenységrõl szóló
törvényjavaslat (T/1233.. szám)
14./ A rádiózásról és televíziózásról szóló törvényjavaslat (T/1093.. szám)
15./ A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény módosítására vonatkozó tör
vényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
16./ Az erdõrõl szóló törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
17./ A vadászatról szóló törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
Csak kivételes eljárás keretében történõ tárgyalás esetén
1./ A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó
egyes szabályokról szóló 1994. évi LXII. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: augusztus
A törvényt - tekintettel az erre irányuló igény egyre nyomatékosabb
jelentkezésére - kiegészíteni szükséges a házfelügyelõi lakások
ügyének rendezése tekintetében.
NOVEMBER
1./ A pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló 1991. évi LXIX.
törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
nagy terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: október
A pénzintézeti törvény átfogó felülvizsgálatának eredményeként, a
szabályozás célja a mûködés során szerzett tapasztalatok beépítése a
hatályos rendelkezésekbe és az EU jogszabályokkal való harmonizáció
megvalósulása. A törvénymódosítás lehetõvé tenné a pénzintézetek
számára, hogy bekapcsolódhassanak az állampapírok forgalmazásába. A
törvényjavaslat megszigorítaná a pénzintézeti tevékenység végzésének
mind közgazdasági, mind adminisztratív feltételeit.
2./ Egyes értékpapírok nyilvános forgalomba hozataláról és forgalmazásáról,
valamint az értékpapírtõzsdérõl szóló 1990. évi VI. törvény módosítására
vonatkozó törvényjavaslat
nagy terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
A szabályozás célja az értékpapír piaci fejleményekre történõ
reagálás, a befektetõk biztonságának növelése, az értékpapír piac
fejlesztése az értékpapírok kibocsátása (nyilvános és zárt) terén,
az értékpapírtõzsde, a Felügyelet szerepének erõsítése.
3./ A Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény módosítására
vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
Az értékpapír és a pénzintézeti törvény átfogó felülvizsgálata után
az összhang megteremtése érdekében szükséges a módosítás. A
szabályozás a jegybank és a központi költségvetés közötti
kapcsolatokat érinti.
4./ A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavat
nagy terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
5./ A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvémy módosítására vonatkozó
törvényjavaslat
közepes terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
6./ A büntetés-végrehajtás szervezetérõl és jogállásáról szóló
törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
A törvényi szint indoka az, hogy a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény értelmében törvényben kell szabályozni az állami szervek
mûködésére vonatkozó alapvetõ rendelkezéseket, a személyi
szabadságjogokra és korlátozásukra (pl: kényzserítõ eszközök
alkalmazása), továbbá a személyi nyilvántartásra vonatkozó
szabályokat. Emellett a törvényjavaslat módosítja a büntetések és
intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. törvényerejû
rendeletet, valamint a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII.
törvényt. A szabályozás célja és tárgya az igazságügy-miniszter
irányítási jogának fenntartása mellett a
büntetés-végrehajtási szervezet fegyveres rendvédelmi szerv
jellegének, illetõleg az irányítási jogköröknek és a bv. szervezet
mûködése alapvetõ szabályainak meghatározása.
7./ A Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvény módosítására
vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
A szabályozás célja a jelzálog intézményének átfogó rendezése
8./ A jelzálog-hitelintézetekrõl szóló törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: október
9./ A lakás-takarékpénztárakról szóló törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
A szabályozás célja a speciális pénzintézeti tevékenységnek a
pénzintézeti törvényben meghatározottaktól eltérõ rendelke-zéseinek
megalkotása, a lakáscélú megtakarítások ösztönzése érdekében.
10./ A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
11./ Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosítására
vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
12./ A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavaslat
közepes terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
13./ Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavaslat
közepes terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
Csak kivételes eljárás keretében történõ tárgyalás esetén
1./ Az Igazságügyi Szakértõi Kamaráról szóló törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: augusztus
A törvényi szint indoka az, hogy az Igazságügyi Szakértõi Kamara
köztestület, melynek létrehozásáról a Ptk. 65.§ (1) bekezdése
szerint törvénynek kell rendelkezni. A szabályozás célja az
önkormányzati elven alapuló szakmai érdekképviseleti feladatok
ellátásnak rendezése.
2./ Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló 1991. évi
XI. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
A szabályozás célja az ÁNTSZ feladat- és hatáskörének
felülvizsgálata kapcsán szükségessé váló módosítások elvégzése.
DECEMBER
1./ A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
módosítására vonatkozó törvényjavaslat
közepes terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: október
Az átfogó módosítást a munkajogi törvények közötti jogharmonizáció
(különösen a Munka Törvénykönyve módosítása) indokolja. Az elmúlt
három év tapasztalatai alapján egyértelmûvé vált, hogy a törvény
egyes rendelkezéseinek (így pl. a fegyelmi eljárásra vonatkozó
szabályoknak) pontosítását is el kell végezni. Emellett - a
felgyülemlett tapasztalatok és a költségvetési pozíció romlása miatt
- szükségesnek mutatkozik a közalkalmazotti illetményrendszer teljes
áttekintése és ésszerû módosítása is.
2./ A társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásról szóló 1991. évi LXXXIV.
törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
közepes terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: október
A szabályozás az államháztartás reformjának végrehajtása érdekében
szükséges, a Kormány és az önkormányzatok közötti egyértelmûbb hatás-
és feladatkör elhatárolás útján.
3./ Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény
módosítására vonatkozó törvényjavaslat
közepes terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: október
A társadalombiztosítás rendszerének átalakítását érintõ
intézkedésekkel összhangban szükséges a módosítás.
4./ A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítására
vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: október
5./ A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.
törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: szeptember
6./ A Munkaerõpiaci Alapról szóló törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: október
7./ Az elkülönített állami pénzalapokról szoló jogszabályok módosítására
vonatkozó törvényjavaslat
közepes terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: október
8./ A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
9./ A társadalombiztosítási alapok 1996. évi költségvetésérõl szóló
törvényjavaslat
közepes terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
10./ A gyermekek védelmérõl szóló törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
A szabályozás célja a gyermekek alapvetõ jogainak meghatározása. A
törvény a gyermekek jogainak szabályozása mellett az önkormányzatok
részére feladat- és hatáskört állapít meg, illetve a szociális és
gyámügyi hivatalokra vonatkozó koncepció elfogadása esetén a
jelenlegi önkormányzati hatáskörök egy részét e hivatalokra
telepítené.
11./ A légiközlekedésrõl szóló vonatkozó törvényjavaslat
nagy terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: július
A szabályozás célja a légiközlekedés viszonyainak újraszabályozássa
a polgári repülésrõl szóló 1981. évi 8. törvényerejû rendelet
hatálybalépése óta bekövetkezett társadalmi és gazdasági változások
miatt, továbbá a jogharmonizáció követelményeire figyelemmel. A
szabályozás tárgya a magyar légtér szuverenitásának és a
légiközlekedés szabadságának deklarálása, a nemzetközi szemlélet
megteremtése, a törvény beillesztése az európai jogrendbe, a
légiközlekedési tevékenységek integrálása a magyar és a nemzetközi
közlekedési-gazdasági rendszerbe, az országos repülõtéri hálózat és
az egyes repülõterek mûködési feltételeinek kialakítása és a
vállalkozások számára vonzóvá tétele, a felelõsségbiztosítás
elõírása a légijármûvekre, a környezetvé-delem követelményeinek
messzemenõ figyelembevétele.
12./ A kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló személyazonosító
adatok kezelésérõl szóló törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: október
A szabályozás célja a különbözõ tudományos, közvélemény- és
piackutatások megkezdéséhez, lefolytatásához szükséges adatok
jogszerû megszerzésére és kezelésére vonatkozó rendelkezések
megalkotása.
Csak kivételes eljárás keretében történõ tárgyalás esetén
1./ A külföldi állampolgárok magyarországi házasságkötésére vonatkozó
jogszabályok hatásköri rendelkezéseinek módosításáról szóló
törvényjavaslat
kis terjedelmû szabályozás
benyújtás idõpontja: szeptember
A törvényi szabályozás indoka az, hogy módosítani szükséges a
nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû rendeletet
és a névviselésrõl szóló 1982. évi 17. törvényerejû rendeletet.
2./ A közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény módosítására vonatkozó
törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: október
A szabályozás célja a jelenleg hatályos törvény alkalmazásával
kapcsolatos egyes akut problémák gyors, technikai jelegû megoldása.
A szabályozás tárgya a tömegközlekedési tevékenység végzése hatósági
engedély alapján, az úthasználati díj fizetése autópályák esetében,
a hatósági fellépés jogalapjának megteremtése a közúti közlekedés
biztonságát negativan befolyásoló reklámtevékenységgel szemben, a
pótdíj kiszabásának lehetõvé tétele a közmûvek elhelyezése során
felmerülõ beruházói szabálytalanságok megszüntetése céljából.
rendelkezések megalkotása.
3./ A gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésérõl szóló módosított 1994. évi.
LIV. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
kis terjedelmû módosítás
benyújtás idõpontja: október
A törvényi szint indoka az, hogy a helyi önkormányzatokról szóló
1990. évi LXV. törvény decemberi módosítása során a gyógyszertári
központok - és így a gyógyszertárak - tulajdonjoga az
önkormányzatokhoz került. E változás miatt a gyógyszertárak
privatizációja az eredeti elképzelések szerint nem hajtható végre. A
törvény alkalmazása során felszínre került néhány jogalkotási hibát
- az egységes jogértelmezés érdekében - ugyancsak korrigálni kell.