ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1268/11..

Dr. GÁL ZOLTÁN házelnök Úrnak

Tisztelt Elnök Úr !

Az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról szóló T/1268..

határozati javaslathoz az alábbi módosító indítványokat terjesztem elõ:

1./ A preambulum elhagyását javaslom.

[" Az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló, az 1994. évi XII. törvénnyel módosított] 1992. évi XXXII.

törvény (a továbbiakban: Tv.) módosítására és egyben e kárpótlási folyamat

lezárására az Országgyülés a következõ törvényt alkotja:"]

Indokolás:

A kárpótlási folyamat lezárása nem függ a jogalkotó kinyilatkoztatásától. A

folyamat akkor zárul le, amikor az alkotmányos keretek között megtörténik a

jogszabályok megalkotása és azok végrehajtása befejezõdik. Mivel jelenleg a

kárpótlási folyamat jogszabályalkotási része sem zárult le; a kárpótlási

jegyek felhasználása pedig, mint ezen folyamat másik és igen jelentõs oldala

pedig messze van a befejezéstõl, ezért indokolatlan ennek hangsúlyozása a

preambulumban.

2./ Az 1. alatti módosító indítvány elutasítása esetén javaslom a preambulum

módosítását.

" Az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló[, az 1994. évi XII. törvénnyel módosított] 1992. évi

XXXII. törvény (a továbbiakban: Tv.) módosítására és egyben e kárpótlási

folyamat lezárására az Országgyülés a következõ törvényt alkotja:"

Indokolás:

A preambulumban nem szokták felsorolni az alaptörvényt módosító

jogszabályokat, ezért a módosító törvény számának megjelölése felesleges.

3./ Az 1 . elhagyását javaslom, értelemszerüen elfogadása esetén a javasolt

új szakaszok számozása megváltozik:

["1.

A Tv. a következõ 2/A.-sal egészül ki:

" 2/A. (1) Annak a személynek a hozzátartozója, aki a magyar hatóság vagy

hatósági személy politikai indíttatásu önkénye következtében vesztette életét,

egyösszegü kárpótlásra jogosult. Nem alkalmazható ez a rendelkezés, ha a

kárpótlásra való jogosultságot e törvény más rendelkezései szabályozzák.

(2) Az (1) bekezdésben említett kárpótlás 300 000 forint, amelyre az élõ

özvegy, a sérelmet elszenvedõ élõ gyermeke és az élõ szülõ jogosult. Ezek

hiányában az élõ testvér jogosult 150 000 forint kárpótlásra.

(3) Több jogosult esetén a felosztás tekintetében, illetõleg a házassági

tilalom alá esõ egyházi személy esetén a 2. (3), illetõleg (4) bekezdését

kell alkalmazni.]"

Indokolás:

A Tv. 20. . /2/ bekezdésében a jogalkotó a sortüzek áldozatai számára kívánt

többletkárpótlást biztosítani.

A Tv. megalkotását követõen az Országgyülés elfogadta a nemzeti gondozási

díjról szóló 1992. évi LII. törvényt / a továbbiakban: Ng/, valamint a

hadigondozás szabályait megállapító 1994. évi XLV. törvényt / a továbbiakban:

Hg/.

A hivatkozott jogszabályok biztosítják mindazon személyek illetve

hozzátartozóik többletkárpótlását, akik hatósági személyek vagy idegen

hatalmak szervei illetve harci cselekmények következtében szenvedtek

egészségkárosodást vagy vesztették el életüket.

A Tv. megalkotásakor még nem lehetett elõre látni, hogy a meghozandó

jogszabályok milyen ellátásokat fognak a sérelmet szenvedettek részére adni;

azonban jelenleg egyértelmüen megállapítható, hogy az Országgyülés a Ng.

illetve a Hg. megalkotásával eleget tett törvényalkotási kötelezettségének.

Továbbá a sortüzek felelõsei ellen megindultak a büntetõeljárások, ezek

következtében, s figyelemmel a polgári jog elévülési szabályaira,

megállapítható, miszerint a polgári jogi igények nem évültek el, ugyanis nem

volt a sérelmet szenvedett abban a helyzetben, hogy igényét érvényesíthesse,

erre csak a jogállami idõszakban nyílt meg a lehetõsége.

Az állammal szemben támasztott igények vonatkozásában - abban a körben, ahol

az állam meghatározott szervei felróhatóan, egyes esetekben büncselekmény

elkövetésével okoztak kárt - a Tv, az Ng. és a Hg. egységes elvek alapján

határozta meg az állam kártérítési kötelezettségét; ezzel a törvények

hatálybalépését követõen immár az állami kárfelelõsség korlátait a hivatkozott

jogszabályok normái jelentik.

Miután az Ng. és a Hg. nem köti büntetõeljárás formális megállapításához

illetve az állam büntetõjogi igényének elmulasztásához a kártalanítási igényt;

s ebbõl következõen az állam kárfelelõsségét sem - megállapítható, hogy a

jogalkotó még az Alkotmánybíróság határozatát megelõzõen kiküszöbölte az 1992.

évi XXXII. tv. 20. . /2/ bekezdésében rejlõ alkotmányellenességet azzal, hogy

nem tett különbséget a /2/ bekezdésben meghatározott személyek vonatkozásában,

s nem hozta õket elõnyõsebb helyzetbe azoknál, akik esetében a /2/ bekezdésben

elõírtak nem állottak fenn.

Ebbõl következik, hogy alkotmányos mulasztás sem történt, ugyanis a /2/

bekezdésben meghatározott kört alkotmányossá bõvítve a törvényhozó megalkotta

az Ng.-t és a Hg.-t, így eleget tett a /3/ bekezdésben elõírt törvényhozói

kötelezettségének.

Az ugyanis nem ütközik az alkotmányba, ha a jogalkotó nem úgy tesz eleget a

törvényben rögzített jogalkotói kötelezettségének, hogy jogtechnikailag külön

törvényt alkot, melyben hangsúlyozza milyen elõzményei vannak a jogi norma

megalkotásának; hanem ténylegesen rendezi a felmerült jogviszonyt, anélkül,

hogy erre kifejezetten utalna; természetesen törvényhozási szinten.

Véleményem szerint teljesen egyértelmü, hogy a jogalkotói kötelezettség nem

formai, hanem tartalmi kérdés; ezért az Ng és a Hg. szabályainak

értelmezésével megállapítható: a külön törvény meghozatali kötelezettségének

tartalmilag eleget tett az Országgyülés.

4./ A 2. . -ban a cím módosítását javaslom.

"2.

A Tv. a következõ címmel, valamint 2/B.-2/D.-sal egészül ki:

" Kárpótlás a[z országból való számüzetésért] deportálásért és a

Szovjetúnióban végzett kényszermunkáért

Indokolás:

A beterjesztett javaslat által használt fogalom: számüzetés - tartalmilag nem

pontosan fedi azokat a jogviszonyokat, melyek után a jogalkotó kárpótlást ad.

Az alkotmánybírósági határozat 5. pontja értelmezi a deportálás fogalmát, s a

számüzetést csak mint ennek egyik tartalmi elemét definiálja.

Nem szerencsés tehát a számüzetés szót, melynek tartalma a köznapi életben

megfelelõ jelentéssel bír, olyan életviszonyokra kiterjeszteni egy törvényben,

melyek tartalmilag nem felelnek meg ennek.

5./ A 2. . módosítását javaslom az 2/B. . tekintetében.

" 2.

A Tv. a következõ címmel, valamint 2/B.-2/D.-sal egészül ki:

" Kárpótlás az országból való számüzetésért

2/B. (1) Kárpótlás jár az alábbi sérelmekért:

[a) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás, a szovjet

bíróság politikai indítékú ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése

alapján végrehajtott szabadságelvonás (a továbbiakban együtt: kényszermunka),

továbbá]

[b] a) a II. világháború alatt faji, vallási vagy politikai okból

külföldre történt deportálás[.], továbbá

b) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás, a szovjet

bíróság politikai indítékú ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése

alapján végrehajtott szabadságelvonás (a továbbiakban együtt: kényszermunka).

(2) Az (1) bekezdés [a] b) pontja alkalmazásában a szovjet hadifogságba

esett katonát 1945. augusztus 1-jétõl kényszermunkára hurcoltnak kell

tekinteni."

Indokolás:

A módosítás történelmi okok miatt szükséges. A deportálások döntõ többsége

1944 nyara elõtt megkezdõdött; sõt, ezen idõpont elõtt is elõfordult zsidó

vallású személyek deportálása.

A szovjet csapatok elõrenyomulása folytán bekövetkezett szabadságelvonások

idõben késõbb kezdõdtek meg, ezért a felsorolás logikailag akkor helyes, ha az

idõrendiséget veszi alapul.

6./ A 2. .- ban javasolt új 2/C. . /1/ bekezdésének elhagyását javaslom.

" 2. .

[2/C. (1) A 2/B. (1) bekezdésében meghatározott sérelmekért a

szabadságelvonás miatt megállapítható kárpótlásnál 20%-kal több kárpótlás jár.

]"

Indokolás:

A Tv. 6. .- a állapítja meg a kárpótlás módját és mértékét. Ezért

rendszertanilag indokoltabb a javasolt módosítást e szakasz új bekezdéseként

szabályozni, így ugyanis nincs jelentõs logikai törés a törvény szerkezetében.

7./ A 2. .- ban javasolt új 2/C. . /2/ bekezdésének elhagyását javaslom,

amennyiben a 10. alatti módosítás nem kerül elfogadásra.

" 2. .

[(2) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka vagy deportálás ideje

alatt meghalt, és a túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a kárpótlás

kiszámításánál az alábbi idõtartamokat kell figyelembe venni:

a) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás esetén 3

évet,

b) a szovjet bíróság ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése alapján

végrehajtott szabadságelvonás esetén azt az idõtartamot, amelyre ítélték

(kötelezték), ha pedig ez nem bizonyítható, 8 évet,

c) deportálás esetén 8 hónapot.] "

Indokolás:

A Tv. a sérelmet szenvedett halála esetén nem ad kárpótlást az élet elvesztése

miatt; hanem azért az Ng. illetve a Hg. szabályai alapján jár ellátás. Azonban

méltányossági szempontok figyelembevétele miatt, s a bizonyítási nehézségek

kiküszöbölésére - vélelmet vezetett be, mely kedvezõ volt a jogosultak

részére, ugyanis egy átlagos szabadságelvonási idõtartamot kellett figyelembe

venni a kárpótlás megállapításakor, amennyiben a sérelmet szenvedett meghalt a

szabadságelvonás alatt.

Ez logikusan következett a törvény szándékából is, ugyanis csak a

szabadságkorlátozás után járt kárpótlás.

Amennyiben a Kormány javaslata az élet elvesztése miatt külön juttatásban

részesíti az özvegyet, indokolatlan a méltányossági szempontok kétszeres

figyelembevétele és ennek következtében a ki nem töltött szabadságelvonás

utáni kárpótlás.

8./ A 2. .- ban javasolt új 2/C. . /2/ bekezdésének módosítását javaslom,

amennyiben a 10. alatti módosítás nem kerül elfogadásra.

" 2. .

(2) Ha a sérelmet szenvedett a [kényszermunka vagy] deportálás vagy

a kényszermunka ideje alatt meghalt, és az özvegy [túlélõ házastárs] hosszabb

idõt nem bizonyít, a kárpótlás kiszámításánál az alábbi idõtartamokat kell

figyelembe venni:

a) deportálás esetén 8 hónapot.

[a] b) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás esetén 3

évet,

[b] c) a szovjet bíróság ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése

alapján végrehajtott szabadságelvonás esetén azt az idõtartamot, amelyre

ítélték (kötelezték), ha pedig ez nem bizonyítható, 8 évet[,]

[[c) deportálás esetén 8 hónapot]."

Indokolás:

Részben megegyezik a 5. alattival a sorrend tekintetében, továbbá az élet

elvesztése esetén a Tv. következetesen az özvegy fogalmat használja, ezért e

tekintetben sincs ok eltérni ettõl a fogalomtól.

9./ A 2. .- ban javasolt új 2/C. . /3/ bekezdésének elhagyását javaslom.

" 2. .

[(3) A kényszermunka, illetõleg a deportálás esetére egyebekben a 4-8.

rendelkezéseit kell alkalmazni.]"

Indokolás:

A Tv. 4- 8. .- ának szabályai az általános jogosultsági feltételeket

határozzák meg mindegyik kárpótlási jogcím esetében. Mivel a javaslat a

deportálást és a kényszermunkát a kárpótlási jogcímek között határozza meg,

ezért értelemszerüen az átalános szabályok az irányadóak ezen jogcímek

esetében is. gy felesleges és a kodifikációs elvekkel ellentétes az elhagyni

javasolt bekezdés.

10./ A 2. .- ban javasolt új 2/D. . elhagyását javaslom.

" 2. .

[2/D. (1) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka vagy a deportálás

ideje alatt meghalt, túlélõ házastársa a 2/C.-ban meghatározott kárpótláson

felül 300 000 forint egyösszegü kárpótlásra jogosult.

(2) A túlélõ házastárs részére az (1) bekezdés szerint kifizetett

kárpótlás és a 2/C. alapján kárpótlási jegyben adott vagy életjáradékban

folyósított kárpótlás, valamint a nemzeti gondozási díj összege együttesen nem

haladhatja meg az 1 millió forintot. Ha az együttes juttatás értéke ezt az

összeget eléri, az életjáradék és a nemzeti gondozási díj folyósítását a

következõ hónaptól meg kell szüntetni.]"

Indokolás:

Megegyezik a 3. alatti indokolásával, külön hangsúlyozva, hogy ezáltal

kirívóan súlyos alkotmánysértés történne, mivel sem a II. vh. polgári

áldozatai, akiket német, magyar, szovjet, fasiszta vagy kommunista katonák

gyilkoltak le; sem a II. vhb. harcterein hõsi halált halt katonák, sem a

nyugati hadifogságban meghaltak, sem az 1956- os forradalom áldozatainak

özvegyei nem részesülnének az egyösszegü kárpótlásban.

Az Alkotmánybíróság döntésébõl egyáltalán nem következik a javasolt megoldás;

ezen sérelmekre az Ng. és a Hg. nyújt részleges jóvátételt.

11./ A 2. .- ban javasolt új 2/D. . módosítását javaslom, amennyiben a 10.

alatti javaslat nem kerül elfogadásra.

" 2. .

2/D. (1) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka vagy a deportálás

ideje alatt meghalt, [túlélõ házastársa] özvegye a 2/C.-ban meghatározott

kárpótláson felül 300 000 forint egyösszegü kárpótlásra jogosult.

(2) Az özvegy [túlélõ házastárs] részére az (1) bekezdés szerint

kifizetett kárpótlás és a 2/C. alapján kárpótlási jegyben adott vagy

életjáradékban folyósított kárpótlás, valamint a nemzeti gondozási díj összege

együttesen nem haladhatja meg az 1 millió forintot. Ha az együttes juttatás

értéke ezt az összeget eléri, az életjáradék és a nemzeti gondozási díj

folyósítását a következõ hónaptól meg kell szüntetni."

Indokolás:

Megegyezik a 8. alatti javaslat fogalommeghatározásra vonatkozó indokolásával.

12./ A 2. .- ban javasolt új 2/D. . /2/ bekezdésének módosítását javaslom,

amennyiben a 10. alatti módosító javaslat nem kerül elfogadásra.

" 2. .

2/D. (2) A túlélõ házastárs részére az (1) bekezdés szerint kifizetett

kárpótlás és a 2/C. alapján kárpótlási jegyben adott vagy életjáradékban

folyósított kárpótlás, valamint a nemzeti gondozási díj illetve hadiözvegyi

járadék összege együttesen nem haladhatja meg az 1 millió forintot. Ha az

együttes juttatás értéke ezt az összeget eléri, az életjáradék és a nemzeti

gondozási díj illetve hadiözvegyi járadék folyósítását a következõ hónaptól

meg kell szüntetni."

Indokolás:

A szovjet kényszermunka során elhunytak özvegyei hadiözvegyi díjra jogosultak.

Indokolatlan csak a nemzeti gondozási díj összeszámítása az egyösszegü

kárpótlással, holott ugyanazon sérelmért egy másik törvény alapján más

jogcímen, de jár ellátás.

13./ A 3. . elhagyását javaslom.

["3.

A Tv. 3.-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A 6-8.-ban meghatározott kárpótlás jár a személyes szabadságot súlyosan, 30

napot meghaladóan korlátozó következõ sérelmekért:)

" c) a II. világháború alatt (1941. június 27-1945. május 9.) faji, vallási

vagy politikai okból teljesített munkaszolgálat;"]

Indokolás:

Az Alkotmánybíróság megállapította a jogszabály hatályos szövegét. Az így

szerzett jogokat a jogalkotó nem csorbíthatja, nem szükítheti. Mivel az

Alkotmánybíróság idõbeli hatályhoz nem kötötte a munkaszolgálat után járó

kárpótlást, ezért alkotmányellenes és sérti a jogbiztonság elvét, ha az

Országgyülés szükítõ értelmezést kodifikálván, jelentõs létszámú jogosulti

kört foszt meg a kárpótlástól.

14./ A 4. . módosítását javaslom.

"4.

A Tv. 10.-ában a "2. és 3.-ban meghatározott" szövegrész helyébe a "2.,

2/A., [2/B.] és 3.-ban meghatározott" szövegrész lép."

Indokolás:

A módosítás a 3. alatti javaslattal függ össze.

15./ Az 5. . módosítását javaslom.

"5.

[(1)] A Tv. 2/A. [és 2/B.-D.] -a alapján lefolytatásra kerülõ eljárásra

az 1991. évi XXV. törvény 10-12.-ában foglaltak az irányadók [a (2)-(5)

bekezdésben meghatározott eltérésekkel].

[(2) Aki a Tv. 2/A.-a, illetõleg 3.-a (1) bekezdésének c) pontja

alapján jogosult a kárpótlásra, e törvény hatálybalépésétõl számított 6

hónapon belül a lakóhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi) kárrendezési

hivatalhoz vagy az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatalhoz (a

továbbiakban: OKKH) nyújthatja be kárpótlás iránti kérelmét. A kérelmet

elsõfokon az OKKH bírálja el. A határozat felülvizsgálata során eljáró bíróság

illetékességére a Tv. 14.-ának d) pontját kell alkalmazni.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott határidõ elmulasztása jogvesztéssel

jár, a mulasztás miatt igazolásnak nincs helye.

(4) Annak a jogosultnak, akinek e törvény hatálybalépése elõtt benyújtott

kérelmét az OKKH azért utasította el, mert nem tudta bizonyítani a harcoló

alakulat kötelékében teljesített munkaszolgálatot, új kérelmet nem kell

elõterjesztenie, az OKKH e törvény alapján korábbi döntését hivatalból

felülvizsgálja és határozatot hoz. Hivatalból jár el az OKKH a kárpótlásnak a

Tv. 2/C.-a szerinti emelése és a 2/D. szerint járó kárpótlás megállapítása

ügyében.

(5) A (2) bekezdés alapján nem nyújthat be kérelmet, aki e törvény

hatálybalépése elõtt kizárólag a harcoló alakulat kötelékében teljesített

munkaszolgálat jogcímén volt az igénylésre jogosult, de azt az elõírt

határidõig elmulasztotta. Nem nyújthat be ismételt kérelmet munkaszolgálat

jogcímén az, akinek a kérelmét nem a (4) bekezdésben meghatározott ok miatt

utasították el.]

Indokolás:

Részben összefügg a javasolt módosításokkal / 3, 6, 10/, másrészt jogellenes

eltérõ eljárási szabályokat megállapítani ugyanazon törvény jogosultjai

részére. A Tv. eredeti igénybejelentési szabályai kedvezõbb végsõ

igénybejelentési határidõt írtak elõ; ezért az igényjogosultság

érvényesítésének szükítése elfogadhatatlan.

A munkaszolgálatos igények benyújtása pedig nem a beterjesztett javaslat 3.

.- án alapul, ezért értelemszerüen nem is képezhet kivételt az /1/ bekezdés

szövege függvényében.

16./ A javaslat kiegészítését indítványozom új 6. .- kal. Értelemszerüen

elfogadása esetén a további szakaszok számozása megváltozik.

"6.

(1) Annak a jogosultnak, aki a Tv. 3. -a (1) bekezdésének c) pontja

alapján jogosult a kárpótlásra és e törvény hatálybalépése elõtt benyújtott

kérelmét az OKKH azért utasította el, mert nem tudta bizonyítani a harcoló

alakulat kötelékében teljesített munkaszolgálatot, új kérelmet nem kell

elõterjesztenie, az OKKH e törvény alapján korábbi döntését hivatalból

felülvizsgálja és határozatot hoz.

(2) Nem nyújthat be ismételt kérelmet munkaszolgálat jogcímén az, akinek

a kérelmét az OKKH azért utasította el, mert nem tudta bizonyítani a harcoló

alakulat kötelékében teljesített munkaszolgálat tényét."

Indokolás:

Részben összefügg a 15. alattival, ugyanis szabályozni szükséges a

munkaszolgálatos igények beadásának eljárási szabályait, ahogy ezt az

Alkotmánybíróság elõrta. E körben felesleges az igénybejelentési jogot

korlátozni a tekintetben, hogy aki korábban elkésetten adott be kérelmet, és

ezért elutasították formai okokból, holott tartalmilag pl. azért került volna

elutasításra, mert nem harcoló alakulat, most ne adhasson be igény.

17./ A 7. . /2/ bekezdésének módosítását javaslom.

"7.

(2) A havi életjáradékot a Tv. szerint kell kiszámítani. Ha a

visszaszolgáltatott kárpótlási jegy címletértéke kevesebb, mint a kárpótlást

megállapító határozatban megjelölt érték, az életjáradék havi összegét

arányosan csökkenteni kell. [Az életjáradék e törvény hatálybalépését követõ

hónap elsõ napjától esedékes.]"

Indokolás:

A kárpótlásra jogosultat az állam hozta abba a helyzetbe, hogy nem tudta

felhasználni a kárpótlási jegyét. Visszatetszõ lenne, ha az állam a saját

felróható magatartása miatt négy év életjáradékát nem fizetné ki a kárpótlásra

jogosultnak, holott a kárpótlási jegyet / annak kamattal növelt névértékét /

visszakapja.

18./ A 8. . /2/ bekezdésének elhagyását javaslom.

"8.

[(2) Az életjáradék folyósításáról az OKKH határozata alapján a

Nyugdíjfolyósító Igazgatóság - a korábbi életjáradékot megállapító

határozatokra vonatkozó szabályok szerint - gondoskodik.]"

Indokolás:

Az életjáradék folyósításának szabályairól a Tv. végrehajtására kiadott

111/1992. / VII. 1. / Korm. r. 6. .- a rendelkezik. Ezért felesleges a csak

részleges törvényi szintü rendezés.

19./ A 9. . címének módosítását javaslom.

[Hatálybalépés]

Egyéb rendelkezések

Indokolás:

A cím nem felel meg az azt követõ rendelkezéseknek, ugyanis csak az /1/

bekezdés hatálybaléptetõ norma, az összes többi egyéb viszonyokat szabályoz,

ezért indokolt a változtatás.

20./ A 9. . /2/ bekezdésének módosítását javaslom.

"9.

(2) A Tv. 2/B.-2/D.-a és 3.-a (1) bekezdésének c) pontja alapján

megállapított kárpótlás esedékességének napja - a Tv. 16. -ának (1) bekezdése

szerint - 1992. január 1. A pénzbeli kárpótlás után kamat nem jár."

Indokolás:

A korábbi jogosultak sem kaptak kamatot a pénzbeli kárpótlás után, holott

igényük elbírálására és a kárpótlás kifizetésére jóval igényük benyújtását és

a törvényi esedékességet követõen került sor.

21./ A 9. . /3/ bekezdésének módosítását javaslom.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejüleg hatályát veszti a Tv. 3.-a

(1) bekezdésének d), e) pontja és (2) bekezdése, [8.-ának (4) bekezdése,]

9.-ának d)-f) pontja, 20.-ának (2) és (3) bekezdése, és a 20. (1)

bekezdésének számozása 20.-ra változik.

Indokolás:

A hatályon kivül helyezni kívánt rendelkezést jelenleg már nem alkalmazzák,

mivel a feltételek - az eredeti törvény hatálybalépése óta meghatározott idõ

eltelte - teljesültek. Ezért kifezett hatályon kivül helyezés indokolatlan és

ellentétes a kodifikációs gyakorlattal.

22./ A 9. . /4/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" 9. .

(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az 5-8. végrehajtására vonatkozó

eljárási szabályokat - ideértve a kárpótlási jegy helyett az ismételt

életjáradék választásának részletes szabályait - megállapítsa.

Indokolás:

A hatályos szabályok szerint is megilleti a jogosultat, hogy a határozat

jogerõre emelkedéséig kárpótlási jegy helyett életjáradékot kérjen. A javaslat

arra a rendkivüli helyzetre ad megoldást, amikor a kárpótlási jegyben történõ

kárpótlást megállapító határozat jogerõs. Az eljárási szabályok megállapítása

is csak ezen rendkivüli esetre indokolt, ennek viszont a felhatalmazás

szövegébõl ki kell tünnie.

23./ A 9. . kiegészítését javaslom új /5/ bekezdéssel.

"9.

"(5) A Tv. 6. .- a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki

" 6. . (5) A 2/A. . (1) bekezdésében meghatározott sérelmekért a

szabadságelvonás miatt megállapítható kárpótlásnál 20 %- kal több kárpótlás

jár."

Indokolás:

Összefügg a 6. alattival.

24./ A 9. . kiegészítését javaslom új /6/ bekezdéssel.

"9.

"(5) A Tv. 12. .- a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi

/2/ és /3/ bekezdés számozása /3/ és /4/ bekezdésre változik.

" 12. . (2) Nem jár kárpótlás élet elvesztése esetén a 2/A. és 2/D. .

alapján, ha a sérelmet elszenvedett hozzátartozója külföldi államtól

kártalanításban, kárpótlásban vagy visszatérítésben részesült."

Indokolás:

Németország a Magyarországon kivül élõ, egykor magyar állampolgároknak

különféle jogszabályok és egyezmények alapján a fasiszta diktatúra alatt

okozott sérelmekért jóvátételt fizetett illetve fizet.

Ezen jóvátételt figyelembe kell venni a Magyar Állam által adandó kárpótlás

esetében.

Budapest, 1995. szeptember 19.

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap