ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az
életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak
kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról szóló T/1268.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztjük elõ:
1. A törvényjavaslat 1. §-ával az 1992. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: tv.) 2/A §-ként beiktatásra kerülõ § (1) bekezdésének második
mondata a következõképpen módosul:
"Nem alkalmazható ez a rendelkezés, ha a [kárpótlásra való jogosultságot
e törvény más rendelkezései szabályozzák] halál a deportálás (2/B §), a
szovjet kényszermunkára hurcolás (2/C §) vagy a szabadságelvonás (3. §) során,
bármilyen okból következett be. "
Indokolás:
A törvényjavaslat pontosítása indokolt, hogy egyértelmû legyen a
törvényhozónak az a szándéka: az új tényállás nem alkalmazható abban az
esetben, ha a halál más, a törvényben külön csoportként nevesített egyéb
csoportban nevesített sérelem során (deportálás, kényszermunka, internálás,
kitelepítés, munkaszolgálat... stb.) következett be.
2. A tv. 2/A §-aként beiktatásra kerülõ szakasz (2) és (3) bekezdése
helyébe a következõ rendelkezés lép, és a § az alábbi (4) bekezdéssel egészül
ki:
"(2) Az (1) bekezdésben említett kárpótlás 300 000 forint, melyre az élõ
özvegy és a sérelmet elszenvedõ élõ gyermeke jogosult.
(3) Több jogosult esetén a (2) bekezdés szerinti összeget egyenlõ
arányban kell felosztani.
(4) A házassági tilalom alá esõ egyházi személy esetén a 2. § (4)
bekezdését kell alkalmazni azzal, hogy a kárpótlás összege 150 000 forint.
Indokolás
Lásd a 3. ponthoz fûzött indokolás szövegét.
3. A törvényjavaslat 2. §-ával a tv. 2/B-2/D §-aként beiktatásra kerülõ
§ helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
"Kárpótlás a deportálásért
2/B. § (1) Kárpótlás jár a II. világháború alatt faji, vallási vagy
politikai okból történt szabadságelvonásért vagy külföldre történt
deportálásért.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott sérelemért a szabadságelvonás miatt
megállapítható kárpótlásnál 20 %-kal több kárpótlás jár.
(3) Ha a sérelmet szenvedett a deportálás ideje alatt meghalt és a túlélõ
házastárs hosszabb idõt nem bizonyít a kárpótlás kiszámításánál 8 hónapot kell
figyelembe venni. A kárpótlás ez esetben a túlélõ házastársat illeti meg.
(4) Ha a sérelmet szenvedett a deportálás ideje alatt meghalt gyermeke
300 000 forint egy összegû kárpótlásra jogosult. Több gyermek között ezt az
összeget egyenlõ arányban kell felosztani.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott kárpótlást az azt megállapító
határozat jogerõre emelkedését követõ legfeljebb 4 év alatt kell a jogosultnak
kifizetni. A kifizetés rendjét - a jogosultak számát és a költségvetésben erre
a célra biztosított elõirányzatot figyelembe véve - a kormány szabályozza. A
kormány jogosult a kárpótlásra jogosultak egyes csoportjait a kielégítés
idõrendjében elõnyben részesíteni.
(6) A deportálás esetében egyebekben a 4-8. § rendelkezéseit kell
alkalmazni.
Kárpótlás a szovjet kényszermunkára hurcolásért
2/C. § (1) Kárpótlás jár a szovjet szervek által történt kényszermunkára
hurcolásért, a szovjet bíróság politikai indítékú ítélete, vagy más szovjet
hatóság intézkedése alapján végrehajtott szabadságelvonásért (a továbbiakban
együtt: kényszermunka).
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a szovjet hadifogságba esett katonát
1945. augusztus 1-tõl kényszermunkára hurcoltnak kell tekinteni.
(3) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka ideje alatt meghalt, és a
túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a kárpótlás kiszámításánál az
alábbi idõtartamokat kell figyelembe venni:
a) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás esetén 3
évet,
b) a szovjet bíróság ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése alapján
végrehajtott szabadságelvonás esetén azt az idõtartamot, amelyre ítélték
(kötelezték), ha pedig ez nem bizonyítható, 8 évet,
(4) A kényszermunka esetére egyebekben a 2/B. § (2) , (4)-(6)
bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni."
Indokolás
A II. világháború alatt faji, vallási vagy politikai okból külföldre
történt deportáltak, illetve az ilyen okból történt szabadságuktól
megfosztottak és a kényszermunkára hurcoltak esetében az AB határozatban
megkívánt külön "elbánás" akkor valósul meg a legmegfelelõbben, ha e körben
nem csak a kárpótlás összegét emeljük, hanem a jogosulti kört is bõvítjük
azokra, akik a házastárson túl - õk mára már igen kevesen maradtak -, mint
gyermekek, egy életen át viselték árva sorsukat.
A jogosulti körnek a gyermekekre való kiteerjesztése érzékeltetni
kívánja, hogy e sérelmek esetén nem pusztán szabadságelvonásról van szó.
A (4) bekezdés szerint egyösszegû kárpótlásra jogosultak száma reálisan
alig becsülhetõ. A valószínûsítható szám 40 és 100 000 fõ között van, a
költségvetési kihatás ezért várhatóan 12 és 30 Md között lesz. A kifizetés
teljes körûen és azonnal, egy éveen belül a jelenlegi költségvetési helyzetben
nem lehetséges, különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy a Javaslatban foglalt
többi kifizetés (életjáradék emelés, munkaszolgálat) 1996-ban mintegy 20 Md Ft
lesz. A lehetséges megoldás tehát az, hogy az igénylõk számának ismeretében a
kormány szabályozza a kifizetés ütemezését, amely függ az országgyûlés által e
célra jóváhagyott költségvetési elõirányzattól. (Az ütemezés természetesen
figyelembe veszi a jogosult életkorát is.) A kárpótlásra való jogosultság
megállapítása szempontjából azonban ebben az esetben is a tv.
hatálybalépésének idõpontját kell figyelembe venni. Tehát a gyermek - a
fizetési ütemezéstõl függetlenül - akkor jogosult a kárpótlásra, ha 1992.
július 2-án élt, és így igényét a tv. szerint benyújthatta volna. Ha azóta
meghalt, akkor a Javaslatban meghatározott igénylési határidõ alatt bármely
örököse kérheti a kárpótlás megállapítását a Javaslat 6. §-ának (4) bekezdése
szerint.
4. A törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésének elsõ mondata a következõk
szerint módosul:
"(2) Aki a tv. 2/A. §-a, 2/B. § (4) bekezdése, illetõleg 3. § (1)
bekezdésének c) pontja alapján jogosult a kárpótlásra, e törvény
hatálybalépésétõl számított hat hónapon belül a lakóhelye szerint illetékes
megyei (fõvárosi) kárrendezési hivatalhoz, vagy az Országos Kárrendezési és
Kárpótlási Hivatlhoz (a továbbiakban: OKKH) nyújthatja be kárpótlás iránti
kérelmét."
Indokolás
Az új jogosulti kör (a deportálás és a kényszermunka során elhaltak
gyermekei) számára is nyilvántalóan biztosítani kell a kérelem benyújtás
lehetõségét.
5. A törvényjavaslat 5. § (4) bekezdésének második mondata a következõk
szerint módosul, továbbá a bekezdés a következõ mondattal egészül ki:
"Hivatalból jár el az OKKH a 2/B. § (1) bekezdésében és a 2/C. § (1)
bekezdésében meghatározott sérelem miatt e törvény hatályba lépése elõtt
szabadságelvonás címén megállapított kárpótlásának a tv. [2/c. §--a] 2/B. §
(2) bekezdése szerinti emelése [és a 2/D. § szerint járó kárpótlás
megállapítása] ügyében. A hivatalból indult eljárás ügyintézési határideje
azonos a kérelemre indult eljáráséval, a határidõ kezdete e törvény hatályba
lépésének napja. "
Indokolás
A javasolt változtatással egyértelmûbben kizárható az olyan értelmezés,
amely az új szabályt esetleg lehetõségnek tekintené a kárpótlás teljes
összegének ismételt megállapítására. A 2/C. § helyett a 2/B. § (2) bekezdésére
való utalásnak szerkesztési oka van, tartalmi változást nem jelent. A 2/B. és
a 2/C. § szerinti szabályozásból következik , hogy a gyermekek saját jogon,
mint új igénylõk kérhetnek kárpótlást.
6. A törvényjavaslat 5. § (5) bekezdése elmarad.
Indokolás
A törvény eredeti szövege a harcoló alakulatokra történõ korlátozással
bizonytalan helyzetet teremtett, melynek következtében elõfordulhatott, hogy
olyan személyek, akik harcoló alakulat kötelékében teljesítettek
munkaszolgálatot nem éltek igényérvényesítési jogukkal. Figyelemmel arra, hogy
ezt a bizonytalan helyzetet a törvényalkotó idézte elõ, valamint, hogy az e
címen kárpótlást igénylõk száma párszáz fõre tehetõ, a méltányosság indokolja
a kizáró rendelkezés elhagyását.
7. A törvényjavaslat 6. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(4) Ha a tv. 2/B. § (4) bekezdése vagy a 3. § (1) bekezdésének c) pontja
alapján visszamenõlegesen kárpótlásra jogosult meghalt mielõtt e törvény
szerint új igényét benyújthatta volna, a jogosultnak járó kárpótlás
megállapítását az örököse kérheti. "
Indokolás
A jogosulti körnek a 3. pontban javasolt módosítása miatt szükséges a
kiegészítés.
8. A törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésének elsõ mondata a következõk
szerint módosul:
"(1) Az a kárpótlásra jogosult, akinek kárpótlását a tv. 6. § (1)
bekezdésének alkalmazásával kárpótlási jegyben e törvény hatálybalépése elõtt
megállapították [1995. december 31-ig,] a részére kiadott és még fel nem
használt kárpótlási jegye visszaszolgáltatása mellett [,] e törvény
hatálybalépését követõ 90 napon belül igényelheti az OKKH-tól az életjáradék
megállapítását."
Indokolás
A törvény hatálybalépésének idõpontjától esetleg már kevés idõ állna
rendelkezésre az életjáradék ismételt igényléséhez, ha arra csak december 31-
ig lenne lehetõség.
9. A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének második mondata a
következõképpen egészül ki:
"A határozat jogerõre emelkedéséig a jogosult élhet választási jogával,
de a határozat meghozatala elõtt is bejelentheti, ha az eredeti kérelmétõl
eltérõ formában kéri a hivatalbóli eljárásban megállapításra kerülõ
kárpótlást."
Indokolás
A törvényjavaslat szövegének ki kell zárnia az esetleges olyan értelmezés
lehetõségét, hogy az új hivatalbóli eljárás során a már eddig kárpótlási
jegyben kapott kárpótlás helyett is választható visszamenõleg életjáradék,
ellentétben a 7. §-ban foglalt szabállyal.
10. A törvényjavaslat 9. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A tv. 2/B. §-a (2) bekezdése [2/D. §], 2/C. § (2) bekezdése és a 3.
§ (1) bekezdésének c) pontja alapján megállapított kárpótlás esedékességének
napja - a tv. 16. § (1) bekezdése szerint - 1992. január 1."
Indokolás
A 3. pontban javasolt módosítás miatt szükséges a szöveg korrekciója,
mert e sérelmeknél az AB határozat a visszamenõleges rendezést írja elõ.
Budapest, 1995. november 23.
Dr. Dornbach Alajos Dr. Kristóf István
SZDSZ MSZP