T/1268/16..

Módosító javaslat!

Dr Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az

életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról szóló T/1268.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1.

A törvényjavaslat 1. §- a következõ képpen módosul:

"1. §

A Tv. a következõ 2/A. §-sal egészül ki:

2/A. § (1) Annak a személynek a hozzátartozója, aki a magyar hatóság vagy

hatósági személy politikai indíttatásu önkénye következtében vesztette életét,

egyösszegü kárpótlásra jogosult. Nem alkalmazható ez a rendelkezés, ha a

[kárpótlásra való jogosultságot e törvény más rendelkezései szabályozzák.]

halál az országból való számûzetés (2/B. §) vagy a szabadságelvonás (3. §)

során, bármilyen okból következett be."

I n d o k o l á s:

A pontosításra azért van szükség, hogy egyértelmû legyen a törvényhozó

szándéka: az új tényállás nem alkalmazható abban az esetben, ha a halál más, a

törvényben külön csoportként nevesített sérelem során (deportálás,

kényszermunka, internálás, kitelepítés, munkaszolgálat...stb.) következett be.

2.

A törvényjavaslat 2. §- ban jelzett 2/D. § (2) bekezdése a következõ képpen

módosul, illetve új (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

"2.§

....

2/D. § (2) A túlélõ házastárs részére az (1) bekezdés szerint kifizetett

kárpótlás és a 2/C. § alapján kárpótlási jegyben adott vagy életjáradékban

folyósított kárpótlás, valamint a nemzeti gondozási díj összege együttesen nem

haladhatja meg az 1 millió forintot. Ha az együttes juttatás értéke ezt az

összeget eléri, az életjáradék és a nemzeti gondozási díj folyósítását a

következõ hónaptól meg kell szüntetni[.], illetõleg - a megszûntetés mellett -

az (1) bekezdés szerinti kárpótlást megfelelõen csökkentett összegben kell

megállapítani."

(3) A túlélõ házastárs az egyösszegû kárpótlásról az azt megállapító határozat

jogerõre emelkedéséig lemondhat. Ez esetben a (2) bekezdésben meghatározott

korlátozást nem kell figyelembe venni.

(4) A nemzeti gondozási díj folyósításának megszûntetése a díjhoz kapcsolódó,

jogszabályban megállapított kedvezményeket nem érinti.

I n d o k o l á s:

(a 2. bekezdéshez)

A törvényjavaslat 2. §- ában szereplõ 2/D. § (2) bekezdése második mondata

csak azt az esetet szabályozza, ha az egyösszegû juttatással a kárpótlás és a

nemzeti gondozási díj együttesen még nem éri el az 1 millió forintot. Bár a

bekezdés elsõ mondatából ez következik, mégis célszerû rendelkezni arról az

esetrõl is, ha már az egyösszegû kárpótlás kifizetésével a juttatások ezt a

határt elérnék, vagy meghaladnák.

(a 3. új bekezdéshez)

A (3) bekezdés a jogosultnak választási lehetõséget ad arra az esetre, ha a

mostani új juttatás számára az eddigi feltételeknél hátrányosabb lenne.

(a 4. új bekezdéshez)

Egyes jogszabályok a nemzeti gondozási díjhoz kapcsolnak bizonyos

kedvezményeket, pl. a közgyógyellátásra való jogosultságot (1993. évi III. tv.

50. § (1) bekezdés c) pontja). A javaslat azt kívánja elérni, hogy e jogokat a

gondozási díj megszûntetése ne érintse.

3.

A törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Az a kárpótlásra jogosult, akinek kárpótlását a Tv. 6. §-a (1)

bekezdésének alkalmazásával kárpótlási jegyben e törvény hatálybalépése elõtt

megállapították, [1995. december 31-ig,] a részére kiadott és még fel nem

használt kárpótlási jegy[e] visszaszolgáltatása mellett[,] e törvény hatályba

lépését követõ 90 napon belül igényelheti az OKKH-tól az életjáradék

megállapítását. E határidõ jogvesztõ, elmulasztása miatt igazolásnak nincs

helye."

I n d o k o l á s:

Tekintettel arra, hogy a törvény hatályba lépésének idõpontja már nem lehet

az, amelyet a törvényjavaslat benyújtásakor feltételeztek, így szükséges az

igénylés idõpontját a jelen helyzethez igazítani.

Budapest, 1996. február 12.

Tóth Pál

MSZP

Eleje Honlap