Módosító javaslat!
Dr Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az
életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak
kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról szóló T/1268.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
1.
A törvényjavaslat 1. §- a következõ képpen módosul:
"1. §
A Tv. a következõ 2/A. §-sal egészül ki:
2/A. § (1) Annak a személynek a hozzátartozója, aki a magyar hatóság vagy
hatósági személy politikai indíttatásu önkénye következtében vesztette életét,
egyösszegü kárpótlásra jogosult. Nem alkalmazható ez a rendelkezés, ha a
[kárpótlásra való jogosultságot e törvény más rendelkezései szabályozzák.]
halál az országból való számûzetés (2/B. §) vagy a szabadságelvonás (3. §)
során, bármilyen okból következett be."
I n d o k o l á s:
A pontosításra azért van szükség, hogy egyértelmû legyen a törvényhozó
szándéka: az új tényállás nem alkalmazható abban az esetben, ha a halál más, a
törvényben külön csoportként nevesített sérelem során (deportálás,
kényszermunka, internálás, kitelepítés, munkaszolgálat...stb.) következett be.
2.
A törvényjavaslat 2. §- ban jelzett 2/D. § (2) bekezdése a következõ képpen
módosul, illetve új (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
"2.§
....
2/D. § (2) A túlélõ házastárs részére az (1) bekezdés szerint kifizetett
kárpótlás és a 2/C. § alapján kárpótlási jegyben adott vagy életjáradékban
folyósított kárpótlás, valamint a nemzeti gondozási díj összege együttesen nem
haladhatja meg az 1 millió forintot. Ha az együttes juttatás értéke ezt az
összeget eléri, az életjáradék és a nemzeti gondozási díj folyósítását a
következõ hónaptól meg kell szüntetni[.], illetõleg - a megszûntetés mellett -
az (1) bekezdés szerinti kárpótlást megfelelõen csökkentett összegben kell
megállapítani."
(3) A túlélõ házastárs az egyösszegû kárpótlásról az azt megállapító határozat
jogerõre emelkedéséig lemondhat. Ez esetben a (2) bekezdésben meghatározott
korlátozást nem kell figyelembe venni.
(4) A nemzeti gondozási díj folyósításának megszûntetése a díjhoz kapcsolódó,
jogszabályban megállapított kedvezményeket nem érinti.
I n d o k o l á s:
(a 2. bekezdéshez)
A törvényjavaslat 2. §- ában szereplõ 2/D. § (2) bekezdése második mondata
csak azt az esetet szabályozza, ha az egyösszegû juttatással a kárpótlás és a
nemzeti gondozási díj együttesen még nem éri el az 1 millió forintot. Bár a
bekezdés elsõ mondatából ez következik, mégis célszerû rendelkezni arról az
esetrõl is, ha már az egyösszegû kárpótlás kifizetésével a juttatások ezt a
határt elérnék, vagy meghaladnák.
(a 3. új bekezdéshez)
A (3) bekezdés a jogosultnak választási lehetõséget ad arra az esetre, ha a
mostani új juttatás számára az eddigi feltételeknél hátrányosabb lenne.
(a 4. új bekezdéshez)
Egyes jogszabályok a nemzeti gondozási díjhoz kapcsolnak bizonyos
kedvezményeket, pl. a közgyógyellátásra való jogosultságot (1993. évi III. tv.
50. § (1) bekezdés c) pontja). A javaslat azt kívánja elérni, hogy e jogokat a
gondozási díj megszûntetése ne érintse.
3.
A törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1) Az a kárpótlásra jogosult, akinek kárpótlását a Tv. 6. §-a (1)
bekezdésének alkalmazásával kárpótlási jegyben e törvény hatálybalépése elõtt
megállapították, [1995. december 31-ig,] a részére kiadott és még fel nem
használt kárpótlási jegy[e] visszaszolgáltatása mellett[,] e törvény hatályba
lépését követõ 90 napon belül igényelheti az OKKH-tól az életjáradék
megállapítását. E határidõ jogvesztõ, elmulasztása miatt igazolásnak nincs
helye."
I n d o k o l á s:
Tekintettel arra, hogy a törvény hatályba lépésének idõpontja már nem lehet
az, amelyet a törvényjavaslat benyújtásakor feltételeztek, így szükséges az
igénylés idõpontját a jelen helyzethez igazítani.
Budapest, 1996. február 12.
Tóth Pál
MSZP