ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Kapcsolódó módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
Az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak
kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról szóló T/1268.. számú
törvényjavaslathoz általunk T/1268/14.. szám alatt benyújtott módosító javaslat
2., 3. 4. és 5. pontjához kapcsolódva a következõ
k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ B/ változatként, egyben eredeti módosító javaslatunk érintett
pontjait A/ változatként tartjuk fenn:
1. A törvényjavaslat 1.§-ával a törvény 2/A §-aként beiktatásra kerülõ § (2)
bekezdése módosuljon, a 2/A.§ egészüljön ki egy új (3) bekezdéssel, a
jelenlegi (3) bekezdése pedig (4) bekezdésként módosuljon:
B/ változat
"2/A.§ (2) Az (1) bekezdésben említett kárpótlásra [300 000 forint,
amelyre] az élõ özvegy, a sérelmet elszenvedõ élõ gyermeke és az élõ szülõ
jogosult. Ezek hiányában az élõ testvér jogosult [150 000 forint] kárpótlásra.
(3) Az (1) bekezdésben említett kárpótlás összegérõl, a kifizetés rendjérõl,
határidejérõl illetve ütemezésérõl - a kárpótlási igény bejelentésére szolgáló
határidõ elteltét követõ hat hónapon belül - külön törvény rendelkezik.
(4) Több jogosult esetén a felosztás tekintetében, illetõleg a házassági
tilalom alá esõ egyházi személy esetén a 2.§ (3), illetõleg (4) bekezdését
kell alkalmazni, a külön törvény által meghatározott összeg
figyelembevételével."
2. A törvényjavaslat 2. §-ával a tv. 2/B-2/D §-aként beiktatásra kerülõ §-
ok helyébe a következõ 2/B-2/C §-ok lépjenek:
B/ változat
"Kárpótlás a deportálásért
2/B. § (1) Kárpótlás jár a II. világháború alatt faji, vallási vagy
politikai okból történt szabadságelvonásért, megsemmisítõ vagy
kényszermunkatáborba hurcolásért vagy külföldre történt deportálásért (a
továbbiakban együtt: deportálás).
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott sérelemért a szabadságelvonás miatt
megállapítható kárpótlásnál 20 %-kal több kárpótlás jár.
(3) Ha a sérelmet szenvedett a deportálás ideje alatt meghalt, és a
túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a szabadságelvonásért járó
kárpótlás kiszámításánál 8 hónapot kell figyelembe venni. A kárpótlás ez
esetben a túlélõ házastársat illeti meg.
(4) Ha a sérelmet szenvedett a deportálás ideje alatt meghalt, élõ
gyermeke kárpótlásra jogosult. Több gyermek között ezt az összeget egyenlõ
arányban kell felosztani.
(5) A (4) bekezdés szerinti kárpótlásra a 2/A.§ (3) bekezdése vonatkozik.
(6) A deportálás esetében egyebekben a 4-8. § rendelkezéseit kell
alkalmazni.
Kárpótlás a szovjet kényszermunkára hurcolásért
2/C. § (1) Kárpótlás jár a szovjet szervek által történt kényszermunkára
hurcolásért, a szovjet bíróság politikai indítékú ítélete, vagy más szovjet
hatóság intézkedése alapján végrehajtott szabadságelvonásért (a továbbiakban
együtt: kényszermunka).
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a szovjet hadifogságba esett katonát
1945. augusztus 1-tõl kényszermunkára hurcoltnak kell tekinteni.
(3) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka ideje alatt meghalt, és a
túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a kárpótlás kiszámításánál az
alábi idõtartamokat kell figyelembe venni:
a) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás esetén 3
évet,
b) a szovjet bíróság ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése alapján
végrehajtott szabadságelvonás esetén azt az idõtartamot, amelyre ítélték
(kötelezték), ha pedig ez nem bizonyítható, 8 évet.
(4) A kényszermunka esetére egyebekben a 2/B. § (2), valamint a (4)-(6)
bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni."
3. A törvényjavaslat 5.§ (2) bekezdésének elsõ mondata a következõk szerint
módosuljon:
B/ változat
"5.§ (2) Aki a tv. 2/A.§-a, 2/B.§ (4) bekezdése, 2/C.§ (3) bekezdése,
illetõleg a 3.§ (1) bekezdésének c) pontja alapján jogosult a kárpótlásra, e
törvény hatálybalépésétõl számított hat hónapon belül a lakóhelye szerint
illetékes megyei (fõvárosi) kárrendezési hivatalhoz, vagy az Országos
Kárrendezési és Kárpótlási Hivatalhoz (a továbbiakban: OKKH) nyújthatja be
kárpótlás iránti kérelmét."
4. A törvényjavaslat 5.§ (4) bekezdése a következõk szerint módosul:
"5.§ (4) Annak a jogosultnak, akinek e törvény hatálybalépése elõtt
benyújtott kérelmét az OKKH azért utasította el, mert nem tudta bizonyítani a
harcoló alakulat kötelékében teljesített munkaszolgálatot, új kérelmet nem
kell elõterjesztenie, az OKKH e törvény alapján korábbi döntését hivatalból
felülvizsgálja és határozatot hoz. Hivatalból jár el az OKKH a 2/B.§ (1)
bekezdésében és a 2/C.§ (1) bekezdésében meghatározott sérelem miatt e törvény
hatályba lépése elõtt szabadságelvonás címén megállapított kárpótlásnak a Tv.
2/C.§-a, 2/B.§ (2) bekezdése szerinti emelése [és a 2/D.§ szerint járó
kárpótlás megállapítása] ügyében. A hivatalból indult eljárás ügyintézési
határideje azonos a kérelemre indult eljáráséval, a határidõ kezdete e törvény
hatályba lépésének napja."
I n d o k o l á s
A törvényjavaslatokkal kapcsolatosan általánosságban is felmerült igény,
hogy a költségvetésre gyakorolt hatásuk elõzetes felmérése megtörténjék. Az
adott törvényjavaslat esetében azonban elõzetes felmérésekre, de még csak
becslésekre sincs mód. Éppen az elõzõ kárpótlási törvények végrehajtása során
derült ki, hogy a törvényhozó megközelítõleg sem mérheti fel azt a kört,
amelyre a törvény kihatással lehet.
A kárpótlás - jellegébõl adódóan - nem teljes körû kártérítés. Az adott
társadalmi, gazdasági körülmények is meghatározóak abban, hogy annak mértéke
meddig terjedhet. Nem mindegy azonban az sem, hogy mekkora az a kör, amely a
kárpótlásra igényt tarthat. A kárpótlás módja, rendje, összege is függ attól,
hogy a gazdaság tûrõképessége által behatároltan rendelkezésre álló összeget
hány felé lehet osztani.
A kapcsolódó módosító javaslat által felkínált lehetõség folytán a
törvényhozó a kárpótlás mértékérõl és módjáról a jogosultak számának
ismeretében dönthet.
B u d a p e s t , 1996. március 5.
Dr. Dornbach Alajos Dr. Kristóf István
SZDSZ MSZP