1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1268/18..

Kapcsolódó módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

Az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról szóló T/1268.. számú

törvényjavaslathoz általunk T/1268/14.. szám alatt benyújtott módosító javaslat

2., 3. 4. és 5. pontjához kapcsolódva a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ B/ változatként, egyben eredeti módosító javaslatunk érintett

pontjait A/ változatként tartjuk fenn:

1. A törvényjavaslat 1.§-ával a törvény 2/A §-aként beiktatásra kerülõ § (2)

bekezdése módosuljon, a 2/A.§ egészüljön ki egy új (3) bekezdéssel, a

jelenlegi (3) bekezdése pedig (4) bekezdésként módosuljon:

B/ változat

"2/A.§ (2) Az (1) bekezdésben említett kárpótlásra [300 000 forint,

amelyre] az élõ özvegy, a sérelmet elszenvedõ élõ gyermeke és az élõ szülõ

jogosult. Ezek hiányában az élõ testvér jogosult [150 000 forint] kárpótlásra.

(3) Az (1) bekezdésben említett kárpótlás összegérõl, a kifizetés rendjérõl,

határidejérõl illetve ütemezésérõl - a kárpótlási igény bejelentésére szolgáló

határidõ elteltét követõ hat hónapon belül - külön törvény rendelkezik.

(4) Több jogosult esetén a felosztás tekintetében, illetõleg a házassági

tilalom alá esõ egyházi személy esetén a 2.§ (3), illetõleg (4) bekezdését

kell alkalmazni, a külön törvény által meghatározott összeg

figyelembevételével."

2. A törvényjavaslat 2. §-ával a tv. 2/B-2/D §-aként beiktatásra kerülõ §-

ok helyébe a következõ 2/B-2/C §-ok lépjenek:

B/ változat

"Kárpótlás a deportálásért

2/B. § (1) Kárpótlás jár a II. világháború alatt faji, vallási vagy

politikai okból történt szabadságelvonásért, megsemmisítõ vagy

kényszermunkatáborba hurcolásért vagy külföldre történt deportálásért (a

továbbiakban együtt: deportálás).

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott sérelemért a szabadságelvonás miatt

megállapítható kárpótlásnál 20 %-kal több kárpótlás jár.

(3) Ha a sérelmet szenvedett a deportálás ideje alatt meghalt, és a

túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a szabadságelvonásért járó

kárpótlás kiszámításánál 8 hónapot kell figyelembe venni. A kárpótlás ez

esetben a túlélõ házastársat illeti meg.

(4) Ha a sérelmet szenvedett a deportálás ideje alatt meghalt, élõ

gyermeke kárpótlásra jogosult. Több gyermek között ezt az összeget egyenlõ

arányban kell felosztani.

(5) A (4) bekezdés szerinti kárpótlásra a 2/A.§ (3) bekezdése vonatkozik.

(6) A deportálás esetében egyebekben a 4-8. § rendelkezéseit kell

alkalmazni.

Kárpótlás a szovjet kényszermunkára hurcolásért

2/C. § (1) Kárpótlás jár a szovjet szervek által történt kényszermunkára

hurcolásért, a szovjet bíróság politikai indítékú ítélete, vagy más szovjet

hatóság intézkedése alapján végrehajtott szabadságelvonásért (a továbbiakban

együtt: kényszermunka).

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a szovjet hadifogságba esett katonát

1945. augusztus 1-tõl kényszermunkára hurcoltnak kell tekinteni.

(3) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka ideje alatt meghalt, és a

túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a kárpótlás kiszámításánál az

alábi idõtartamokat kell figyelembe venni:

a) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás esetén 3

évet,

b) a szovjet bíróság ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése alapján

végrehajtott szabadságelvonás esetén azt az idõtartamot, amelyre ítélték

(kötelezték), ha pedig ez nem bizonyítható, 8 évet.

(4) A kényszermunka esetére egyebekben a 2/B. § (2), valamint a (4)-(6)

bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni."

3. A törvényjavaslat 5.§ (2) bekezdésének elsõ mondata a következõk szerint

módosuljon:

B/ változat

"5.§ (2) Aki a tv. 2/A.§-a, 2/B.§ (4) bekezdése, 2/C.§ (3) bekezdése,

illetõleg a 3.§ (1) bekezdésének c) pontja alapján jogosult a kárpótlásra, e

törvény hatálybalépésétõl számított hat hónapon belül a lakóhelye szerint

illetékes megyei (fõvárosi) kárrendezési hivatalhoz, vagy az Országos

Kárrendezési és Kárpótlási Hivatalhoz (a továbbiakban: OKKH) nyújthatja be

kárpótlás iránti kérelmét."

4. A törvényjavaslat 5.§ (4) bekezdése a következõk szerint módosul:

"5.§ (4) Annak a jogosultnak, akinek e törvény hatálybalépése elõtt

benyújtott kérelmét az OKKH azért utasította el, mert nem tudta bizonyítani a

harcoló alakulat kötelékében teljesített munkaszolgálatot, új kérelmet nem

kell elõterjesztenie, az OKKH e törvény alapján korábbi döntését hivatalból

felülvizsgálja és határozatot hoz. Hivatalból jár el az OKKH a 2/B.§ (1)

bekezdésében és a 2/C.§ (1) bekezdésében meghatározott sérelem miatt e törvény

hatályba lépése elõtt szabadságelvonás címén megállapított kárpótlásnak a Tv.

2/C.§-a, 2/B.§ (2) bekezdése szerinti emelése [és a 2/D.§ szerint járó

kárpótlás megállapítása] ügyében. A hivatalból indult eljárás ügyintézési

határideje azonos a kérelemre indult eljáráséval, a határidõ kezdete e törvény

hatályba lépésének napja."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslatokkal kapcsolatosan általánosságban is felmerült igény,

hogy a költségvetésre gyakorolt hatásuk elõzetes felmérése megtörténjék. Az

adott törvényjavaslat esetében azonban elõzetes felmérésekre, de még csak

becslésekre sincs mód. Éppen az elõzõ kárpótlási törvények végrehajtása során

derült ki, hogy a törvényhozó megközelítõleg sem mérheti fel azt a kört,

amelyre a törvény kihatással lehet.

A kárpótlás - jellegébõl adódóan - nem teljes körû kártérítés. Az adott

társadalmi, gazdasági körülmények is meghatározóak abban, hogy annak mértéke

meddig terjedhet. Nem mindegy azonban az sem, hogy mekkora az a kör, amely a

kárpótlásra igényt tarthat. A kárpótlás módja, rendje, összege is függ attól,

hogy a gazdaság tûrõképessége által behatároltan rendelkezésre álló összeget

hány felé lehet osztani.

A kapcsolódó módosító javaslat által felkínált lehetõség folytán a

törvényhozó a kárpótlás mértékérõl és módjáról a jogosultak számának

ismeretében dönthet.

B u d a p e s t , 1996. március 5.

Dr. Dornbach Alajos Dr. Kristóf István

SZDSZ MSZP

Eleje Honlap