- 1 -

MAGYAR ORSZÁGGYÛLÉS

Számvevõszéki Bizottsága

T/1299/33..

Bizottsági módosító javalat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Számvevõszéki Bizottságának nevében, a Magyar Köztársaság

1994. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/1299.. számon benyújtott

törvényjavaslat elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. § (1) bekezdésében

foglaltaknak megfelelõen - a következõ

módosító indítványt

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 5. § (3)-(4)-(5) bekezdéseinek a következõ

módosítását javasolom:

"5. §

(3) Az Országgyûlés megállapítja, hogy a normatív állami hozzájárulásoknak a

helyi önkormányzatokat - a ténylegesen teljesített mutatószámok alapján -

megilletõ és a részükre a költségvetési évben folyósított összegek

különbözetei a következõk:

a) helyi önkormányzatok 1994. december 31-én fennálló visszafizetési

kötelezettsége [1194,7] 1283,8 millió forint;

b) a központi költségvetést terhelõ kiegészítés [710,3] 665,3 millió forint;

c) s ennek egyenlegeként a helyi önkormányzatok 1994. év után elõírt

tartozása [484,4] 618,5 millió forint.

(4) Az Országgyûlés megállapítja továbbá, hogy azon önkormányzatokat, amelyek

a normatív állami hozzájárulást - saját számításaik, illetõleg az Állami

Számvevõszék ellenõrzése alapján - az õket ténylegesen megilletõnél 5%-kal

nagyobb, vagy azt meghaladó mértékben vették igénybe, összesen [64,5] 69,5

millió forint kamatfizetési kötelezettség terheli. Ennek helyi

önkormányzatonként részletezett összegét a pénzügyminiszter és a

belügyminiszter együttes rendeletének melléklete tartalmazza.

(5) A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott visszafizetési kötelezettségbõl

240,1 millió forintot, a b) pontban meghatározott központi költségvetést

terhelõ kiegészítésbõl 106,6 millió forintot - figyelemmel az Állami

Számvevõszéknek az Áht. 121. § (3) bekezdése szerinti vizsgálatára - a

pénzügyminiszter és a belügyminiszter külön rendelete önkormányzatok szerint

részletezi.

Indokolás:

A helyi önkormányzatok részére biztosított 1994. évi normatív állami

hozzájárulások igénybevételének és elszámolásának tapasztalatairól készített

állami számvevõszéki Jelentés 240,1 millió forint önkormányzatok által

visszafizetendõ és 106,6 millió forint önkormányzatokat még megilletõ állami

támogatási összeget állapított meg.

Indokolt a Zárszámadási Törvény vonatkozó szakaszaiba a számvevõszéki

vizsgálat eredményeit beilleszteni.

2. A törvényjavaslat 5. § (6) bekezdését a következõkkel javasolom

kiegészíteni:

"5. §

(6) A helyi önkormányzatokat a Költségvetési Törvény 19. § (5) bekezdése

alapján - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. § (3) bekezdése

szerinti vizsgálatára - 42.780 ezer forint jogtalanul igénybe vett cél- és

címzett támogatás visszafizetési kötelezettség és további 38 641 ezer forint

összegû jogtalanul igénybe vett kiegészítõ- és központosított támogatás

visszafizetése terheli, melynek önkormányzatok szerinti részletezését a

pénzügyminiszter és a belügyminiszter külön rendelete tartalmazza."

Indokolás:

Az Állami Számvevõszék által - a helyi önkormányzatok beruházásaihoz és

rekonstrukciójához nyújtott 1994. évi cél- és címzett támogatásokkal

kapcsolatban - végzett vizsgálat alapján feltárt, jogosulatlan igénybevételek

összegének visszafizetése a törvényjavaslat normaszövegébe illesztendõ a

vizsgálatról szóló Jelentés (3. számú füzet) 3. számú melléklete szerint

44.414 ezer forint. Idõközben az ÁSZ-jelentés 3. sz. mellékletének második

tételén szereplõ Kerekegyháza 1 600 ezer forint, valamint 34 ezer forint

jogosulatlan támogatást önként visszafizette. Ennek következtében az

önkormányzatok által visszafizetendõ összeg együttesen 42.780 ezer forint.

A módosító javaslat továbbiakban a központosított és kiegészítõ állami

támogatások jogtalan igénybevétele miatt - a Jelentés 1. számú melléklete

szerinti önkormányzatoknak - 38 641 ezer forint visszafizetési kötelezettséget

állapít meg.

A Jelentés 2. számú melléklete szerint az önkormányzatok esetében a

kiegészítõ állami támogatás visszafizetési kötelezettségét a Bizottság nem

javasolja megállapítani, mivel azok jogossága - az egyéb címen odaítélt

támogatásoknál - a szabályozás eltérõ értelmezhetõsége miatt vitatott. Az

Állami Számvevõszék megállapításaival szemben a jogorvoslat kérdése pedig

továbbra sem szabályozott. A Bizottság javaslatának kialakításánál figyelembe

vette, hogy ezek az önkormányzatok a céltámogatott beruházásaikkal a helyi

önkormányzatok kötelezõ feladatait, az alapellátást szolgálták. Az

életveszélyes iskolák helyreállítására, és a már mûködõ egészségügyi

intézmények gép-mûszer beszerzésének cseréjére fordították a céltámogatás

összegét.

3. A törvényjavaslat 9. §-ának következõ módosítását javaslom:

"9. §

Az Országgyûlés [jóváhagyja] tudomásul veszi az elkülönített állami pénzalapok

mérlegét a 7. számú melléklet szerint[,] azzal, hogy az egyes alapok

auditálásához szükséges változásokat a feltárás évében kell elszámolni.

Indokolás:

A javaslat célja az, hogy a költségvetésrõl szóló beszámolóban az

Államháztartási törvény elõírásai szerint, az elkülönített állami pénzalapok

mérlegét kell elõterjeszteni. Ezzel összefüggésben a hiányzó auditálások

bizonytalan befejezése, és ütemezhetetlensége nem teszi lehetõvé,hogy a

költségvetés zárszámadási elõterjesztését végleges állapotban tudjuk

rögzíteni.

Nincs is erre azonban szükség, hiszen a gazdálkodási év lezárta után,

bármiféle önrevíziós vagy állami revíziós megállapítást a feltárás évében kell

lekönyvelni, elszámolni.

Budapest, 1995. november 07.

Dr. Nagy Sándor s. k.

a bizottság elnöke

Eleje Honlap