1

T/1300/41..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a vámjogról, a

vámeljárásjogról, valamint a vámigazgatásról szóló T/1300.-as számú

törvényjavaslathoz a következõ

módosító indítványokat

terjesztem elõ:

1./ A törvényjavaslat címe a következõképpen módosul:

1995. évi törvény ......

A vámjogról, a [vámeljárásjogról] vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról

Indokolás: A törvényjavaslat a vámeljárásról szól.

2./ A preambulum szövege a cím után következzék.

Indokolás: A preambulum szokásos helye a cím után van.

3./ A törvényjavaslat 1 §-ának 2. pontja a következõképpen módosul:

2) devizakülföldi : akit (amit) a [devizajogszabályok] devizáról szóló

1995. évi .... tv devizakülföldinek nyilvánít[anak];

Indokolás: Az új deviza-törvényjavaslat a devizakülföldi fogalmat használja.

Amennyiben a - tervezettõl eltérõen - a két törvény nem egyidõben lép

hatályba, akkor átmeneti rendelkezésre lesz szükség.

4./ A törvényjavaslat 1 §-ának 24. pontja a következõképpen módosul:

"A" változat: az 5. sorból a "gazdasági" kifejezés elmarad

"B" változat: az 5. sorból a "pénzügyi" kifejezés elmarad

Indokolás: A pénzügyi bûncselekmények a Btk gazdasági bûncselekmények

elnevezésû XVII. fejezetének részét képezik. ezért lehet az egész fejezetre

utalni, akkor abban benne szerepelnek a pénzügyi bûncselekmények is. Lehet

csak a pénzügyi bûncselekményeket kiemelni, akkor az utalás nem vonatkozik az

egyéb gazdasági bûncselekményekre. A kettõt egymás mellé tenni, és

elkövetésükhöz ugyanazt a szabályt kapcsolni nem, mert az azt a látszatot

kelti, hogy két egymástól teljesen elkülöníthetõ bûncselekménytipusról van

szó.

5./ A törvényjavaslat 5. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

(2) Nemzetközi szerzõdésben vállalt és egyéb nemzetközi jogi kötelezettség

teljesítése, valamint nemzet- és közbiztonsági, ember-, állat- és

növényegészségügyi, gazdasági, környezet- és természetvédelmi (továbbiakban

együtt: környezetvédelmi) és kulturális, vagy hasonló jellegû érdek védelme

céljából, illetve [rendkívüli állapot], veszélyhelyzet, [vagy szükségállapot]

esetén egyes vámáruk/áruk forgalmát törvény, a Kormány, vagy a

pénzügyminiszterrel egyeztetve az érdekelt miniszterek engedélyhez köthetik

vagy más módon korlátozhatják.

Indokolás: Az Alkotmány szerint rendkívüli állapot illetve szükségállapot

idején a Kormány jogait a Honvédelmi Tanács gyakorolja. (Alk. 19/B§. (3) bek.

c) pont.)

6./ A törvényjavaslat 6. §-ának (6) bekezdése maradjon el.

Indokolás: A (6) bekezdés részben felesleges részben pedig zavart keltõ.

Azt, hogy mikor kell szabálysértési vagy büntetõeljárást megindítani a

vonatkozó törvények mondják meg, ezért a bekezdés felesleges. ugyanakkor

zavartkeltõ is, mert egyéb esetekben - amikor az eljárást ugyancsak meg kell

indítani - a javaslat nem írja elõ az eljárásmegindítási kötelezettséget.

7./ A törvényjavaslat 46. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

(3) A vámvizsgálat - az országhatáron át lebonyolódó áruforgalom

ellenõrzésének biztosítása céljából - lehet tételes vagy egyszerûsített, az

egyszerûsített pedig szúrópróbaszerû vagy adminisztratív, az e törvény

végrehajtási rendeletében szereplõ feltételek szerint. Nem kell vámvizsgálat

alá vonni a 38. § (7) bekezdése szerint árubejelentési kötelezettség alól

mentes postaküldeményeket. A 39. § (7) bekezdésében foglalt esetek

kivételével [Nem] nem szabad belsõ áruvizsgálat alá vonni a 39. § (3) és (4)

bekezdése szerint az árubemutatási kötelezettség alól mentes vámárukat s a

diplomáciai pecséttel ellátott küldeményeket.

Indokolás: A 39. § (7) bekezdése azokat az eseteket mondja ki, amikor a 39.

(4) bekezdésében foglalt vámáruk mégsem mentesek az árubemutatási

kötelezettség alól. Ezekben az esetekben indokolt belsõ áruvizsgálatot is

végezni, egyébként a 39. § (7) bekezdésének nincs értelme.

8./ A 79. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

(3) A belföldi forgalom számára történõ vámkezelésnél a 100-124. §-okban

felsorolt vámmentességek, valamint [külön jogszabályban meghatározott] a 98.

§-ban felsorolt jogszabályokban meghatározott vámkedvezmények adhatók.

Indokolás: A javaslat 98. §-a tételesen megmondja, mely jogszabályokban

határozhatók meg vámkedvezmények.

9./ A törvényjavaslat III. részének címe a következõképpen módosul:

A VÁMSZERVEZET SZOLGÁLATI JOGVISZONYBAN ÁLLÓ TAGJAI ÁLTAL

ALKALMAZHATÓ KÉNYSZERÍTÕ ESZKÖZÖKRE [ ÉS A LÕFEGYVER HASZNÁLATRA ]

VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK

Indokolás: A lõfegyver is kényszerítõ eszköz.

10./ A törvényjavaslat III. részébõl a "III. Fejezet" megjelölés maradjon el,

így a III. rész csak két fejezetbõl álljon.

Indokolás: A lõfegyver is kényszerítõ eszköz, így az alkalmazására vonatkozó

szabályokat a kényszerítõeszközökre vonatkozó fejezetben kell elhelyezni.

Budapest, 1995. október 10.

Tisztelettel

Dr. Kutrucz Katalin

MDF

Eleje Honlap